Master i informatikk (industri 4.0)
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Nøkkelinformasjon
Velg plassering
Campus plassering
Anglet, Frankrike
Språk
Engelsk
Studieformat
Blandet, Fjernundervisning, På universitetsområdet
Varighet
1 - 1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 243 / per year *
Søknadsfrist
31 Mar 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* for ekstra-europeiske studenter: € 3770/år. For studieåret 2021-2022 vil UPPA automatisk gi delvis reduksjon av disse gebyrene til statsborgere utenfor EU; som et resultat vil de betale de samme påmeldingsavgiftene som europeiske statsborgere
Introduksjon
E2S UPPA Talents Academy Grants:
Dette stipendprogrammet for dyktighet er rettet mot fremragende studenter som primært kommer fra Europa og Amerika.
Mer informasjon vil bli gitt under søknadsprosedyren.
Målet med denne master er å utdanne eksperter på informatikk og informasjonsteknologi for å kunne takle de nye utfordringene til nåværende og fremtidige generasjoner av digitale samfunn. Dagens trender innen digital teknologi representert av tingenes internett, cyber-fysiske systemer, sosiale nettverk, cloud computing, big data og kognitiv databehandling, mobil robotikk, digital tvilling og additiv produksjon har gitt grunnlaget for en ny industriell revolusjon ved navn Industry 4.0 .
Vår Industri 4.0 Datavitenskap Mastergrad tilbyr et 1 års heltidsstudium, som tar sikte på å gi solide vitenskapelige og teknologiske grunnlag for å innovere, designe og utvikle fremtidige digitale organisasjoner basert på det nye Smart Anything Everywhere (SAE) -paradigmet. Det passer for studenter som planlegger både en akademisk eller industriell karriere, og gir det teoretiske grunnlaget og den praktiske ekspertisen som kreves for å forfølge forsknings- eller FoU -organisasjoner.
Mesteren er fullstendig undervist på engelsk og gir en hovedlæreplan og to alternativer kalt IT Digital Transformation og Digital Manufacturing.
Denne mesteren er vert for College of Sciences and Technologies for Energy and Environment (STEE) ved Université de Pau et des Pays de l'Adour (UPPA) i Anglet (Frankrike), samt av The National Engineering School of Tarbes (ENIT ) fra National Polytechnic Institute of Toulouse, i Tarbes (Frankrike).
Denne mastergraden støttes av det prestisjetunge franske Initiative of Excellence-merket I-SITE (Initiatives Sciences, Innovation, Territories, and Economy) oppnådd av E2S-UPPA-prosjektet og profitt fra territorial synergi mellom luftfartsindustrien i den sørvestlige dalen i Frankrike .
Programmet gjennomføres i tett samarbeid med Computer Sciences Laboratory ved UPPA ( LIUPPA forskningslaboratorium ) og med Production Engineering Laboratory ved ENIT ( LGP forskningslaboratorium ), samt flere FoU-organisasjoner, hvor vitenskapelige og eksperimentelle praktikker vil bli utført .
Studentene vil også dra nytte av det globale forskningsmiljøet og den administrative støtten fra University Pau & Pays Adour , ENIT og E2S I-site-programmet .
Programmål
- Forbered studentene på et avansert spesialisert nivå for å møte nåværende og fremtidige vitenskapelige og teknologiske utfordringer i digitale bransjer og bedrifter.
- Utvikle forskningsferdigheter for å engasjere seg i kvalitet og vellykket forskning,
- Forbered studentene på ledende stillinger i private og offentlige organisasjoner i forsknings- og utviklingsavdelinger.
Student læringsutbytte
På slutten av dette programmet vil studentene i « Industry 4.0 Computer Science Master» kunne:
- Identifisere og analysere de funksjonelle og ikke-funksjonelle kravene til digitale organisasjoner (bransjer og bedrifter).
