Master i endring av utdanning
University of Helsinki
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Helsinki, Finland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 18 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Aug 2024
* for ikke-EU/EØS-borgere
Introduksjon
Hvordan lede fremtiden for læring?
I det toårige masterprogrammet i endring av utdanning får du en forståelse av utdanning som en dynamisk og transformerbar konstruksjon fra det individuelle nevrale nivået til global politikk. Du får også kunnskap og ferdigheter til å analysere, utvikle og påvirke praksis og strukturer i utdanningssystemer, institusjoner, undervisning og pedagogiske spørsmål.
Du studerer en unik og forskningsbasert kombinasjon av studier som forbinder forskjellige syn på mangfold og likestilling i utdanning, undervisning og læring. De tre temaområdene inkluderer 1) Utdanning, samfunn og kultur, 2) Utdanningspsykologi og nevrovitenskap, og 3) Pedagogikk, utdanningsinstitusjoner og forskningsbasert lærerutdanning.
Opptak
Læreplan
Omfanget av Masterprogrammet i skiftende utdanning er 120 studiepoeng (ECTS) som skal gjennomføres i løpet av to studieår. Læreplanen består av obligatoriske og valgfrie moduler i utdanningsvitenskap, kurs i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, og munner ut i produksjon av en masteroppgave. Du kan også inkludere valgfrie studier i relaterte disipliner, et internship og en studentutvekslingsperiode som en del av graden din.
Programmet er rettet mot studenter som har fullført en førstesyklusgrad (f.eks. bachelorgrad) i Finland eller andre steder.
Studiet er strukturert rundt tre emneområder:
- Utdanning, samfunn og kultur
- Pedagogisk psykologi og nevrovitenskap
- Pedagogikk, utdanningsinstitusjoner og forskningsbasert lærerutdanning
Emneområder
1. Utdanning, samfunn og kultur
I dette innholdsområdet kombineres sosiologiske, kulturelle, filosofiske, historiske, politiske og økonomiske perspektiver for å gi studentene forståelse for utdanning som samfunnskontekstualisert. Utdanning undersøkes gjennom linse av politikk, kultur og praksis, spesielt i forhold til spørsmålene om sosial rettferdighet. Studentene lærer å undersøke forholdet mellom utdanning og flere ulikheter, inkludert alder, kjønn, etnisitet / rase, seksualitet, funksjonshemning / helse og sosial klasse. Fokuset er å analysere måter multidimensjonale ulikheter, sosial ekskludering og diskriminering i utdanningen er konstruert på. Studentene skal evaluere utdanningsrelaterte spørsmål om sosial rettferdighet ved å kombinere mikro- og makrotilnærminger og analysere, tolke og finne løsninger.
2. Pedagogisk psykologi og nevrovitenskap
De nylige fremskrittene innen pedagogisk psykologi og nevrovitenskapen til læring læres på en måte som gjør at studentene kan forstå læring, undervisning og utdanning fra et nytt synspunkt, og fremhever de individuelle forskjellene og de grunnleggende felles prinsippene for læring. Studentene vil ha direkte erfaring med bruk av moderne psykologiske og nevrovitenskapelige metoder, inkludert dataanalyse og bruk av fysiologiske målinger for å støtte læring. Studentene skal lære å evaluere verdien og anvendeligheten av forskningsresultater.
3. Pedagogikk, utdanningsinstitusjoner og forskningsbasert lærerutdanning
Studentene vil fokusere på pedagogiske spørsmål, finsk forskningsbasert lærerutdanning og en analyse av forskjellige utdanningsinstitusjoner og systemer. Å analysere og vurdere pedagogiske fenomener er en sentral del av studiene. Studentene vil også undersøke det finske utdanningssystemet i sin helhet. Studiene inkluderer også utvikling av yrkeserfaring og anvendelse av teoretisk og metodisk kunnskap og ferdigheter innen utdanning.
Studiets språk
Språket for å undervise og studere i programmet er engelsk.
