MSc i informatikk - fremtidige nettverkssystemer eller utvidet og virtuell virkelighet
Trinity College Dublin - Department of Engineering, Environment and Emerging Technologies
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Dublin, Irland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 8 217 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* EU-studenter; €24 669 - studenter utenfor EU
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Den nye M.Sc. i informatikk har et felles sett med inngangskriterier og fører til en mastergrad i databehandling, med spesialisering innen ett av fire spennende områder: Datavitenskap, Intelligente systemer, Augmented & Virtual Reality og Future Networked Systems. Kurset er designet og undervist av ansatte som er ledende eksperter på sine felt, og kursinnholdet er inspirert av deres banebrytende arbeid samt deres kontakter med ledende industriforskere over hele verden. Vi forventer at våre kandidater er i høy etterspørsel etter avanserte forsknings- og utviklingsstillinger innen ledende multinasjonale selskaper og oppstartsbedrifter. I noen tilfeller har våre kandidater tatt opp finansierte PhD-studier ved TCD.
The Future Networked Systems- strengen omhandler hvordan ting blir smarte og koblet sammen ettersom programvaresystemer blir mer og mer innebygd i våre hverdagsmiljøer, fra mobile sosiale nettverk til å administrere byressurser som veitrafikk. Å håndtere slike store, cyberfysiske og distribuerte systemer krever nye tilnærminger som adresserer aktualitet, sikkerhet, personvern og skalautfordringer. Tråden bygger på forskningsaktivitet innenfor CONNECT nasjonale forskningssenter og en lang historie med innovasjons- og oppstartsbedrifter ved skolen.
Augmented & Virtual Reality- strengen utstyrer studentene med teoretisk og praktisk kunnskap for å gjøre dem i stand til å delta i design og utvikling av teknologien som underbygger det raskt bevegelige videospillmarkedet og de bredere bransjene av interaktiv underholdning, nye medier og kommunikasjon. Denne tråden er en modifisert versjon av den veletablerte og vellykkede M.Sc. i Interactive Entertainment Technology og er bygget på forskningsekspertise i Trinity Center for Creative Technologies, som fokuserer på de kreative teknologiene inkludert film, interaktiv multimedia, spill og simulering.
Tidligere kandidater fra Future Networked Systems-strengen har gått videre til å jobbe innen programvareteknikk, fintech og andre roller i selskaper som Facebook, Microsoft, Citi og Genesys. Tidligere kandidater fra Augmented & Virtual Reality-strømmen har jobbet for spillselskaper som Havok, Electronic Arts, DemonWare og Playfirst, mens andre har sluttet seg til ledende visuelle effektstudioer som Framestore CFC og Double Negative. Vi forventer at fremtidige kandidater fra begge disse trådene vil være like vellykkede med å sikre jobb i denne bransjen.
Opptak
Læreplan
Programmet undervises over et helt kalenderår, med to 12-ukers semestre med undervisningsmoduler, som involverer oppmøte på laboratorier og forelesninger, etterfulgt av dedikert forskningsarbeid i løpet av de resterende sommermånedene for MSc-avhandlingen.
I første semester (september – desember) får alle studentene nødvendige ferdigheter i en rekke kjernemoduler som er felles for M.Sc. Program. Disse inkluderer forskningsmetoder (for å sette studentene i stand til å produsere sin egen avhandling), innovasjon (for å utstyre studentene med ferdigheter i selskapsdannelse eller innovasjon i et stort selskap) og maskinlæring (en grunnleggende teknikk for hver av spesialiseringene). I tillegg vil studentene starte på spesialistmoduler i den valgte tråden. Som et resultat av forskning innenfor skolens Smart & Sustainable city-forskningssenter, vil Urban Computing-modulen utforske teknikkene for innsamling av urbane data, håndtering av disse dataene, visualisering og varsler, og vil involvere utviklingen av en komplett smartby-applikasjon. Next Generation Networks-modulen utforsker fremtidige trender innen faste og trådløse kommunikasjonsnettverk, inkludert neste generasjons tilgang, LTE og programvaredefinerte nettverksteknologier. Scalable Computing ser på hvordan applikasjoner og arbeidsbelastninger kan betjenes av databehandlingsfasiliteter i lagerskala. Modulen vil utforske skyarkitekturer, ressursadministrasjon og sikkerhetshensyn. Modulen i Advanced Software Engineering, som går over begge semestre, vil utforske metodene og teknikkene som er involvert i storskala programvareutvikling som omfatter Agile og eXtreme Programming (XP), testdrevet utvikling og Re-factoring.
I løpet av andre semester (januar – mars) begynner studentene grunnleggende arbeid med avhandlingen og fordyper seg i ytterligere spesialistmoduler av deres valgte tråd. Disse inkluderer Internet of Things, hvor vi utforsker teknologien som ligger til grunn for dette spirende området, inkludert mellomvare, tjenesteoppdagelse og komposisjon og sensor- og nettverksvirtualisering. Praktiske øvelser vil lede deg gjennom design, implementering og distribusjon av en ende-til-ende IoT-applikasjon. Modulen Sikkerhet og personvern vil utfylle andre moduler som dekker emner som autentisering, Digital Rights Management Cloud-sikkerhet og brukerpersonvern. Distribuerte systemer vil ta for seg samtidighet, vitenskapen om distribuerte transaksjoner, webtjenester og avanserte applikasjonsrammer.
I tillegg velger studentene tre ekstra valgfag (ett i semester 1 og to i semester 2) fra en samling moduler som tilbys i de andre delene av M.Sc. program.
Sommersemesteret (april – august) vil utelukkende være fokusert på avhandlingene, å gjøre eksperimentell arbeid, bygge prototyper og skrive opp arbeidet. Innen april vil studentene ha valgt et avhandlingsemne, valgt og konsultert med sin valgte veileder og være klare til å bruke betydelig tid på å undersøke og lage prototyper av arbeidet ditt. Vi forventer at toppprosjektene skal levere publiserbare kvalitetsaviser i løpet av denne perioden. I løpet av året vil alle prosjekter bli vist frem for et industripublikum bestående av urfolk, små og mellomstore arbeidsgivere og multinasjonale selskaper.