Master i kultur og endring: Kritiske studier i humaniora
Malmö University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Malmö, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 195 000 / per course *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* full studieavgift
Introduksjon
Dette programmet er spesielt designet for å gi deg ferdigheter, tillit og kvalifikasjoner til å jobbe innen kulturproduksjon, kulturadministrasjon og virksomhet, spesielt på måter som er bevisste og etisk ansvarlige.
Kultur og endring: kritiske studier innen humaniora er et to-årig masterprogram rettet mot studenter som er interessert i å bedre forstå ulike kulturelle fenomener, både fortid og nåtid. Programmet vil oppmuntre deg til å tenke ekspansivt og kreativt om hvordan kultur produseres og reproduseres, og hvorfor det fortsatt er omstridt terreng. Vi utforsker og stiller spørsmål om makt, representasjon, hukommelse, stillhet og sted. Programmet vil hjelpe deg med å bygge bro mellom teori og praksis, og å utvikle forskningsinteresser i samarbeid med eksterne interessenter. Hvis du noen gang har vurdert å jobbe innen kunst, politikkutforming, kulturadministrasjon eller til og med å forfølge en doktorgrad, kan dette være det ideelle programmet for deg.
Handle om
Et to-årig masterprogram i kulturstudier
Kultur er ikke bare et sett med tekster, bilder, gjenstander og komposisjoner som vi opplever eller analyserer. Det er også et levende medium der vi samhandler med verden og hverandre, i tillegg til å forstå oss selv og samfunnene vi bor i. Kultur skifter stadig og påvirker måten man forhandler om makt på. I etter-sannheten, etter-minne 21. århundre, er det fortsatt ikke klart hvordan forskjellige perspektiver og uttrykk for kultur vil fortsette å eksistere sammen. Spørsmål vi må møte og takle er: Hvem får snakke og handle, og hvem lytter? Hvorfor produserer vi kunnskap, og hva brukes den til? Og hvordan kan vi etisk engasjere og delta i arbeidet med å lage / gjøre "kultur"?
Hva gjør programmet unikt?
Dette er et to-årig masterprogram i kulturstudier som er basert innen humaniora, men som også bruker metoder, teorier og tilnærminger fra andre felt, som deltakende design, kritisk museologi og kunstnerisk forskning. Et særtrekk ved dette programmet er broen mellom teori og praksis. Du vil studere kultur i vid forstand og praktisk talt delta i forskjellige former for kulturproduksjon ettersom den foregår i institusjoner som museer, teatre, kunstarenaer, og i dialog med interessenter som kunstnere, kuratorer, aktivister, kollektiver og små bedrifter. . En viktig del av dette tverrfaglige programmet er å gi muligheter for deg som student til å samarbeide med kulturelle interessenter og co-lage dine egne produksjoner, samt bygge et fellesskap av jevnaldrende.
Programmets struktur
Det første året fokuserer på å få tak i viktige teoretiske begreper og bekymringer i feltet. Vi vil trekke på et bredt spekter av materiale fra film og billedkunst til forestillinger og offentlige monumenter. Dette året inkluderer også et kurs med tverrfaglige tilnærminger til forskningsdesign og metoder, samt et sosialt engasjert forskningskurs gjennomført i samarbeid med eksterne interessenter. Programmet utvikler seg ved gradvis å bygge studenters tillit og uavhengighet, både når det gjelder stipend og ved å skape bredere kulturelle nettverk. Andre året tilbyr vi valgfrie kurs i mer spesialiserte fag, og programmet avsluttes med at studenter skriver en 30 studiepoeng masteroppgave.
Hva slags karriere vil du være forberedt på?
