MSc i økonomi og ledelse innen kunst, kultur, media og underholdning
University Bocconi
Nøkkelinformasjon
Velg plassering
Campus plassering
Milan, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 13 474 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Dette programmet er avhengig av tre hovedaktiver:
- Bocconi er internasjonalt rykte for forskning og undervisning i økonomi, ledelse og lov
- Milano, med sin økonomiske vitalitet og levende kreativitet
- Italia, med sin kunstneriske og kulturelle tradisjon.
Disse elementene representerer den ideelle innstillingen for å forberede studentene til å bygge en internasjonal karriere som ledere eller entreprenører og profesjonelle på områder som ofte refereres til som den kreative industrien, inkludert bildekunst, utøvende kunst, kino, media, publisering, underholdning, turisme, mote , design og luksus.
I de siste tiårene har disse sektorene hatt og har fortsatt en sentral rolle i den økonomiske utviklingen i mange land. Denne rollen er knyttet til deres evne til å produsere økonomisk verdi og forbedre deres attraktivitet, legge til sosial velvære og kvaliteten på liv.
Kernekursene suppleres med workshops som hjelper deltakerne til å forstå dynamikken i hver delfelt av industrielle og ikke-industrielle kunst- og kulturområder. Workshops omfavner en praktiseringsperspektiv og en jordnær tilnærming som kjerneforelesninger og saksdiskusjoner forsterkes med forskjellige off-campusbesøk, ulike møter med ledere og fagfolk, oppdragsvirksomhetsprosjekter og feltforskning på nye problemer og utfordringer som kreativ virksomhet og Offentlige organisasjoner på kunst og kulturområdet står overfor.
Nyutdannede vil kunne integrere bruken av økonomiske og ledende teknikker og verktøy med forståelse for den spesifikke dynamikken og kompleksiteten til den kreative bransjen.
Programstruktur
Programmet er strukturert i to forskjellige blokker: Kjerne krav og majors.
I første blokk vil studentene utvikle avansert kunnskap og kompetanse innen immaterielle rettigheter, dataanalyse, strategisk ledelse og bedriftsstyring, komparativ kulturpolitikk og innsamling av fond, prosjekt- og arrangementshåndtering, forbrukerforholdsstyring og kulturmegling, resultatstyring og evaluering .
I den andre blokken velger studentene en større (inkludert obligatoriske og valgfrie kurs) og workshops som tar sikte på å bedre definere og spesialisere studenters ferdigheter og faglig orientering på ulike felt og delsektorer i den kreative økonomien.
FØRSTE ÅRET på Bocconi (Milano) |
Første semester
Hovedemner:
- Strategisk ledelse og kulturelt entreprenørskap
- International Property Law
- Kundeforhold Markedsføring i kunsten
- Ytelsesmåling og evaluering
Andre semester
Hovedemner:
- Fundraising Management
- Komparative kulturpolitikker
- Team og prosjektledelse
- Kulturelle studier
- Major workshop
Studentene skal tilegne seg et bredt og tverrfaglig forberedelse: Kernekursene fokuserer på det som er annerledes og viktig når de arbeider som ledere og entreprenører i kultursektoren.
ANDRE ÅR på Bocconi (Milano) og / eller i utlandet |
majors
- Kunstmarkeder, kulturarv og kultur
- Byer, turisme og arrangementer
- Mote og design
- Media
- Utøvende kunst og underholdning
Studere i utlandet programmer
- Dobbeltgrader med:
CBS Copenhagen Business Schools (København, Danmark)
HEC École des Hautes Etudes Commerciales (Paris, Frankrike)
Southern Methodist University / HEC Montréal (Dallas, USA / Montreal, Canada)
- Utvekslingsprogrammer
Internship (obligatorisk)
Utenlandske språk (to språk)
Avhandling
Læringsmål
Master of Science i økonomi og ledelse innen kunst, kultur, media og underholdning har følgende pedagogiske mål:
- gi en bedriftsforberedelse (styringskontroll, planlegging, markedsføring, regjering og strategi) med hensyn til de ulike forretningsfunksjonene for å arbeide innen samtidskunst, kulturarv, media, turisme, show business og mote; og å forstå utviklingen i kunst og kultur;
- gi en enhetlig forståelse i de ulike sektorene av kunst, kultur, media og underholdning, særlig i valg av strategi, styring og økonomisk karakter av selskaper som tilhører samme felt;
- fullføre forretnings-og juridiske studier som gir kompetanse i emner som økonomi og kvantitative og juridiske, for å utvikle tverrfaglige problemanalysevner;
- utvikle atferdsmessige ferdigheter via ad hoc-seminarer og via inn / ut av klassevirksomhet knyttet til kurs, nemlig ferdigheter i kommunikasjon, i samspill, i å ta opp komplekse problemer;
- Fremme flyt på engelsk for å arbeide effektivt og effektivt; ferdighet i et annet EU-språk (italiensk for ikke-italiensk morsmål). Til slutt, å fremme en bred kultur for å utvikle kritisk tenkning og å dykke inn i banebrytende emner.
Karrieremuligheter
Nyutdannede er vanligvis tilbudt karrieremuligheter i følgende spesialiserte sektorer: kulturarv og kunstmarkedet; media (fjernsyn, kino, radio, tradisjonell publisering og multimedia, musikkbransjen); kommunikasjon; redigering og media; live underholdning; turisme; mote og design.
Typiske profesjonelle profiler innen disse sektorer inkluderer følgende:
- Entreprenører, frilans fagfolk, konsulenter innen kulturarv, kommunikasjon, levende underholdning, media og mote
- Ledere i kommunikasjon, radio, fjernsyn og kino, publisering og nye medier, mote, underholdning og live performance selskaper
- Ledere på kultur, museer, arkivering, arkeologiske og turisme grunnlag og institusjoner
- Konsulenter og eksperter i evaluering og pleie av kunstnerisk og kulturell arv
- Programleder ledere i kommunikasjonsbedrifter
- Royalty ledere
- Interne og eksterne kommunikasjonsledere
- Arrangørene av underholdning og festivaler
- Eksperter på kulturell turisme
- Eksperter på konsortiums aktiviteter (kunst, kultur, sport og kommunikasjon)
- Planleggere og utviklere av fornøyelsesparker