MSc i pedagogisk ledelse
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Belfast, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 - 3 år
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
GBP 19 100 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Jun 2024
* Nord-Irland og Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU annet og internasjonalt: £18 200
Introduksjon
Ledelse i skolen er forbundet med å skape et miljø der elevene kan oppnå sitt fulle potensiale og hvor pedagogisk personale støttes, motiveres og kan utvikle seg faglig. Effektive skoleledere beskrives ofte som å ha kapasitet til å transformere og motivere andre, de har visjon, erfaring og kompetanse. Dette kurset tar imidlertid den oppfatning at effektive skoler har ledere som kan finnes over hele skolen og ikke nødvendigvis bare er begrenset til de i ledende stillinger. Sentrale ideer som utforskes i dette kurset er ledelse som er distribuert, samarbeid og fordelene med nettverk, transformasjonsledelse og hvordan effektivt lederskap kan endre og forbedre skoler.
MSc i pedagogisk ledelse anerkjenner at skoler og mer generelt utdanningssystemer er avhengige av ledere fra alle samfunnslag og alle typer stillinger, uavhengig av tildelt tittel. Det er derfor ment å gi lederutvikling for mennesker som jobber i alle slags roller i utdanningssystemet: klasseromslærere, formelle skoleledere, lokale myndigheter, beslutningstakere og enhver person med direkte interesse i primær- og post- grunnskolesektorene.
Programmet tar sikte på å utstyre deg med nødvendig kunnskap, ferdigheter og kreativ kapasitet for å svare på en rekke lederutfordringer som står overfor i moderne utdanningsinstitusjoner. Vi vil utfordre tradisjonelle forestillinger om 'ledere' og 'ledelse', og peke på nye, mer samarbeidende og mer organiske modeller for ledelse.
Det forventes at nyutdannede vil være i stand til å informere sin profesjonelle praksis med de nyeste forskningsbevisene på feltet for å pleie meningsfulle relasjoner i utdanningsmiljøer, ta opp spørsmål om rettferdighet og mangfold, støtte undervisning og læring, og til slutt sikre kvalitetsresultater som er skreddersydd for kontekstuelle behov. Vi søker å utvikle elevenes evne til å kritisere dagens lederskapspraksis og å gjennomføre endringer som vil forbedre utdanningen for alle.
Søknadsfrist: torsdag 30. juni 2022 kl 16.00.
Studenterfaring
- Studentene er aktivt involvert i økter (studentstyrte), og det er muligheter for mindre gruppearbeid og presentasjoner.
- Oppgavene er skreddersydd for temaer av interesse for hver enkelt student.
- Det er et internasjonalt syn på lederspørsmål.
- Den internasjonale blandingen av studenter muliggjør utveksling av kunnskap, erfaring og perspektiver.
- Studiepoengstudenter som har fullført andre priser på masternivå, f.eks PGCE eller Professional Qualification for Headship (PQH), innen de siste ti årene er kvalifisert for kredittoverføring. Søknaden om studiepoeng må sendes inn samtidig med den elektroniske programsøknaden, da retrospektive søknader ikke aksepteres.
- Programmet er skreddersydd for arbeidende fagfolk, og som sådan brukes en blandet læringstilnærming. Modulene består av ansikt-til-ansikt-forelesninger og online økter. Forelesninger på Queen's finner sted om kveldene, og online økter kan gjennomføres utenfor campus. Deltidsstudenter kan forbli på arbeidsplassen under studiene og direkte bruke ny kunnskap i sine omgivelser.
Galleri
Opptak
Læreplan
Studenter kan melde seg på på heltid (1 år) eller deltid (3 år). Individuelle moduler kan studeres som et kort kurs. Deltidsstudenter fullfører vanligvis en eller to moduler per semester. Heltidsstudenter fullfører vanligvis tre moduler per semester.
MSc tildeles studenter som fullfører seks underviste moduler (120 CATS-poeng) og en forskningsavhandling på 15 000 - 20 000 ord (60 CATS-poeng).
Utgangskvalifikasjoner er tilgjengelige: studenter kan avslutte med et Postgraduate Diploma ved å fullføre 120 CATS-poeng fra underviste moduler eller et Postgraduate Certificate ved å fullføre 60 CATS-poeng fra underviste moduler.
Vi har gjort det enkelt å studere til en mastermodul som et kort kurs.
Moduler Kjernemoduler (alle 20 CATS-poeng):
En introduksjon til forskningsmetoder: barn, unge og utdanning (obligatorisk)
Denne innledende forskningsmetodemodulen er obligatorisk for alle masterstudenter ved Institutt for samfunnsvitenskap, utdanning og sosialt arbeid og forutsetter ingen tidligere erfaring eller kunnskap om forskningsmetoder. Målet med modulen er å gi en generell forskningsoversikt og kontekstualisere det brede spekteret av tilnærminger og debatter som er tydelige innenfor moderne utdanningsforskning. Modulen tar sikte på å gi studentene en forståelse av teorien og en forståelse av de ulike perspektivene som ligger til grunn for kvantitative og kvalitative metoder. Studentene vil bli introdusert til etiske problemstillinger knyttet til utdanningsforskning, samt en rekke metodiske tilnærminger, der de sentrale teoretiske og praktiske spørsmålene vil bli behandlet.
