Master i opinionen og undersøkelse metodikk
University of Neuchâtel
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Neuchâtel, Sveits
Språk
Engelsk, Tysk, Fransk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 semestre
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Feb 2025
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Master i Public Opinion og Survey Methodology
Mål
Offentlige meningsmålinger og undersøkelser på sosiale, politiske og forbrukeratferd har blitt viktigere innen de siste årene. Samtidig, har fremgangsmåter for innsamling av data, så vel som teknikker og verktøy for analyse og tolkning av disse data er det utviklet og har blitt mer komplisert. Inntil nå har det ikke universitetskurs blitt tilbudt som tar hensyn til denne utviklingen i bred forstand. Det er nå et anerkjent behov for fagfolk som er i stand til å kombinere sterk teoretisk, metodisk og teknisk kunnskap om undersøkelsen forskning og som er dessuten klar over de juridiske problemstillinger knyttet til databehandling.
kunnskaper
Studentene får metodisk innsikt og kunnskap, spesielt kvantitativ og statistisk, slik at de kan designe, implementere og analysere en undersøkelse i privat eller offentlig sektor. Videre utvikler de teoretiske ferdigheter som tillater dem å forstå hvordan valgte metoder og problemstillinger kan påvirke resultatene. Kurset gir studentene til å utvikle et stort antall tverrfaglige ferdigheter som: dømmekraft, analytiske og oppsummerer ferdigheter, forskningserfaring, anskaffelse og overføring av kunnskap, uavhengighet, og evnen til å danne dommer i sitt fagområde og relaterte områder. Denne rekke ferdigheter, kombinert med spesialkunnskap ervervet under studiene, forbereder studentene på yrkeskarriere i svært varierte sektorer av aktivitet.
kurs struktur
The Master of Arts omfatter 90 studiepoeng og består av tre deler:
- et felles program av obligatoriske kurs
- valgfag
- Master thesis (som kan eller ikke kan være relatert til en utplassering).
Den felles Programmet består av tre moduler. Modul 1, “teoretiske grunnlaget for SRM og meningsdannelse” gir en dyp forståelse av definisjoner og teorier underliggende begrepene opinionen og sosial, politisk og forbrukeratferd. Modul 2, “Survey forskningsmetode” dekker de ulike verktøy og teknikker som kreves for å organisere en undersøkelse med hensyn til både kvantitative og kvalitative metoder. Modul 3 “analyse og presentasjon av data fra undersøkelsen” fokuserer på analysen av undersøkelsesdata og visualisering av resultater. Det gir også en innføring i avanserte metoder for statistisk analyse.
Interaktiv undervisning
Dette tverrfaglig MA programmet, frukten av samarbeid mellom fakultet ved Universitetet i Neuchâtel, Fakultet for samfunnsvitenskap og statsvitenskap ved Universitetet i Lausanne og Fakultet for humaniora og samfunnsvitenskap ved Universitetet i Lucerne, er ment å lære elevene hvordan for å fremstille en undersøkelse uavhengig av hverandre, fra dets utforming til analyse av dataene, for publikum, samt den private sektor. De karakteristiske trekk ved studiet er sin flerspråklighet og flerfaglighet, med vekt på både faglige og praktiske aspekter. Kurset foregår på tre universitetssider og krever mobilitet fra studentene (i hvert fall for to semestre).
grad tildelt
Master of Arts i Public Opinion and Survey Methodology
Poeng
90 sp, 3 semestre
Karrieremuligheter
- Frivillige og internasjonale organisasjoner
- Federal og distrikts offentlig forvaltning
- Institusjoner av offentlig statistikk, private og offentlige virksomheter i sektoren av polling, datainnsamling og analyse (sosiale og markedsundersøkelser, reklame)
- journalistikk
- media
- PR
- kommunikasjon