- Design og modell flerdimensjonale arkitekturer som følge av integrering og koordinering av Internett for Alt-enheter (IoT, Data, People, Services, Cloud Computing-infrastrukturer, roboter, 3D-skrivere osv.) Med sikte på å tilfredsstille kravene til digitale organisasjoner.
- Utvikle og implementere et bevis på konsept-system som integrerer ulike dimensjoner for internett av alle.
- Design og gjennomføre eksperimenter for å teste og evaluere Industry 4.0 systemer.
- Gjennomgå, analysere og tolke kroppen av vitenskapelig litteratur, moderne spørsmål og innovasjoner innen datavitenskap og informasjonsteknologi.
- Gjennomføre et forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle en state of art og å identifisere og løse vitenskapelige og teknologiske utfordringer i sammenheng med Industri 4.0.
Utsikter for sysselsetting eller videre studier
- Sektorer: Datavitenskap, informasjonsteknologi, systemteknikk, digital mentor, samarbeidende robottekspert, IT / OT-integrasjonsleder, industriell big data-forsker, Lean 4.0 Engineer.
- Felt: Industri, forskning og FoU-strukturer.
- Stillinger: Ph.D. student og FoU-ingeniør.
Tilleggsinformasjon
- Programintensitet: Heltid
- Varighet: 1 år
- Språk: Fullt undervist på engelsk
- Leveringsmodus:
- På campus ved STEE College og LIUPPA Laboratory (Anglet) for alternativet IT Digital Transformation.
- On-Campus ved ENIT og LGP Laboratory (Tarbes) for digital produksjon.
- Nettbasert program basert på nettbasert opplæring (veiledede og selvstendige økter) og individuelle og kollektive virtuelle læringsmiljøer.
stipend
- EIFFEL stipend for fremragende kvalitet
- Region Aquitaine Stipend for studenter utenfor EU
- E2S Talents Academy Scholarships for alle studenter
- Spesifikk masterstipend
Treningsinnhold
Akademisk semester 1 - Core Curriculum
Kurstittel | Kursbeskrivelse | Studiepoeng * |
Industri 4.0 cyber-fysisk systemteknikk og innovasjon | Dette kurset er designet for å gi studentene teoretiske og praktiske ferdigheter til å forstå og utføre kravanalyse og systemdesign, inkludert systemtekniske referansemodeller og metoder for Industri 4.0 cyber-fysiske systemer. Dette kurset tar også sikte på å gi en oversikt og øke bevisstheten om aktuelle spørsmål innen innovasjonsledelse. Den tar for seg spørsmål som entreprenørskap, ledelse 4.0, PSS, kvalitet, bærekraft, forutsigende vedlikehold, Lean 4.0, sikkerhet, konfidensialitet, QoS, etikk. | 4 |
Business Intelligence og Business Analytics | Dette kurset tar sikte på å gi studentene grunnlaget og utvikle kompetanse i å designe dataflytbaner som tillater bygging av flerdimensjonale datalager samt implementering av maskinlæringsteknikker for å implementere diagnose-, prediksjons- og reseptmodeller for smarte systemer. | 4 |
Forskningsinitiering | Dette kurset tar sikte på å gi studentene vitenskapelige metoder og prosjektledelseskompetanse for å utvikle et reelt industrielt og / eller forskningsorientert prosjekt. | 3 |
Fransk som fremmedspråk og engelsk | Dette kurset tar sikte på å tilegne seg kompetanse i både skriftlig og muntlig kommunikasjon på fransk eller engelsk. | 3 |
Alternativ for digital transformasjon av IT (UPPA ANGLET Campus)
Kurstittel | Kursbeskrivelse | Studiepoeng * |
Service- og mikroservicearienterte arkitekturer | Dette kurset tar sikte på å gi studentene konseptene og tilnærmingene til å forstå og designe distribuerte systemer, slik at de spesielt kan forstå og anvende serviceorienterte og mikrotjenesterorienterte tilnærminger for å designe og utvikle heterogene systemer og systemer. Integrerings- og interoperabilitetsløsninger vil bli studert og anvendt. | 4 |
