Mastergraden i regional og territoriell utvikling fokuserer på analyse av problemstillinger, problemer, kontekster, utfordringer og utviklingspotensial i regioner og territorier.
Denne analysen er basert på kunnskap innen dette fagfeltet og intervensjon som påvirker de økonomiske, sosiale og kulturelle dimensjonene så vel som de politiske, historiske og geografiske dimensjonene ved utvikling.
Ved å studere realitetene og erfaringene til Quebec og Canada, men også andre steder i verden, har programmet som mål å bedre forstå den kollektive dynamikken og komplekse utviklingsprosesser i et skiftende lokalt og globalt miljø, og dermed gjøre det mulig å plassere problemene, problemene, tilnærminger, praksiser, handlinger og intervensjoner for regional og territoriell utvikling.
Mål
Dette programmet tar sikte på å styrke studentene i den vitenskapelige analysen av de ulike handlingsfeltene og de ulike dimensjonene ved regional og territoriell utvikling.
Minneprofilen fremmer utviklingen av forskningskomponenten i opplæringen ved å utdype kunnskap innen et spesialfelt og tilegne seg ferdigheter som forsker-analytiker innen regional og territoriell utvikling.
Spesifikke mål:
Tilegne seg, fra et tverrfaglig perspektiv, den teoretiske, metodiske og praktiske kunnskapen som er nødvendig for å forstå problemene, kontekstene, spørsmålene, potensialene og utfordringene ved regional og territoriell utvikling;
Forstå handlinger, intervensjoner og problemer med regional og territoriell utvikling hovedsakelig med hensyn til Quebec og kanadiske erfaringer og problemer og, i mindre grad, med hensyn til internasjonale spørsmål.
Et tverrfaglig program som tar for seg utviklingens flerdimensjonalitet og tverrsektoralitet
Mastergrad i regional og territoriell utvikling (med avhandling)
Mastergraden i regional og territoriell utvikling (med avhandling) inkluderer et emne på 21 studiepoeng som gjør det mulig å nærme seg de teoretiske, metodiske og praktiske dimensjonene ved utvikling.
Den har som mål å gi opplæring som forsker-analytiker i regional og territoriell utvikling.
Denne profilen krever gjennomføring av et forskningsprosjekt (avhandling på 24 studiepoeng) som gjør det mulig å fordype et emne innen studieretningen regional og territoriell utvikling. Det lar også studentene utvikle ferdighetene som kreves for å forfølge doktorgradsstudier.
Mastergrad i regional og territoriell utvikling (med essay)
Mastergraden i regional og territoriell utvikling (med essay) er et tverrfaglig program som omfatter 30 studiepoeng skolegang som gjør det mulig å ta opp de teoretiske, metodiske og praktiske dimensjonene. Det tar sikte på å gi opplæring som analytiker-interessenter i regional og territoriell utvikling fra et reflektert og kritisk perspektiv.
Denne profilen krever realisering av et analyseprosjekt (essay på 15 studiepoeng) som gjør det mulig å utdype et teoretisk spørsmål eller et praktisk problem med regional og territoriell utvikling. Det gjør det også mulig å utvikle kunnskapen og ferdighetene som kreves av arbeidsmarkedet eller å perfeksjonere de som innehas av fagfolk innen dette ekspertisefeltet.
En profil med praksis som fremmer tilegnelse av faglig kompetanse
Mastergraden i regional og territoriell utvikling gjør det mulig å følge en profil med eller uten praksisplass. Forskningspraksis er mulig i avhandlingsprofilen, mens intervensjonspraksis er mulig i essayprofilen.
Denne formelen fremmer tilegnelse av profesjonelle ferdigheter ved å gjennomføre et prosjekt som svarer enten på et behov for kunnskap som kreves av en organisasjon (minneprofil), eller på et behov for intervensjon eller et anvendt problem som er sendt inn av en organisasjon (testprofil ).
Opplæring for ansettelse i et bredt spekter av organisatoriske sammenhenger
Graduate-programmer i regional utvikling trener fagfolk i stand til å analysere de komplekse situasjonene som aktører, interessenter og beslutningstakere står overfor i sosiale, økonomiske, politiske og kulturelle handlinger på ulike territorielle nivåer og i stand til å formulere en diagnose, en kritisk evaluering og mulige løsninger i for å veilede endring og intervensjon.
Personer som har en høyere grad i regional og territoriell utvikling har funksjoner på høyt nivå drevet av utvidelse av undervisning, forskning, konsultasjon, samordnet handling, intervensjon eller administrasjonspublikum rundt spørsmål knyttet til utviklingen av regionene.
Nyutdannede i regionalt utviklingsarbeid innen følgende områder:
Offentlige eller paraoffentlige lokale eller regionale utviklingsorganisasjoner;
Provinsiale eller føderale departementer og kommunale eller supralokale offentlige administrasjoner;
Fellesskapsorganisasjoner for konsultasjon, intervensjon og støtte til utvikling;
Ikke-statlige organisasjoner (NGOer) viet til utvikling av territorier og hjelp til befolkningen;
Non-profit organisasjoner med et økonomisk, sosialt, politisk eller kulturelt kall;
Organisasjoner dedikert til forskning og undervisning (spesialiserte sentre, institutter, høyskoler og universiteter);
Bedrifter og private forsknings-, intervensjons- og konsultasjonsorganisasjoner.