Master i europeisk sammenlignende litteratur
Universidad de Murcia
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Murcia, Spania
Språk
Spansk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 280 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* € 3671,32: internasjonale studenter. Dataene som vises på denne siden er ikke offisielle, bare veiledende. For mer informasjon, kontakt sekretariatet for det korresponderende senteret.
Introduksjon
Universitetets mastergrad i sammenlignende litteratur er tenkt som en initierende mastergrad i forskning i litterære studier av europeisk tradisjon. Master foreslås som en måte å spesialisere den allerede uteksaminerte studenten i teoretisk og metodisk kunnskap om sammenlignende litteratur og i europeiske litterære studier. I den første dimensjonen, med spesiell vekt på de teoretisk-kritiske strømningene og metodologiske tilnærmingene med større validitet og nåværende innflytelse.
I sin utvikling blir masterstudieplanen tenkt som en støtte for den historiske kunnskapen om den europeiske litterære tradisjonen gjennom studiet av forskjellige litterære tradisjoner i deres sammenkobling, det vil si som nettverk av flytende transversalitet og gjensidig påvirkning.
Programmet forfølger følgende generelle mål for tittelen:
- Tren studenten i studiet av europeiske litterære tradisjoner, forstått ikke som et tillegg til parallelle historier, men som et nettverk av sammenheng. For dette påvirker kursene som tilbys periodene, sjangrene, temaene eller teoretiske konseptene for størst projeksjon og innflytelse i europeisk kultur. Dette forfølger en bred og systematisk forståelse av studieretningen, som deretter tillater fordypning.
- Fremme kunnskap om de viktigste trendene i litteraturteori og deres anvendelse på analysen av det litterære faktum og kulturelle fenomener. Dette søker oppdatert opplæring, fokusert på de nyeste bidragene (ofte også mer komplekse og sofistikerte) fra feltet kritisk teori og litteraturteori.
- Tren studenter i protokollene for litterær forskning: sammenstilling og bibliografisk gjennomgang, formulering av avhandling og arbeidshypoteser, argumentasjon og styring av primære og sekundære kilder.
- Tren forskere som er i stand til å håndtere den mest aktuelle kunnskapen, teoriene og metodene i litteraturstudier for å produsere kvalitetsforskning, i form av kritiske studier som gjør det mulig å fremme kunnskap innen området sammenlignende litteraturstudier.
- Fra kompetansesynet, vil studentene søke å fremme en streng og kritisk holdning til de forskjellige metodologiene og skolene som nærmer seg studiet av litteratur. Målet vil være at studenten ikke bare skal kunne bruke de mest passende metodologiske og konseptuelle verktøyene på forskningen sin, men også at de vil være i stand til å forstå grenser og problemer.
Master-fil
Undervisningssenter: | Bokstavfakultetet |
Undervisningstype: | Personlig |
Språk: | spansk |
Varighet: | Ett år |
ECTS studiepoeng: | 60 |
Kvalifikasjon: | Mastergrad i sammenlignende europeisk litteratur |
Pris per kreditt: |
|
begrunnelse
Universitetets mastergrad i sammenlignende litteratur er tenkt som en initierende mastergrad i forskning i litterære studier av europeisk tradisjon. Master foreslås som en måte å spesialisere den allerede uteksaminerte studenten i teoretisk og metodisk kunnskap om sammenlignende litteratur og i europeiske litterære studier. I den første dimensjonen, med spesiell vekt på de teoretisk-kritiske strømningene og metodologiske tilnærmingene med større validitet og nåværende innflytelse. I sin utvikling blir masterstudieplanen tenkt som en støtte for den historiske kunnskapen om den europeiske litterære tradisjonen gjennom studiet av forskjellige litterære tradisjoner i deres sammenkobling, det vil si som nettverk av flytende transversalitet og gjensidig påvirkning.
Mesteren tillater å utdype evnen til å analysere litterære tekster med oppmerksomhet til dens formelle, historisk-kontekstuelle og konseptuelle elementer. På samme måte vil det utvikle fakultetene for å identifisere problemer og studieremner og velge det kritiske perspektivet som gjør at de kan forstås og utforskes med større ytelse. Til slutt vil den introdusere studentene kunnskapen om forskningsprotokoller i litteraturstudier: bibliografisk søk, hypotesedannelse, korpusvalg, metodisk alternativ, evaluering av eksisterende litteratur, argumentasjon og bevis.
kompetanser
Grunnleggende kompetencer
- Kunnskap og forståelse som gir grunnlag eller mulighet for originalitet i utvikling og / eller bruke ideer, ofte i en forskningssammenheng.
- At studentene kan bruke sine kunnskaper og sin evne til å løse problemer i nye eller ukjente miljøer innenfor bredere (eller tverrfaglige) sammenhenger knyttet til sitt fagområde.
