MA i utvikling og beredskapspraksis
Oxford Brookes University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Headington, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
12 - 24 måneder
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
GBP 15 900 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* UK-studenter på heltid: £9 900 | Internasjonale/EU-studenter på heltid: £15 900
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Utvikle dine kunnskaper, ferdigheter og holdninger innen det raskt skiftende feltet for utvikling og nødsituasjoner med vårt kurs for utvikling og beredskapspraksis. Utforsk forholdet mellom nødsituasjoner og utvikling, med hovedvekt på praksis.
Dette kurset har et internasjonalt rykte for fortreffelighet og drives av Center for Development and Emergency Practice.
Kurset tilbyr tre underspesialiseringer:
- Menneskerettigheter, nødsituasjoner og utvikling
- Katastrofer, risiko, ly og utvikling
- Konflikt og humanitær handling.
Du kan forme dette kurset for å gjenspeile dine interesser med valgfrie moduler. Undersøk utbredte studietemaer:
- Flyktningerfaring, konflikttransformasjon, humanitarisme og menneskerettighetenes rolle
- Globalt sivilsamfunn, sårbarheter forårsaket av klimaendringer og moderne utvikling
- Design i utviklings- og beredskapssammenheng.
Dette kurset er ideelt for de med eller søker karriere innen:
- NGOer
- Humanitært arbeid
- Eller internasjonal utvikling.
Galleri
Opptak
Stipend og finansiering
Læreplan
Læring og vurdering
Kurset krever 200 timers studentinnsats. Opptil 40 timer hvorav vil bli viet til forelesninger, seminarer eller individuelle veiledninger. Resten av tiden vil være selvstyrt studie.
For MA må du oppnå minst 180 studiepoeng, inkludert avhandlingen.
Studiemoduler
Obligatoriske moduler
- Critical Inquiry Development & Emergency: Teori og politikk (20 studiepoeng)
Denne modulen gir et grunnlag for deg å forstå og kritisk undersøke utviklingen og beredskapspraksis fra perspektivet av fattigdom, sårbarhet og humanitære spørsmål involvert i det samme. Modulen starter med en undersøkelse av utviklingsparadigmene og utforsker erfaringer med fattigdom og sårbarhet. Den introduserer deg til ulike analytiske rammer og tilnærminger til utvikling og akuttpraksis. De inkluderer grunnleggende behov og sosial beskyttelse, tilnærming til levebrød og rettighetsbasert tilnærming. Den introduserer videre tilnærminger i forhold til sosiale grupper; som kjønn og likestillingstilnærminger. Den introduserer også sentrale politiske dimensjoner som er relevante for den humanitære sektoren, inkludert humanitær ytelsesvurdering og tilnærminger til post-konflikt og overgangsrettferdighet. Modulen tar sikte på å utvikle en innsikt i aktuelle debatter, diskusjoner og forståelser innenfor utviklings- og beredskapspraksis. - Forskningsmetoder og design (10 studiepoeng)
Denne modulen tar sikte på å fremme din forståelse av forskning, inkludert både kvantitative og kvalitative metoder.
Valgfrie moduler
- Konflikt, vold og humanitærisme (20 studiepoeng)
Denne modulen undersøker moderne væpnede konflikter med vekt på forståelsen av vold, krigskultur, politiske og juridiske kontekster. Den tar sikte på å introdusere konfliktanalyse og sensitivitet og hvordan disse tilnærmingene kan forme internasjonal humanitær handling. Den undersøker også konflikter og svar på dem gjennom perspektivene til aktørene som er involvert i den: for det meste lokale befolkninger og det internasjonale samfunnet. - Arbeid med konflikt: praktiske ferdigheter og strategier (10 studiepoeng)
Konflikt, til forskjell fra vold, er en uunngåelig dimensjon ved ethvert endringsarbeid, inkludert utvikling, rettigheter og nødhjelp. Det utgjør en potensielt positiv, så vel som destruktiv dynamikk, og utøvere må ha bevissthet og ferdigheter for å få mest mulig ut av mulighetene det gir, samt evnen til å håndtere risikoen det utgjør. For å være effektive må vi kunne analysere, raskt og effektivt, situasjonene vi jobber i, og ha visdom og ekspertise til å implementere hele spekteret av tilgjengelige alternativer i slike situasjoner. Denne modulen fokuserer i sin tur på å analysere konflikter, utvikle strategier og metoder for intervensjon. - Flyktninger: tvungen migrasjon, beskyttelse og humanitærisme (20 studiepoeng)
