Master i interaksjonsdesign
Malmö University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Malmö, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 - 2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 260 000 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* full skolepenger
Introduksjon
Interaksjonsdesign dreier seg om design av digitale artefakter og digitalt mediert kommunikasjon, med fokus på brukeropplevelse.
Interaksjonsdesign er en disiplin i rask endring, og vi opprettholder relevansen til utdanningen vår ved å jobbe med designsaker i den virkelige verden og eksterne kunder som inkluderer lokale industripartnere, så vel som kulturelle og sivile organisasjoner. Å navigere i et skiftende designlandskap krever også den kritiske tankegangen til en forsker, og vi fremmer reflektert design ved å undervise i forskningsferdigheter og involvere studenter i aktive forskningsprosjekter. Interaksjonsdesign-programmet tilbyr både 60 og 120 studiepoeng. Søkere kan enten velge ettårig eller toårig program.
Det ettårige masterstudiet består av fire 15 studiepoengs kurs, som starter med en studiobasert introduksjon til tverrfaglig samarbeid og mainstream interaksjonsdesign. De neste to kursene tar for seg legemliggjort interaksjon og samarbeidende medier, to av våre signaturemner. Det siste kurset i år én er et avgangsprosjekt på masternivå.
I år to kan studiokursene om design og sosial innovasjon og lek og ludisk interaksjon erstattes med studiokurs om tilsvarende samtidsemner innen interaksjonsdesignforskning. Dette er mulig etter individuell godkjenning av Studieprogramstyret for å lette utveksling med sammenlignbare utdanningsprogram i Sverige og internasjonalt.
Vi har tilbudt mastergrader i interaksjonsdesign siden 1998, med kandidater som har gått videre til stillinger som designere og strateger i IKT- og medieindustrien rundt om i verden, samt til gründerarbeid.
Arbeidsmiljøer
Studentene har tilgang til studioplass, og vi oppfordrer til en sunn studiokultur. Det er her vi gjennomfører gruppearbeid, seminarer, workshops, presentasjoner og diskusjoner. Like ved er det et velutstyrt materialverksted og en fysisk prototyplab for elektronikk og sensorarbeid. I tillegg bruker vi ofte fasilitetene på MEDEA forskningssenter til sluttpresentasjoner, utstillinger, seminarer og programmøter.
Opptak
Læreplan
Studiet omfatter fulltidsstudier i ett eller to akademiske år, delt inn i fire til åtte emner, som starter med en studiobasert introduksjon til tverrfaglig samarbeid og mainstream interaksjonsdesign. Faglig modenhet utvikles gjennom hele kurset, ettersom studentene jobber mot et avansert selvstendig prosjekt det første året og, i det andre året, mot state-of-the-art tilnærminger til praksisbasert forskning innen interaksjonsdesign. Det avsluttende kurset er et avgangsprosjekt på masternivå, både i år ett og år to.
Læringsmetoder
Studiet er basert på en læringsmessig pedagogikk. Dette betyr at vi oppfordrer til en iterativ praksis med eksperimentering og refleksjon. Som lærere ser vi på oss selv som trenere som guider deg gjennom denne prosessen.
Studiobasert
Programmet er studiobasert. Studentene vil også ha tilgang til datalaboratorier, et materialverksted og et prototyplaboratorium for elektronikk, sensorer og mikroprosessorprogrammering.
Gruppearbeid i tverrfaglige team
Den primære metoden for læring er gjennom gruppearbeid i tverrfaglige team med klassekamerater og interessenter. Evnen til å jobbe i team og med andre – inkludert brukermiljøer – er en viktig del av læreplanen vår, og det organiseres flere prosjekter for å øve på disse ferdighetene.
Humanistisk tilnærming
Med vår humanistiske tilnærming vil studentene praktisere kvalitative forskningstilnærminger for å støtte deres design av håndgripelige artefakter så vel som digitale og interaktive tjenester, systemer og artefakter. Vi legger vekt på forståelse for mennesker i deres brukssituasjoner. Studentene skal læres å utvikle et kritisk perspektiv basert på: nærlesing av relevante akademiske tekster; deltakelse i seminarer; og skriving av forskningsartikler i akademisk stil. To oppgaveprosjekter vil utfordre studentene til å utdype sin praksis og tankeprosesser.
Reflekterende og eksperimentell designtenkning og praktisk handling
Prototyping i studio og virkelige kontekster er en integrert del av å bli en interaksjonsdesigner.
