MSc i telekommunikasjonsteknikk
University Of L'Aquila
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
L'Aquila, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Telekommunikasjonsteknikk
Institutt: Informasjonsteknikk, informatikk og matematikk
Nivå: Master
Klasse: LM27
Opptakstypologi: Åpent opptak med vurdering av personlige kompetanser og ferdigheter
Internasjonalisering: Internasjonalt gradskurs
Mastergraden i telekommunikasjonsteknikk er rettet mot å utdanne profesjonelle personer med solid kompetanse innen informasjonsteknikk og en spesifikk utdanning i en av sektorene, som den store disiplinære sektoren Telekommunikasjon er delt inn i. Med utgangspunkt i en solid forberedelse i matematikk-fysikk og ingeniørdisipliner, nødvendig for opptak til kurset, har dette masterprogrammet til hensikt å utdype de teoretisk-vitenskapelige aspektene knyttet til de særegne disiplinære sektorene og gi nødvendig kunnskap og kompetanse for å utvikle avansert prosjektledelse ferdigheter, som refererer til høykompleksitetssystemer som krever innovative løsninger, for det som gjelder produkter og/eller tjenester.
Opptak
Læreplan
På slutten av opplæringsprosessen vil masterstudenter ha tilegnet seg:
- en klar kunnskap og en dyp forståelse av hovedproblemene og de relevante designmetodikkene til telekommunikasjonsteknikk;
- adekvat kunnskap om moderne teknikker innen numerisk overføring (modulering og demodulering, koding og dekoding, utjevning, flerbærer- og spredtspektrumsystemer), trådløse kommunikasjonssystemer (mobilradiosystemer, tilgangssystemer og trådløst ryggrad, ad-hoc-nettverk , sensornettverk og aktuatorer), nettverksarkitekturer og protokoller for tilgang og transport i fotoniske systemer, signalbehandling og relevante multimediaapplikasjoner (lyd- og videokoding), fjernmålingssystemer, elektromagnetiske systemer;
- kunnskap om analytiske metoder for å analysere ytelsene, sammen med simuleringsmiljøene og protokoll- og algoritmesynteseverktøyene (sistnevnte er hovedsakelig observerbare i sammenheng med programmerbare elektroniske plattformer og programvarearkitekturer).
Studentene kan gjennomføre studier og dybdeanalyse også på tekster skrevet på fremmedspråk (hovedsakelig på engelsk) og delta på forelesninger og seminarer på engelsk.
Oppnåelsen av læringsutbytte vurderes i hovedsak gjennom skriftlige og/eller muntlige eksamener som avsluttes med karakter og som kan omfatte verkstedprøver, samt gjennom sammensetning og presentasjon av gruppearbeid, på tvers av ulike opplæringsmoduler.
Bruke kunnskap og forståelse
I henhold til læringsmålene og organiseringen av den didaktiske banen, vil masterstudentene kunne bruke sine egne kunnskaper og forståelsesferdigheter til formulering og løsning av svært komplekse designproblemer, samt utvikling, konfigurasjon og bruk av systemadministrasjon komplekse telekommunikasjonsnettverk.
Evnen til å anvende kunnskap og forståelse oppnås gjennom kritiske refleksjoner over tekstene som foreslås for den enkelte studien, numeriske analyseøvelser og workshopaktiviteter, og etter hvert gjennom individuelle eller gruppeaktiviteter som involverer bibliografisk forskning og bruk av simulering og/eller utvikling. miljøer orientert mot design. Noen av disse aktivitetene kan tilordnes sammen i sammenheng med flere undervisningsmoduler, for å motivere studentene til selvstendig å definere og gjennomføre skikkelige prosjekter som krever en tverrfaglig tilnærming. Gjennom ulike prøver (skriftlige og muntlige eksamener, rapporter og seminarpresentasjoner av prosjektarbeid) viser studentene sin mestring av spesifikke temaer, verktøy, metoder og kritisk autonomi. Den avsluttende eksamen representerer ankomstpunktet, der de tilegnete evnene perfeksjoneres og vurderes, i tillegg til mulige elementer av innovasjon og forskning.
Å gjøre dommer
Masterstudenter vil kunne analysere, tolke og beskrive komplekse problemstillinger knyttet til telekommunikasjonsteknikk, også på grunnlag av begrenset eller ufullstendig informasjon, inkludert kritisk tenkning om det sosiale og etiske ansvaret knyttet til anvendelsen av deres kunnskap og vurderinger. De vil være i stand til å integrere og bruke nødvendig kunnskap til å foreta autonome vurderinger av temaene knyttet til deres spesialisering og vil være i stand til å utvikle et tilfredsstillende nivå av kreativitet for å definere løsninger og innovative tilnærminger.
