Mastergrad i organisasjonskommunikasjon, organisasjonskommunikasjon og digital innovasjon
University Rennes 2
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Rennes, Frankrike
Språk
Fransk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
Be om info
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Sep 2023
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Master i organisasjonskommunikasjon og digital innovasjon er en universitetsutdanning i kommunikasjonsavdelingen delt inn i kommunikasjon des organisasjoner. Den består av lærer-forskere og profesjonelle forelesere, og tilbyr å utvikle ferdigheter relatert til å analysere og implementere informasjons- og kommunikasjonsstrategier fra organisatoriske, media, sosiale og tekniske vinkler. Den støttes av PREFics-laboratoriet ved Universitetet i Rennes 2.
Kurset Organisatorisk kommunikasjon og digital innovasjon tar sikte på å trene kommunikasjonsfagfolk for organisasjoner som sannsynligvis vil ha lederstillinger i forskjellige typer strukturer: selskaper, kommunikasjonsrådgivnings- og tjenesteleveringsbyråer, lokale myndigheter, assosiativ, kulturell og medisinsk-sosial sektor. Opplæringen er orientert mot anskaffelse av analytiske og diagnostiske kapasiteter i organisasjonsmiljøene der oppdragene skal gjennomføres og evnen til å oversette disse diagnosene til anbefalinger, argumenterende strategier og operasjonelle handlinger. Opplæringen tar også sikte på å trene fagpersoner til å støtte utviklingen av organisasjonsformer i sammenheng med digital transformasjon.
Kunnskap og ferdigheter:
- Analyser sosiale, tekniske, organisatoriske og medieinformasjonssystemer;
- Analyser konteksten og utfordringene med kommunikasjon for en organisasjon;
- Kontroller kommunikasjonsenhetene;
- Velg og prioritere medier og sosiale nettverk;
- Utvikle kommunikasjonsstrategier;
- Analyser dynamikken i innovasjon;
- Analysere og støtte bruken av digitale maskiner og informasjonssystemer;
- Analysere, implementere og støtte logikk for kommunikasjon, samarbeid og koordinering av handlinger;
- Støtteendring;
- Digitale pilotprosjekter;
- Analyser utviklingen av organisasjonsformer i den digitale konteksten.
Omtalen "Kommunikasjon av organisasjoner" er veldig nært knyttet til to andre omtaler fra kommunikasjonsavdelingen: "Offentlig og politisk kommunikasjon" og "Informasjon og kommunikasjon." De tre begrepene 'grunnleggende og metodiske undervisningsenheter er samlet i løpet av de to årene for å gi en base av kunnskap, metoder og tverrgående ferdigheter innen humaniora og samfunnsvitenskap som er nyttige for informasjons- og samfunnsvitenskap. Kommunikasjon: epistemologi av informasjon og kommunikasjon, samfunnsspørsmål innen digital teknologi, sosiologi, semiologi, interkulturell kommunikasjon, audiovisuelle metoder for å analysere aktivitet, innvielse til forskning.
Yrkesmessig integrasjon:
Åpningene som kurset retter seg mot gjelder profesjonell informasjons- og kommunikasjonsteknikk: næringsliv, industri og tjenester, foreninger, sosial og solidarisk økonomisektor, offentlig sektor, byrå. Kandidater til kurset er spesielt ment å finne lederjobber som:
- Styremedlemmer, direktører, kommunikasjonsledere,
- kommunikasjonsansvarlige,
- PR-offiserer,
- Trykk på vedlegg (er),
- Ansvarlig for organisasjonsendringer i den digitale konteksten,
- Konsulenter innen organisering og kommunikasjon (frilans eller byrå)
- fellessjef,
- Skapere, forretningsskaper.
Dette innebærer opplæring av generelle fagpersoner for informasjon og kommunikasjon som er i stand til å påta seg ansvar for organisasjonens informasjons- og kommunikasjonstjeneste. Denne mastergraden, støttet av PREFICS-laboratoriet, gjør det også mulig å vurdere å forfølge en doktorgradsavhandling.