Ledelse for endring (obligatorisk)
I denne modulen skal studentene utvikle teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan man kan lede endring i komplekse utdanningsmiljøer. Emner som dekkes inkluderer arten og typene av endring og innovasjon; prosessen med organisatorisk endring som dekker faser fra begynnelse til institusjonalisering; faktorer som påvirker suksessen til endring på ulike nivåer (individuelle, team-, organisasjons- og makronivåer); kreativitet og endring; motstand mot endring; og de subtile måtene kultur påvirker implementeringen av reformer. Spesiell oppmerksomhet rettes mot rollen til ulike interessenter i skoleendringsprosessen, inkludert lærere, seniorledere, elever, foreldre, lokale utdanningsmyndigheter og myndigheter. Det legges vekt på å utvikle konstruktiv dialog for endring ved å flytte fokus fra identifisering av problemer til å utforske muligheter. Både teoretisk og empirisk litteratur undersøkes. Analysen av casestudier i små grupper utgjør det viktigste læringsverktøyet under økter som hjelper til med å relatere teori og forskning til virkelige situasjoner med organisatoriske endringer.
Lederskapsteori og -praksis: en oversikt (obligatorisk)
Denne modulen er en generell introduksjon til ledelse og organisasjonsteorier når det gjelder utdanning. Siden ledelse er et mye omdiskutert konsept, er ikke målet med denne modulen å dekke alle ulike konseptualiseringer og perspektiver, men heller å utforske noen av nøkkelproblemene i feltet. Studentene vil utvide sin forståelse av den komplekse karakteren av ledelsespraksis i skolen og sette pris på ideen om at "god ledelse" alltid er avhengig av situasjonen og konteksten. Lederskapspraksis undersøkes gjennom ulike tematiske linser som menneskelig motivasjonsteorier, sosiale systemteori, begrepet emosjonell intelligens; organisasjonskultur og politikk; partnerskap og samarbeid, samt etikk. Modulen er rettet mot alle typer pedagogiske fagpersoner, enten de har en offisiell lederstilling eller ikke. Studentene vil få muligheten til å bruke litteraturen og diskusjoner med jevnaldrende for å analysere utdanningsprosessen og gi effektiv ledelse innenfor den.
Skoleeffektivitet og skoleforbedring (obligatorisk)
Denne modulen introduserer studentene til teoretisk og empirisk litteratur om skoleeffektivitet og skoleforbedring. Den ser nærmere på dagens debatter om hva som utgjør en effektiv skole (som trekker på varierte konseptualiseringer av utdanningsresultater, som akademisk oppnåelse, emosjonelt velvære, samfunnsengasjement, rettferdighet, etc.), de interne/eksterne faktorene som påvirker disse resultatene, og implikasjonene for de som påtar seg lederroller i skolen.
Spesiell oppmerksomhet vil bli gitt til virkningen av samarbeid mellom skoler og skoleinternt på utdanningsresultater og utfordringene fra eksisterende konkurransestrukturer i Storbritannia. Modulen har også som mål å utvikle elevenes evne til å bruke data kritisk (inkludert verdiøkende tiltak og inspeksjonsrapporter) i måling av skolens effektivitet og planlegging for forbedring. Den evaluerer hva slike data viser, hva de ikke gjør, og hvordan de kan brukes på måter som utfordrer ulikheter og fremmer en sosialt rettferdig utdanning. Modulen undersøker også litteraturen om skoleutviklingsplanlegging som en mekanisme for skoleforbedring og utforsker relevante retningslinjer i Storbritannia. Studentene vil bli oppfordret til å vurdere litteraturen studert i lys av egne skoleerfaringer. Det anbefales at studentene gjennomfører modulen "En introduksjon til forskningsmetoder: barn, unge og utdanning" før de deltar på denne.
To valgfrie moduler kan velges fra utdanningsstudiet (MEd).
Rangeringer
Vår utdanningsforskning har blitt rangert som nummer 4 i Storbritannia i forhold til forskningsintensitet, med 87 % vurdert som «internasjonalt utmerket eller verdensledende» (REF, 2014).
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Noen nyutdannede har funnet denne graden gunstig for å forbedre ledelsespraksis på arbeidsplassen. Andre har funnet det fordelaktig i å utvide rollene de påtar seg på jobben og i å få arbeid eller forfremmelse. Noe fremgang til studier og forskning på doktorgradsnivå.
Queens postgraduates høster eksepsjonelle fordeler. Unike initiativer, som Degree Plus og Researcher Plus, styrker vår forpliktelse til ansettbarhet, mens innovative lederskaps- og lederprogrammer hjelper studentene våre med å få sentrale lederstillinger både nasjonalt og internasjonalt.
Ytterligere priser vunnet
Det er ingen spesifikke ekstra kurskostnader forbundet med dette programmet.
Priser og priser
Lærere som jobber med klasseromsbaserte avhandlingsprosjekter, kan søke om prisen for Northern Ireland Center for Educational Research (NICER).
Grad pluss pris for undervisningsfaglige ferdigheter
I tillegg til studiet ditt, ved Queen's, kan du få muligheten til å få bredere livs-, akademiske og ansettelsesevner. For eksempel utplasseringer, frivillig arbeid, klubber, foreninger, idrett og mye mer. Så ikke bare oppgraderer du med en grad anerkjent fra et verdensledende universitet, du vil ha praktisk nasjonal og internasjonal erfaring pluss en bredere eksponering for livet generelt. Vi kaller dette Degree Plus. Det er det som gjør det spesielt å studere ved Queen's University Belfast.