Internasjonal master i strategisk design for innovasjon og transformasjon
POLI.design
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Milan, Italia
Språk
Engelsk, Italiensk
Studieformat
Blandet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 16 000 *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Mar 2024
* € 18.500 for enkeltpersoner / € 21.500 for bedrifter
Introduksjon
Den internasjonale masteren er utviklet i fellesskap av MIP Politecnico di Milano og POLI.design .
"En ny type designledere kan hjelpe bedrifter å frigjøre sine forretningspotensialer ved meningsfulle innovasjoner."
I en kompleks verden full av teknologi, raske sosiokulturelle endringer og ekstremt konkurransedyktige forretningsutfordringer, blir ledere bedt om å låse opp en trinnvis endring i virksomhetens ytelse.
Å se for seg meningsfulle innovasjoner, lede menneskesentriske transformasjoner og engasjere ansatte gjennom ansvarlige formål representerer de endelige målene å nå.
Kulturprosjektet på grunnlag av International Master in Strategic Design for Innovation and Transformation (SDIT), utviklet i fellesskap av MIP Politecnico di Milano og POLI.design , har som mål å forberede designere og ledere for å navigere og drive de faktiske komplekse utfordringene og for å avskjære den økende etterspørselen – fra store selskaper og virksomheter som driver med forretningsrådgivning – etter profesjonelle profiler som er i stand til å kombinere designholdning og -evner med klassiske analytiske-lederegenskaper. Dette innebærer planlegging, koordinering og implementering av konsistente designoperasjoner og prosesser for å møte designretningen, det strategiske rammeverket og ytelsesmålene.
Hvorfor velge oss?
Store selskaper og konsulentselskaper må strategisk blande markedsinnovasjon og transformasjonsprosesser, spesifikt redesigne den interne modusen for å tenke ut nye produkter og forretningsmodeller. For å takle slike store utfordringer er bedrifter fascinert av ferdigheter som kombinerer strategi og design.
Rollen til designere i selskaper har endret seg dramatisk de siste årene, og den er fortsatt under utvikling: designere blir bedt om ikke bare å eie omfanget av det overordnede prosjektet, identifisere nye muligheter og mobilisere midler for å oppnå dem, men også å lede innovasjon og strategiske prosesser, administrere byråer og ressurser, analysere data og generere verdifull innsikt. Samtidig leter selskaper etter ledere som er godt utstyrt med en designholdning som et kraftig verktøy for å blande klient- og interessentperspektiver med markedsmuligheter, for å se for seg strategiske retninger som utnytter fremvoksende atferd, nye sosiokulturelle trender og mulighetene som tilbys av digitale teknologier.
For å møte disse økende behovene har MIP Politecnico di Milano og POLI.design fellesskap utviklet International Master in Strategic Design for Innovation and Transformation (SDIT), et 1-årig program strukturert i fire hovedinnholdsblokker. SDIT har til hensikt å involvere ledere som ønsker å kombinere en investering i kunnskap med sine arbeidsforpliktelser. SDIT tar sikte på å trene fagfolk og ledere i å kombinere designholdninger og -evner med klassiske analytiske-lederegenskaper. Dette innebærer planlegging, koordinering og implementering av konsistente designoperasjoner og prosesser for å møte designretningen, det strategiske rammeverket og ytelsesmålene.
Ideelle studenter
Master SDIT har som mål å forberede designere og ledere for å navigere og drive de nåværende komplekse utfordringene, noe som betyr å kunne:
• forestille seg meningsfulle innovasjoner som kan forbedre menneskers velvære og påvirke samfunnet;
• inspirere kolleger og interessenter til å forfølge strategisk transformasjon;
• lede designprosjekter som aktiverer dydig medarbeiderengasjement og bryter silokulturen mellom ulike forretningsområder;
• utnytte mulighetene som digital teknologi gir gjennom samspillet mellom kunstig intelligens og menneskelig intuisjon samt store og tykke data;
• stimulere entreprenørielle tankesett for å aktivere og fremme smidige prosjekter;
• organisere den kreative prosessen for å favorisere integrasjonen med driften.
Læreplan
International Master in Strategic Design for Innovation and Transformation (SDIT) er et 1-årig program. Den akademiske strukturen er delt inn i 4 hovedblokker og avsluttes med et avsluttende prosjektarbeid.
Dette programmet inkluderer en kombinasjon av forskjellige initiativer: ansikt-til-ansikt-opplevelser som bedriftsbesøk for å møte innovasjons- og designledere, en kulturell tur for å se den italienske utviklingen av design, og et besøk til profesjonelle laboratorier av moderne designmestere. Videre, i løpet av masterkurset, vil kandidater delta i to digitale boot camps: eksterne workshop-økter promotert av ledende designdrevne selskaper.
En typisk uke for våre studenter er strukturert som følger:
• UKE type A: Videoklipp tilgjengelig på den digitale plattformen (maks. 16) + én live-økt (2,5 timer)
ELLER
• UKE type B: To direkte økter (2,5 timer hver)
Hvert kurs vil vare i to uker og kan kombinere de to strukturene (A+B) eller inkludere to live økter for hver uke (B+B).
