Master i bystudier og planlegging
University of Helsinki
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Helsinki, Finland
Språk
Engelsk, Finsk, Svensk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 18 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Aug 2024
* for studenter utenfor EU/EØS
Introduksjon
Hvordan håndtere komplekse bymiljøer?
Masterprogrammet i bystudier og planlegging (USP) forbereder studentene til å utmerke seg som fagpersoner som er i stand til å forstå og løse komplekse byutviklingsutfordringer. Studentene lærer å løse slike utfordringer gjennom en læreplan og pedagogisk tilnærming som inkluderer tverrfaglig bredde samt dybde i kjerneområder av kunnskap, ferdigheter og praksis. USP er et felles program mellom University of Helsinki og Aalto University.
Studerer
Urbanisering er et globalt fenomen som bestemmer fremtiden for samfunnene våre. De fleste av de viktigste utfordringene i samtidens samfunn møter og adresseres i byer. Byer gir enorme økonomiske, tekniske og kulturelle muligheter, men de er også steder for sosiale konflikter og segregering samt miljø- og helseproblemer.
Omfanget av slike utfordringer innebærer at ingen forsknings- eller yrkesfelt kan håndtere dem alene: Byutvikling krever en integrert tilnærming. For dette formål har to prominente finske universiteter gått sammen i dette unike og tverrfaglige masterprogrammet i bystudier og planlegging (USP) .
Opptak
Læreplan
Omfanget av Masterstudiet i bystudier og planlegging er på 120 studiepoeng (ECTS), som kan gjennomføres på to år. Studiet er tilrettelagt for fulltidsstudier. Ved University of Helsinki består læreplanen av:
Kjerneferdigheter og metodekurs (20 studiepoeng)
Kjernekompetanse for oppgaveforskning og yrkesutøvelse tilbys som grunnkurs. Studentene vil bli kjent med ulike tilnærminger til urbane studier og planlegging gjennom et sett med innledende forelesninger. Studentene skal også tilegne seg ferdigheter som er relevante for digital representasjon, analyse og kommunikasjon, modaliteter og teknikker for kommunikasjon og argumentasjon, forskningsmetoder og metoder for akademisk forskning. Studentene skal for eksempel lære å bruke digitale verktøy for å analysere og studere byfenomener og hvordan å illustrere ideer og løsninger visuelt og grafisk. Kjernekursene inkluderer:
- USP-301 Introduksjon til urbane studier og planlegging, 10 sp
- USP-302 Forskningsmetoder, 5 sp (kan erstattes med et annet metodikkkurs)
- USP-303 Urban GIS og visuelle verktøy, 5 kr
Core Urban Challenge Studios (20 studiepoeng)
Vanlige urbane utfordringsstudioer integrerer flere ekspertområder for å studere og adressere moderne urbane fenomener fra forskjellige perspektiver. Den utfordringsdrevne utdanningsmodellen til studioet krysser disipliner og spesialiseringer, og prioriterer designtenkning, læring ved å gjøre eksperimentering, transdisiplinaritet og løsning av samfunnsutfordringer. Studentene skal produsere forskningsutforskning.
- USP-304 Urban Challenge Studio 1, 10 kr
- USP-305 Urban Challenge Studio 2, 10 kr
Spesialiseringsmodul (20 studiepoeng)
Spesialiseringskursene tilbyr tre tverrfaglige moduler: Peoples, Plans and Systems. Disse fordypningsmodulene tilbyr kurs for spesialisering innenfor ett av de tre kompetanseområdene innen det brede feltet bystudier og planlegging. Begge universitetene tilbyr kurs for hvert studiespor; disse kan tilpasses for å støtte studentens fremgang, bakgrunnskunnskaper og ferdigheter. Kursene dekker temaer som bygeografi, bysosiologi, byøkologi, urban økonomi, urban etnologi og historie, miljøpolitikk, byplanlegging, bydesign, landskapsarkitektur, eiendomsøkonomi og service og strategisk design. Studentene velger å følge ett studiespor i løpet av første studieår.
Valgfag (25 studiepoeng)
Studentene kan velge valgemner i henhold til deres personlige studieplaner. De kan velge valgfag for å utdype kunnskap i en spesialisering eller utvide eksponeringen til flere områder (for arkitekter og landskapsarkitekter vil noen valgfag veilede utviklingen i henhold til EU-direktivet for disse yrkene). Kursene kan også inkludere kurs ved andre finske universiteter, studentutveksling i utlandet, språkkurs eller praksis.