Dette programmet er spesielt designet for å gi deg ferdigheter, tillit og kvalifikasjoner til å jobbe innen kulturproduksjon, kulturadministrasjon og virksomhet, spesielt på måter som er bevisste og etisk ansvarlige. Ved å jobbe med en rekke lokale interessenter, og sammen med jevnaldrende, vil du også få muligheten til å bygge et sterkt profesjonelt nettverk. Samtidig gir programmet den nødvendige strenghet for å forberede studentene på doktorgradsstudier innenfor en tverrfaglig og internasjonal akademisk sammenheng.
Inntakskrav
- Bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende i samfunnsvitenskap, humaniora eller kunst.
- Generell valgbarhet tilsvarer svensk engelsk videregående skole.
Organisasjon
I dette programmet engasjerer studentene seg med kritiske tilnærminger fra humaniora for å studere og forstå dynamikken i kulturell produksjon og endring i samfunnet. De utforsker det evolusjonære dreiemomentet til ideer om mennesket i forskjellige geografiske sammenhenger og analyserer kulturelle uttrykk (f.eks. Tekster, filmer, kunstverk), ettersom de befinner seg i forskjellige møter, friksjoner og historiske forviklinger. Lokalitet er en viktig dimensjon, siden den vektlegger bevisstheten om individuelle og kollektive subjektposisjoner i rom og tid, og peker på forholdet i og mellom menneskelige, ikke-menneskelige og virtuelle sammenhenger. Studentene vil styrke sine ferdigheter i effektive humanistiske metoder, som hermeneutisk analyse, nærlesing, kritisk observasjon, fenomenologi, resonnement og engasjerende skriving. Disse ferdighetene vil bli videreutviklet gjennom et kurs om handlingsbasert forskning. Gjennom disse metodene deltar studentene i flere måter å utforske kulturelle fenomener i samfunnet, der det er skiftende og ujevne tilgangspunkter og muligheter for produksjon og reproduksjon. For å sikre relevans for "her og nå", gir programmet også rom for studenter å forhandle om aktuelle spørsmål som avkolonisering av klimaendringer, kryptovaluta og økonomiske utopier, reelle og forestilte grenser, og deres overtredelser, monumenter og ikonoklasme. Gjennom disse refleksjonene spør vi: Hvem har makten til å snakke og handle? Hvordan fungerer representasjon, og påvirker / produserer forskjellige organer? Under hvilke forhold produseres kunnskap etisk? Alle disse tilnærmingene og spørsmålene setter tonen for en streng kritisk undersøkelse av en kultur der studentene kan avhøre utfordrende historier og deres arvelige skjevheter, teoretisere refleksivt, og også kreativt eksperimentere, og leke med alternativer.
Programmet er forankret i akademiske tradisjoner innen kritisk teori, hermeneutikk, kulturstudier og kritiske humaniora, som arbeider med epistemologiske spørsmål om makt og ideologi, kritikk som en praksis, overføringsmåter og oversettelsesproblemer. Imidlertid er utgangspunktet fra en ide om kultur som både laget og arvet, noe som betyr at den er et produkt av akkumulerte individuelle og kollektive handlinger (og reaksjoner). Dermed blir det gitt spesielt fokus til deltakende og handlingsbaserte forskningsmetoder som understreker de situerte og erfaringsmessige dimensjonene ved teoretisk undersøkelse. Progresjon mellom kursmoduler er strukturert på en måte som søker å integrere teori og praksis, sette teori i praksis og la praksis informere teori. En viktig del av programmet er at studentene oppfordres til å samarbeide med kulturelle interessenter og til å skape sine egne produksjoner, samt å bygge et fellesskap av jevnaldrende. I programmet vil studentene få de nødvendige ferdighetene til å jobbe innen kulturproduksjon og kulturadministrasjon, på måter som er posisjonelt bevisste og etisk ansvarlige. Samtidig gir programmet den nødvendige strenghet for studentene å forberede seg på doktorgradsstudier innenfor en tverrfaglig og internasjonal vitenskapelig sammenheng.
