Master i leketerapi
Centre for Specialization in Development and Education (Centro de Especialidades en Desarrollo y Educación)
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Chihuahua, Mexico
Språk
Spansk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
Be om info
Tempo
Be om info
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Jul 2023
Introduksjon
Det affektive og relasjonelle livet i mennesket blir en hjørnestein for suksess på alle områder der de utvikler seg profesjonelt eller sosialt.
Familiemiljøet der barn utvikler seg fra det de ble unnfanget, vil sette et preg på prosessen med å bli en person, siden alle stimuli som mottas eller ikke mottas, vil avgjøre hvilken type menneske det vil bli. Det store presset vi står overfor i dagens verden får oss til å glemme at livet er en formidabel opplevelse som vi ikke alltid vet hvordan vi skal trekke ut all dens rikdom.
En av de vesentlige egenskapene til mennesket er dets projektive aspekt, det vil si evnen til å utføre prosjekter. Og ikke bare det, men i hovedsak evnen til å lage et prosjekt av ditt eget liv. Det er ikke lett å organisere livet vårt. På den ene siden fører rutinens og komfortens egenvekt til rituelle og nesten mekaniske gjentakelser, og på den annen side får en viss apati og konformisme oss til passivitet og avleder oss fra slike sunne perspektiver som å bruke fantasien vår og utvikle våre ideer. kreative evner. Gjennom lek tester barna verden og lærer om den. Derfor er lek avgjørende for en sunn utvikling. For barn er lek en alvorlig sak og har et bestemt formål som de utvikler seg mentalt, fysisk og sosialt gjennom.
Lek er barnets form for selvterapi, der forvirring, angst og konflikter ofte blir aktualisert. Gjennom lekens sikkerhet kan barn teste sine nye måter å være på. Leken representerer en viktig funksjon for barnet. Det er mye mer enn den useriøse, bekymringsløse og hyggelige aktiviteten som voksne generelt vurderer. Lek fungerer (også) som et symbolsk språk. Barn opplever mye av det de ennå ikke kan uttrykke på språk, og bruker derfor lek til å formulere og assimilere det de opplever.
Spillet som er godt brukt, fungerer som spesialister som et uunnværlig verktøy som gjør det mulig å bli bedre kjent med barnet, det er et grunnleggende element i undervisnings-læringsprosessen og fremfor alt representerer det evolusjon, tilpasning og selvbekreftelse av barnet. Lek kan redusere skremmende og traumatiske hendelser, lindre angst og spenning.
Spillet er vanligvis et verktøy for å lære å evaluere sosial interaksjon, for å lære å håndtere forskjellige emosjonelle reaksjoner og personlige følelser. Godt planlagt lek har en tendens til å øke barnets vilje til å bli involvert, og i sin tur være mer forberedt på nye bestrebelser. Barnet kommuniserer lek, derfor er det nødvendig å snakke på språket sitt
Gjennom lek beveger barnet seg bort fra den virkelige verden og kan forstå den andre verden enn sin egen: "voksenens" verden, som igjen vil forme hans egen personlighet.
Derfor er den grunnleggende betydningen av barns lek, et barn som har lekt på en passende måte, vil være en voksen som integrerer seg konstruktivt og kreativt i virkeligheten. Gjennom lek godkjenner barnet seg selv fysisk og psykisk, og dette gjør at han kan få autonomi og bekrefte seg selv.
Lek er avgjørende for mennesker uansett alder, siden endringene og prosessene som barnet muliggjør fortsetter å være gyldige normer for unge og voksne, selv for eldre.