Master Design for offentlige rom

Generelt

Les mer om dette programmet på skolens hjemmeside

Programbeskrivelse

Master Design for Public Spaces er et treningsprogram for designere av offentlige rom i moderne byer gjennom teori, forskning, design og praktisk trening. Det foreslås å trene fagpersoner som er i stand til å utvikle prosjekter med scenarier, prosesser og former for åpne områder, symboliske steder der samfunnet anerkjenner seg.

Vi opplever et enestående øyeblikk av by- og demografisk vekst, og byer står overfor viktige sosiale, økonomiske og kulturelle spørsmål. Vi har foran oss utfordringen med å gi rom til rom som svarer til nye kollektive behov og gir flere muligheter for bruk. Det som kreves av dem er en stadig mer markert fleksibilitet: når de har mistet karakteren av spesialiserte steder, ber de om å kunne tilpasse seg et stadig større antall aktiviteter: utstillinger, spektakulære arrangementer, markeder, partier, politiske arrangementer. Dette er steder der de private og kollektive dimensjonene på en eller annen måte må vite hvordan de skal sameksistere.

Designeren av Public Spaces , jobber med områder som ikke er bygget som torg, gater, parker, rundkjøringer og andre udefinerte urbane tomrom, og tar hensyn til både beholderen (den bygde formen) og innholdet (bruken, til og med midlertidig). Utformingen av offentlige rom krever en kompleks designtilnærming, som er i stand til å kombinere forskjellige faktorer: fra den urbane strukturen til dens rolle i det sivile liv, fra prosessene som er involvert til prosessene for bruk som er etablert der. Master tilbyr analyseverktøy, scenariogenerering og innovative konsepter; utvikler ferdigheter i å håndtere prosesser og forhold til alle involverte aktører; behandler prosjektsaker "i felt" der man blir konfrontert med reelle partnere og klienter. Opplæringsaktiviteten vil være basert på adopsjon av to observasjonsmetoder, to forskjellige om enn komplementære synspunkter: den ene rettet til den midlertidige byen og den andre til den moderne byen. Den ene mer interessert i kortsiktige transformasjoner og den andre i dypere endringer: begge rettet seg imidlertid mot å sette i sentrum for disse endringene de mange spørsmålene om bruk som kommer fra samfunnet og dets nye sosiale aktører.

Det er en nyskapende mester, basert på den lange tradisjonen for det offentlige rom som er utviklet i Italia og i Europa, og som lever av kulturen som har gjort Milan til en anerkjent designhovedstad i verden. Opplæringsforslaget er også beriket av bidrag fra andre europeiske utmerkelser, for eksempel den prestisjetunge ESNE-skolen, i Madrid. Og det bruker et internasjonalt fakultet, som bringer bidrag fra hele verden. Det er en mulighet til å forbedre spesifikke faglige ferdigheter i en akademisk og profesjonell sammenheng på høyt nivå, og lar deg få direkte erfaring med urbane, historiske og moderne rom, full av planlegging, sosialitet og symbolske betydninger.

Master Design for Public Spaces adresserer spesielt kompleksiteten i moderne urbane interiører ved å undersøke 5 prosjektområder:

  • Moderne urbant interiør: design og semantisk. Det er omfanget av byromsprosjektet i smaleste forstand, og angår alle utendørs og offentlige områder: det er utformingen av torg, møteplasser og symboliske, men også mellom mellomrom, grønne områder, semi-offentlige rom .
  • Offentlig rom og samfunnsengasjement: prosesser og handlinger. Dette er sammenhengen med de forberedende prosessene for prosjektet, som tar sikte på å involvere flere interessenter med menneskelige (eller fellesskap) -sentre designverktøy og tilnærminger. Det er også sfæren til prosjekter som designer nye former og nye måter å forholde seg mellom brukere og mellom brukere og rom.
  • Utstyr og møbler, materialer og teknologier. Det er konteksten til de materielle aspektene som bygger rommet, men også de teknologiske komponentene som strukturerer samspillet. Den er rettet mot å styrke de perceptuelle og sensoriske komponentene i rommet, med tanke på miljømessig og sosial bærekraft.
  • Kommunikasjon, identitet og territorium: bymerke og fortellende design. Det er prosjektets omfang som grensesnitt mot en territoriell skala eller med den stedlige materielle og uvesentlige identiteten og arven, med en strategisk og systemisk tilnærming.
  • Arrangementer og midlertidige innstillinger: Det er omfanget av prosjektet med flyktige enheter for gjennomføring av midlertidige aktiviteter i byrommet, for eksempel kollektiv kommunikativ, utstilling, festlige, kulturelle begivenheter.