Cloud Computing Services og Technologies | Målet med dette kurset er å gi studentene kunnskap og kompetanse for å designe og utvikle skalerbar, sikker og kostnadseffektiv infrastruktur, plattformer og programvare som en tjeneste for digitale organisasjoner. | 4 |
Internett av ting | Målet med dette kurset er å gi studentene kunnskap og kompetanse for å kunne designe og utvikle Smart IoT-systemer basert på integrering og orkestrering av sensorer og effektorobjekter til cyber-fysiske systemer. | 4 |
Semantisk nett, avanserte databaser og åpne koblede data | Dette kurset tar sikte på å gi studentene grunnleggende ferdigheter for å designe og utvikle strukturerte og ustrukturerte avanserte databaser for å takle de heterogene dataplandimensjonene som kreves av generasjonene av informasjonssystemer. | 4 |
Alternativ for digital produksjon (ENIT Tarbes Campus)
Kurstittel | Kursbeskrivelse | Studiepoeng * |
Avansert robotikk | På slutten av dette kurset skal studenten kunne analysere en gitt applikasjon for å etablere en robot / kobotisk løsning for å automatisere den ved å vurdere forskjellige aspekter og begrensninger. Fra denne opplæringen vil studenten også kunne forklare robotverktøy (modeller, banegenerator og styringslov), bruke dem og rettferdiggjøre sine valg i en bestemt sammenheng. Noen spesifikke aspekter relatert til robotikk i samspill og samarbeid med mennesker vil også bli tatt opp. | 4 |
Avanserte virtuelle miljøer | Målet med dette kurset er å presentere de grunnleggende begrepene Virtual Reality (som maskinvaregrensesnitt, programvarefunksjonaliteter eller utviklingsmiljøer), samt noen nyere vitenskapelige og anvendelige fremskritt innen Virtual Reality innen rammen av industri 4.0 og digitale tvillinger. . | 4 |
Avansert produksjon av tilsetningsstoffer | Målet er å gi tekniske grunnlag for 3D-utskrift, nåværende og futures-teknologier, å analysere grundig 3D-metallutskrift (tekniske begrensninger, detaljerte kostnader, feilårsaker / løsninger), å utforske de topologiske designmetodene og prosessimulering / overvåking, med professorer og 3 industripartnere, og avsluttes med et applikasjonsprosjekt. | 4 |
Avanserte industrielle distribuerte og innebygde systemer | Målet med dette kurset er å presentere og manipulere prosessorer (f.eks. FPGA, mikrokontroller, Arduino, ESP) som har ansvar for å behandle informasjon som kommer fra sensorer (inkludert belysningssystemer, signal og bilde) ved hjelp av et trådløst grensesnitt (f.eks. BLE, WIFI) som samt muliggjøre kontroll av distribuerte intelligente systemer gjennom aktuatorer eller effektorer. | 4 |
Akademisk semester 2 - praksis
Kurstittel | Kursbeskrivelse | Studiepoeng * |
Forskningspraksis | Denne praksis er ment å tillate studenter å bruke en vitenskapelig tilnærming og prosjektledelsesmetoder for et akademisk eller industrielt forskningsprosjekt. Eksempler på applikasjonsdomener: Industry 4.0, Smart Manufacturing, Autonomous Vehicles, Smart Building, Smart Enterprises inkludert Business Intelligence og Business Analytics (Machine Learning). | 30 |
* Studiepoeng: europeisk overførings- og akkumuleringssystem
Faglige krav
Dette andre året av mastergraden er åpent for studenter etter fullføring av det første året av en mastergrad eller diplom som tilsvarer bac + 4 fra et europeisk universitet (minimum 240 studiepoeng) i ingeniørfag, vitenskap eller tilsvarende (Bachelor of Engineering, Bachelor of Science eller ekvivalent).