Opptjent grad
Du vil fullføre graden Master of Arts in Education. Det gir generell adgang til videreutdanning og kvalifiserer for stillinger som krever utdanning på masternivå. Det gir imidlertid ikke en finsk lærers kvalifikasjoner.
Masteroppgave
Masteroppgaven, en uavhengig vitenskapelig studie, er en integrert del av graden din. Målet er å utvikle de grunnleggende ferdighetene som kreves for å drive forskning, inkludert:
- definere et valgt forskningsproblem i sammenheng med tidligere forskning på feltet
- finne informasjon uavhengig og vurdere denne informasjonen kritisk
- mestre teoriene og forskningsmetodene som kreves for arbeidet
- analysere data
- formidle resultater i et tydelig og logisk format som passer publikum
I løpet av et årelangt masteroppgaveseminar deltar du på forskningsseminarmøter, gjennomfører seminaroppgaver, skriver masteroppgave og presenterer funnene dine i forskningsseminarmøter. På seminarmøtene får du jevnlig tilbakemelding om arbeidet ditt fra veileder og medstudenter.
Etter å ha fullført masteroppgaveseminaret vil du ha avanserte ferdigheter i kritisk tenkning og skriving, samt en grundig forståelse av oppgavens tema. Gitt omfanget og kompleksiteten, vil masteroppgaven din også hjelpe deg med å utvikle forsknings- og prosjektledelsesferdigheter, som vil være nyttige i en rekke yrker.
Doktorgradsutdanning
Graden Master of Arts in Education gir generell valgbarhet for studenter og et solid grunnlag for doktorgradsstudier.
Ved University of Helsinki gjennomføres doktorgradsutdanning på fire doktorgradsskoler. Egnede doktorgradsprogrammer er for eksempel:
- Doktorgradsprogram i skole, utdanning, samfunn og kultur (SEDUCE)
- Doktorgradsprogram i psykologi, læring og kommunikasjon (PsyCo)
- Doktorgradsprogram i hjerne og sinn (B&M)
Galleri
Programresultat
Hvorfor endre utdanning?
Grunnlaget for masterprogrammet i endret utdanning er internasjonal og flerkulturell bevissthet og kompetanse. Som nyutdannet vil du kunne:
- forstå og anvende kritisk vurdering av emner selvstendig, så vel som i samarbeid med andre grupper og lokalsamfunn.
- kritisk og analytisk vurdere, reflektere og få informasjon om utdanningens og samfunnets stadig skiftende natur.
- arbeide etisk mot mer sosialt rettferdig utdanningspolitikk og -systemer.
- bruke metoder fra grunnleggende nevrovitenskap og pedagogisk psykologi for å forbedre undervisning og læring.
- fortsette studiene i en Ph.D. program.
- arbeide med utdanningsrelaterte spørsmål som en godt kvalifisert fagperson innen administrasjon, utvikling, forskning og opplæring, for eksempel i statlige og frivillige organisasjoner, kommuner, utdanningsinstitusjoner, konsulentselskaper eller bedrifter innenfor utdanningsvirksomheten.
Vær oppmerksom på at denne graden (Master of Arts in Education) ikke gir en finsk lærerkvalifikasjon.
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Å bygge karrieren begynner allerede under studiene. Fra studiestart og til ett år etter fullført grad gir karrieretjenester ved University of Helsinki veiledning og støtte, inkludert karriereveiledning og rådgivning, kurs og arrangementer og tilrettelegging av mentorgrupper.
Etter endt utdanning vil du være godt kvalifisert til å jobbe som profesjonell med spørsmål knyttet til utdanning innen administrasjon, utvikling, forskning og opplæring. Noen potensielle arbeidsgivere er statlige og frivillige organisasjoner, kommuner, utdanningsinstitusjoner, konsulentselskaper og bedrifter innenfor utdanningsbransjen.
Graden Master of Arts in Education gir generell adgang for videreutdanning og kvalifiserer deg til stillinger som krever utdanning på masternivå. Det gir imidlertid ikke en finsk lærerkvalifikasjon.