Læringsutbytte
Generelle mål for videregående kurs og studieprogrammer (Högskolelagen 1: 8-9)
Videregående kurs og studieprogrammer skal innebære anskaffelse av spesialkunnskap, kompetanse og ferdigheter i forhold til videregående kurs og studieprogrammer, og i tillegg til kravene til videregående kurs og studieprogrammer skal:
- En videreutvikle studentenes evne til å integrere og gjøre autonom bruk av kunnskapen sin,
- Utvikle studentenes evne til å takle komplekse fenomener, problemer og situasjoner, og
- Utvikle studentenes potensial for profesjonelle aktiviteter som krever betydelig autonomi, eller for forsknings- og utviklingsarbeid. Forordningen om høyere utdanning (2006: 173).
Kvalifiseringsresultater for en mastergrad (Forordning om høyere utdanning)
Kunnskap og forståelse
For en mastergrad (120 studiepoeng) skal studenten:
- demonstrere kunnskap og forståelse innen fagområdet kulturstudier, inkludert bred kunnskap om feltet og betydelig dypere kunnskap om spesifikke deler av feltet, samt innsikt i aktuell forskning og praksis, og
- demonstrere spesialisert metodisk kunnskap innen fagområdet kulturstudier.
Kompetanse og ferdigheter
For en mastergrad (120 studiepoeng) skal studenten:
- demonstrere evnen til kritisk og systematisk å integrere kunnskap og å analysere, vurdere og håndtere komplekse fenomener, problemstillinger og situasjoner selv med begrenset informasjon.
- demonstrere evnen til å identifisere og formulere problemstillinger kritisk, autonomt og kreativt, samt å planlegge og, ved hjelp av passende metoder, påta seg avanserte oppgaver innen forutbestemte tidsrammer og slik bidra til kunnskapsdannelse samt evne til å evaluere dette arbeidet.
- demonstrere evnen i tale og skriving både nasjonalt og internasjonalt til å tydelig rapportere og diskutere hans eller hennes konklusjoner og kunnskap og argumenter som de bygger på i dialog med ulike målgrupper.
- demonstrere ferdighetene som kreves for å delta i forskning eller autonom ansettelse i en annen kvalifisert yrke.
Dommer og tilnærming
For en mastergrad (120 studiepoeng) skal studenten:
- demonstrere evnen til å gjøre vurderinger i hovedfeltet informert om relevante disiplinære, sosiale og etiske spørsmål og også å bevise bevissthet om etiske aspekter ved forskning og praksis.
- demonstrere innsikt i mulighetene og begrensningene ved forskning, dens rolle i samfunnet og individets ansvar for hvordan den brukes.
- demonstrere evnen til å identifisere det personlige behovet for videre kunnskap og ta ansvar for hans eller hennes pågående læring.
Opptak
Læreplan
Strukturen av programmet
Dette programmet starter med nye studenter hvert høstsemester. Det første året fokuserer på å sette seg inn i sentrale teoretiske begreper og bekymringer på feltet. Vi vil trekke på et bredt spekter av materialer fra film og billedkunst til forestillinger og offentlige monumenter. Dette året inkluderer også et kurs med flerfaglige tilnærminger til forskningsdesign og -metoder, samt et samfunnsengasjert forskningskurs gjennomført i samarbeid med eksterne interessenter. Programmet utvikler seg ved gradvis å bygge studentenes tillit og uavhengighet, både når det gjelder stipend og ved å skape bredere kulturelle nettverk. Det andre året tilbyr vi valgfrie emner i mer spesialiserte emner, og programmet avsluttes med at studenter skriver en 30 studiepoengs masteroppgave.