læringsutbytte

Målet med Master er å trene den profesjonelle figuren til designeren av urbane offentlige rom, det er designeren som er i stand til å handle om ombyggingen av de ikke-bygde områdene i byen: torg, systemer med veirom, mellomliggende eller uavklarte områder, hager og urbane gårdsrom, terrasser vag.

Spesifikke treningsmål er rettet mot å utvikle følgende ferdigheter:

  • Evne til å analysere de forskjellige urbane kontekstene og elementene som påvirker og former kollektive rom for å gi nye løsninger i tråd med moderne sosiale, kulturelle og økonomiske behov.
  • Evne til å utstyre, gjøre gjestfrie og attraktive, tilskrive både funksjonell og symbolsk verdi til byrommene i den moderne byen.
  • Evne til å designe utstyr og møbleringssystemer, kommunikasjonssystemer, materialer og belysning, strømmer og farger som er nyttige i offentlige rom.
  • Evne til å sette opp byrom midlertidig for kulturelle eller kommersielle arrangementer, arrangementer, fester, show.
  • Evne til å styre by- og territorielle forbedringsstrategier gjennom omutvikling og fornyelse av offentlige rom.
  • Evne til å forstå nettverket av aktører som er involvert i transformasjonsprosessene i det offentlige rom og aktivere passende strategier for dialog og involvering.
  • Evne til å styre komplekse prosesser, fra unnfangelsen til utvikling av innovative prosjekter.

Sysselsetting åpninger

Programmet gjør det mulig for studenter å kvalifisere seg til å operere i privat og offentlig sektor, både som frilanskonsulenter og som integrert i komplekse organisasjoner som:

  • Arkitektfirmaer, ingeniørfirmaer, designfirmaer for urban infrastruktur.
  • Selskaper som driver med produksjon av materialer, møbler, utstyr beregnet på uterom.
  • Byråer som arbeider med utvikling av strategier rettet mot urban kommunikasjon og markedsføring.
  • Byråer som opererer innen kulturell forbedring eller organisering av arrangementer.
  • Selskaper som driver med omutvikling og forbedring av nedlagte tertiære og kommersielle industriområder.
  • Offentlige administrasjoner i rollen som ledere i sektoren for offentlige arbeider og møbler
  • Ideelle foreninger og organisasjoner som opererer internasjonalt i byutviklingsprosesser eller i å utvikle sammenhenger.

Tittel utstedt

På slutten av kurset, når du har bestått avsluttende eksamen, vil en universitetsgrad på første nivå bli tildelt i "Design for Public Spaces" i Politecnico di Milano. Slutteksamen vil bestå i presentasjon og diskusjon av et papir som er utviklet i løpet av masterstudiet. Master gir 60 studiepoeng, tilsvarende 60 studiepoeng. Etter vellykket gjennomføring av kvalifiseringen, med forbehold om varsling på den måten som er fastsatt i den territorielle orden den tilhører og etterfølgende bekreftelse av den samme, vil deltakeren kunne skaffe et antall CFP som tilsvarer de som er fastsatt i gjeldende forskrift, vist nedenfor for informasjonsformål :

  • 30 årlige FP (CNI)
  • 15 CFP per år (CNAPPC)

undervisning

Master blir levert på engelsk.

