Master i regional og territoriell utvikling
UQAR
Nøkkelinformasjon
Velg plassering
Campus plassering
Rimouski, Canada
Språk
Fransk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Nettkonferanse
Er du interessert i et studieprosjekt ved University of Quebec i Rimouski ( UQAR )? Se våre konferanser ved å fylle ut kontaktskjemaet nedenfor.
Introduksjon
MA i regional og territoriell utvikling fokuserer på analyse av regionale og territorielle spørsmål, problemer, kontekster, utfordringer og utviklingspotensialer.
Denne analysen er basert på kunnskap innen dette studieretningen og intervensjonen som påvirker de økonomiske, sosiale og kulturelle, politiske, historiske og geografiske dimensjonene av utviklingen.
Ved å studere realitetene og erfaringene fra Quebec og Canada, så vel som andre steder i verden, har programmet som mål å bedre forstå den kollektive dynamikken og komplekse utviklingsprosessene i et lokalt og globalt miljø i endring, og dermed muliggjøre identifisere regionale og territorielle spørsmål, utfordringer, tilnærminger, praksis, handlinger og intervensjoner.
målsettinger
Dette programmet har som mål å styrke studentene til vitenskapelig analyse av de forskjellige handlingsfeltene og de forskjellige dimensjonene av regional og territoriell utvikling.
Hukommelsesprofilen fremmer utviklingen av forskningskomponenten i trening gjennom utdyping av kunnskap i et spesialfelt og tilegnelse av ferdigheter som forsker-analytiker i regional og territoriell utvikling.
Spesifikke mål:
- Tilegne seg i et flerfaglig perspektiv den teoretiske, metodologiske og praktiske kunnskapen som er nødvendig for å forstå problemene, kontekstene, utfordringene, potensialene og utfordringene ved regional og territoriell utvikling;
- Forstå handlingene, intervensjonene og problemene med regional og territorial utvikling hovedsakelig med hensyn til Quebec og Kanadas erfaringer og problemer, og i mindre grad, i forhold til internasjonale spørsmål.
Et tverrfaglig program som tar for seg flerdimensjonalitet og intersektoralitet i utvikling
Master i regional og territoriell utvikling (med avhandling)
Mastergrad i regional og territoriell utvikling (med avhandling) inkluderer et 21-studiepoeng som gjør det mulig å ta opp de teoretiske, metodologiske og praktiske dimensjonene ved utvikling.
Målet er å gi opplæring som forsker-analytiker i regional og territoriell utvikling.
Denne profilen krever gjennomføring av et forskningsprosjekt (24 studiepoeng) for å utdype et fag innen regionale og territorielle utviklingsstudier. Den utvikler også ferdighetene som kreves for å studere doktorgradsstudier.
Master i regional og territoriell utvikling (med test)
Mastergrad i regional og territoriell utvikling (med test) er et tverrfaglig program med et 30-studiepoeng som gir mulighet for å adressere de teoretiske, metodologiske og praktiske dimensjonene. Målet er å gi opplæring som analytiker-interessent i regional og territoriell utvikling i et refleksivt og kritisk perspektiv.
Denne profilen krever gjennomføring av et analytisk prosjekt (15 studiepoeng essay) for å utforske en teoretisk problemstilling eller et praktisk problem med regional og territoriell utvikling. Det hjelper også til å utvikle kunnskapen og ferdighetene som kreves av arbeidsmarkedet eller til å perfeksjonere de som er fagfolk i dette fagområdet.
En profil med praksisplass som fremmer tilegnelse av profesjonelle ferdigheter
Mastergraden i regional og territoriell utvikling gjør det mulig å følge en profil med eller uten praksisplass. En forskerpraktikant er mulig i minneprofilen, mens en intervensjonspraktikant er mulig i testprofilen.
Denne formelen favoriserer tilegnelse av profesjonelle ferdigheter ved å gjennomføre et prosjekt som møter enten et behov for kunnskap som kreves av en organisasjon (minneprofil), eller et behov for intervensjon eller et anvendt problem sendt inn av en organisasjon (prøveprofil ).
Opplæring i å jobbe i en rekke organisatoriske sammenhenger
Graduate-programmer i regional utvikling trener fagpersoner som er i stand til å analysere de komplekse situasjonene som aktører, interessenter og beslutningstakere står overfor som er involvert i sosiale, økonomiske, politiske og kulturelle tiltak i forskjellige territoriale målestokker og i stand til å formulere en diagnose, kritisk vurdering og mulige løsninger for å veilede endring og intervensjon.
Nyutdannede i regional og territorial utvikling har stillinger på høyt nivå, drevet av utvidelse av undervisning, forskning, konsultasjon, konsultasjon, intervensjon eller administrasjon offentlig debatt om regionale utviklingsspørsmål.
Nyutdannede av regional utvikling besetter jobber i følgende miljøer:
- Offentlige eller parapubliske organer for lokal eller regional utvikling;
- Provinsielle eller føderale departementer og kommunale eller supralokale offentlige administrasjoner;
- Samfunnsorganisasjoner for konsultasjon, intervensjon og utviklingsstøtte;
- Frivillige organisasjoner (NGOs) som er viet til utvikling av territoriene og til hjelp fra befolkningen;
- Ideelle organisasjoner med økonomisk, sosialt, politisk eller kulturelt formål;
- Organisasjoner dedikert til forskning og undervisning (spesialiserte sentre, institutter, høyskoler og universiteter);
- Private selskaper og organisasjoner for forskning, intervensjon og konsultasjon.