- Studentene er i stand til å integrere kunnskap og håndtere kompleksitet og formulere dommer basert på informasjon som var ufullstendig eller begrenset, omfatter refleksjoner på sosiale og etiske ansvar knyttet til bruk av sine kunnskaper og dommer.
- At studentene vet hvordan de skal kommunisere konklusjonene sine og kunnskapen og de endelige grunnene som støtter dem til spesialiserte og ikke-spesialiserte målgrupper på en tydelig og utvetydig måte.
- At studentene har de læringsevner som tillater dem å fortsette å studere på en måte som i stor grad vil være selvstyrt eller autonom.
generelle ferdigheter
- Kunne uttrykke seg riktig på spansk innen sammenlignende litteraturstudier.
- Forstå og uttrykke seg på et fremmedspråk på et B1-nivå i henhold til CEFR innen sammenlignende litteraturstudier.
- Å kunne styre informasjon og kunnskap innen litteraturstudier og sammenlignende litteratur, inkludert å vite hvordan de bruker de grunnleggende verktøyene for informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).
- Handle med etisk etikk og intellektuell integritet i studiet og forskningen av sammenlignende litteratur, som vil bli evaluert på grunnlag av respekt, av studenten, mot kriteriene for attribusjon av åndsverk og riktig sitering av kilder til informasjon.
- Å kunne projisere kunnskap, evner og ferdigheter som er tilegnet seg i sammenlignende litteraturstudier for å fremme et samfunn basert på verdiene frihet, rettferdighet, likeverd og pluralisme, som vil kunne evalueres i kraft av fravær av uttrykk. irriterende eller diskriminerende overfor den kulturelle, etniske, kjønnsmessige eller seksuelle forskjellen til enkeltpersoner eller samfunn.
- Å kunne jobbe som et team og forholde seg til andre mennesker innen litteraturstudier eller forskjellige fagfelt.
- Utvikle igangsettingsferdigheter til forskning innen studieretning i sammenlignende litteratur.
- Demonstrere kapasitet for analyse og syntese i informasjonshåndtering og problemløsning i sammenlignende litteraturstudier.
- Demonstrer kreativitet i tilnærmingen og utviklingen av arbeidshypoteser, analyse og problemløsing innen sammenlignende litteraturstudier.
- Utvikle en kritisk ånd i litterære komparative studier.
Transversale Kompetencer
Ingen data
spesifikke ferdigheter
- Kjenne til de viktigste metodologiene og teoriene for anvendelse i studiet av sammenlignende litteratur, med spesiell vekt på de teoretisk-kritiske strømningene og metodologiske tilnærmingene med større validitet og innflytelse.
- Kjenn historien til den europeiske litterære tradisjonen gjennom studiet av forskjellige tradisjoner forstått i deres sammenkobling, det vil si som nettverk av flytende transversalitet og gjensidig påvirkning.
- Anskaffe evnen til å analysere litterære tekster med oppmerksomhet til deres formelle, historisk-kontekstuelle og konseptuelle elementer.
- Anskaffe evnen til å analysere og evaluere, det vil si å identifisere problemer og emner for studiet og velge det kritiske perspektivet som gjør at de kan forstås og utforskes med større ytelse.
- Kjenne til protokollene for litterær forskning: bibliografisk søk, dannelse av hypoteser, valg av korpus, metodiske alternativer som er passende for studiemålet, evaluering av eksisterende litteratur, samt protokoller for argumentasjon og bevis.
Graduate profil
Master in European Comparative Literature søker å gi studentene en exit-profil som garanterer at:
- Kjenne til protokollene for litterær forskning: sammenstilling og bibliografisk gjennomgang, formulering av avhandlinger og arbeidshypoteser, argumentasjon og styring av primære og sekundære kilder.
- Kunne anvende den ervervede kunnskapen og deres problemløsningsevne i nye eller lite kjente miljøer, både i de forskjellige grenene av komparative litterære studier og i flerfaglige sammenhenger der studiet av litterære fenomener kompletteres med kunnskap produsert i andre kunnskapsgrener.
- Kunne integrere kunnskap i litteraturteori og komparativ litteratur og møte kompleksiteten ved å gjøre dommer basert på informasjon som, ufullstendig eller begrenset, inkluderer refleksjoner om de sosiale og etiske ansvar knyttet til anvendelsen av deres kunnskaper og vurderinger. .
- Vet hvordan du kommuniserer konklusjonene dine og den nyeste kunnskapen og årsakene som støtter dem til spesialiserte og ikke-spesialiserte målgrupper på en tydelig og utvetydig måte.
- De besitter læringsferdighetene som gjør at de kan fortsette å studere på en måte som i stor grad vil være selvstyrt eller autonom.