Master i handel og forbruker markedsføring
University of Parma
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Parma, Italia
Språk
Italiensk
Studieformat
Blandet, På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* Studieavgiftene varierer på grunnlag av et proporsjonalt skolepengesystem: https://en.unipr.it/studying/tuition-fees-and-scholarships-2020-2021
Introduksjon
Programmet
Handelsmarkedsføringsaktiviteter har blitt stadig viktigere i horisontale og vertikale markedsføringsprosesser. Mer spesifikt har denne viktigheten blitt forsterket av den økende betydningen av salgssteder i industrielle markedsføringsprosesser; en gradvis økning og sofistikering av etterspørsel etter detaljhandelstjenester blant forbrukere; utvikling i distribusjonssystemer som kan betraktes som sanne revolusjoner, for eksempel e-handel; og en økning i nivået av kommersiell konsentrasjon i innkjøps- og salgsprosesser, slik at det påvirker "vertikale" maktforhold i forsyningskjeden. Disse fenomenene har gitt sterk etterspørsel etter fagpersoner med konsolidert kulturell bakgrunn innen planlegging, ledelse og organisering av kommersielle strategier. Mer spesifikt trenger store og små selskaper innen produksjon, distribusjon og service, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, fagpersoner for å designe salgs- og markedsføringsstrategier og administrere kanalrelasjoner.
Kurset var strukturert for å gi teoretisk og praktisk ferdighet innen følgende områder: markedsføringskanaler, detaljhandel og kanaladministrasjon, handelspolitikk, systemer for planlegging og overvåking av salg, handelsmarkedsføringsstrategier. Disse markedsføringsfundamentene, utviklet i løpet av kursets første år, suppleres med den økonomiske historien om markedsføring og distribusjon og ledelse av makroøkonomisk scenarioanalyse. Statistiske metoder som er nødvendige for analysen av markedsføringsdata, introduseres i det første året og fullt utviklet det andre året, med et sterkt kurs i datavitenskap. Over tid har kurset utvidet området med kjernekompetanse til å dekke alle spesialiserte områder innen markedsføringspraksis og forskning, med emner som Neuromarketing, Forbrukeratferdsanalyse, Digital markedsføring, Lojalitetsmarkedsføring, Markedsføring i butikk, Kategoriledelse, Mote og Design Markedsføring, Channel Metrics, Channel Management, Brand Management, Customer Relationship Management og Customer Analytics
Ingen andre mesterkurs i Italia dekker et så mangfoldig tilbud av markedsføringsemner, og dette er mulig takket være de 13 professorene, forskerne og Ph.D. studenter som underviser og opererer i markedsføringsområdet ved University of Parma og er involvert i emnet.
Passformen mellom kursets faglige innhold og virkelige forretningsnødvendigheter hos bedrifter vurderes kontinuerlig med hensyn til vitenskapelig fremgang innen sektorene markedsføring og handelsmarkedsføring (og dette sikres ved at professorene som underviser på kursene driver egen forskning i disse sektorene ), og ved hjelp av kontinuerlig involvering med ledere og markedseksperter.
Undervisningen anvender et bredt spekter av teknikker, inkludert laboratorier og lederlærere, gruppearbeid, markedsføringsspill, forretningsspill, rollespill.
Kurset undervises på italiensk, som er språket som kreves også for opptakstesten. Opptaksprøven er en eksamen som skal avlegges personlig og avholdes to ganger i året, i juli og oktober. Kandidatene må ha en grad i bedrifts- eller økonomi eller statistikk, med minimum 8 studiepoeng i markedsføring, for å søke om å gå opp til prøven.
Hva du kan forvente etter endt utdanning
Mastergradsutdannede innen handel og forbrukermarkedsføring kan ha ansvarsstillinger i ledelsen av produksjon, tjenester, distribusjon og handelsselskaper. Mer spesifikt er rollene som effektivt kan utføres av kandidater innen handelsmarkedsføring og kommersielle strategier:
- Kommersielt område: salgssjef, nøkkelkontosjef, områdesjef, handelssjef for handel; Kanalsjef; E-handelssjef, Eksportleder, Butikksjef.
- Markedsføringsområde: Markedssjef, Brand manager, Product manager, Loyalty marketing manager, Merchandiser, Customer service manager.
- Innkjøp: Kjøper, kategorisjef, forsyningskjedesjef, e-anskaffelsesleder.
