MSc in Engineering - Software Engineering
University of Southern Denmark
Nøkkelinformasjon
Velg plassering
Campus plassering
Odense, Danmark
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
01 Mar 2025
Tidligste startdato
01 Sep 2025
* Gratis for studenter fra de nordiske landene eller fra EU/EØS -landene og Sveits; 6 950 EUR per semester for studenter med ikke-EU/EØS-statsborgerskap eller ikke-sveitsisk statsborgerskap
Introduksjon
Programvare er inkludert i mange aspekter av vårt daglige liv, både i selskaper og samfunnet generelt. Derfor er det et stort behov for programvareeksperter for å utvikle produkter som er relevante for både forbrukere og bedrifter og som dekker samfunnets behov.
Under studiene i ingeniørfag lærer du å utvikle toppmoderne programvareprodukter og -tjenester. Samtidig vil du kunne forbedre produktene og tjenestene vi kjenner i dag. Du vil lære hvordan teknologi er best brukt til å utvikle effektive løsninger - ikke bare fra et teknisk synspunkt, men også fra et brukerperspektiv.
Fem fagområder
Studiet har fire fagområder:
- Modellering og simulering
- Mobil og allestedsnærværende databehandling
- Programvareøkosystemer
- Datavitenskap
- Innovative programvareløsninger
Modellering og simulering
Modellering og simulering er den mest brukte operasjonsforskningen/systemteknikk for å designe nye systemer og optimalisere ytelsen til eksisterende systemer. På en eller annen måte bruker omtrent hvert ingeniørfag eller vitenskapelig felt simulering som en undersøkelses-, modellerings- eller analyseteknikk. Fagområdet er inkludert for å gi studentene grunnleggende kunnskap om modellering og simuleringstilnærminger og erfaring med å bruke dem til å løse virkelige problemer.
Mobil og allestedsnærværende databehandling
Programvare brukes i dag på farten på smarttelefoner eller klokker. Dette gir mange muligheter for utvikling av nye programvareløsninger.
Programvareøkosystemer
Programvare finnes i et økosystem av applikasjoner, systemer og ressurser. Velfungerende programvare vil bli designet for økosystemet og ta hensyn til kontinuerlige endringer i økosystemet og samspillet mellom hvert element.
Datavitenskap
Datavitenskap er utvinning av kunnskap fra data. Det vil være spesielt fokus på innsamling, filtrering, behandling, avbildning og distribusjon av data. Utviklingen av effektive og etiske metoder for bruk av enorme datamengder er en stor utfordring for vitenskapen og for samfunnet som helhet.
Innovative programvareløsninger
Programvaren gjør det mulig å lage nye og uventede løsninger innen automatisering av aktiviteter og prosesser som var umulige med mekaniske eller analoge teknologier.
Læreplan
Masterstudiet er et toårig program på toppen av en relevant treårig bachelorgrad.
Første semester
I første semester skal studenten få kunnskap og erfaring med avanserte metoder for Software Engineering, Information Technology and Engineering Foundation and Practice. Studenten kan velge mellom flere spesialiserte konstituerende emner innen emner fra kjerneelementene i fagområdet.
Andre semester
I andre semester skal studenten videreutvikle sin kunnskap og erfaring med avanserte metoder for Software Engineering, Informasjonsteknologi og Programmering. Studenten kan igjen velge mellom flere spesialiserte konstituerende emner i emner fra kjerneelementene i fagområdet. Et forskningsorientert prosjekt vil gi studenten mulighet til å anvende vitenskapelige metoder innen et spesifikt forskningsområde.
Tredje semester
I tredje semester skal studenten lære å gjennomføre en innovasjons- og utviklingsprosess som resulterer i et nytt produkt eller en tjeneste og som henvender seg til eksisterende markeder eller vekstmarkeder. Halvparten av semesteret består av valgfrie moduler. Studenten kan velge å bruke deler av valgfrie moduler som en del av oppgavearbeidet i tredje semester. Et annet alternativ er å velge et In-Company-prosjekt eller et prosjekt for å utvikle en forretningsidé videre i samarbeid med en oppstartshub.
Fjerde semester
I siste semester skal studenten skrive en oppgave i Software Engineering.