Master i avslapningsteknikker og mindfulness
Centro Studi Panta Rei
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Milan, Italia
Språk
Italiensk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
138 timer
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 700
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Mesteren fokuserer på den dyktige kunnskapen om avslapning, mindfulness og gir en kort teoretisk sammenligning - praktisk selv med Ericksonian hypnotiske teknikker. Studentene blir ført mot en teoretisk, men fremfor alt praktisk kunnskap som gir mulighet for deling av opplevelsen, men til tider også til å lede gruppen gjennom de enkelte deltakerne. Spesiell oppmerksomhet vil bli viet de psykofysiologiske og nevrofysiologiske aspektene som vil lede oss mot studiet av kroppssinnet opp til PNEI-modellen.
Mottakere og nøkkelord
Denne master er reservert for kandidater i psykologi (første og / eller andre nivå grad), psykologer og psykoterapeuter, utdannet i medisin med psykologisk trening (spesialisert eller spesialisert seg på klinisk psykologi, psykiatri, nevrologi).
Nøkkelord: teoretisk-eksperimentell sammenligning mellom avslapningsteknikker, Meditasjon (Mindfulness) og Hypnose, psyko- og nevrofysiologiske baser, PNEI-modell, epigenetikk, speilneuroner, biofeedback og neurofeedback, indikasjoner og kontraindikasjoner av teknikker, trening og etterfølgende evne til å øve teknikker på deg selv, pasient- og gruppeledelse, fleksibilitet i anvendelsen av teknikker, planlegging og markedsføring av kurs.
Deltakende i vår mester betyr:
- Anskaffe teknikker, verktøy brukt med utmerkede resultater på forskjellige områder av psykologi (spesielt klinisk sektor, idrett, arbeid) for velvære og stressforebygging og styring. På det psykologiske og psykoterapeutiske området brukes de av kolleger av alle orienteringer (for eksempel: kognitiv-atferdsmessig, systemisk-relasjonell, psykoanalytisk, humanistisk osv.) Og representerer et solid grunnlag for utvikling av et felles språk.
- Prosjektering i den profesjonelle fremtiden: integrering mellom den psykologiske, nevrovitenskapelige og PNEI-modellen (PsicoNeuroEndocrinoImmunologia).
Be om gratis orienteringssamtale for masterstudiet uten registrering
Vitner studenter tidligere utgaver
"Avslapning var et flott verktøy for meg. Det tillot meg å oppdage og lære mer om meg selv, forstå mine grunnleggende verdier, å fokusere på målene mine, leve arbeidet mitt lidenskapelig. Han lot meg også gå gjennom livet med større ro og selvtillit osv. "
(Valentina Morizio)
"Jeg vil ærlig ikke anbefale mesteren til alle, ubetinget. Jeg vil definitivt anbefale det til de som i dette øyeblikket føler at de har ressurser til å åpne seg for oppdagelsen eller gjenoppdagelse av aspekter ved seg selv. "
(Sara Girotti)
"En faglig stimulerende opplevelse, intenst og engasjerende personlig arbeid, en krevende reise osv."
(Agnese Olivato)
"Dette kurset er en ekte indre reise, for å oppdage et verktøy som kan gi ro, stabilitet, som får deg til å huske at kroppen din er en maskin som fungerer veldig bra uten for mange humoristiske endringer som vi unødig utsetter den for hver dag, etc."
(David D. Swan)
"Nå som eksamen er over, vil jeg takke deg for presisjonen som masteren er blitt utført med, oppmerksomheten mot fysiologiske aspekter, den tydelige kompetansen og fremfor alt den ekstreme viljen til å akseptere enhver tvil og forespørsel om støtte. Jeg er også glad for alvorlighetsgraden av eksamen, mye mer nyttig enn de klassiske "proforma" -testene for å gi meg tilbake den effektive læringen min. Faktisk skyldes mye av min nåværende lykke at jeg virkelig vet noe om avslapning og det å ha bestått denne typen eksamen hjelper meg å tro på det litt mer. "
(Matteo Castilletti)
"For å si at timene var formative, er det å bruke en eufemisme ... både som energi og positivitet som du overførte som lærere, og som entusiasme for å utdype temaene som ble dekket når du kom hjem igjen, etc."