Opptakskrav
Søkere må være flytende på engelsk, både skriftlig og snakkespråklig. En søker hvis morsmål ikke er engelsk, må ta en anerkjent internasjonal engelsk test.
Engelskspråklige krav
- Minimum påkrevd poengsum: CECRL B2
Opptak
Læreplan
Master 2 Datavitenskap: Industri 4.0 | ||
Akademisk semester 1 | ||
Læreplanen | ||
Kurstittel | Kursbeskrivelse | ECTS* |
Industry 4.0 cyber-physical Systems Engineering & Innovation | Dette kurset er designet for å tillate elever å tilegne seg teoretisk og praktisk kompetanse til å forstå og fortsette kravanalyse og design av systemer, og integrere referansemodeller for systemteknikk og metodikk godt tilpasset for Cyber-Physical Systems of Industry 4.0. | 4 |
Business Intelligence og Business Analytics | Dette kurset tar sikte på å gi studentene grunnlaget og utvikle kompetansen i å designe dataflytbaner som tillater konstruksjon av flerdimensjonale datavarehus samt implementering av maskinlæringsteknikker for å implementere diagnose-, prediksjons- og reseptmodeller for smarte systemer. | 4 |
Forskningsinitiering | Dette kurset er designet for å gi studentene teoretiske og praktiske ferdigheter til å gjennomføre et forskningsprosjekt og spesielt for å forstå og være i stand til å oppnå:
| 3 |
Fransk som fremmedspråk, engelsk | Dette kurset tar sikte på å tilegne seg kompetanse i både skriftlig og muntlig kommunikasjon på fransk eller engelsk. |
3 |
Alternativ for IT digital transformasjon (UPPA ANGLET Campus) | ||
Service- og mikrotjenesteorienterte arkitekturer | Dette kurset tar sikte på å gi studentene konsepter og tilnærminger for å forstå og designe distribuerte systemer, slik at de spesielt kan forstå og anvende tjenesteorienterte og mikrotjenesteorienterte metoder for å designe og utvikle heterogene systemer og systemer. Integrasjons- og interoperabilitetsløsninger vil bli studert og brukt. | 4 |
Cloud Computing Services og teknologier I | Målet med dette kurset er å gi studentene kunnskap og kompetanse for å designe og utvikle skalerbare, sikre og kostnadseffektive infrastrukturer, plattformer og programvare som en tjeneste for digitale organisasjoner. Dette kurset handler om virtualisering og Dock-containere. | 2 |
Cloud Computing Services and Technologies II | Målet med dette kurset er å gi studentene kunnskap og kompetanse for å designe og utvikle skalerbare, sikre og kostnadseffektive infrastrukturer, plattformer og programvare som en tjeneste for digitale organisasjoner. Dette kurset handler om design på infrastruktur-, mellomvare- og programvarenivå. | 2 |
Internett av ting |
| 4 |
Semantisk web, avanserte databaser og åpne koblede data | Dette kurset tar sikte på å gi studentene grunnleggende ferdigheter for å designe og utvikle strukturerte og ustrukturerte avanserte databaser for å takle de heterogene dataplandimensjonene som kreves av generasjonene av informasjonssystemer. | 4 |
Digitalt produksjonsalternativ (ENIT Tarbes Campus) | ||
Avansert robotikk | På slutten av dette emnet skal studenten kunne analysere en gitt applikasjon for å etablere en robot/kobotisk løsning for å automatisere den ved å vurdere ulike aspekter og begrensninger. Fra denne opplæringen vil studenten også kunne forklare robotverktøy (modeller, banegenerator og kontrolllov), bruke dem og begrunne sine valg i en spesifikk kontekst. Noen spesifikke aspekter knyttet til robotikk i interaksjon og samarbeid med mennesker vil også bli tatt opp. | 4 |
Avanserte virtuelle miljøer | Målet med dette kurset er å presentere de grunnleggende konseptene for Virtual Reality (som maskinvaregrensesnitt, programvarefunksjonalitet eller utviklingsmiljøer), samt noen nyere vitenskapelige og applikative fremskritt innen Virtual Reality innenfor rammen av industri 4.0, og digitale tvillinger. . | 4 |
Avansert additiv produksjon | Målet er å gi teknisk grunnlag for 3D-utskrift, nåværende og fremtidige teknologier, å analysere dyptgående 3D-metallutskrift (tekniske begrensninger, detaljerte kostnader, defektårsaker/løsninger), å utforske de topologiske designmetodene og prosesssimulering/overvåking, med professorer og 3 industripartnere, og avsluttes med et søknadsprosjekt.
