MA i menneskelig geografi: globalisering, medier og kultur
Johannes Gutenberg University Mainz (JGU)
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Mainz, Tyskland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
4 semestre
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 360 / per semester *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* JGU krever ikke skolepenger; en organisasjonsavgift på ca. 300€ per semester gjelder for alle studenter - kostnadene dekker en billett for offentlig transport i regionen; til vår Research Workshop og ekskursjon, Modul 6, vil det være engangs co
Introduksjon
Oversikt
Ser du etter et program som er åpent for studenter fra ulike samfunns- og kulturvitenskapelige disipliner? Er du lidenskapelig opptatt av å utforske verden gjennom menneske-, kultur- og mediegeografi? Hvis svaret er "ja", bør du
- søke om et sted å studere humangeografi i et fremtidsrettet program som kombinerer temaene globalisering, media og kultur i en tverrfaglig tilnærming,
- fordype seg i spennende fenomener i en sammenfiltret globalisert verden i en internasjonal akademisk kontekst fra både et teoretisk og et praktisk perspektiv,
- utvikle ferdigheter som gjør deg i stand til å ta et kritisk syn på viktige spørsmål i vår tid og bidra til forståelsen av kulturelle og sosiale spørsmål i en globalisert verden,
- tjene på et bredt spekter av anvendte læringsmetoder, inkludert produksjon av kortfilmer, podcaster og blogger,
- design dine egne forskningstilnærminger og implementer dem i vårt internasjonale forskningsverksted,
- lære av de beste ettersom internasjonale gjesteforskere og eksperter jevnlig kompletterer vårt team av akademikere og foreleser om deres nåværende forskning i vår ukentlige forelesningsserie, og
- forbedre karrieremulighetene dine ved å studere et semester i utlandet eller gjøre et internship i et fagfelt du velger.
Hvorfor velge dette kurset?
Du vil få et tverrfaglig perspektiv på geografiske relasjoner mellom kultur og samfunn i globaliseringsprosesser. Fokuset er på forbindelsene mellom kultur, samfunn, rom og media som fremhever de resulterende politiske og sosiale utfordringene.
I første semester lærer du det teoretiske grunnlaget for sammenhengen mellom geografi og globalisering, media og kultur. Fra andre semester kan du velge mellom valgfrie moduler med komplementære disipliner.
Et unikt element i programmet vårt er din aktive bruk av relevant medieteknikk. Det hjelper deg å komplettere din tverrfaglige akademiske kvalifikasjon med allsidige akademiske ferdigheter. Vi bruker et bredt spekter av læringsmetoder, inkludert produksjon av kortfilmer, podcaster og blogger. I et forskningsverksted får du grundig kunnskap om vitenskapsteoribasert forskning og forsvarlig opplæring i omfattende empirisk feltarbeid.
Forskere fra menneske- og kulturgeografi vil gi deg innsikt i spennende forskningsområder. I vår ukentlige forelesningsserie rapporterer ledende forskere fra ulike geografiske felt om sine nåværende forskningsprosjekter. Videre inviterer teamet vårt i Mainz regelmessig gjestelærere fra internasjonale universiteter samt eksperter fra praksisverdenen.
Tilbring et semester i utlandet for å få internasjonal studie- og forskningserfaring innenfor og utenfor universitetskonteksten. Vi kan støtte deg med kontakter til mange universiteter vi samarbeider med over hele verden. Hvis du er mer interessert i yrkeserfaring, skaffe deg praktiske ferdigheter gjennom et internship etter eget valg.
En vitenskapelig fundert, kritisk reflektert kultur- og mediegeografisk utdanning ligger foran deg. Utdannet som en kritisk tenker og du vil være i stand til å nærme deg og se for deg sosiale og kulturelle spørsmål og utfordringer i vår globaliserte verden.
Læreplan
Studierom
I vårt spennende program vil du nærme deg spørsmål om globalisering, media og kultur på ulike nivåer (f.eks. sosialt, kulturelt, geopolitisk, økonomisk) og utvikle dybdekunnskap om temaer som f.eks.
- Ordninger mellom kultur, rom og samfunn
- Nye romligheter for utveksling av virtuell og fysisk verden
- Sosiokulturelt mangfold, kosmopolitisme og potensialer og utfordringer i en grenseløs verden
- Forviklinger mellom den globale medieindustrien og hverdagen
- Kritisk bevissthet om digital kultur og innhold i sosiale medier
Du vil fokusere på tre studieområder:
Globalisering og kulturgeografi: Lær om globaliseringsprosesser og transnasjonale, kulturelle fenomener for å forstå reforhandlingen av (makt)forholdet mellom rom, samfunn og kultur i den nåværende epoken med sen postmoderne globalisering. Hva er de sosiokulturelle utfordringene i vår verden? Hvordan kan disse problemene løses? Hvordan kan vi håndtere nye kompleksiteter og forviklinger av global dynamikk?
Mediegeografi: Studer samspillet mellom media, samfunn, rom og sted gjennom linsen til mediegeografi. Dette er nøkkelen i tider når digitale teknologier gjennomsyrer alle sfærer av livene våre. Oppnå nye geografiske perspektiver på en stadig mer mediatisert verden. Delta på praktiske workshops i medieproduksjon. Dykk inn i interessante emner, for eksempel produksjonstrinnene fra en introduksjon til en audiovisuell film, arbeid med Campus Radio-prosjekter og å lage innhold i sosiale medier og blogger. Dette feltet åpner betydelige nye muligheter for å utvide din ekspertise.
Empirisk forskning: Tilegne seg en ekstraordinær kombinasjon av kompetanse for teoretisk og empirisk forskning. Skaff deg samtidig erfaring i praktisk bruk av medieteknologi. Dette gjelder ikke bare konvensjonelle geografiske emner, men også det innovative feltet digital geografi og geografien til sosiale medier. Gjennomføre et forskningsprosjekt i et internasjonalt orientert forskningsverksted. Utforsk verden og dra på ekskursjoner til spennende steder rundt om i verden.
Ideelle studenter
Du har …
- en bachelorgrad i geografi eller en relatert disiplin innen samfunnsvitenskap, kulturvitenskap eller humaniora
- motivasjonen til å utforske verden gjennom menneske-, kultur- og mediegeografi
- interesse for å kombinere teoretiske debatter og empirisk forskning
- bevis på nødvendige engelskkunnskaper (f.eks. TOEFL > 213 poeng, IELTS > 5,5 TELC engelsk min. B2)
Karrieremuligheter
Som utdannet med en mastergrad i humangeografi er det rikelig med jobbmuligheter og arbeidsfelt. Vi tar sikte på å gi deg noen eksempler i den følgende delen, men ønsker å understreke at mange flere muligheter ligger på bordet:
- Journalistikk og PR
- Forretningsutvikling
- Mediebedrifter
- filmproduksjon
- Lokale eller kommunale myndigheter og konsulenter, markedsføring
- Digitale byråer
- Politiske institusjoner og frivillige organisasjoner
- Forskning/akademisk karriere