Master of Fine Arts (MFA)
University of the Arts Helsinki
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Helsinki, Finland
Språk
Engelsk, Finsk, Svensk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 5 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Jan 2025
* studenter utenfor EU og ikke-EØS
Introduksjon
Vi utdanner billedkunstnere som lærer sine egne styrker og uttrykksmetoder og forbereder dem på en verden der kunstnere tar på seg mangefasetterte roller og profiler.
Hvorfor studere her?
Studentens personlige ambisjoner, valgfrihet og individuell veiledning er integrert i studier i billedkunst. Våre lærere er utmerkede billedkunstnere og eksperter fra Finland og utlandet. Takket være Akademiets aktive utstillingsvirksomhet vil du få et arbeidsrom og en utmerket mulighet til å stille ut kunsten din offentlig.
Om studiene
Du vil tilegne deg ferdigheter og kunnskaper som gjør deg i stand til å jobbe selvstendig som billedkunstner og forstå ditt eget arbeid som en del av konteksten for samtidskunst og samfunn, der kunstnere kan ta mangefasetterte roller og profiler.
Studiene fokuserer på kunstneriske aktiviteter og teoretiske studier. Kunstakademiet fokuserer på uavhengig kunst, og gir studentene fleksibilitet til å forfølge sine personlige ambisjoner når de velger kurs og planlegger pensum. Individuell veiledning og selvstendig kunstnerisk arbeid er integrert i studiene, men gruppeundervisning, workshops, ekskursjoner og ulike typer prosjekter er også viktige og øker fellesskapsfølelsen i akademiet.
Offentlig utstilling av egen kunst i utstillinger, offentlige rom og andre ulike sammenhenger er en vesentlig del av studiet. Studentene gjør seg kjent med utstillingsaktiviteter og praksis ved Kunstakademiets gallerier, utstillingslaboratorium og prosjektrom, noe som forbedrer deres evne til å delta i utstillingsproduksjoner av ulike størrelser.
Fagområdene for gradsprogrammet i kunst er skulptur, maleri, trykking og tid og romkunst. Fagområdet Time and Space Arts lar deg spesialisere deg i bevegelige bilder, fotografering eller steds- og situasjonsspesifikk kunst. Bachelorstudenter velger fagområde etter opptak til universitetet, under førsteårsstudiene. Masterstudenter velger fagområde etter søknad til studiene.
Lærere
Vårt lærerteam er sammensatt av utmerkede kunstnere og eksperter fra ulike felt som arbeider i den internasjonale kunstsektoren. Det besøkende lærerstaben, både fra Finland og i utlandet, er vertskap for tematiske workshops og spesialkurs og fungerer som veiledere, sensorer og eksperter. Du vil også bli utnevnt til en veiledningslærer som vil følge din akademiske fremgang.
Læreplan
Skulptur
Fagområdet Skulptur undersøker bruken av tredimensjonalt rom i kunstnerisk arbeid. Undervisningen er basert både på praktisk arbeid og på skulpturtradisjonene. Studiene fokuserer på beherskelse av ulike tilnærminger innen samtidsskulptur, en dybdeforståelse av teknikkene som er tilgjengelige, og deres utnyttelse i studentens egen kunstneriske praksis.
Studiene i skulptur fokuserer også på spørsmål knyttet til galleri- og museumsrom samt kunst i det offentlige rom. Studiets hovedvekt ligger på studentens selvstendige kunstneriske arbeid, som veiledes og støttes gjennom diskusjoner, kritikksamlinger og seminararbeid. Selvstendig kunstnerisk arbeid skal fremme studentens selvuttrykk og konseptuelle tenkning og forbedre deres kreative problemløsningsevner.
Tematiske forelesninger, prosjekter og workshops organisert av kunstnere både i Finland og i utlandet støtter felles studier i skulptur, der alle studentene ved akademiet blir kjent med materialene, teknikkene og arbeidsmetodene til skulptur.
Maleri
Fagområdet maleri utforsker de mangefasetterte uttrykkene og betydningene som dannes i ulike sammenhenger innen maleriet. Undervisningen tar sikte på å utvide elevenes syn på hva maleri kan være, hva det kan bety, og hvordan det relaterer og samhandler med andre uttrykksformer og felt. Det er med andre ord ingen enkelt idé om hva som er samtidsmaleriet; den er i stadig endring og tilpasser seg tid og sted, samfunnsmessige tolkninger og teorier og kulturer i ulike kunstneriske felt.
Å gi rom for elevenes selvstendige kunstneriske arbeid og styrke deres personlige uttrykksform prioriteres, samtidig som det gis tid til refleksjoner rundt kunstteori.