Studentene oppnår ovennevnte læringsutbytte ved å delta på kurs og prosjektaktiviteter, på møter og samtaler med arbeidslivets representanter, i forbindelse med seminarer og konferanser og gjennom utarbeidelse av mastergradsoppgaven. Sistnevnte representerer øyeblikket, der studentene sammenligner seg med de typiske kontekstene for telekommunikasjonsteknikk, ved å tenke originale og innovative ideer og påta seg oppgaven med å forklare dem og støtte deres effektivitet under diskusjonen.
Kommunikasjons ferdigheter
Masterkandidater skal ha tilegnet seg evnen til tydelig å kommunisere og uttrykke, også på engelsk, utviklingen og konklusjonene av egen analyse eller prosjektaktivitet, samt konteksten for relevant kunnskap.
De skal kunne sammenligne seg med spesialiserte og ikke-spesialiserte samtalepartnere om temaer som angår studiets disipliner, synliggjøre vesentlige problemer og formidle løsninger, ved å bruke argumentasjoner og språk egnet for ulike forhold.
De vil ha utviklet relasjonelle ferdigheter for å støtte teamarbeidet og evnen til å koordinere det.
Disse målene vil nås under de ordinære didaktiske aktivitetene (der studentene stimuleres til aktivt deltakelse), under eksamen (både muntlig og skriftlig, med åpne spørsmål) og gjennom gruppeaktiviteter som innebærer nødvendigheten av å utarbeide rapporter og seminarer. Endelig åpner den avsluttende eksamen for diskusjon av en gradsoppgave, i nærvær av en opposisjonskomité, utviklet autonomt og under veiledning av en veileder. I dette tilfellet blir ikke bare innholdet i hele oppgaven evaluert, men også kandidatenes syntese-, kommunikasjons- og presentasjonsevner.
Læringsferdigheter
På slutten av opplæringsprosessen vil nyutdannede ha utviklet de nødvendige læringsferdighetene for å organisere autonomt studiet av både grunnleggende og spesifikke ingeniørdisipliner. Disse ferdighetene, gjennom hvilke nyutdannede blir klar over viktigheten av livslang læring som en viktig del av deres fremtidige profesjonelle aktivitet, lar dem selvstendig og vellykket gjennomføre både videre studier (Professional Master's Diploms eller PhD) og Pathways rettet mot å oppdatere og forbedre kunnskapen deres. på en selvstyrt måte.
Læringsferdighetene utvikles, i sammenheng med hver enkelt undervisningsmodul, ved å gi verdi til de metodiske aspektene og fremme den individuelle dybdestudien av spesialiserte tekster, standardiseringsdokumenter og vitenskapelig litteratur: disse aspektene kureres under prosjektaktivitetene og utarbeidelse av mastergradsoppgaven, der studentene utvikler evnen til å tilegne seg ny kompetanse gjennom forskning og selvstyrte studier.
Tilegnelse av læringsferdigheter vurderes under mellomeksamener og avsluttende eksamen.
Programresultat
Mastergraden i telekommunikasjonsteknikk er rettet mot å utdanne profesjonelle personer med solid kompetanse innen informasjonsteknikk og en spesifikk utdanning i en av sektorene, som den store disiplinære sektoren telekommunikasjon er delt inn i. Med utgangspunkt i en solid forberedelse i matematikk-fysikk og ingeniørdisipliner, nødvendig for opptak til kurset, har dette masterprogrammet til hensikt å utdype de teoretisk-vitenskapelige aspektene knyttet til de særegne disiplinære sektorene og gi nødvendig kunnskap og kompetanse for å utvikle avansert prosjektledelse ferdigheter, som refererer til høykompleksitetssystemer som krever innovative løsninger, for det som gjelder produkter og/eller tjenester.
Som en fortsettelse av utviklingen de siste årene og med hensyn til referansefaglige områder, tilbyr kurset en privilegert didaktisk Pathway for karakterisering, design og forvaltning av IKT-infrastrukturer ("gjennomtrengende IKT-infrastrukturer"), som gir støtte til de fleste moderne nettverksapplikasjoner (bredbåndstjenester for brukere, industriell automasjon, bilindustri, avanserte byggesystemer som smarte bygninger, strømnett, etc.). I hovedsak er oppmerksomheten fokusert på den stadig mer gjennomgripende, artikulerte og heterogene nettverksinfrastrukturen, som er grunnlaget for IoT-paradigmet (Internet-of-Things) og verden av nettverkssystemer og cyber-fysiske systemer.
