Master i informatikk: Innovasjon for endring i et digitalt samfunn
Malmö University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Malmö, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 275 000 / per course *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* full studieavgift
Introduksjon
For å søke må studentene ha gjennomført minst 5 års høyere utdanning (en mastergrad), men det gis fritak for personer med flere års yrkeserfaring.
Digitalisering har stor innvirkning på samfunn, industri og enkeltmennesker og kommer med flere muligheter og utfordringer. Å fullt ut høste fordelene og lykkes med utfordringene på globalt og lokalt nivå krever både innovative tekniske løsninger og dyktige bedriftsledere som forstår og kan engasjere seg i de raske og kontinuerlige endringene som kjennetegner det digitaliserte samfunnet.
I stedet for å bare forfølge avanserte ferdigheter innen informatikk, kompletterer programmet studentenes forutsetningskunnskap med vekt på ferdigheter innen innovasjon, forretning, endring og bærekraftsstyring.
For å overleve den raske endringen av digitalisering, trenger organisasjoner i dag nye evner og kompetanse innen felt som programvareutvikling, forretningsutvikling, innovasjon, teknologiledelse og ledelse. Organisasjoner ser derfor etter folk som forstår både teknologier og forretningsmessige og ledelsesmessige aspekter. Ved å integrere avansert informatikkkunnskap med ferdigheter innen innovasjon og næringsliv, samt endrings- og bærekraftsledelse, forbereder masterstudiet studentene på fremtidige karrierer som drivere for innovasjon. Studiet er relevant for studenter som har studert informatikk som en del av sin lavere grad.
Samarbeid med industri og forskning
Programmet er bygget opp rundt forskningsmiljøene ved Institutt for informatikk og medieteknologi, inkludert forskningssenteret Internet of Things and People, Software Centre, og det nye Data Society Research Program: Advancing Digitalisation Studies. Lærerstaben inkluderer eksperter innen programvareteknikk, business og innovasjon, digital innovasjon, forskningsmetoder og design. Programmet involverer seniorforskere, primært involvert som lærere det første året og som veiledere det andre året.
Forberedt på en karriere som digital endringsagent
Studenter i programmet har mange muligheter for samhandling og samarbeid med eksterne partnere og klientorganisasjoner gjennom for eksempel oppgaveprosjekter og praksisplasser. Uteksaminerte studenter vil være godt forberedt for arbeid i en rekke bransjer som for tiden gjennomgår en rask digital transformasjon, samt for fortsatte doktorgradsstudier ved Malmö universitet eller andre universiteter.
Opptak
Læreplan
Utfordringsbasert læreplan og reelle tilfeller
I løpet av programmet lærer studentene teorier og praksis innen programvareteknologi, innovasjon, entreprenørskap og digitalisering. Det er et spesifikt fokus på organisasjonsteori, endrings- og bærekraftsledelse, bærekraft og etikk. En overordnet utfordringsbasert pedagogisk tilnærming lar studentene jobbe med virkelige saker fra klientorganisasjoner så vel som deres gründerprosjekter.
Programmets fire semestre er organisert rundt en rekke sekvensielle læringsmål, som starter med grunnkurs i første semester. Andre semesters tema inkluderer praktiske kurs og muligheter for å anvende ulike teorier. Tredje semester fokuserer på spesialisering, og tilbyr valgfrie emner innenfor studentens interesseområder. Tredje semester inkluderer også et forskerkurs som forberedelse til masteroppgaven, som er fokus i fjerde semester.
Organisasjon
Studenten utdyper sine kunnskaper innen informatikk med fokus på innovasjon for endring i et digitalt samfunn. Videre utdyper studenten sine kunnskaper og ferdigheter om metoder som brukes i forskning og utvikling på feltet. Studiet kombinerer teoretisk forståelse med praktisk anvendelse ved å arbeide med anvendte prosjekter i studietiden.
Studiet fokuserer på moderne og fremvoksende teknologier innen informatikk, og studenten utvikler sin evne til å bruke hensiktsmessige verktøy og metoder for innovasjon og endringsarbeid i et digitalt samfunn. Dette er samtidig som sosiale, økonomiske og økologiske aspekter analyseres og tas i betraktning. Etter fullført utdanning forventes studenten å være godt forberedt til å forstå, initiere, evaluere og håndtere ulike typer innovasjoner i en digital kontekst i sin fremtidige yrkeskarriere.
Kommentar
Emnet, Emerging Digital Technologies 15 studiepoeng, starter i siste del av semester 1 og fortsetter første del av semester 2.
Programresultat
Kunnskap og forståelse
For å fullføre en mastergrad i informatikk må studenten:
- Demonstrere kunnskap og forståelse av informatikk, innlemme bred kunnskap innen feltet så vel som betydelig, spesialisert kunnskap innen visse aspekter av innovasjon i et digitalt samfunn, og også demonstrere dybdeinnsikt i relevant forsknings- og utviklingsarbeid; og
- Demonstrere inngående kunnskap om metodikk innen informatikk
Kompetanse og ferdigheter
For å fullføre en mastergrad i informatikk må studenten:
- Demonstrere evne til kritisk og systematisk integrering av kunnskap og til å analysere, vurdere og håndtere komplekse fenomener, problemstillinger og situasjoner, selv med begrenset informasjon;
- Vise evne til kritisk, selvstendig og kreativt å identifisere og formulere spørsmål, til å planlegge og gjennomføre – ved hjelp av hensiktsmessige metoder – avanserte oppgaver innenfor bestemte tidsfrister og dermed bidra til kunnskapsutvikling, og til å vurdere slikt arbeid;
- Demonstrere evne både nasjonalt og internasjonalt til å muntlig og skriftlig beskrive og diskutere sine konklusjoner og kunnskap og argumenter som disse bygger på, i dialog med ulike grupper; og
- Vise ferdigheter som kreves for å delta i forsknings- og utviklingsarbeid eller for selvstendig arbeid i annen kvalifisert virksomhet
Evaluering og tilnærming
For å fullføre en mastergrad i informatikk skal studenten:
- Demonstrere evne innenfor informatikk til å foreta vurderinger om relevante vitenskapelige, sosiale og etiske aspekter, samt demonstrere bevissthet om etiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid,
- Demonstrere innsikt i vitenskapens og innovasjonens muligheter og begrensninger, deres rolle i samfunnet og det menneskelige ansvaret for hvordan dette brukes, og
- Vise evne til å identifisere eget behov for ytterligere kunnskap og ta ansvar for sin kunnskapsutvikling