Master i landskapsarkitektur
Czech Technical University in Prague
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Prague 6, Tsjekkia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
CZK 132 000 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Det nyeste studiet ved Arkitekturfakultetet knuser den naive ideen om at landskapsarkitektur er noe som tilføres arkitekturen etter at alle de andre yrkene har fullført jobbene sine. Hittil har den tilgjengelige utdanningen innen dette feltet i Tsjekkia hovedsakelig fokusert på dyrking av kunnskap innen hagearbeid og naturvitenskap. Men på vårt fakultet forbinder undervisning kunnskapen og ferdighetene som er karakteristiske for landskapsarkitekten med mange aspekter av utdannelsen til arkitekten og byplanleggeren.
Hva vil du lære?
Du vil få en viktig oversikt over kunst- og arkitekturhistorien og lære grunnlaget for de spesialiserte naturvitenskapelige fagene som kreves for dette feltet, for eksempel dendrologi. Til slutt vil du kunne behandle en landskapsdesignstudie, for eksempel for en park, gate eller idrettsplass, inkludert alle detaljer og detaljert utarbeidelse, inkludert for eksempel en dyrkningsplan.
Hardt håndverk og vakker kunst
I tråd med Vitruvius uttalelse om at konstruksjonen av enhver form for struktur må ha tre grunnleggende egenskaper - firmitas, utilitas, venustas; det vil si strukturell stabilitet, nytte og skjønnhet, så vil studiene ved fakultetet, selv om det mest sannsynlig er utfordrende og vanskelig, ha som mål å oppnå et lignende resultat uten å kaste bort tid. Dette betyr at du ikke bare vil mestre tekniske ferdigheter - men du vil også ha god plass til kreativitet og muse, sammen med mange muligheter for å la talentet ditt fly.
Tenk som en landskapsarkitekt
Essensen er å lære å se verden rundt deg gjennom øynene til ikke bare en landskapsdesigner, men samtidig også som en arkitekt. En landskapsarkitekt er ikke, som folk flest tror, det samme som en gartner, men må vite hvordan de skal oppfatte omgivende naturlige og skapte elementer som en helhet og kunne analysere dem grundig og gi dem en ny kvalitet.
Felt med potensial
Landskapsarkitektur er en disiplin som gjennomgår en enorm vekst over hele verden, ikke bare i utviklede land, men til og med i land i tredje verden. Landskapsarkitekten er en megler mellom planprosessene og publikum, og en talsmann for bærekraft av et miljø av god kvalitet for fremtidige generasjoner. Det er et felt som jobber med landskapet, rommet og har et bredt omfang. En landskapsarkitekt finner arbeid i naturen, på landsbygda, i byer og i industriområder.
Hvorfor studere med oss?
Vertikale studioer
Studioet er et emne der du bruker arsenalet ditt med teoretisk kunnskap. Etter hvert prøver du å designe kommunale rom, landskap, gjenstander osv. Det er over førti studioer, ledet av anerkjente ledere i feltet - og attributtet “vertikal” betyr at studentene i sammenheng med studioet kan samarbeide om et enkelt prosjekt. uavhengig av om de er i andre, tredje, fjerde eller siste år.
Individuell tilnærming
Vekt på studioundervisning tillater veldig tett samarbeid mellom studentene og lærerne. De møtes to ganger i uken i det valgte studioet, og fagmannen kan bruke god tid på hver oppgave med sin ”guru”, diskutere den valgte tilnærmingen og den mest passende løsningen.
Lærer av å gjøre
Studenter ved fakultetet for arkitektur tilbringer ikke timer på timer i forelesningssalene. For å få en god følelse av virkeligheten, i tråd med "learning by doing" -konseptet, bruker vi workshops, utflukter og forskjellige former for DIY og skape. Det vil si at vi gjør ting som ikke bare kan huskes gjennom repetisjon.
lærere
Lærerne ved fakultetet for arkitektur er ikke bare akademikere, men fremfor alt er de også engasjert i profesjonell praksis - anerkjente eksperter innen sine respektive fagfelt. Og de er fantastisk særegne personligheter, så forvent ikke kjedelige, utstoppede skjorter. I stedet kan du se frem til at de tar deg med på en utflukt til et miljø ikke mange noen gang får se, eller kanskje til og med ut på en øl.
- Dok. Ing. Arch. Irena Fialová (visedekan for internasjonale relasjoner)
- Ing. Jiri Mráz
- Ing. Radmila Fingerová
- Ing. Arch. Laura Jablonská
- Prof. Ing. Arch. Jan Jehlík (leder av avdelingen for bydesign)
nyutdannede
Landskapsarkitekten er en bredt utdannet ekspert, hvis hovedaktivitet er utformingen av offentlige rom og kulturlandskap. Landskapsarkitekten er forberedt på tverrfaglig deltakelse i planprosesser, for eksempel å utarbeide byplaner, reguleringsplaner og arealplaner. Grunnleggende kunnskap om arkitektur og byplanlegging gjør at landskapsarkitekten kan spille en viktig rolle i detaljplanleggingen av bosetningens eksteriør i små og store skalaer. Landskapsarkitekten kan jobbe i et landskapsdesignstudio, frilans eller for regjeringen.
Opptaksprøve
Kandidater som har fullført bachelorstudiet i det samme eller et relatert felt, kan søke om masterstudiet. I motsetning til opptaksprøver til bachelorstudiet er det imidlertid ingen talentprøver, men studentens portefølje av skolearbeid eller andre prosjekter kandidaten har jobbet med blir evaluert. Nyutdannede i bachelorstudier i et relatert program ved FA ved CTU med gode resultater blir akseptert til masterprogrammet uten opptaksprøver.
Statlige avsluttende eksamener
De statlige avsluttende eksamenene består av en statlig avsluttende eksamen på emneblokkene og et forsvar av oppgaven. De statlige eksamenene går foran oppgavens forsvar, og vellykket gjennomføring av de nødvendige fagene er en forutsetning.
Diplomprosjekt
Vitnemålsprosjektet verifiserer studentens evne til selvstendig å mestre et landskapsprosjekt i sin helhet. Studenten må bruke teoretisk og teknisk kunnskap og evne til å analysere et komplekst problem og utforme en løsning. Arbeidet er uavhengig, går fra forskning på implementerte prosjekter, analyse av området under designhensyn, gjennom etablering av et program og romlig designkonsept, til design av strukturer, materialer og den endelige grafiske presentasjonen. Det er innledet med et avhandlingsseminar, et sett med forskning og bakgrunnsmateriale som studenten baserer sin avsluttende oppgave på. Evalueringen av oppgaven er en del av den statlige avsluttende eksamen og foregår i form av et forsvar av arbeidet før kommisjonen.