Masteroppgave (30 studiepoeng) og masterseminar (5 studiepoeng)
Masteroppgaven er et stykke anvendt forskning utført uavhengig av studenten. Hovedmålet er å løse et problem som er relevant for fagfeltet, basert på eksisterende vitenskapelig kunnskap og i samsvar med prinsippene for ansvarlig utførelse av forskning. Masteroppgaver skrives om emner knyttet til videregående studier ved programmet, avtalt mellom student og veileder(e). En masteroppgave kan for eksempel være et selvstendig vitenskapelig forskningsprosjekt, en rettet oppgave innenfor et større forskningsprosjekt ved et av universitetene, eller en faglig rettet oppgave utviklet i sammenheng med en samarbeidspartner.
Studentene deltar på masterseminaret (5 studiepoeng), hvor de holder presentasjoner om oppgavearbeidet i ulike stadier, deltar i diskusjoner og fungerer som opponenter under seminaret. I tillegg får studentene veiledning i oppgavearbeid og skriving.
kurs
Du kan sjekke ut de pågående kursene som tilbys av University of Helsinki i Studietjenesten, et studentinformasjonssystem for studier og undervisning ved University of Helsinki .
Internasjonalt omfang
I USP-programmet har studentene mulighet til å studere i et internasjonalt miljø og bli kjent med ulike kulturer. Flere nasjonaliteter er representert både i lærerstaben og blant studenter. All undervisning i programmet gis på engelsk.
Studentenes valgfag kan omfatte studentutveksling, sommerkurs, ekskursjon eller internship i utlandet, og de oppfordres også til å samarbeide internasjonalt om masteroppgavene sine. En anbefalt tid for å gjennomføre utveksling eller praksis i utlandet er i løpet av 2. års høstsemester.
Samarbeid med andre parter
Masterprogrammet i urbane studier og planlegging er dypt tverrfaglig og tverrsektorielt.
Basert på etablert samarbeid med Urban Academy (Kaupunkiakatemia), utvikler masterprogrammet flere former for samarbeid med hovedstadsregionens byer. Urban Academy er en plattform og nettverk som samler tverrfaglig forskning, undervisning og samfunnspåvirkning innen urbane studier. Det er et partnerskap av fem organisasjoner: University of Helsinki , Aalto-universitetet, Helsingfors by, Espoo by og Vantaa. I tillegg til samarbeid på kursnivå (f.eks. casestudier), arrangerer programmet et årlig oppgavemarked med Urban Academy.
Programmet inkluderer samarbeid også med andre aktører, for eksempel offentlige administrasjoner, sivilsamfunn og selskaper. I Finland og i de to involverte universitetene er samfunnseffekter høyt verdsatt og implementert effektivt i utdanning og forskning.
Galleri
Programresultat
Hvorfor bystudier og planlegging?
Urbanisering er et globalt fenomen som bestemmer fremtiden til våre samfunn. De fleste av de viktigste utfordringene i moderne samfunn møter og adresseres i byer. Byer gir enorme økonomiske, tekniske og kulturelle muligheter, men de er også steder for sosiale konflikter og segregering samt miljø- og helseproblemer.
Størrelsen på slike utfordringer innebærer at ingen enkelt forskningsfelt eller profesjon kan takle dem alene: byutvikling krever en integrert tilnærming. For dette formål har to fremtredende finske universiteter slått seg sammen i dette unike og tverrfaglige masterprogrammet i urbane studier og planlegging.
Som nyutdannede av programmet kan studentene:
- anvende relevante konsepter og rammer for å analysere og kritisk evaluere urbane spørsmål i egne faglige felt;
- anerkjenne og anerkjenne de tverrfaglige grunnlagene for urbane studier og planlegging;
- anvende strenge metoder og verktøy for å adressere praktiske og vitenskapelige spørsmål og løsninger;
- bruke relevante metoder for å samle inn, analysere og produsere kunnskap om urbane utfordringer;
- anerkjenne og utvikle sine disiplinære roller;
- identifisere og utvikle tverrfaglig samhandling;
- delta i offentlige diskusjoner om moderne urbane utfordringer.
Karrieremuligheter
Karriere
Masterprogrammet i bystudier og planlegging forbereder studentene til å forstå komplekse byfenomener samt å tolke og anvende kunnskap fra ulike ekspertområder knyttet til byutvikling. Allerede i løpet av studiet blir studentene utsatt for flere former for samarbeid med ulike aktører, som offentlige forvaltninger, sivilsamfunn og bedrifter. Som nyutdannede er studentene forberedt på å gå inn i et felt som er meningsfylt, voksende og etterspurt.