MSc i dataanalyse og bedriftsøkonomi
Lund University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Lund, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 120 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* for ikke-EU/EØS-borgere. Det er ingen skolepenger for EU/EØS- og Sveits-borgere
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Programoversikt
Har du lagt merke til hvordan Netflix og YouTube sender deg forslag basert på dine tidligere visninger, eller hvordan Spotify kommer med forslag basert på det du har hørt på tidligere, eller hvordan Amazon viser lignende produkter som du kan være interessert i basert på tidligere kjøp, eller hvordan er annonsene som vises på Facebook-siden din relatert til det du har kjøpt eller sett på nettet?
Dette er selskaper som er kjent for sin bruk av 'big data' og analyser for å forutsi og styre kundeadferd. Men sannheten er at i dag er de fleste organisasjoner sterkt avhengige av big data. Og jo mer data bedrifter samler, desto viktigere blir det for organisasjoner å kunne utnytte informasjonen deres data gir og bruke den strategisk for å forbedre driften. Denne utviklingen har gitt opphav til en enorm etterspørsel etter teknisk talentfulle individer som kan utnytte analyser for å oversette big data til verdifull forretningsinnsikt.
Spesielt søker organisasjoner etter analytisk talentfulle individer med statistiske ferdigheter og programmeringsferdigheter som også forstår den bedriftsøkonomiske konteksten de skal jobbe i, så vel som de relevante juridiske og etiske grensene for dette arbeidet. Målet med MSc i dataanalyse og bedriftsøkonomi er å møte denne etterspørselen i arbeidsmarkedet.
Programmet er tverrfaglig og er designet for å løse forretningsproblemer ved å integrere statistikk, økonomi, næringsliv, informatikk og juss.
Som student vil du lære hvordan du skriver din egen datakode, hvordan du administrerer data, hvordan du bruker statistiske maskinlæringsverktøy for å utforske og trekke skjulte mønstre fra data, og hvordan du kan inkorporere resultatene som oppnås i strategiske beslutninger .
Du vil også lære om relevant datalovgivning, og hvorfor det er viktig å sikre etterlevelse av regelverk når du arbeider med sensitive data.
Du vil utvikle dine kommunikative og samarbeidsevner. Du lærer ikke bare hvordan du regner med tallene og trekker konklusjoner, men også hvordan du tydelig kan kommunisere resultatene dine til både datateknikere og bedriftsledere.
Programmet gir streng, praktisk opplæring, og det gjør det gjennom en forsiktig blanding av forelesninger, seminarer, caseoppgaver, datalaber og selvstudier.
Opplæringen gjennomføres under veiledning av en rekke nøye utvalgte forskere fra tvers av avdelingene ved skolen, som jobber tett sammen med partnerbedrifter og institusjoner innen dataanalyse for å maksimere programmets relevans for arbeidsgivere.
Læreplan
Programstruktur
Denne ettårige mastergraden består av 60 studiepoeng. Året er delt inn i to 30 studiepoengs semestre.
Semester 1:
Periode 1
- Programmering i R (3,5 studiepoeng)
- Datavisualisering (4 studiepoeng)
- Maskinlæring fra et regresjonsperspektiv (7,5 studiepoeng)
Periode 2
- Juridiske aspekter ved dataanalyse (4 studiepoeng)
- Arbeid med databaser, (3,5 studiepoeng)
- Avansert maskinlæring (7,5 studiepoeng)
Semester 2:
Periode 3
- Analysebasert strategisk ledelse (7,5 studiepoeng)
- Valgfag (7,5 studiepoeng)
Periode 4
- Masteroppgave (15 studiepoeng)
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Å transformere data til innsikt som kan forbedre beslutningstaking er en nøkkelutfordring for selskaper av alle størrelser, på tvers av alle bransjer.
Det være seg reisebransjen, teknologi, detaljhandel, helsevesen, produksjon, rådgivning, bank, finans eller forsikring, data generert fra markedsinteraksjon blir brukt til å bestemme og påvirke trender og få et konkurransefortrinn i forhold til andre aktører på feltet. Bedrifter ser derfor etter eksperter som har kapasitet til å bruke data til å ta informerte strategiske beslutninger. Det samme gjelder i regjeringen. Å kunne minimere kostnader og samtidig levere bedre tjenester til innbyggerne krever at man får mest mulig ut av informasjonen som er tilgjengelig.
Nyutdannede fra MSc i dataanalyse og bedriftsøkonomi har et konkurransefortrinn ettersom organisasjoner ser etter personer som ikke bare behersker dataspråket flytende, men som også forstår hvordan de kan anvende disse dataene i den bedriftsøkonomiske konteksten. Dette lagdelte ferdighetssettet gjør dem i stand til å kommunisere effektivt med klienter, programmerere, ledere, dataforskere og beslutningstakere for å drive strategisk beslutningstaking.