Master i reiselivsstudier
UiT The Arctic University of Norway
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Alta, Norge
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* ingen skolepenger for internasjonale studenter
Introduksjon
Brenner du for å gjøre turismen bedre?
Dette studiet søker å gi studentene grundig kunnskap om hvordan de skal balansere miljømessige, økonomiske og sosiokulturelle fordeler og bekymringer innen turisme.
Programbeskrivelse
- Varighet: 2 år
- Studiepoeng (ECTS) : 120
- Opptakskrav : Bachelorgrad (180 studiepoeng), eller tilsvarende kvalifikasjon, med minimum 80 studiepoeng innen reiseliv, utendørs fritid, eventstudier, markedsføring og kommunikasjon, samfunnsvitenskap, humaniora eller utdanning. Søkere må ha minimum 5 studiepoeng i forskningsmetoder for å oppfylle opptakskravene
- Gradnavn : Master i reiselivsstudier
- Søknadskode :
- Norske og nordiske søkere: 9530
- Internasjonale søkere: 2061
Turisme er et stadig viktigere globalt fenomen, som involverer sosiale, kulturelle, økonomiske, politiske og miljømessige muligheter og utfordringer. Ekspanderende økonomier gjør at flere mennesker kan reise ofte og over lengre avstander for å oppleve landskap, bymiljøer, kulturer og folk. Globalisering og teknologisk utvikling muliggjør økt mobilitet, og dermed reiselivsaktiviteter. Turismeutvikling og vekst utfordrer også økologiens bærekraft i klimaendringens tid.
Dette studiet søker å gi studentene grundig kunnskap om hvordan de skal balansere miljømessige, økonomiske og sosiokulturelle fordeler og bekymringer innen turisme. Spesielt vil studentene ta for seg hvordan man kan møte turistmarkedens krav til natur- og kulturarvopplevelser, uten å gå på kompromiss med fremtidige generasjoners tilgang til disse. Gjennom programmet vil studentene få spesialisert innsikt i turismens kompleksitet i forhold til opplevelser, hvordan turisme utføres og markedsføres, og hvordan den former - og formes av - kulturelle, sosiale, økonomiske, tidsmessige og romlige maktforhold. Den spesialiserte innsikten skal gjøre det mulig for studentene å analysere turisme på måter som gir nyanserte forståelser av bærekraftig turisme i en rekke omgivelser. Ved slutten av programmet skal studentene kunne bruke slike vitenskapelige forståelser i en masteroppgave, basert på sosialvitenskapelige og humanioraorienterte teoretiske tilnærminger.
Opptak
Læreplan
Programstruktur
Begrep | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
1. semester (høst) | REI-3011 Turismeteori og turistopplevelsen | REI-3012 Natur og turisme i en tid med klimaendringer | REI-3013 Indigenous Heritages in Tourism |
2. semester (vår) | REI-3001 Filosofi i samfunnsvitenskap | REI-3014 Kvalitative metoder | REI-3015 Festival- og arrangementsturisme |
3. semester (høst) | REI-3005 Turismemarkedsføring | REI-3016 Kvantitative metoder | REI-3910 Masteroppgave |
4. semester (vår) | Masteroppgave *Masteroppgaveseminarer starter i første semester og fortsetter i andre og tredje semester. Masteroppgaveseminaret forbereder studentene til masteroppgaven | - | - |
Tilgang til videre studier
Med en mastergrad i reiselivsstudier kan studentene søke om opptak til en Ph.D. program ved UiT - Norges arktiske universitet, eller Ph.D. programmer ved andre nasjonale og internasjonale institusjoner.
Utveksling
UiT - Norges arktiske universitet samarbeider med internasjonale universiteter om studentutveksling på masternivå i tråd med NOKUTs krav. Studentutveksling er mulig i semester 3.
Programresultat
Læringsutbytte
Etter vellykket gjennomføring av programmet, bør studentene ha oppnådd følgende:
Kunnskap:
Studenten skal ha:
- inngående kjennskap til banebrytende og moderne teorier innen reiselivsstudier.
- inngående kunnskap om forskningsprosesser og metoder tilpasset problemstillinger innen reiselivsstudier.
- avansert kunnskap om bærekraft og ansvarlighet i reiselivet, spesielt som relevant for natur- og kulturarvturisme.
- evne til å anvende teoretisk og metodisk kunnskap om nye områder innen reiselivsstudier.
- Evnen til å analysere faglige problemstillinger basert på turismens historie, tradisjon, spesialisering og rolle i samfunnet.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- kritisk vurdere soliditeten til informasjon om og beskrivelser av turisme hentet fra ulike kilder.
- demonstrere analytisk kapasitet ved å strukturere og formulere faglige argumenter som bidrar til innovative løsninger innen bærekraftig og ansvarlig reiseliv.
- analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen reiselivsstudier, samt anvende reiselivsperspektiver i praktisk og teoretisk problemløsning.
- ta i bruk relevant forskning på en selvstendig måte, for å bidra til utvikling av strategier og nye muligheter innen natur- og kulturarvturisme.
- utvikle forskningsspørsmål og bruke relevante forskningsmetoder for å samle inn og analysere data om reiselivsmål.
- gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt innen reiselivsområdet, under veiledning, og i henhold til gjeldende normer for forskningsetikk.
Generell kompetanse:
Studenten skal kunne:
- designe, planlegge, utvikle og gjennomføre reiselivsforskningsprosjekter.
- kritisk analysere reiselivsnæringen, turisters praksis og reiselivsrelevante retningslinjer, samt vurdere de etiske bekymringene og potensielle dilemmaene de innebærer.
- anvende refleksiv tenkning for å bidra til innovative prosesser innen kulturarv og naturturismeutvikling.
- bidra til en bærekraftig og ansvarlig reiselivsnæring og styring av reiselivsutvikling.
- anvende kunnskap og ferdigheter selvstendig og innovativt gjennom samarbeid i forsknings-, regjerings- og industrisammenheng.
Karrieremuligheter
Jobbmuligheter
Master of Tourism Studies danner grunnlaget for en rekke arbeidsfelt knyttet til:
- Utvikling av bærekraftige reiselivs- og opplevelsesprodukter
- Markedsføring og kommunikasjon av reiselivs- og opplevelsesprodukter
- Etablering av kulturbaserte og naturbaserte virksomheter
- Reiselivs organisasjonsenhet (Norsk Bevertning, Innovasjon Norge, etc.)
- Internasjonale organisasjoner (NGOer)
- Offentlige anliggender og regelverk for reiseliv
- Konsulentarbeid for reiselivsnæringen
- Undersøkende arbeid
- Forskning og utvikling
- Undervisning