For å praktisere reflekterende og eksperimentell designaktivitet, integrerer prosjektene og kursene våre seminarer og praktiske workshops som introduserer studentene til blant annet etnografisk feltarbeid, kritiske og performative metoder, lav- og high-fidelity prototyping, mikroprosessorprogrammering og videoskisser, som samt evaluering av brukskvaliteter. Alle disse praksisene er støttet av litteraturreferanser og eksempler.
Oppgaveprosjektet
Studentenes oppgaveprosjekter på slutten av hvert år vil være en kombinasjon av praktiske designprosesser som fører til en prototype og et skriftlig dokument, pluss presentasjon og diskusjon av deres designarbeid foran kolleger og en sensor.
innhold
Høst 2024 - Semester 1
- Introduksjon til flerfaglig interaksjonsdesign (KD640A), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Utforskninger i design og teknologi (KD651A), 15 studiepoeng, obligatorisk
Våren 2025 – Semester 2
- Interaksjonsdesign: Embodied Interaction (KD641B), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Interaksjonsdesign: Masteroppgave (Et-årig) (KD643B), 15 studiepoeng, obligatorisk
Høsten 2025 – Semester 3
- Interaksjonsdesign: Design for økososial fremtid (KD652A), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Lek og ludisk interaksjon (KD645A), 15 studiepoeng, obligatorisk
Våren 2026 – 4. semester
- Designbasert forskning (KD646A), 15 studiepoeng, obligatorisk
- Interaksjonsdesign: Oppgaveprosjekt II (KD647A), 15 studiepoeng, obligatorisk
Programresultat
Aktuelle utfall spesifiseres per kurs der de generiske typene utfall er kartlagt til interaksjonsdesign som følger:
- Kunnskap og forståelse - Repertoar og teori (kanoniske design, viktige designelementer og viktige teoretiske begreper);
- Kompetanse og ferdigheter — Ferdigheter og teknikk (inkludert designtilnærming);
- Dømmelse og tilnærming - Refleksjon og kritikk.
Kunnskap og forståelse
Studenten demonstrerer:
- Kunnskap og forståelse innen interaksjonsdesign, inkludert oversikt samt dyp kunnskap om deler av feltet og innsikt i aktuell forskning
- Avansert metodisk kunnskap innen interaksjonsdesign
Kompetanse og ferdigheter
Studenten demonstrerer:
- Evne til å integrere kunnskap og analysere, vurdere og håndtere komplekse fenomener, spørsmål og situasjoner under forhold med begrenset informasjon
- Evne til selvstendig å identifisere og formulere spørsmål og til å planlegge og adekvat utføre kvalifiserte oppdrag innenfor gitte tidsfrister
- Evne til tydelig å redegjøre for og diskutere konklusjoner og kunnskapen og argumentene som ligger til grunn for konklusjonene i skriftlig og muntlig dialog med ulike grupper
- Ferdigheter som kreves for å delta i forskning og utvikling samt i andre avanserte virksomheter
Dømmelse og tilnærming
Studenten demonstrerer:
- Evne til å utføre vurderinger innen interaksjonsdesign med tanke på relevante akademiske, samfunnsmessige og etiske aspekter
- Bevissthet om etiske aspekter ved forskning og utvikling
- Innsikt i vitenskapens muligheter og begrensninger, vitenskapens rolle i samfunnet og menneskers ansvar for bruken av den.
- Evne til å identifisere videre kunnskapsbehov og ta ansvar for kunnskapsutvikling
Karrieremuligheter
Nyutdannede fra dette programmet har gått videre til profesjonelle stillinger rundt om i verden innen design-, media- og IKT-industrien, så vel som i akademisk forskning og entreprenørskap.
Mange alumner inntar stillinger som interaksjonsdesignere, brukeropplevelsesspesialister eller brukervennlighetsspesialister i design-, IKT- og mediebransjen. For noen innebærer dette å kritisere eller finjustere grensesnittene og interaksjonene til nåværende produkter til brukernes behov. For andre omfatter det konseptutvikling for fremtidige produkter og tjenester.
Noen alumni velger strategiske stillinger der rollen som interaksjonsdesign vurderes om markeds- og forretningsutvikling, mens andre bruker interaksjonsdesignperspektiver og metoder for å se for seg endring eller "fremtidsskaping" i politikk, offentlige organisasjoner, kulturarvssektoren og frivillige organisasjoner.