Forutsatt at studentene allerede har mestring av de grunnleggende forholdene angående signaler, systemer og telekommunikasjonsnett, tilbyr læreplanen:
- undervisningsmoduler som tilhører de særegne disiplinene innen telekommunikasjonsteknikk, slik som: numeriske overføringssystemer, forplantningsmodeller og kommunikasjonssystemer, trådløse kommunikasjonssystemer, arkitekturer og protokoller for bredbåndsnettverk og programvaredefinert, fotoniske nettverk, signalbehandling og multimediaapplikasjoner, fjernmåling systemer, antennesystemer og elektromagnetiske designteknikker;
- undervisningsmoduler som tilhører relaterte eller supplerende ingeniørsektorer, slik som: digitale elektroniske systemer, programvareteknikk, innebygde programvarearkitekturer, stokastiske modeller for nettverk og metoder for å kontrollere og optimalisere nettverksressurser, modeller og metoder for miljøpåvirkning av radiosystemer;
- spesifikk dybdeanalyse av grunnleggende disipliner, som kombinatorisk matematikk, kodeteori, kryptografiske algoritmer, operasjonell forskning og optimalisering;
- ytterligere mulighet for studentene til å velge opplæringsaktiviteter som omfatter forbedring av et fremmedspråk, tilegnelse av faglig innhold og dybdeanalyse av forretningsorganisasjon (enkeltvis eller sammen matchbar med arbeidserfaringer og praksisplasser i Italia eller i utlandet, ved bedrifter og universiteter) .
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Rolle i et arbeidsmiljø:
I henhold til kunnskapen og kompetansen som er oppnådd i løpet av opplæringsveien, lar den profesjonelle profilen til kandidater i telekommunikasjonsteknikk dem påta seg oppgaver knyttet til grunnleggende og anvendt forskning, innovasjon og utvikling av nye løsninger, avansert design, planlegging og styring av komplekse systemer. En reell profesjonell mulighet gis derfor av forsknings- og utviklingslaboratorier, sektorer for design, planlegging og styring av telekommunikasjonssystemer, i sammenheng med ulike typer virksomheter, og gir tilgang til høye nivåer av teknisk karriere. Videre tilbyr denne mastergraden de riktige motivasjonene for å få tilgang til Second Level Professional Master Diplomas (blant dem er det verdt å nevne Master in Networking og Multiservice IP Networks som, organisert av University of L'Aquila i samarbeid med viktige selskaper som Reiss Romoli srl og med direkte støtte fra CISCO, har som mål å gi internasjonalt anerkjente forretningssertifiseringer), samt PhD-programmer for en sterkere orientering mot forskningsaktiviteter og innovasjon.
Ferdigheter tilknyttet funksjonen
Rollekompetanse:
- Dimensjonering, planlegging og styring av telekommunikasjonsnettverk, inkludert sikkerhetsaspekter og informasjonsbeskyttelse: i denne forbindelse er ferdighetene som er tilegnet i TLC Networks-modulene og delvis relatert til sertifiseringer (f.eks. CISCO e Juniper) spesielt forbrukbare;
- Utforming og modellering av radio- og digitale overføringssystemer på fysisk bærer (kobbertråd og optisk fiber);
- Design og distribusjon av radionettverk i ulike teknologier;
- Definisjon av protokollarkitekturer og relativ utvikling på innebygde plattformer;
- Design, simulering og utvikling av mikrobølgesystemer og undersystemer, med særlig referanse til radiofrekvenskjedesystemer og antenner;
- Evaluering av radiokommunikasjonssystemers kompatibilitet med regelverket om miljøpåvirkning av EM-feltene.
Profesjonell status.
Profesjonelle muligheter:
Referansenæringen består av virksomheter som designer/produserer telekommunikasjonssystemer og -enheter, nettoperatører som administrerer komplekse telekommunikasjonssystemer, virksomheter og institusjoner som yter tjenester ved hjelp av telekommunikasjonssystemer. I denne grad er det viktig å understreke at opplæringsveien og undervisningsmodulene er organisert for å gi kandidater dyp kunnskap og tilstrekkelige designmetoder i sektorer av stor interesse innen moderne telekommunikasjon: radioteknologier for tilgang (f.eks. mobil radiokommunikasjon) og bredbåndssammenkobling, optiske teknologier, fjernmålingssystemer og anvendt elektromagnetisme, nettverk og internettarbeidsteknologier. I forhold til sistnevnte aspekt er det gitt spesiell oppmerksomhet til integrasjonen mellom telekommunikasjonsteknologier og internettverdenen, som er nært knyttet til scenarioet for informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og en gjennomgripende bruk av slike teknologier i alle produksjonssektorer. og sosialt liv. Denne organisasjonen har til hensikt å gi nyutdannede bredere sysselsettingsmuligheter både i Italia og i utlandet. På den andre siden tar den sikte på å tilfredsstille rekrutteringsbehovene til viktige selskaper etablert i Abruzzo også, i den økende konteksten av "Polo di Innovazione Regionale ICT Abruzzo". I denne rammen kan de ovennevnte forretningspraktikkene sikte på å fremme innføringen av fremtidige nyutdannede i arbeidsverdenen og kan utvikle seg, i noen tilfeller regulert av spesifikke konvensjoner med selskaper (for eksempel med Telecom Italia for spesialiseringsaktiviteter vedrørende bredbåndsnettverk , slik som NGN-Next Generation Networks e LTE-Long Term Evolution), i læreplasser på høyere og grader.