MA i kreative bransjer
Radboud University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Nijmegen, Nederland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 314 / per year *
Søknadsfrist
01 Jul 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* for EU/EØS-borgere; € 16 500,00 for ikke-EU/EØS-borgere
Introduksjon
I dagens dynamiske medieverden er kreativitet og innovasjon integrert med teknologi og globalisering. Ved Radboud University hjelper vi deg med å utvikle et reflekterende, nysgjerrig og kritisk syn på de kreative næringene og dens forhold til økonomi og kommersialisme. Vi ber deg se lenger enn løftet om ekthet, rop om verdi eller jakten på kvalitet i de kreative bransjene. Men også, og viktigst av alt, aldri å miste kjernen; hjertet i de kreative næringene er kulturproduktet eller begivenheten. Derfor er utgangspunktet det estetiske og kreative elementet i hvert kurs, i hver debatt. Det handler om å tilføre den kreative næringen ny verdi og betydning.
I masterstudiet i kreative bransjer fokuserer vi på det kunstneriske produktet. Vi ser på den fantastiske nye verdenen der high fashion interagerer med teknologiske dingser og hvor TV-serier vinner terreng på kino. Du vil også studere vårt (post-) industrisamfunn som et kulturelt fenomen.
Fakta og tall
- Grad: MA i kunst og kultur
- Fakultet: Fakultet for kunst
- Croho-kode: 60087
- Varighet: 1 år (60 EC), heltid
- Startmåned (er): september
- Undervisningsspråk: Engelsk
- Påmeldte studenter: 50-75 per år
- Kontakttid: 10-17 timer per uke
Masterprogram i kreative bransjer: noe for deg?
- Se på mange områder i den kreative industrien: ikke bare mote, musikk, film og TV, men også (sosiale) medier og utdanning.
- Vi nærmer oss de kreative næringene med sterkt fokus på kultur.
- Et praktisk program, med flere oppgaver i uken som utfordrer deg til å utvikle 'myke ferdigheter' for å lykkes på arbeidsmarkedet.
- Vi har nære kontakter med kunst- og kulturorganisasjoner i og rundt Nijmegen.
Hvorfor studere dette programmet
- Vi henvender oss til de kreative næringene med et sterkt fokus på kultur: vi setter det kreative objektet, produktet eller prosessen i sentrum for studien. Denne vektleggingen gjør vår tilnærming unik i Nederland.
- Vi ser på mange områder i den kreative industrien: ikke bare mote, musikk, film og TV, men også (sosiale) medier og utdanning.
- Vi tar en praktisk tilnærming til dette feltet ved ikke bare å se på de store aktørene, som globale konglomerater, men også på små og mellomstore bedrifter, og ikke glemme enmann / kvinne-selskaper.
- Programmet vårt er praktisk, med flere oppgaver i uken som utfordrer deg til å utvikle 'myke ferdigheter for å lykkes på arbeidsmarkedet.
- Vi har nære kontakter med kunst- og kulturorganisasjoner i og rundt Nijmegen. Du kan bruke disse kontaktene for å få en virkelig smak av bransjene du skal jobbe i.
Opptak
Læreplan
Vår tilnærming til dette feltet
Kreativitet anses som en ganske ønskelig vare i vår samtidskultur. Kreativitet – mener økonomer og myndighetspersoner – er nødvendig for å innovere, og innovasjon fører til økonomisk velstand. Men hva vil det si å være kreativ? Hva er kreative produkter?
De kreative næringene er et dynamisk og komplekst felt som endrer seg raskt på grunn av globalisering og kontinuerlig utvikling av nye og spennende teknologier. Hos Radboud University ser vi på mange områder av den kreative industrien, for eksempel:
- Mote: Mote er en kommersiell, kreativ og kulturell industri som produserer og forbruker materielle gjenstander som tekstiler og plagg, men også mer immaterielle verdier som trender, bilder, mening, lyst, opplevelse og (skjønnhets)idealer. Motens glamour lokker oss kanskje, men det er den mest forurensende industrien etter oljeindustrien. Feltet er dominert av utrolig fart, rask omsetning og mye avfall. Kan moteindustrien beholde glamouren, men bli mer bærekraftig?