De mest konservative anslagene anslår antallet fordrevne globalt på mer enn 40 millioner. Dette inkluderer de som har krysset internasjonale grenser på jakt etter tilflukt fra forfølgelse, så vel som de som er fordrevet på grunn av konflikt i sitt eget land. Den inkluderer ikke mange millioner flere som har flyktet fra andre typer katastrofer eller ugunstige miljøforhold, eller som ikke har søkt formell flyktningstatus, for ikke å snakke om andre typer tvangsmigranter, som ofre for menneskehandel. Tvunget migrasjon er både en sentral del av den menneskelige opplevelsen i det tjueførste århundre og en sentral utfordring for humanitære utøvere. - Katastrofer, risiko, sårbarhet og klimaendringer (20 studiepoeng)
Denne modulen vil undersøke naturen, omfanget, konteksten, konseptene og dynamikken til sårbarhet, risiko og katastrofer, og deres sammenhenger med utvikling. Det starter med å se på hvordan moderne utvikling og klimaendringer bidrar til nye typer sårbarheter. Den vurderer videre kritisk ulike modeller for konseptualisering av risikoer og katastrofer. Den undersøker sosiale, økonomiske og politiske faktorer som bidrar til å skape katastrofer, og deres virkninger. Spørsmål som kultur og andre sosiale variabler som medierer katastrofer undersøkes grundig. Den evaluerer videre strategier og verktøy for å undersøke risikovurderinger og utformingen av diskursen/politikken for katastrofereduksjon eller motstandsbygging. Spesifikke casestudier som hungersnød, jordskjelv, flom og urbane katastrofer brukes til å utvikle kritisk innsikt i dynamikken til katastrofer. - Design i DEP (20 studiepoeng)
Utforming innenfor utviklings- og beredskapskonteksten (DEP) krever en dyp forståelse av kompleksiteten til aktører og agenter i tillegg til det fysiske domenet. Ledet av en erfaren arkitekt og utviklingsutøver, tar denne modulen sikte på å utstyre studentene med en forståelse av den potensielle rollen til design og mulige tilnærminger de kan ta for å engasjere seg i denne komplekse konteksten. Denne modulen vil søke å utvikle atferden til reflekterende praksis: å avvise foreskrevne løsninger og i stedet for å bygge ferdigheter til å lytte, lære, justere og tilpasse seg de komplekse kontekstene utviklings- og humanitære utøvere jobber i. Mye av arbeidet og læringen vil bli gjort gjennom ukentlig designutvikling og veiledninger, basert på studentforslag, som kulminerer med en endelig mappeinnlevering for vurdering. Porteføljene vil formulere kreative designforslag med kontekstsensitive designintervensjoner for å løse komplekse utviklings- og nødproblemer. - Menneskerettigheter og styring (20 studiepoeng)
I enhver historisk beretning fra andre halvdel av det tjuende århundre må etableringen av det internasjonale menneskerettighetsbeskyttelsessystemet sees på som en moralsk, juridisk og politisk milepæl. Den gradvise forankringen av begrepet menneskerettigheter i lov og praksis har hatt en dyp innvirkning på måten vi tenker på internasjonale relasjoner i dag. Hvordan ble dette prosjektet til? Hvem bestemte dens form og substans? Hvordan kan internasjonale menneskerettighetsstandarder håndheves? Hvor er menneskerettighetsbevegelsen på vei i det tjueførste århundre? - Humanitær handling: Å svare på krisen i det 21. århundre (10 studiepoeng)
Denne modulen lar deg identifisere og kritisk analysere nøkkelutfordringene som står overfor internasjonal humanitær aksjon i det tidlige 21. århundre; vurdere de grunnleggende årsakene til disse utfordringene; å debattere i hvilken grad løsningene som er foreslått for disse utfordringene er ønskelige og realistiske, og foreslå hvordan de vil møte disse utfordringene i sammenheng med nåværende humanitære feltoperasjoner. Den vil også vurdere hvordan beslutninger tas i det humanitære systemet; bevisets rolle i etableringen av humanitær politikk og praksis, og hvordan, og av hvem, endringer i globale humanitære tilnærminger kan bli påvirket. - Programmering og partnerskap (10 studiepoeng)
Nød- og utviklingshjelp og bistand i det 21. århundre presenterer et mangfoldig og komplekst landskap for nye fagfolk å navigere. Nye aktører konkurrerer om plass og ressurser med tradisjonelle hjelpeinstanser, og etablerte prinsipper og arbeidsmåter stilles stadig mer i tvil. Denne modulen tar sikte på å utstyre deg med en fungerende forståelse av de primære rammeverkene og tilnærmingene som hjelpeorganisasjoner bruker for å veilede og strukturere nødberedskap og langsiktige utviklingsprogrammer. Med vekt på praktisk, "virkelig verden"-applikasjon, vil du utforske hvordan hjelpeprogrammer er utformet, implementert og evaluert; hvordan tilgang og ressurser forhandles; og utfordringene med å lede et team i feltet. Denne modulen vil søke å utvikle vanene og atferden til reflekterende praksis: å avvise foreskrevne løsninger og i stedet for å bygge ferdighetene til å lytte, lære, justere og tilpasse seg i forhold med kompleksitet og usikkerhet. - Tilfluktsrom etter katastrofe (20 studiepoeng)