Live-økter holdes online på tirsdager og torsdager fra 7.00 til 21.30 CET.
Undervisningsprosjektet er delt inn i 4 hovedblokker:
Innovasjon og design
«Innovasjon og design»-blokken tolker strategiarbeid som en prosess sterkt påvirket av utviklingen av innovasjon og rollen som design spiller i organisasjonen. Hovedsakelig gir den en oversikt over strategiskapende konsepter knyttet til en spesifikk industriell setting der kreativitetsledelse og design representerer nøkkelverdier. På den annen side behandler blokken bedriftens entreprenørskap og organisasjonstransformasjon som grunnleggende komponenter for å opprettholde kontinuerlig fornyelse og tilpasse den organisatoriske holdningen til de strategiske formålene.
Ledelse og engasjement
"Lederskap og engasjement"-blokken gir en oversikt over teorier og handlingsatferd for å illustrere lederskap for å skape en innovasjonskultur, inspirere teamet og interessenter og aktivere en god prosess med engasjement på tvers av organisasjonssiloer. Denne delen av Master presenterer ledelsens ulike natur: effektivt utvikle evner til å håndtere endring og innovasjon i organisatoriske sammenhenger. Blokken kobler tilnærminger for beslutningstaking med en grundig gjennomgang av konstruksjonene til organisasjonsatferd og forretningsprosessledelse. Videre presenterer den avgjørende delen det overlappende området mellom designkultur og organisasjonskultur.
Data og kreativitet
"Data og kreativitet"-blokken er hengt på det sentrale temaet for data. I løpet av de siste tjue årene har emnet data dypt endret hvordan bedrifter lager strategier, genererer innovasjoner og kommuniserer med brukere. Mens Big Data gir umiddelbar markedstilbakemelding om forbrukerpreferanser og trender, fungerer kreativitet ofte med andre data: den analyserer datasettet annerledes enn hvordan datautvinningssystemer kan. Kreativitet lever av "svake" data, perifere data som ikke er samlet inn globalt, men avledet fra en spesifikk brukskontekst. Etter en generell oversikt over rollen til Big Data i innovasjonsstrategier og -prosesser, vil blokken fokusere på hvordan man kan gjennomføre brukerundersøkelser og samle kvalitativ data for å generere verdifull innsikt. Dermed vil innholdet presentere hvordan man kan transformere tjenester som utnytter flere datakilder og hvordan data kan forstås
Designoperasjoner og transformasjon
"Design Ops and Transformation"-blokken har som mål å bryte ned myten om designeren og hans kaotiske arbeid utenfor organisasjonsreglene og forretningsprosedyrene. Etter en oversikt over logikk for åpen innovasjon og samarbeidsmekanismer, fokuserer blokken på moderne kreative prosjektledelsesmetoder: smidige metoder, designmetoder og de organisatoriske reglene som ligger til grunn for UX/UI-prosjekter. Modulene i denne blokken artikulerer avanserte didaktiske metoder som ser samliv av diskusjon av casestudier, utvikling av gruppeprosjekter og introduksjon av noe programvare relatert til styring av DesignOps.
I løpet av andre halvdel av mastergraden er deltakerne pålagt å utføre et prosjektarbeid, som vil bli diskutert på slutten av kurset. Målet med prosjektarbeidet er å utvikle et konsulentprosjekt med støtte fra MIP Politecnico di Milano-fakultetet.
I tett samarbeid med Politecnico di Milano-professorer og forskere, vil deltakerne i programmet få muligheten til å bruke verktøyene og metodene som er lært under SDIT Master for å takle spørsmål av interesse for selskaper og bygge relasjoner av stor verdi for deres profesjonelle karrierer.
Opptak
Karrieremuligheter
Når den profesjonelle figuren er oppnådd, kan den innta stillinger og dekke roller som tradisjonelt er knyttet til utvikling av produkt-tjenesteinnovasjon, for eksempel designsjef, designstrateg, innovasjonssjef, produkt- eller merkevaresjef. Alternativt, gitt den økende bruken av design av bedriftsstyringsselskaper, kan figuren som opprettes bli ansatt som designkonsulent eller designspesialist i mellomstore og store designbyråer og designkonsulenter.
Program undervisningsavgift
Stipend og finansiering
Kandidatene skal oppgi i søknadsskjemaet om de ønsker å søke om økonomisk støtte på søknadstidspunktet. Senere forespørsler om økonomisk støtte vil ikke bli vurdert.
Hvordan fungerer programmet for økonomisk støtte?
- Send inn søknaden din online og kryss av for alternativet for at du er interessert i POLIMI GSoM økonomisk støtte
- Fyll ut skjemaet for forespørsel om økonomisk støtte du vil motta via e-post og last det opp på nettplattformen.
Galleri
Rangeringer
- 1 i Italia
- 3. plass i Europa
- 5. i verden
Politecnico di Milano - QS Ranking 2022 i kategorien kunst og design