- Analyse: Forskningssjef, markedsanalytiker, CRM-ekspert, handelskonsulent
Opptakskrav
Kravene er her beskrevet i detalj på italiensk.
Instruksjon for studenter fra italienske og EU-borgere.
Prosedyrer for statsborgere utenfor EU .
Kursoversikt
Mastergradskurs i handel og forbrukermarkedsføring ble grunnlagt i 2005. Det var den første masteren i markedsføring i Italia og ble designet for å gi spesifikk opplæring for utvikling av markedsføringsstrategier og kommersielle retningslinjer for produksjons-, detaljhandels- og serviceselskaper. Det stammer fra den 50 år gamle forskningsaktiviteten til markedsføringsområdet ved University of Parma , en kjent "forskerskole" innen detaljhandel, distribusjon og kanalstyring. Handelsmarkedsføringsaktiviteter har blitt stadig viktigere i horisontale og vertikale markedsføringsprosesser. Mer spesifikt er denne viktigheten blitt forbedret av den økende betydningen av salgssteder i industrielle markedsføringsprosesser; en gradvis økning og sofistikert etterspørsel etter detaljertjenester blant forbrukere; utvikling i distribusjonssystemer som kan betraktes som ekte revolusjoner, for eksempel e-handel; og en økning i nivået av kommersiell konsentrasjon i kjøps- og salgsprosesser, for eksempel å påvirke "vertikale" maktforhold i forsyningskjeden. Disse fenomenene har gitt anledning til sterk etterspørsel etter fagfolk med en konsolidert kulturell bakgrunn innen planlegging, styring og organisering av forretningsstrategier. Mer spesifikt, store og små selskaper, innen produksjon, distribusjon og service, både på nasjonalt og internasjonalt plan, trenger fagfolk til å utforme salgs- og markedsføringsstrategier og administrere kanalrelasjoner.
Kurset ble derfor strukturert for å gi teoretisk og praktisk ferdighet på følgende områder: markedsføringskanaler, detaljist- og kanalstyring, handelspolitikk, systemer for planlegging og overvåking av salg, handelsmarkedsføringsstrategier. Disse markedsføringsfundamentene, utviklet i løpet av det første året av kurset, kompletteres av den økonomiske historien til markedsføring og distribusjon og styring av makroøkonomisk scenarioanalyse. Statistiske metodologier som er nødvendige for analyse av markedsføringsdata blir introdusert det første året og fullt utviklet det andre året, med et sterkt kurs i Data Science. Over tid har kurset utvidet området med kjernekompetanse til å dekke alle spesialistområder innen markedsføringspraksis og forskning, med emner som nevromarkedsføring, forbrukeratferd analyse, digital markedsføring, lojalitetsmarkedsføring, markedsføring i butikken, kategoriledelse, mote og design Markedsføring, Channel Metrics, Channel ManagementBrand Management, Customer Relationship Management og Customer Analytics
Ingen andre mesterkurs i Italia dekker et så mangfoldig tilbud av markedsføringsemner, og dette er mulig takket være de 13 professorene, forskerne og Ph.D. studenter som underviser og opererer i markedsføringsområdet ved University of Parma og er involvert i emnet.
Passformen mellom kursets faglige innhold og virkelige forretningsnødvendigheter hos bedrifter vurderes kontinuerlig med hensyn til vitenskapelig fremgang innen sektorene markedsføring og handelsmarkedsføring (og dette sikres ved at professorene som underviser på kursene driver egen forskning i disse sektorene ), og ved hjelp av kontinuerlig involvering med ledere og markedseksperter.
Undervisningen anvender et bredt spekter av teknikker, inkludert laboratorier og lederlærere, gruppearbeid, markedsføringsspill, forretningsspill, rollespill.
Alternativer for dobbeltgrad
Kurset har tre doble grader, for studenter med enestående ytelse (1-2 plasser tilgjengelig hvert år):
- Grenoble Ecole de Management - Frankrike (Master i ledelse). Det første året i Parma, på italiensk, og det andre året i Grenoble, på engelsk.
- Hochschule Bochum - Tyskland (Master i internasjonal ledelse). Det første året i Parma, på italiensk, og det andre året i Grenoble, på tysk OG engelsk. Tysk og engelsk er påkrevd.
- FECAP Sao Paulo do Brasil (Brasil) (Mestrado Profissional em administração - Master i bedriftsøkonomi). Det første året i Parma, på italiensk, og andre året i Sao Paulo, på engelsk. Grunnleggende portugisisk kreves.