Instruksjonsaspekter inkluderer å analysere malerspråket, gjennomgå maleriets materialitet og utvidede felt, og sammenligne maleriets egenskaper med andre uttrykksformer. I tillegg er det høyt spesialisert undervisning i materialstudier, som fokuserer på bruken av forskjellige materialer og deres innvirkning i sammenheng med maleriet og også utenfor det.
Trykkeri
Fagområdet grafikk gir studentene omfattende kunnskap om grafikk og dets ulike uttrykksformer, metoder, materialer og teoretiske grunnlag. Studenter i grafikk bruker moderne utstyr gjennom hele studiet, og undervisningen følger nøye med på utviklingen innen grafikk og endringer i samfunnet.
Studenter på grafikk lærer å kontekstualisere trykt kunst innenfor den kunstneriske tradisjonen, dens nyfortolkning og dens relevans som en del av samtidskunsten. Prosessen med å lage kunst er tenkt både som et standpunkt og en tankegang som tar hensyn til dobbeltheten som ligger i trykt kunst: på den ene siden er det trykkeprosessen med kopiering og trykking; på den annen side kan det visuelle uttrykket i trykking realiseres på ulike måter. Tradisjonelt har merker produsert av en matrise blitt trykket på papir, men i moderne trykk kan resultatet bli noe helt annet: en romlig samling, en film, et tredimensjonalt verk eller en zine (en publikasjon med begrenset opplag) . Trykking er forankret i muligheten for å formidle et budskap, som betyr at mediet som brukes i den kunstneriske prosessen like godt kan være en trykkpresse eller en digital fil.
Studier i grafikk består i stor grad av selvstendig kunstnerisk arbeid. Studenten støttes av lærerstaben og studentmiljøet i form av studiobesøk, seminarer og metodiske workshops. Samarbeidsprosjekter er også en viktig del av studiene. Fagområdet tilbyr intensive kurs om ulike tema; disse kursene kan inkludere gjesteforelesninger av besøkende kunstnere, eller de kan være helt veiledet av en besøkende lærer. Målet med undervisningen er å støtte studentens personlige visjon slik at deres frie uttrykk råder over materialene og media, og utfordrer dem til å søke etter personlige løsninger og måter å lage kunst på.
Tid og rom kunst
Fagområdet tids- og romkunst gir undervisning i steds- og situasjonsspesifikk kunst, levende bilder og fotografi. Undervisningen fokuserer på ulike aspekter ved kunstnerisk arbeid, inkludert kunstens konseptuelle, billedlige, romlige og kroppslige dimensjoner.
Undervisningen i tids- og romkunst er dialogisk og består av seminarer, kurs, forelesninger og studiobesøk. Studenten kan enten fokusere på et enkelt felt innen tids- og romkunst eller sette sammen en personlig studieplan ved å velge ulike emner fra tids- og romkunst og/eller andre fagområder. Målet med studiene er å forbedre studentens persepsjonsevne og kritiske tenkning og la dem utvikle sin selvstendige kunstneriske praksis. Studentene oppfordres til å se etter en personlig tilnærming til kunst og til å eksperimentere med ulike uttrykksmåter. Kunstnere som arbeider innenfor tids- og romkunst bruker ulike medier i kunsten sin: de kan for eksempel bruke sin egen kropp, eller verket kan bestå av en performance. Bevegende bilder, fotografier, lydkunst og digitale teknologier brukes også ofte i tids- og romkunst.
Undervisningen tar utgangspunkt i konseptualisering av kunst som en prosess eller en hendelse. Med fokus på forskning og eksperimentering hjelper undervisningen som gis i fagområdet studentene til å kontekstualisere sin kunstneriske praksis innenfor samtidskunsttradisjonen.
Felles studier i billedkunst
Fellesstudier er satt sammen av undervisning i felles kunststudier, skriving, kunsthistorie, kunstteori og kunstfilosofi, temateoretiske studier, kunstutstillingsstudier, tegning og persepsjon, og studiene i studiemodulen 'Som kunstner i samfunnet'. Fellesstudier organiserer også undervisningen i høstsemesteret første studieår i Innføring i selvstendig kunstnerisk virksomhet og fagområdene studiemodul.
Målet med undervisningen er å gi studenten verktøy for å forstå de ulike feltene og arbeidsmetodene i samtidskunsten og kritisk sammenligne fenomener knyttet til informasjon, forskning og kunst. Beherskelse av samtidskunstens historie og teori er en forutsetning for å kunne undersøke ikke bare nåværende kunsttrender, men også samtidsverdenen på en bred, uavhengig og kritisk måte.
Spesiell oppmerksomhet vil også bli gitt til skriftlig uttrykk og forståelse av måten kunstverdenen fungerer på, som begge er essensielle ferdigheter for profesjonelle kunstnere.
Opptak
Program undervisningsavgift
Stipend og finansiering
Vennligst besøk universitetets nettside for mer informasjon.