Master i markedsføring og virksomhet
VSB - Technical University of Ostrava
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Ostrava, Tsjekkia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
CZK 50 000 / per semester *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Sep 2024
* Studieavgift er 4000 EUR per studieår, betales ved begynnelsen av hvert studieår. Det er ikke-refunderbart.
Introduksjon
Masterstudiet Markedsføring og Business følger bachelorgraden i feltet og utdyper sin kompetanse på områder som trengs for markedspåvirkning og vellykket gjennomføring av forretningsaktiviteter. Filosofien til programmet er først og fremst bygget på kunnskap om markedsføringsledelse og markedsføringsapplikasjoner (internasjonal markedsføring, produktledelse, forretningsmarkedsføring, digital markedsføring) og forretningsferdigheter (innkjøpsledelse, forretningsstrategier, utenrikshandelsoperasjoner). Nyutdannede fra programmet kan jobbe som ledere i markeds- og forretningsavdelingen til produksjons- og handelsbedrifter. Du kan også finne dem i reklame-, forsknings- og mediebyråer eller kan fungere som talspersoner i selskaper og institusjoner.
Nøkkelord
- Fakultet: Fakultet for økonomi
- Type studie: Oppfølgingsmester
- Undervisningsspråk: Engelsk
- Kode for programmet: N0414A050002
- Tittel på programmet: Markedsføring og virksomhet
- Vanlig studieperiode: 2 år
- Kostnad: 50 000 CZK per semester
- Koordinerende avdeling: Institutt for markedsføring og virksomhet
- Koordinator: dok. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.
- Stikkord: digital markedsføring, produktstyring, forretningsstrategier, internasjonal markedsføring, markedsføring og virksomhet
Programresultat
Studiens mål
Masterstudiet Markedsføring og Business følger på bachelorstudiet Markedsføring, og utdyper studentenes kunnskap om problemstillinger som er nødvendige for å aktivt påvirke markeder og lykkes med å gjennomføre markeds- og forretningskampanjer. Målet med masterstudiet er å forberede kvalifiserte fagpersoner som skal kunne utføre analytiske og ledelsesmessige funksjoner innen markedsføring og business på topp- og mellomnivå i ledelsen og høyt spesialiserte aktiviteter innen markedsføringsbyråer.
Kandidatens kunnskap
Filosofien for studieplanen er basert på potensielle fremtidige sysselsettingsmuligheter for nyutdannede og fokuserer spesielt på å utvikle fagkunnskap om markedsføringsledelse, forretningsstrategier, internasjonal markedsføring, bedriftsmarkedsføring, digital markedsføring, markedsføringsundersøkelser, produktstyring, utenrikshandel.
Graduate ferdigheter
Innholdet i studien er å tilegne seg faglige ferdigheter på følgende områder:
- Oppretting av markedsføringsstrategi og markedsføringsplan,
- Oppretting av forretningsstrategi og forretningsplan,
- Analyse av markedsføringsmiljøet på nasjonale og internasjonale markeder,
- Utforming av en strategi for inntreden i utenlandske markeder,
- Gjennomføre operasjoner på utenlandske markeder,
- Bruk av markedsføringsverktøy på bedriftsmarkedene,
- Utvikling og introduksjon av et nytt produkt i markedet,
- Utvikle en merkevarestrategi og merksuksessanalyse,
- Oppretting og evaluering av kampanjer i nettmiljøet,
- Nøkkelordanalyse for SEO, innholdsmarkedsføring, PPC
- Anvendelse av avanserte statistiske metoder i markedsføringsforskning,
- Bruke sosiale medier for å bygge en konkurranseposisjon.
Kandidatens generelle kompetanse
Nyutdannede har kunnskap om avanserte økonomiske teorier (makroøkonomi, mikroøkonomi), ekspertkunnskap i å utføre markedsføring og forretningsaktiviteter (markedssituasjonsanalyse, bestemme passende markedsførings- og forretningsstrategi, anvendelse av markedsføringsverktøy og forretningsskikk i forskjellige typer markeder, inkludert internasjonale markeder) , kunnskap om mer avanserte statistiske metoder for dataanalyse, kommunikasjonsevner. De er i stand til å løse praktiske markedsførings- og forretningsoppgaver og organisere sitt løsningsteam. De er i stand til å analysere et problem, anvende passende forskningsmetoder, foreslå en løsning, presentere og diskutere deres løsning. De kan føre muntlig og skriftlig kommunikasjon på tsjekkisk og engelsk.
Karrieremuligheter
Graduates ansettelse
Studiet er fokusert og profilert med hensyn til ansettelse av kandidater i internasjonale produksjons- og handelsbedrifter, kjøpesentre, reklame-, media- eller forskningsbyråer, offentlige institusjoner og bedrifter som driver med digital markedsføring og sosiale medier. Nyutdannede fra masterstudiet Marketing and Business kan utføre følgende typiske stillinger:
- Leder i markedsavdelingen til internasjonale selskaper
- Leder i salgsavdelingen i internasjonale selskaper
- Produkt (merke) manager
- Innkjøpssjef i produksjons- eller handelsbedrift
- Analytiker i reklamebyrået
- Analytiker i analysebyrået
- Analytiker i mediebyrået
- Innkjøpere i mediebyrået
- Analytiker i sosiale medier
- Nettanalytiker
- SEO konsulent
- PPC-spesialist
Harde ferdigheter
- Kunnskap om markedsføringsverktøy i bedriftsmarkeder
- Oppretting og evaluering av kampanjer i nettmiljøet
- Kunnskap om markedsstrategi for å komme inn på et nytt produkt på markedet
- Kunnskap om avanserte statistiske metoder for markedsundersøkelser
- Lage en markedsstrategi og markedsplan
- Lage en merkevarestrategi og analyse av merkesuksessen
- Bruke sosiale medier for å bygge en konkurranseposisjon
- Opprettelse av virksomhet på utenlandske markeder
- Analyse av markedsmiljøet i nasjonale og internasjonale markeder
- Kjennskap til strategien for å komme inn på det utenlandske markedet
- Kjennskap til moderne verktøy for nettmarkedsføring
- Analytiske ferdigheter
- Kunnskap om sosiale medier
- Kjennskap til forretningsstrategi og forretningsplan
- Løse handelssaker med utlandet
- Kunnskap om nøkkelord for SEO, innholdsmarkedsføring, PPC
Galleri
Opptak
Program undervisningsavgift
Læreplan
Semester 1
obligatorisk
- Makroøkonomi B
- Produktledelse
- Innkjøpsledelse
- Statistikk B
- Strategisk ledelse
Obligatorisk B-type valgfag
- Firma engelsk I
- Arbeidsøkonomi
- Matematikk i økonomi
Semester 2
obligatorisk
- Bedriftsmarkedsføring
- Økonomistyring
- Utenrikshandelsvirksomhet
- Markedsundersøkelse B
- Mikroøkonomi B - Middels mikroøkonomi
- Spesielt seminar
Obligatorisk B-type valgfag
- Company English II
- Beslutningsmetoder
Semester 3
obligatorisk
- Bedriftsdiagnostikk
- Forretningsstrategi
- Digital markedsføring
- Diplomseminar A
- Internasjonal markedsføring
- Markedsføringsledelse
Obligatorisk B-type valgfag
- Bank og kapitalmarkeder
- Markedsføringsprosjekt
Semester 4
obligatorisk
- Diplomseminar B
- Diplomarbeid
- Økonomi for internasjonal handel
Obligatorisk B-type valgfag
- Behavioral Economics
- Internasjonal prosjektledelse
- Praktisk utplassering i utlandet
- Profesjonell øvelse