Master i lærerutdanning i musikk for ungdomsskoler og videregående skoler med dobbelt pensumstudium Lærerutdanning i utdanning for videregående skoler
Charles University Faculty of Education
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Prague, Tsjekkia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 334 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* online søknadsavgift: 820 CZK
Introduksjon
Lærerutdanning i musikk for ungdomsskoler og videregående skoler
Studiet følger opp etter bachelorstudiet Musikkpedagogikk med fokus på utdanning.
Målet med studiet er å gi sine kandidater en helhetlig mastergrad, som skal forberede dem til yrket som musikklærer på 2. trinn i grunnskolen og videregående skole. Studiet tar hensyn til proporsjonaliteten i de kognitive, didaktiske og pedagogisk-psykologiske komponentene i opplæringen, samtidig som fagkunnskapene som er oppnådd i bachelorgraden, systematiseres videre og anvendes i fagfeltet didaktikk og profesjonsfag nært knyttet til denne. Nyutdannede ved studiet er kompetente til å selvstendig lage skoleutdanningsprogrammer innen utdanningsfeltet kunst og kultur. De er klare til å undervise i musikkundervisning med alle dens aspekter innen kunnskap og ferdigheter. Studiet bygger på kreative aktiviteter innen musikkpedagogikk og dets didaktikk. Feltkomponenten er fokusert på en dypere forståelse av musikkpedagogiske problemstillinger, noe som gjenspeiles i undervisningen i musikkundervisning i grunnskole og videregående skole. Musikalske fenomener og konsepter presenteres i en bredere kontekst og relasjoner mellom ulike typer vitenskap og kunst. Den musikkdidaktiske komponenten er basert på kunnskapen oppnådd i musikkpedagogisk forskning og på beste praksis verifisert i praksis. Den musikkteori og pedagogiske komponenten kan deretter utdypes i et doktorgradsstudium, f.eks. musikkteori og pedagogikk. Studieprogrammet i hovedplanen respekterer balansen mellom faglige, didaktiske og pedagogisk-psykologiske komponenter i opplæringen i henhold til standardene for lærerutdanning til Kunnskapsdepartementet. Pedagogisk-psykologisk opplæring omfatter fagene pedagogikk, psykologi og spesialpedagogikk, herunder pedagogisk-psykologisk praksis. En del av det er utarbeidelsen av en diplomoppgave.
Lærerutdanning av utdanning for videregående skoler
Studier tar primært sikte på utvikling av faglig, pedagogisk og psykologisk, kommunikasjons- og annen personlig og kultiveringskompetanse som trengs for å bli lærer i pedagogikk ved videregående fagskoler og for annen pedagogisk og koordinerende virksomhet innen utdanningsfeltet. Bortsett fra intensivering av profesjonsvitenskapelige grunnlag for pedagogiske disipliner (etter innholdet i bachelorstudiene), siktes det til utdanningsdidaktikk og anvendelse av profesjonsdidaktiske kompetanser i undervisningspraksis. Spesielt fokus er på metodikk for pedagogisk forskning fordi et av målene er å gjøre pedagogikklærere dyktige blant annet i å foreslå, implementere og evaluere empirisk forskning innen utdanningsfeltet. Fokus i studiet er også satt på kunnskap og ferdigheter innen sosialpedagogikk, sosialt arbeid og metodikken for disse fenomenene. Elevene har sin undervisningspraksis på skoler, skoleanlegg; men også i sosiale tjenester.