(Adele Callegari)
"Lærere har en original og tilhørende måte å undervise på sine personligheter. De vet at utover innholdet også overfører lidenskap for dette arbeidet, entusiasme og kunnskapstørste. En ting jeg la merke til var det totale fraværet av "intellektuell egoisme" hos dem. Ofte og sjenerøst deles kliniske erfaringer osv. "
(Sabrina Menozzi)
"Muligheten for å styre klassen, organisere og gjennomføre leksjonen i første person, ha umiddelbar tilbakemelding på min måte å forholde meg til og lede gruppen, er live tester av hva jeg vil ha å gjøre med fremtidige pasientgrupper som jeg vil finne å møte osv. "
(Luca Mazzucchelli)
“Opplevelsen til denne mesteren var vakker. Vakkert fordi det er komplett og konkret, vakkert fordi du har gitt oss innsikt som fascinerte meg, vakkert for din åpenhet, tilgjengelighet og fleksibilitet. "
(Marta del Bono)
For å utdype den fulle versjonen av vitneforklaringene
Hovedmål i sammendrag
Våre mål er å fremme og øke trivselen og evnen til å trene mesterteknikker på oss selv og andre, og å fremme sin egen og andres personlige og arbeidsvekst, forbedre evnen til å takle både akutte og stressende opplevelser at kroniske læringsverktøy for å bruke lønnsomt i ens arbeid og sist, men ikke minst, hjelpe dem med å forhindre arbeidsrelatert utbrenthet og stress.
Hovedferdigheter ervervet
- Personlig kompetanse om selvinnsikt, slappe av, administrere og forhindre stress.
- Administrering og styring av teknikker på individer og grupper med psykopatologier (bare for de som er psykoterapeuter).
- Administrasjon og styring av teknikker for enkeltpersoner og grupper innen velværefremmelse, forebygging av stresssykdommer, arbeid og sportssektor.
- Kursdesign og markedsføringsevner.
Metoder og verktøy
Mesteren er sterkt fokusert på praksis . I hver leksjon blir det en kort teoretisk innføring i emnet etterfulgt av en omfattende praksis av teknikkene .
Deltakerne vil bli invitert til å øve på teknikkene hjemme og skrive de aktuelle protokollene for å øve og generalisere læring utenfor leksjonen.
Rollespill og simulering av intervjuer vil bli gjennomført for å kunne verifisere personlige erfaringer både som dirigent og som bruker i et intervju.
Før, under og på slutten av masteren vil studenten bli bedt om å gjennomgå psykofysiologiske målinger (med biofeedback) for å vurdere hans grunnleggende ferdigheter (og de han vil tilegne seg) og evnen til å slappe av, håndtere stress og å være selvbevisst. pixel2013 / Pixabay
Grunnleggende masterprogram
A) Øv på deg selv: hvordan du kan fremme trivsel, forhindre og håndtere stress med avslapningsteknikker.
RMP (Progressive Muscle Relaxation) teknikk i henhold til E. Jacobson:
- Øv deg på progressive muskelavslapping.
- Generell informasjon om øving av avslapning: stillinger, skyteøvelser, praktisk frekvens hjemme.
- Generell informasjon om praksis som skal utføres hjemme: klær, miljø, håndtering av problemer og vansker, protokoller.
Autogen trening av JH Schultz:
- Øvelser i lavere syklus (tyngde, varme, pust, hjerte, solar plexus, frisk panne, ansikt, øyne og skulderhals, reduserte øvelser). Proporsjonale øvelser.
biofeedback:
- Psykofysiologisk undersøkelse (basislinje) om studenter. Gjennom biofeedback vil vi måle den grunnleggende startkompetansen, som er relatert til avslapping og stressmestring av studenten, overvåking under og på slutten av masteren, endringene som skjer over tid med praksis for avslapning og Mindfulness (sistnevnte i master for avansert nivå).
- Hovedparametre som brukes: elektromyografi, hjertefrekvens, perifertemperatur, hudledningsevne.