Masteren har en varighet på ett år.

Opplæringsplan

Fase 1_ Kurs / Workshops _Milan (9 uker)

Foredrag og workshops vil ta for seg spørsmålet om utforming av offentlige rom i moderne byer. Spesielt vil følgende bli utforsket: prosesser, verktøy og estetikk for transformasjon av byrom på kort og mellomlang sikt, for forbedring av lokal byidentitet og for tilknytning til lokalsamfunn. Workshopene vil ta for seg prosjekttemaer som: gjenbruk, reversibilitet, arrangement, underholdning, oppsett, utstyr for nye funksjoner.

Didaktiske moduler:

  • Design for moderne urbane interiører
  • Utstyr og møbler, materialer og teknologier
  • Offentlig rom og samfunnsengasjement: prosesser og handling
  • Hendelser og midlertidige innstillinger

Fase 2_ Kurs / Workshops _Madrid (9 uker)

En studieperiode i en europeisk by hvis tradisjon i utformingen av det offentlige rom har sine røtter i en designkultur forankret i historie, men også i den moderne verden. Kursene som tilbys vil ta for seg taksonomien i et offentlig rom, undersøke de forskjellige aspektene knyttet til planlegging og styring gjennom historiske og moderne casestudier. Verkstedene vil utforske saker som er brukt i Madrid.

Didaktiske moduler:

  • Fundamentals of Public Space
  • Nye teknologier og offentlige rom
  • Semantics of Public Space: Branding and Narrative Design
  • Forvaltning av det offentlige rom: prosedyrer og utfordringer

Fase 3_Joint Workshop (1 uke)

Et intensivt verksted på et europeisk partnernettsted, hvor du kan oppleve en tilnærming til prosjektet, oppleve en videre opplevelse i en annen urban kontekst.

Fase 4_Tirocinio og sluttprosjekt (600 timer)

Etter gjennomføring av kurs og workshops, bringer internatet studenter i direkte kontakt med yrkesverdenen.

Det vil finne sted hos selskaper og institusjoner i offentlig og privat sektor i løpet av 600 timer.

Det avsluttende avhandlingsprosjektet (FTP) involverer omarbeidingen av arbeidet som ble gjort i løpet av praksisperioden eller forslaget til et autonomt prosjekt og dets tilbakevending gjennom teoretiske og design dybdestudier.

Hvordan delta

Opptakskrav

Universitetets mastergrad er forbeholdt kandidater med universitetsdiploma eller VO-grad, grad eller mastergrad / mastergrad i arkitektur, design, interiørarkitektur, interiørarkitektur, settdesign, kunst og for kandidater med tilsvarende kvalifikasjoner .

Antall innlagte studenter er 20.

Valgene vil bli gjort i kronologisk rekkefølge med hensyn til datoen for mottak av søknaden, til alle tilgjengelige plasser er fylt. Utvalget vil skje av Kommisjonen.

Master er gitt på engelsk.

Opptaksprosedyre

For å delta i valgene er det nødvendig å fylle ut valgforespørselen online innen følgende frister:

  • Italienske / utenlandske statsborgere med en kvalifikasjon oppnådd i Italia innen desember 2020 .
  • Ikke-EU-borgere med en kvalifikasjon oppnådd i utlandet innen november 2020 .

kostnaden

Den totale kostnaden for kurset er € 12 500,00.

Kostnadene for kurset er delt inn i:

  • Påmeldingsavgift på Politecnico di Milano € 500,00 per student.
  • Deltakeravgift for master, lik € 12.000,00 per student.

varighet

Universitetsmesteren begynner i januar 2021 og slutter i slutten av januar 2022.

Sist oppdatert april 2020

Om skolen

POLI.design operates in the field of design acting as an interface between universities, companies, and professional organizations, institutions, and bodies.

POLI.design operates in the field of design acting as an interface between universities, companies, and professional organizations, institutions, and bodies. Minimér