innhold
Høst 2024 - Semester 1
- Kritiske humaniora - ideer på farten (KK680A), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Steder for kultur – historie og sted (KK681A), 7,5 studiepoeng, obligatorisk
- Representasjon og makt (KK682A), 7,5 studiepoeng, obligatorisk
Våren 2025 – Semester 2
- Integrerte metoder for forskningsdesign (KK683A), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Samfunnsengasjert forskning (KK684B), 15 studiepoeng, obligatorisk
Høsten 2025 – Semester 3
- Biososial etikk: Menneskets grenser (KK488A), 15 studiepoeng, valgfag
- Cultural Politics in the Anthropocene: Global and Local Perspectives (KK489A), 15 studiepoeng, valgfag
Våren 2026 – 4. semester
- Kulturstudier: Masteroppgave (2-årig) (KK690A), 30 studiepoeng, obligatorisk
Programresultat
Generelle mål for videregående kurs og studieprogram (Högskolelagen 1:8-9)
Videregående kurs og studieprogram skal innebære tilegnelse av spesialkunnskap, kompetanse og ferdigheter om førstesyklusemner og studieprogram, og skal i tillegg til kravene til førstesyklusemner og studieprogram:
- En videreutvikle studentenes evne til å integrere og gjøre autonom bruk av sin kunnskap
- Utvikle studentens evne til å håndtere komplekse fenomener, problemstillinger og situasjoner
- Utvikle studentenes potensial for faglige aktiviteter som krever betydelig autonomi eller for forsknings- og utviklingsarbeid. Høyere utdanningsforordning (2006:173)
Kvalifikasjonsresultater for en mastergrad (forordningen om høyere utdanning)
Kunnskap og forståelse
For en mastergrad (120 studiepoeng) skal studenten:
- Vise kunnskap og forståelse innen fagområdet Kulturvitenskap, inkludert bred kunnskap om feltet og betydelig dypere kunnskap om spesifikke deler av feltet, samt innsikt i aktuell forskning og praksis
- Vise spesialisert metodisk kunnskap innen fagområdet Kulturvitenskap
Kompetanse og ferdigheter
For en mastergrad (120 studiepoeng) skal studenten:
- Vise evne til kritisk og systematisk integrering av kunnskap og til å analysere, vurdere og håndtere komplekse fenomener, problemstillinger og situasjoner selv med begrenset informasjon
- Demonstrere evnen til å identifisere og formulere problemstillinger kritisk, autonomt og kreativt, samt å planlegge og, ved hjelp av hensiktsmessige metoder, påta seg avanserte oppgaver innenfor forhåndsbestemte tidsrammer og på den måten bidra til dannelsen av kunnskap samt evnen til å evaluere dette arbeidet.
- Vise evne i tale og skrift både nasjonalt og internasjonalt til å rapportere og diskutere sine konklusjoner og kunnskapen og argumentene de bygger på i dialog med ulike målgrupper
- Demonstrere ferdighetene som kreves for å delta i forskning eller selvstendig arbeid i et annet kvalifisert yrke
Dommer og tilnærming
For en mastergrad (120 studiepoeng) skal studenten:
- Demonstrere evnen til å foreta vurderinger i hovedfaget informert om relevante disiplinære, sosiale og etiske spørsmål og også å demonstrere bevissthet om etiske aspekter ved forskning og praksis
- Vise innsikt i forskningens muligheter og begrensninger, dens rolle i samfunnet og den enkeltes ansvar for hvordan den brukes
- Demonstrere evne til å identifisere det personlige behovet for ytterligere kunnskap og ta ansvar for hans eller hennes pågående læring
Karrieremuligheter
Dette programmet er spesielt utviklet for å gi deg ferdigheter, selvtillit og kvalifikasjoner for å jobbe med kulturell produksjon, kulturadministrasjon og bedrift, spesielt på måter som er bevisste og etisk ansvarlige. Ved å jobbe med en rekke lokale interessenter, og sammen med jevnaldrende, vil du også få muligheten til å bygge et sterkt faglig nettverk. Samtidig gir programmet den nødvendige stringens for å forberede studentene til doktorgradsstudier innenfor en tverrfaglig og internasjonal akademisk kontekst.