Alle som er interessert i dobbeltstudiet må først bestå opptakstesten til master i handel og forbrukermarkedsføring, og ved slutten av første semester (mars hvert år) kan søke om en konkurransedyktig vurdering for opptak til dobbeltstudiet.
Læreplan
Programmet
Handelsmarkedsføringsaktiviteter har blitt stadig viktigere i horisontale og vertikale markedsføringsprosesser. Mer spesifikt har denne betydningen blitt forsterket av den økende betydningen av salgssteder i industrielle markedsføringsprosesser; en progressiv økning og sofistikering av etterspørselen etter detaljhandelstjenester blant forbrukere; utvikling i distribusjonssystemer som kan betraktes som sanne revolusjoner, for eksempel e-handel; og en økning i nivåene av kommersiell konsentrasjon i kjøps- og salgsprosesser, for eksempel for å påvirke "vertikale" maktforhold i forsyningskjeden. Disse fenomenene har gitt opphav til en sterk etterspørsel etter fagfolk med en konsolidert kulturell bakgrunn innen planlegging, ledelse og organisering av bedriftens kommersielle strategier. Mer spesifikt trenger store og små selskaper innen produksjon, distribusjon og service, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, fagfolk til å utforme salgs- og markedsføringsstrategier og administrere kanalrelasjoner.
Kurset ble strukturert for å gi teoretiske og praktiske ferdigheter innen følgende områder: markedsføringskanaler, detaljhandel og kanalstyring, salgspolitikk, systemer for planlegging og overvåking av salg, handelsmarkedsføringsstrategier. Disse markedsføringsfundamentene, utviklet i løpet av det første året av kurset, kompletteres av den økonomiske historien til markedsføring og distribusjon og styring av makroøkonomisk scenarioanalyse. Statistiske metoder som er nødvendige for analyse av markedsføringsdata, introduseres i det første året og fullt utviklet i det andre året, med et sterkt kurs i datavitenskap. Kurset har over tid utvidet området kjernekompetanse til å dekke alle spesialistområder innen markedsføringspraksis og forskning, med emner som Neuromarketing, Consumer Behaviour Analysis, Digital Marketing, Loyalty Marketing, In-store Marketing, Category Management, Fashion and Design. Markedsføring, Channel Metrics, Channel Management, Brand Management, Customer Relationship Management og Customer Analytics
Ingen andre masterkurs i Italia dekker et så mangfoldig tilbud av markedsføringsfag, og dette er mulig takket være de 13 professorene, forskerne og Ph.D. studenter som underviser og opererer i markedsføringsområdet på University of Parma og er involvert i kurset.
Passformen mellom kursets faglige innhold og bedrifters reelle forretningsbehov vurderes kontinuerlig med hensyn til vitenskapelig fremgang i sektorene markedsføring og handelsmarkedsføring (og dette sikres ved at professorene som underviser i kursene utfører sin egen forskning i disse sektorene ), og ved hjelp av kontinuerlig involvering med ledere og markedseksperter.
Undervisningen bruker et bredt spekter av teknikker, inkludert laboratorier og lederforelesere, gruppearbeid, markedsføringsspill, forretningsspill, rollespill.
Kurset undervises på italiensk, som er språket som kreves også for opptaksprøven. Opptaksprøven er en eksamen som skal avlegges personlig og gjennomføres to ganger i året, i juli og oktober. Kandidater må ha en grad i bedrift eller økonomi eller statistikk, med minimum 8 studiepoeng i markedsføring, for å søke om å gå opp til prøven.
Kursoversikt
Mastergradskurset i handel og forbrukermarkedsføring ble grunnlagt i 2005. Det var den første mastergraden i markedsføring i Italia og ble designet for å gi spesifikk opplæring for utvikling av markedsføringsstrategier og kommersielle retningslinjer for produksjons-, detaljhandels- og servicebedrifter. Den stammer fra den 50 år gamle forskningsaktiviteten til markedsføringsområdet ved University of Parma , en velkjent «forskningsskole» innen detaljhandel, distribusjon og kanaladministrasjon. Handelsmarkedsføringsaktiviteter har blitt stadig viktigere i horisontale og vertikale markedsføringsprosesser. Mer spesifikt har denne betydningen blitt forsterket av den økende betydningen av salgssteder i industrielle markedsføringsprosesser; en progressiv økning og sofistikering av etterspørselen etter detaljhandelstjenester blant forbrukere; utvikling i distribusjonssystemer som kan betraktes som sanne revolusjoner, for eksempel e-handel; og en økning i nivåene av kommersiell konsentrasjon i kjøps- og salgsprosesser, for eksempel for å påvirke "vertikale" maktforhold i forsyningskjeden. Disse fenomenene har gitt opphav til en sterk etterspørsel etter fagfolk med en konsolidert kulturell bakgrunn innen planlegging, ledelse og organisering av bedriftens kommersielle strategier. Mer spesifikt trenger store og små selskaper innen produksjon, distribusjon og service, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, fagfolk til å utforme salgs- og markedsføringsstrategier og administrere kanalrelasjoner.
