MSc i interaksjonsdesign og teknologier
Chalmers University of Technology
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Lindholmen, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 160 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* skolepenger for studenter utenfor EU/EØS
Introduksjon
Fra våre karrierer og sosiale liv til shopping og underholdning foregår menneskelivet i økende grad på nettet, formidlet gjennom digitale applikasjoner og tjenester. Dette programmet vil gi deg muligheten til å spille en viktig rolle i å bygge neste generasjons applikasjoner, de som kan komme til å definere hvordan vi lever og jobber i de kommende tiårene.
Etter hvert som interaksjoner mellom mennesker og maskiner blir stadig dypere forankret i våre daglige liv, må de foredles, forbedres og gjøres så effektive som mulig. Et system, produkt eller applikasjon som rett og slett er funksjonell eller effektiv er ikke lenger nok – det må også tas hensyn til menneskelige faktorer, som etikk, bærekraft og tilgjengelighet. Er de behagelige å bruke, morsomme eller spennende? Når du jobber med underholdning eller pedagogiske produkter, kan du til og med ønske at opplevelsen skal være utfordrende, frustrerende eller provoserende.
Interaksjonsdesign er prosessen med å designe nettopp denne typen brukeropplevelser, og dette masterprogrammet er ment for de som er interessert i hvordan mennesker samhandler med teknologi. Programmet tiltrekker seg derfor studenter fra et bredt spekter av utdanningsbakgrunn, fra informatikk, programvareteknikk og kognitiv vitenskap, til design - i alle dens mange former.
Teknologien du skal jobbe med i dette programmet inkluderer veletablerte enheter som personlige datamaskiner og smarttelefoner, men også nye og innovative bruksområder, som dialoggrensesnitt, roboter og virtuell virkelighet. Du må bli svært dyktig i design og konstruksjon av nåværende grensesnitt, men også ha visjon og framsyn for å bidra til utviklingen av fremtidig menneske-maskin-interaksjon. Flertallet av prosjektene du skal jobbe med er programvarebaserte, men en rekke kurs og prosjekter involverer også håndgripelige grensesnitt og fysiske prototyper bygget i vårt maker space designstudio. Du kan jobbe med mange forskjellige verktøy – alt fra post-it lapper, papp og tre til elektronikk, 3D-printere og laserskjærere.
Programmet tilbyr også utmerkede muligheter for studenter med interesse for spillindustrien. Vi har flere spillutviklingsrelaterte kurs, ledet av fremtredende forskere på feltet, og studenter har muligheten til å samarbeide med spillselskaper eller med studenter i spilldesignprogrammer ved Göteborgs Universitet.
Design, teknologi, etikk og brukeratferd utgjør de grunnleggende områdene for dette masterprogrammet, mens et bredt spekter av valgfrie kurs dekker emner som designprosesser og prototyping, menneskesentrert design, interaktive simuleringer, visualisering, interaktiv kunst og spillutvikling .
Karriere
Som interaksjonsdesigner kan du jobbe i enhver bransje og enhver bedrift eller annen organisasjon som utvikler digitale applikasjoner, systemer eller maskiner som samhandler med et menneske. Interaksjonsdesignere finnes i alle programvareselskaper, så vel som i spillindustrien, eller i selskaper som kombinerer maskinvare og programvare i produkter som biler, kjøkkenutstyr og smarttelefoner. Andre nøkkelområder inkluderer webdesign, informasjonsvisualisering, kunstneriske applikasjoner som interaktive installasjoner og liveopptredener, og design av netttjenester som nettbutikker og nettbank.
Store selskaper som Volvo, ABB, Google og Microsoft er selvfølgelig et sted hvor du ofte finner interaksjonsdesignere (eller UX-designere som er en populær tittel for tiden), men du kan også finne arbeid hos ideelle organisasjoner eller offentlige institusjoner. Andre potensielle arbeidsgivere er oppstartsbedrifter eller mindre selskaper som utvikler nye og innovative løsninger, for eksempel i spillindustrien eller i virtual reality-leverandører. Du kan også jobbe som ingeniør og designer i interaktive kunstprosjekter og forestillinger.
Generelle opptakskrav
En bachelorgrad i naturvitenskap, ingeniørfag, teknologi eller arkitektur
For å oppfylle det generelle opptakskravet til et masterprogram på Chalmers (på avansert nivå/andre syklus), må den potensielle studenten ha en grad som tilsvarer en svensk bachelorgrad (minimum 3 år, 180 svenske høyere utdanningspoeng) i enten naturvitenskap, ingeniørfag, teknologi eller arkitektur.
- Alle søkere må dokumentere sine formelle akademiske kvalifikasjoner for å bevise at de er kvalifisert. Kun dokumentasjon fra internasjonalt anerkjente universiteter vil bli godkjent av det svenske rådet för høyere utdanning som administrerer nettstedet universityadmissions.se.
- Dersom en søker også er innehaver av en annen grad, for eksempel en mastergrad, som kan være for å oppfylle spesifikke (kurs)krav, kan den ikke brukes til å oppfylle det generelle opptakskravet alene.
I ditt siste år på bachelorstudier
Studenter i siste studieår som ennå ikke har dokumentasjon på sin snart fullførte grad kan godtas.
Begrensninger
Grader som bygges på hverandre kan ikke bestå av samme kurs
Søkere som oppfyller de generelle opptakskravene til programmer på andre syklus (masternivå) og etter hvert spesifikke opptakskrav kan bli tatt opp til et masterprogram. Søkere kan ikke vurderes som ukvalifisert i de kvalifiserende faglige merittene som inkluderer emner fra programmets plan i de programmene de har søkt på dersom det skjer.
Emner som inngår i opptjent førstesyklusgrad (bachelornivå) eller faglig kvalifikasjon på minst 180 sp. (180hp) eller tilsvarende utenlandsk kvalifikasjon som er forutsetning for masterkompetanse kan ikke inkluderes i høyere kvalifikasjoner. Dette gjelder også for forkunnskapsemner for masterstudier, uavhengig av om de inngår i den underliggende kvalifikasjonen. *
*) Lokalt kvalifikasjonsrammeverk for Chalmers University of Technology – første- og andre sykluskvalifikasjoner.
Restriksjoner for borgere fra Den demokratiske folkerepublikken Korea (Nord-Korea)
Chalmers kan ikke gi søkere med statsborgerskap i Den demokratiske folkerepublikken Korea kun adgang til noe program eller kurs, på grunn av rådsforordningen (EU) 2017/1509 av 30. august 2017 om restriktive tiltak mot Den demokratiske folkerepublikken Korea og oppheving av forordning (EF) 329/2007.
For søkere med dobbelt statsborgerskap, hvorav den ene er fra Den demokratiske folkerepublikken Korea og den andre fra et annet land, har statsborgerskapet i det andre landet forrang i denne forbindelse.