- Media: Det moderne mediebildet er dominert av globale konglomerater som eier selskaper i ulike bransjer, som filmstudioer, temaparker, TV-nettverk, sport- og nyhetskanaler, plateselskaper, forlag og spillutviklere. Som et resultat har industrien forvandlet seg til en kulturell økonomi der bare seks 'mediegiganter' - inkludert Disney og Time Warner - kontrollerer 90 % av alt vi leser, ser eller hører på. Vi skal se på hvordan mediebransjen former både formen og innholdet i samtidens medieproduksjoner.
- Utdanning: Kreativitet og de såkalte '21st Century Skills' i utdanning er ferdigheter som er viktige for moderne postindustrielle samfunn. Det er også folks trang til å lære og øke deres "kulturelle intellekt" brukes også til å markedsføre produkter. Museer blir for eksempel mye mer interaktive for å hjelpe besøkende å forstå innholdet deres bedre.
Utfordringer som eksperter fra de kreative næringene står overfor
Vår tilnærming til Creative Industries er både teoretisk og pragmatisk. I denne masterspesialiseringen ser vi på de større og mindre aktørene innen kreative næringer, fra globale konglomerater helt ned til enmanns-/kvinnebedrifter. Vi ser på utfordringene de kan møte. Disse utfordringene inkluderer:
- Prøver å finne ut hva som vil skje i fremtiden. Som en fremtidig ekspert i kreative industrier vil du lære å analysere og forutsi trendene i selve feltet: fra praktiske spørsmål som hvilken innflytelse iPhone kan ha på mote, til mer generelle spørsmål som hvordan kan kultur bringe sammen samfunn eller hvordan kan de kreative bransjer investerer i verdier som skjønnhet, kvalitet og meningsskaping.
- Prøver å gjøre feltet mer bærekraftig. I Creative Industries beveger trender seg i et overraskende raskt tempo. Morgendagens must-have blir gammel neste uke. Er det mulig å bremse trender i den raskt skiftende globaliserte verden? Eller kan vi introdusere treghet som den nye trenden?
Spesialiseringer
Creative Industries er en spesialisering av masterprogrammet i kunst og kultur. Den andre engelsklærte spesialiseringen er:
- Turisme og kultur
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Hvis du ønsker å gjøre en karriere i området der kunst møter handel, hvor høypryd møter lavpanna, og hvor elite møter offentlighet, vil masterspesialiseringen i kreative industrier definitivt passe dine interesser.
ferdigheter
Denne mastergraden vil hjelpe deg med å utvikle den reflekterende, nysgjerrige og kritiske holdningen du trenger for å lykkes på dette feltet, mens du ser nøye på forskningsmetoder og diskusjoner rundt disse emnene. Du vil gjøre deg kjent med policypapirer, forretningsplaner, manus for fremtiden, avansert kunnskap om bransjene basert på det kreative produktet. Du vil også kunne vurdere fremtidige trender, spesielt når det gjelder bransjen. Kort sagt vil du ha ferdighetene du trenger for å bidra til utviklingen av den unge og dynamiske kreative sektoren.
Stillinger
Jobbene du kan finne på å gjøre etter endt utdanning fra dette programmet er ekstremt varierte. Terrenget til kreative næringer er like mangfoldig som det er stort, og det utvides kontinuerlig, og skaper mange nye potensielle arbeidsplasser. Vi forventer derfor at det vil bli mer og mer etterspørsel etter folk med kompetanse i de kreative næringene.
For å gi deg en idé om mulige jobber, her er et utvalg av jobber våre nyutdannede nå gjør:
- Trendwatcher for bedrifter
- Konsulent kunstutdanning for en utdanningsorganisasjon
- Konsulent 'kvalitets-tv' for en nasjonal kommersiell TV-stasjon
- Kulturpolitisk beslutningstaker for regjeringen
- Festivalarrangør
- Webmaster på museum
- Programarrangør på filmfestival
Kreative industrier på TV!