Kurset ble derfor strukturert for å gi teoretiske og praktiske ferdigheter innen følgende områder: markedsføringskanaler, detaljhandel og kanalstyring, salgspolitikk, systemer for planlegging og overvåking av salg, handelsmarkedsføringsstrategier. Disse markedsføringsfundamentene, utviklet i løpet av det første året av kurset, kompletteres av den økonomiske historien til markedsføring og distribusjon og styring av makroøkonomisk scenarioanalyse. Statistiske metoder som er nødvendige for analyse av markedsdata introduseres i det første året og fullt utviklet i det andre året, med et sterkt kurs i datavitenskap. Kurset har over tid utvidet området kjernekompetanse til å dekke alle spesialistområder innen markedsføringspraksis og forskning, med emner som Neuromarketing, Consumer Behaviour Analysis, Digital Marketing, Loyalty Marketing, In-store Marketing, Category Management, Fashion and Design. Markedsføring, Channel Metrics, Channel Management Merkevareadministrasjon, Customer Relationship Management og Customer Analytics
Ingen andre masterkurs i Italia dekker et så mangfoldig tilbud av markedsføringsfag, og dette er mulig takket være de 13 professorene, forskerne og Ph.D. studenter som underviser og opererer i markedsføringsområdet på University of Parma og er involvert i kurset.
Passformen mellom kursets faglige innhold og bedrifters reelle forretningsbehov vurderes kontinuerlig med hensyn til vitenskapelig fremgang i sektorene markedsføring og handelsmarkedsføring (og dette sikres ved at professorene som underviser i kursene utfører sin egen forskning i disse sektorene ), og ved hjelp av kontinuerlig involvering med ledere og markedseksperter.
Undervisningen bruker et bredt spekter av teknikker, inkludert laboratorier og lederforelesere, gruppearbeid, markedsføringsspill, forretningsspill, rollespill.
Alternativer for doble grader
Kurset tilbyr tre doble grader, for studenter med fremragende prestasjoner (kun 1-2 plasser tilgjengelig hvert år):
- Grenoble Ecole de Management - Frankrike (Master i ledelse). Det første året i Parma, på italiensk, og det andre året i Grenoble, på engelsk.
- Hochschule Bochum - Tyskland (Master i internasjonal ledelse). Det første året i Parma, på italiensk, og det andre året i Grenoble, på tysk OG engelsk. Tysk og engelsk kreves.
- FECAP Sao Paulo do Brasil (Brasil)(Mestrado Profissional em administração - Master i Business Administration). Det første året i Parma, på italiensk, og andre året i Sao Paulo, på engelsk. Grunnleggende portugisisk kreves.
Alle som er interessert i dobbeltgradsprogrammene må først bestå opptaksprøven til Master i handel og forbrukermarkedsføring, og ved slutten av første semester (mars hvert år) kan søke om en konkurransedyktig evaluering for opptak til dobbeltgradsprogrammene.
Opptak
Galleri
Programresultat
Hva du kan forvente etter eksamen
Mastergradsutdannede i handel og forbrukermarkedsføring kan inneha ansvarsstillinger i ledelsen av produksjons-, tjeneste-, distribusjons- og handelsbedrifter. Mer spesifikt er rollene som effektivt kan utføres av mastergradsutdannede i handelsmarkedsføring og kommersielle strategier:
- Kommersielt område: Salgssjef, Key account manager, områdesjef, Trade marketing manager; Kanalsjef; E-handelssjef, Eksportsjef, Butikksjef.
- Markedsføringsområde: Markedssjef, Brand manager, Produktsjef, Lojalitetsmarkedssjef, Merchandiser, Customer service manager.
- Innkjøp: Innkjøper, Kategorisjef, Supply Chain Manager, E-innkjøpsansvarlig.
- Analyse: Forskningssjef, Markedsanalytiker, CRM-ekspert, Handelskonsulent