Indikasjoner og kontraindikasjoner for avslapningsteknikker.
B) Hvordan og hvorfor avslapningsteknikker fungerer: nevropsykofysiologi for avslapning.
- Stress og dets ledelse: eustress og nød, akutt og kronisk stress.
- Introduksjon til psykoneuroendokrinoimmunologi (PNEI-modell).
- Elementer av endokrinologi og immunologi involvert i avslapning.
- Det sentrale, perifere og autonome nervesystemet (sympatisk og parasympatisk): motoriske, sensoriske og autonome baner involvert i avslapning.
- Skjelettmuskulatur og deres funksjon. Spenning og muskelavslapning.
- Visceral avslapning: De glatte musklene som er involvert i avslapping.
- Blodkar: hvordan de jobber og hvorfor de er involvert i avslapning
- Puste: lungene, ribbe buret og tilhørende muskler.
- Hjertet og hjerte-karsystemet.
- Mage-tarmsystemet.
- Anatomo-fysiologiske elementer for forståelsen av øynene, ansiktets, skulder-nesens øvelser.
C) Hvordan praktisere og håndtere avslapningsteknikker på andre: velværepsykologi, stressmestring og forebygging.
- Gruppeguide til avslapning. Hver leksjon inneholder to praktiske øyeblikk for å vie seg til avslapning. Den ene av disse to vil bli administrert av lærerne, mens den andre vil bli administrert, fra den andre leksjonen, av elevene som vil følge den ene etter den andre for å veilede gruppen i timene.
- Gruppeledelse etter gjennomføring av praksis og tilhørende psykologisk dynamikk.
- Den sokratiske kunsten å stille spørsmål til gruppeledelse.
- Presentasjon av kliniske tilfeller der avspenningspraksis ble brukt.
- Rollespill og simuleringer av intervjuer med studenter innen psykologisk rådgivning og sektor for sosial helse.
Avansert nivå Masterprogram
A) praksis på deg selv: hvordan du kan fremme trivsel, forhindre og håndtere stress med mindfulness.
Introduksjon til Mindfulness
- Hva er Mindfulness? Hvordan skiller det seg (og hva er det) fra avslapningsteknikker ?
- Merknader om Mindfulness historie.
- Meditativ praksis gjennom MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction - Awareness based reduction method).
- Oversikt over øving av Mindfulness: stillinger, skyteøvelser, praktisk frekvens hjemme, protokoller.
- Generell informasjon om praksis som skal utføres hjemme: tid, klær, miljø, forstyrrelseshåndtering og vansker.
- Øv deg med MBSR-protokollen: Awareness and autopilot; Å leve i hodet; Samle det spredte sinnet; Gjenkjenne motvilje; Godta / gi slipp; Tanker er ikke fakta; Hvordan kan jeg ta vare på meg selv på den beste måten? Dyrke og øke den nye læren.
Biofeedback og Neurofeedback
- Psykofysiologisk undersøkelse (basislinje) om studenter. Gjennom biofeedback og neurofeedback vil vi måle den grunnleggende startkompetansen for avslapping, meditasjon og stressmestring av studenten, overvåking under og på slutten av masteren endringene som skjer over tid med utøvelsen av Mindfulness.
- Hovedparametere som brukes: elektromyografi, hjertefrekvens, perifer temperatur, hudledningsevne, elektroencefalografi.
Indikasjoner og kontraindikasjoner om Mindfulness.
B) Hvordan praktisere og håndtere mindfulness på andre: velværepsykologi, stressmestring og forebygging.
- Leder av Mindfulness-gruppen og beslektet psykologisk dynamikk.
- Den sokratiske kunsten å stille spørsmål til gruppeledelse.
- Hver leksjon, med unntak av den første, involverer to øyeblikk der gruppen dedikerer seg til utøvelsen av Mindfulness. Det ene av disse to øyeblikkene vil bli administrert av lærerne, mens det andre vil bli administrert, fra den andre leksjonen, av elevene som vil følge etter hverandre i timene.
- I alle timene vil rollespill og simulering av intervjuer med studentene bli gjennomført i sammenheng med psykologisk rådgivning og sosialhelsektoren.