| 4 |
Avanserte distribuerte og innebygde systemer | Målet med dette kurset er å presentere og manipulere prosessorer (f FPGA, mikrokontroller, Arduino, ESP) med ansvar for å behandle informasjon som kommer fra sensorer (inkludert lyssystemer, signaler og bilder) ved hjelp av et trådløst grensesnitt (f.eks. BLE, WIFI) samt muliggjør kontroll av distribuerte intelligente systemer gjennom aktuatorer eller effektorer. | 4 |
FAGLIG SEMESTER 2 PRAKTIKK | ||
Forskningspraksis | Denne praksisplassen er ment å la studentene bruke en vitenskapelig tilnærming og prosjektledelsesmetoder for et akademisk eller industrielt forskningsprosjekt.
Eksempler på applikasjonsdomener:
Industry 4.0, Smart Manufacturing, Autonome Vehicles, Smart Building, Smart Enterprises inkludert Business Intelligence og Business Analytics (Machine Learning) | 30 |
* ECTS: European Credit Transfer and Accumulation System |
Programresultat
- Mål
- Forbered studenter på et avansert spesialisert nivå til å møte nåværende og fremtidige vitenskapelige og teknologiske utfordringer i digitale industrier og bedrifter.
- Utvikle forskningsferdigheter for å engasjere seg i kvalitet og vellykket forskning,
- Forberede studentene til ledende stillinger i private og offentlige organisasjoner i forsknings- og utviklingsavdelinger.
ferdigheter
På slutten av dette programmet vil studentene i « Industry 4.0 Computer Science Master» kunne:
- Identifisere og analysere de funksjonelle og ikke-funksjonelle kravene til digitale organisasjoner (næringer og bedrifter).
- Design og modeller flerdimensjonale arkitekturer som er et resultat av integrering og koordinering av Internet of Everything-enheter (IoT, Data, People, Services, Cloud Computing-infrastrukturer, roboter, 3D-printere, etc.) rettet mot å tilfredsstille kravene til digitale organisasjoner.
- Utvikle og implementere et proof of concept-system som integrerer de ulike Internet of Everything-dimensjonene.
- Designe og gjennomføre eksperimenter for å teste og evaluere Industry 4.0-systemer.
- Gjennomgå, analyser og tolk kroppen av vitenskapelig litteratur, moderne problemstillinger og innovasjoner innen datavitenskap og informasjonsteknologi.
- Gjennomføre et forskningsprosjekt rettet mot å utvikle en state-of-the-art samt identifisere og løse vitenskapelige og teknologiske utfordringer innenfor konteksten av Industri 4.0.
Stipend og finansiering
- Region Aquitaine-stipend for studenter utenfor EU
- EIFFELs fortreffelighetsstipend
- Spesifikt masterstipend
Det internasjonale opptakskontoret for masterprogrammer
Galleri
Karrieremuligheter
Sektorer
- Informatikk, informasjonsteknologi, systemteknikk, digital mentor, samarbeidende robotekspert, IT/OT-integreringssjef, industriell Big Data Scientist, Lean 4.0-ingeniør
Enger
- Industri, forskning og FoU-strukturer
Stillinger
- Ph.D. student og FoU-ingeniør