Det nederlandske TV-programmet Ondernemen doen we zo ('Hvordan vi driver virksomheten vår') viste frem vårt masterprogram i kreative industrier i en sending om de kreative næringene. Tidligere student Ricardo snakket om trendovervåkingsselskapet han startet etter endt utdanning.
Radboud Karrieretjeneste
Radboud Karriereservice hjelper studenter med å finne praksisplasser, gir karriereråd og kan gi tips og veiledning når de søker jobb.
Vår forskning på dette feltet
Et lite utvalg av forskning utført hos Radboud University innen kreative industrier:
Mote og teknologi
Radboud University professor Anneke Smelik leder det tverrfaglige forskningsprosjektet 'Crafting Wearables' som har som mål å designe wearables som er robuste og moteriktige samt kommersielt levedyktige innenfor produksjonskjeden. Mens fremtiden for fasjonabel teknologi, eller "wearables", har blitt annonsert mange ganger, henger praksisen etter. Wearables forlater sjelden laboratoriet eller catwalken, fordi de ikke er testet gjennom hele produksjonskjeden; estetikken til designet er ikke integrert i teknologien; eller de forblir en gadget uten å ta hensyn til brukerens kropp, identitet eller ytelse. Gjennom sammenhengende forskningsprosjekter bygger dette tverrfaglige programmet bro mellom teori og praksis, eksperimenter og industri, og design og produksjon. Som et resultat vil prosjektet ikke bare lage wearables, men også analysere hvordan fasjonabel teknologi forholder seg til identitet, forstå dens sosiale innvirkning, bringe teknologi nærmere motedesign og gjøre den til en konkurransedyktig gren av den kreative industrien i Nederland.
Sonisk interaksjon
Radboud University foreleser Vincent Meelberg forsker på forholdet mellom lyd og interaksjon. Mennesker samhandler med hverandre ved å bruke lyd, for eksempel tale. Å lage musikk er også en form for sonisk interaksjon. Enheter som alarmer, mobiltelefoner og til og med biler kommuniserer med brukerne gjennom lyd. I sin forskning undersøker Meelberg disse ulike formene for sonisk interaksjon, ved å fokusere på både hverdagslyder og lyder som er et resultat av kunstneriske praksiser, som musikk, radiospill og lydkunst. Denne forskningen tar for seg spørsmål som måtene vi bruker lyd til å samhandle på, hvordan lyd bestemmer måten vi opplever miljøer på og måtene kunstnerisk praksis kan lære oss om hvordan lyd kan påvirke oss.
Vincent Meelberg er den grunnleggende redaktøren av Journal of Sonic Studies og har nylig redigert en bok om lydkunst, kalt The Routledge Companion to Sounding Art (Routledge 2017).
Medieindustrien
Martijn Stevens studerer de sosiale, kulturelle og organisatoriske dimensjonene ved tverrfaglig og tverrsektoriell samarbeid i de kreative næringene. Det har ofte blitt hevdet at de kreative næringene er drivere for innovasjon, og i tillegg at vellykket innovasjon for det meste gjøres gjennom relasjoner. En kultur med «samarbeidsengasjement» er derfor avgjørende. Imidlertid er de kreative næringene også svært ambivalente og institusjonelt komplekse på grunn av den samtidige sameksistensen av motstridende diskurser og divergerende referanserammer, som ofte forårsaker dissonans og forstyrrelser i den kreative prosessen. Som en konsekvens er innovasjon ikke nødvendigvis en behagelig eller hyggelig virksomhet. Spesiell oppmerksomhet bør derfor rettes mot å styrke gjensidig tillit og respekt.
Foruten en stor interesse for tverrfaglig forskning, er Martijn Stevens også lidenskapelig glad i å skape et læringsmiljø som fremmer felles eksperimentering og tverrfaglig tenkning. Han har derfor vært involvert i flere prosjekter som hadde som mål å oppmuntre til gjensidig utveksling mellom studenter som arbeider på tvers av fagfeltene kunst, realfag og humaniora.