C) Hvordan og hvorfor avslapningsteknikker og mindfulness fungerer: nevropsykofysiologi, genetikk og epigenetikk.
- Inngående analyse av PNEI-modellen: PsicoNeuroEndocrinoImmunologia.
- Hjerneaktivitet (EEG): Rhythm Alpha, Beta og Theta.
- Nevroplastisitet og neurogenese: hvordan hjernen endrer seg selv.
- Den epigenetiske revolusjonen: miljøets innvirkning på DNA.
- Speilneuroner: empatiens kretsløp.
D) Erfaringsmessig sammenligning mellom avslapningsteknikker, mindfulness og hypnose.
- Introduksjon til hypnose: hva er hypnose? Hva er ikke hypnose? Dommer og fordommer på hypnose. Hvordan skiller det seg fra avslapningsteknikker og Mindfulness?
- Definisjon av trance og forslag.
- Fenomenologien av hypnose.
- Tips om hypnosehistorien.
- Hovedapplikasjoner av hypnose.
- Eksempler på induksjonsteknikker av direktiv og ikke-direktiv trance.
- Praktiske opplevelser av hypnose.
- Introduksjon til den nye Eriksonian hypnosis.
- Trance som et naturlig fenomen (vanlig hverdagsliv) og ikke-direktiv. Konseptet av rapport og rollen til terapeuten. Terapeutisk innstilling: En fleksibel og kreativ tilnærming. Et nytt konsept av motstand. Lese og historiefortelling av Milton H. Erickson. Den paradoksale teknikken.
E) Introduksjon til markedsføring anvendt på psykologi: hvordan utforme kurs og hvordan annonsere dem.
- Introduksjon til markedsføring anvendt på psykologi.
- Hvordan strukturere et kurs effektivt: strukturere mål, innhold, kostnader, identifisere de beste anvendelsesområdene for de foreslåtte teknikkene.
- Eksempler på vellykkede kursprosjekter.
Lesly Juarez / Unsplash
Lærere og ledere
- Dr. Maria Cristina Foglia Manzillo: psykolog og psykoterapeut med kognitiv atferdsorientering registrert i Order of Psychologs of Lombardy, doktor-kirurg registrert i Order of Physicians and Dentists of Como, frilanser, grunnleggende medlem, foreleser, veileder co -ansvarlig for Centro Studi Panta Rei . Hun er ansvarlig for undervisningen av Master i psykodiagnostikk og rådgivning med en integrert tilnærming organisert av samme senter, og direktør for denne masteren. Han er spesielt interessert i klinisk psykofysiologi, nevrovitenskap og PNEI-modellen.
- Dr. Nunzio Nast: psykolog og psykoterapeut med kognitiv atferdsorientering registrert i Order of Psychologs of Lombardy, frilanser, grunnlegger, foreleser, veileder og co-manager for Centro Studi Panta Rei . Han er direktør for Master i integrert rådgivning organisert av samme senter. Foredragsholder og foreleser i konferanser og kurs i avslapningsteknikker.
- Dr. Cathia Aldeghi: psykolog, registrert i Order of Psychologs of Lombardy, master i avslapningsteknikker og to-årig Master i klinisk rådgivning og kognitiv atferdsmiljø med integrert tilnærming ved Centro Studi Panta Rei , en frilanser. Hun har spesialisert seg på kognitiv psykoterapi ved SITCC i Como. Han tar for seg klinisk og skolepsykologi, profesjonell veiledning og opplæring.
- Dr. Giuseppe Sacco: psykolog, psykoterapeut med kognitiv atferdsorientering, medlem av Order of Psychologists of Lazio. Spesialisert i psykosomatisk medisin; psykofysiologi; Avslapningsteknikker (Autogen og Jacobson Training) og i Biofeedback. Han arbeidet som foreleser, forsker og kliniker først ved Institutt for psykologi og ved Postgraduate School of Clinical Psychology ved University of Siena og senere ved Institutt for nevrologiske vitenskaper og atferd ved det samme universitetet. Han er for tiden professor og veileder for Center for Research in Psychotherapy (CRP) i Roma og i flere nasjonale psykoterapiskoler anerkjent av MIUR (Ministry of Education, University and Scientific Research). Han er medlem av styret i Italian Society of Psychosocial Medicine (SIMPS), samarbeider med Biofeedback Federation of Europe (BFE) og er president og grunnlegger av Libra Scientific Association of Rome, Center of Excellence anerkjent av BFE. Han har utgitt 8 bøker og over 70 artikler innen psykologi og psykoterapi om nasjonale og internasjonale tidsskrifter.