Mens få humanitære organisasjoner lister opp gjenoppbygging av krisesenter som en av sine hovedaktiviteter, blir mange ofte medvirkende til å levere store krisesenterprosjekter i kjølvannet av en naturkatastrofe. Likevel, som det nylige jordskjelvet i Haiti og tidligere store katastrofer, som tsunamien i Det indiske hav og jordskjelvet i Kashmir, viser, er ly etter en katastrofe kompleks. Den spenner over de umiddelbare nødhjelpsbehovene for sikkerhet og komfort, gjennom en overgangsfase, så vel som permanent bolig. Den ser også på langsiktige utviklingsspørsmål som land, finansiering, samfunnsengasjement og politisk kontroll. Denne modulen analyserer omfanget og kompleksiteten til disse problemene og undersøker husly som en ny disiplin. Modulen bruker case-studier for å illustrere ulike modeller for krisesenterprogrammering og identifiserer prinsippene bak gjennomføringen av et godt krisesenterprosjekt. - Global Civil Society (20 studiepoeng)
Denne modulen undersøker dynamikken i det globale sivilsamfunnet, forstått som rommet for interaksjon mellom institusjoner og ikke-statlige aktører. Den ser på den eksisterende arkitekturen for global styring og de konkurrerende teoriene og tilnærmingene til å analysere disse fenomenene. Den stiller spørsmål om ansvarligheten og legitimiteten til institusjonene og prosessene for global styring og evaluerer mulighetene for endring. Denne modulen vil kritisk evaluere rollen til sivilsamfunnet og sosiale bevegelser som en demokratiserende kraft i global styring. Læringserfaringen vil inkludere refleksjoner over utfordringer til nasjonalstatsmodellen som en konsekvens av globaliseringsprosessen; kritisk undersøkelse av begrepene sivilsamfunn og sosiale bevegelser og sosiale transformasjoner. Modulen vil reflektere over samfunnsmessige transformasjoner og hvordan forestillinger om medborgerskapsidentitet remodelleres. Den vil debattere utviklingen av anti-politikk og former for motstand nedenfra. - Selvstendig studiemodul (10 studiepoeng)
Kandidater med forskningserfaring eller med betydelig praksis og felterfaring kan velge en hovedsakelig forsknings- eller praksisorientert rute til MA gjennom uavhengig studie.
Du vil bli bedt om å lage et forslag og avtale dette med din veileder før du starter arbeidet. Den uavhengige studieveien kan inkludere litteraturgjennomganger som forberedelse til avhandlingsarbeid, reflektere over resultater og suksesser av allerede implementerte prosjekter, pågående arbeid, ukonvensjonelt arbeid eller forskning på ulærde emner.
Læring og undervisning
Læringen din vil være basert på teori, casestudier og feltbasert erfaring. Du vil utvikle intellektuell kunnskap og dyrke akademiske ferdigheter, inkludert:
- syntese
- analyse
- tolkning
- forståelse
- dømmekraft.
Du vil fokusere på din tilnærming som praktiker. Det vises spesielt til:
- settingen du jobber i – for eksempel fattigdom, konflikt, makt og sårbarhet
- tilnærmingene du bruker - for eksempel mobilisering av lokalsamfunn, bistand og menneskerettighetsforkjemper
- deg selv - de personlige motivasjonene som driver og former ditt kall, personlighet og temperament
Du vil bli en mer selvbevisst, kunnskapsbasert utøver, i stand til å jobbe fleksibelt rundt en rekke problemer i ulike situasjoner. Disse inkluderer fattigdom, væpnet konflikt og katastrofe.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Kurset er en ideell plattform for deg å utvikle din karriere i, eller flytte inn i, internasjonale utviklings- og beredskapsorganisasjoner. Dette kurset er ideelt for de som har eller søker karriere innen:
- NGOer
- bilaterale eller multilaterale humanitære, utviklings- og menneskerettighetsbyråer
- statlige og kommersielle organisasjoner som arbeider med internasjonal utvikling.
Våre kandidater har funnet ledende stillinger hos internasjonale utviklings- eller beredskapsorganisasjoner.
Om skolen
Spørsmål
Lignende kurs
MSc i ledelse og utvikling
- London, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
MA i migrasjon og interkulturelle relasjoner (Campus-Erasmus Mobility)
- Oldenburg, Tyskland
- Stavanger, Norge
MSc utviklingsøkonomi
- Brighton, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland