Master of Arts i teaterpedagogikk
University of the Arts Helsinki
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Helsinki, Finland
Språk
Engelsk, Finsk, Svensk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 5 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Aug 2024
* årlig studieavgift for studenter som studerer på engelsk og som ikke er statsborgere i EU, EØS eller Sveits. Programmet er også tilgjengelig på svensk.
Introduksjon
Programmet vårt kombinerer kritisk tenkning, kunstnerisk-pedagogisk praksis og utforskning av det brede spekteret av betydninger i kunsten.
Hvorfor studere her?
Studenter ved Masterstudiet i teaterpedagogikk reflekterer over og utvikler scenekunstens praksiser og pedagogikk innenfor et åpent, dialogorientert fellesskap. Du vil bli gitt støtte til kritisk, innovativ tenkning, tverrfaglig samhandling, multikunstneriske samarbeid og for å innta en eksperimentell holdning. Grunnlaget for programmet er studentenes personlige erfaringer og oppfatninger, og de bringes inn i en åpen dialog med andre studenter, lærere og det faglige feltet kunstpedagogikk.
Studentenes daglige timeplaner tar sin endelige form i samspill med hver student, gruppen, studiet og lærerne. Programmet tilbyr en trygg kontekst for utforskende læring. Nyutdannede ved programmet jobber med ulike oppgaver innen scenekunst og pedagogikk.
Om studiene
I Masterstudiet i teaterpedagogikk blir kunstpedagogikk sett på som en form for kunstnerisk virksomhet hvor pedagogiske spørsmål er alltid tilstede. I sammenheng med kunstpedagogikk blir kunst, performance og undervisning sett på som møter hvor estetiske, etiske og politiske fenomener er sammenvevd.
Kunstpedagogikk er en akademisk disiplin som undersøker kunstpedagogikk og videreutvikler dets filosofiske og teoretiske fundament. På masterstudiet befrukter scenekunstens og kunstpedagogikkens praksiser og teorier hverandre, og gir opphav til endringer på mange nivåer. Denne prosessen fører til praktisk, erfaringsmessig, reflekterende, fellesskaps- eller sosial transformasjon mot sosialt bevisst kunstnerisk-pedagogisk praksis. Estetiske, etiske og politiske fenomener henger sammen i programmet.
Studiet består av videregående studier i kunst, studier i kunstpedagogikks teori og praksis, forskningsstudier, undervisningspraksis, internasjonalt samspill, og valgfag som støtter utviklingen av studentens identitet som kunstpedagog.
Studentene oppfordres til å ta risiko, ta dristige valg og søke nye løsninger innenfor rammen av programmets læreplan. Målet med masterstudiet er å utdanne fordomsfrie kunstpedagogfagfolk som har funnet sin egen stemme, har samarbeidsevner, og er sitt ansvar bevisst.
Gradskravene for masterutdanninger i dansepedagogikk og teaterpedagogikk inkluderer pedagogiske studier for lærere (60 sp). Tammerfors universitet har ansvaret for studiemodulen i pedagogikk som helhet.
Læringsmetoder
Studier er basert på obligatorisk oppmøte, engasjement og samhandling. Programmet bruker varierte og stadig utviklende undervisningsmetoder. Det arrangeres kurs i form av workshops, gruppeprosjekter, forelesninger og seminarer, samt selvstendige læringsoppgaver. Det meste av undervisningen foregår på hverdager mellom 9:00 og 17:00.
samarbeid
Masterprogrammene i teaterpedagogikk og dansepedagogikk har et nært samarbeid med hverandre. Omtrent halvparten av studiene er tilrettelagt i samarbeid, og lærerne på programmene danner et felles kollegium, som fungerer som beslutningsorgan i forhold til programmenes pedagogiske retningslinjer og læreplaner. Hovedpartnerne i organiseringen av undervisningen er Universitetets Institutt for musikkpedagogikk og CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt Institutt for kunst ved Aalto-universitetet. Våre internasjonale samarbeidspartnere inkluderer Kunsthøgskolen i Oslo, Sami University of Applied Sciences, University of the Arts Utrecht, University of the Arts Berlin og Kadir Has University Istanbul.
Undervisningspraksisen kan gjennomføres som enten finske eller internasjonale samarbeid.
lærere
Lærere på masterstudiet i teaterpedagogikk er eksperter på det kunstneriske feltet de representerer så vel som på kunstpedagogikk. De har mangfoldig faglig bakgrunn og en sterk forskningsbasert orientering innen kunstpedagogikk. I tillegg til det faste lærerstaben, ønsker programmet eksperter velkommen som gjestelærere med jevne mellomrom.
Ideelle studenter
Masterstudiet i teaterpedagogikk er beregnet på personer med bachelorgrad innen teater eller tilsvarende faglig kompetanse ervervet fra universitetsutdanning innen teaterfaget (min. 60 sp) og kunstnerisk kompetanse. Studiet bringer studentenes tidligere erfaringer og oppfatninger inn i en åpen dialog med andre studenter, lærere og fagfeltet kunstpedagogikk.
Programresultat
Målet med MA-programmet er at studentene skal få bevissthet om verdier, holdninger, tradisjoner og tankemønstre som påvirker deres yrkesutøvelse. De anerkjenner og forstår det spesielle ansvaret som er knyttet til å undervise i kunst. De er klar over og kan stille spørsmål ved normer og maktstrukturer som påvirker kunstnerisk-pedagogisk virksomhet. Studentene oppfatter faglig utvikling av en kunstlærer som en kontinuerlig prosess som krever kritisk og reflektert innsats. De er i stand til å planlegge, uttrykke og vurdere grunnlaget, målene og arbeidsmetodene for kunstutdanning. Elevene er i stand til å oppfatte og forklare betydningen og hensikten med eget arbeid.
Karrieremuligheter
Nyutdannede ved programmet arbeider innen en rekke felt innen scenekunst og kunstutdanning, for eksempel i grunnleggende kunstutdanning, voksenopplæring, grunnskole, videregående og videregående skole, og yrkesfaglig utdanning samt i ulike kunstneriske, pedagogiske og kommunale sammenhenger og prosjekter. Studiet gir pedagogisk kompetanse for alle utdanningsnivåer og gir grunnlag for doktorgradsstudier.
Læreplan
Læreplanen legger vekt på:
- Ferdigheter knyttet til samhandling og dialog
- Kritisk tenkning ferdigheter
- Kunnskaper og ferdigheter som kreves i den faglige kunstnerisk-pedagogiske virksomheten
- Kunnskap og ferdigheter knyttet til verdier og etikk
- Ferdigheter til å implementere helhetlige praksiser innen kunst og pedagogikk.
Opptak
Program undervisningsavgift
Stipend og finansiering
Vennligst besøk universitetets nettside for mer informasjon.