Lærerassistenter
- Dr. Federico Scimone: psykolog, medlem av Order of Psychologs of Lombardy. To år Master i klinisk rådgivning og kognitiv atferdsmiljø med en integrert tilnærming ved Centro Studi Panta Rei . Han har spesialisert seg på AMISI neo-Dicksonian skole for hypnotisk psykoterapi i Milano. Han er spesialisert i bruk av EMDR-protokollen. Han jobber som klinisk psykolog.
- Dr. Giancarlo Nazzareno: Klinisk og samfunnspsykolog, registrert i Register for psykologer i Piemonte, master i avslapningsteknikker ved Centro Studi Panta Rei . Frivillig psykologisk rådgivning utføres på frivillig basis av AC OPEN SPACE of Moncalieri (TO). Fremmer individuelle eller gruppe avslapningsplaner. Utformer og koordinerer sensoriske laboratorier og avslappende dager / helger i synergi med andre fagområder knyttet til psykofysisk velvære.
veiledere
Maria Cristina Foglia Manzillo; Nunzio Nasti; Cathia Aldeghi
Masterens varighet
Mesteren er delt inn i et grunnleggende og et avansert nivå. Hvert nivå består av:
8 leksjoner (64 timer) 4 timer individuell veiledning .
Total master totalt 138 timer.
Leksjonsplan - Grunnnivå
(Lørdag) Tid: 10:00 til 13:30 / 14:30 til 18:00; 3. og 31. oktober 7. november 12. desember 2020 ; 9. januar, 6. februar, 6. mars, 10. april 2021 .
Leksjonsplan - Avansert nivå
(Lørdag) Tid: 10:00 til 13:30 / 14:30 til 18:00; 8. mai, 5. og 26. juni, 4. september, 2. oktober, 6. og 27. november, 11. desember 2021 .
Maks antall deltakere: 15
Minimum antall deltakere for aktivering av master: 8
Merk: Mastergradsstudenter vil bli varslet dersom deres start blir utsatt minst 2 uker før planlagt startdato dersom minimumsnummeret ikke er nådd.
Deltakeravgift
Deltakeravgift for hvert nivå
(Prisene inkluderer 4 timers individuell tilsyn)
- € 1.400: forskudd på € 200 8 månedlige avdrag på € 150
- € 1.250 (€ 150 rabatt) - € 200 forskudd på € 1.050 i den andre leksjonen til mesteren.
Deltakeravgift for hele kurset
(Prisene inkluderer 4 timers individuell tilsyn)
- € 2.700: (€ 100 rabatt) - € 300 forskudd på € 150 månedlige avdrag
- € 2.400: (€ 300 rabatt) - € 400 forskudd på € 2.000 saldo i løpet av den andre leksjonen til mesteren.
Merk: Masteren er fritatt for moms
Utvelgelsesprosedyrer og registreringer
For å få tilgang til masteren er det nødvendig, etter å ha sendt en curriculum vitae og skjemaet til senteret, å holde et intervju som tar sikte på å analysere forventninger, holdninger, motivasjoner, psykofysiske kontraindikasjoner for deltakelse, mulig tvil hos deltakeren og avklaringer om masterstudiet.
Be om, uten registrering, den gratis orienteringsguiden til mesteren
Attesteringsbevis og vitnemål
- Spesialiseringsdiplomaet (spesialist i avslapningsteknikker og mindfulness) kan oppnås ved tildeling av en helhetsoppfatning, bestått av de relative eksamenene.
- Deltakere som ikke deltar minst 80% av den totale timen, vil ikke kunne gå opp til avsluttende eksamen.