Master i strategisk design
POLI.design
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Milan, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
Blandet
Varighet
16 måneder
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 14 500
Søknadsfrist
21 Sep 2024
Tidligste startdato
01 Oct 2024
Introduksjon
Spesialiseringsmesteren kombinerer for læringsformål metodikkene til en klassisk MBA med de som er typiske for en designskole orientert mot innovasjon.
Strategisk design er en designaktivitet som angår Product Service System, dvs. den integrerte samlingen av produkter, tjenester og kommunikasjonsstrategier som enten en aktør eller et nettverk av aktører (bedrifter, institusjoner, ideelle organisasjoner osv.) genererer og utvikler for å skape verdi. Det hevdes ofte at teknologisk innovasjon, kulturell og økonomisk globalisering og overgangen til miljømessig bærekraft genererer problemer og muligheter. Det er også gjentatte ganger uttalt at muligheten til å unngå førstnevnte og å utnytte sistnevnte krever utvikling av tre kjerneferdigheter: visjon, sanse innovasjon, skape løsninger innebygd i nye forretningsmodeller. Det krever evnen til å designe produkter og tjenester hvis suksess i dag forutser hva som vil være eller kanskje må bli morgendagens norm.
Den sosiale etterspørselen etter en ny generasjon av produkter og tjenester, i samsvar med dagens sosiokulturelle transformasjoner, og deres bærekraftige utvikling blir en mulighet for selskaper som kan operere i sammenheng med denne nye designtankegangen. Dette unike møtet mellom design og bedriftsstrategi: strategisk design.
Tittel utgitt
På slutten av programmet, når avsluttende eksamen er bestått, vil 1. nivå Spesialisering Master Strategic Design. Bygging av nye virksomheter og strategier gjennom designdiplom vil bli utstedt, med tilhørende oppnåelse på 61 CFU/ECTS.
Programresultat
Programmet tar sikte på å bygge grunnlaget for en spesifikk og ekspertkompetanse knyttet til problemstillinger rundt strategisk design og til innovasjon og design av produktsystemet. Spesialiseringsmesteren har som mål å produsere eksperter og konsulenter som er i stand til å utføre en design- og ledelsesrolle i innovasjonsprosessen til produktsystemet. Spesielt foreslår programmet opplæring i integrering av produkt-, tjenester- og kommunikasjonskomponenter og utvikling av spesifikke ferdigheter rettet mot å forbedre den generelle prosesskvaliteten (det vil si produksjonsmetoder og kontekster) og resultatene (det vil si at faktisk og oppfattet kvalitet) som setter de kulturelle identitetskarakteristikkene, sanselighetens bærekraft til de utformede løsningene.
Denne løsningen utmerker seg derved for deres evne til å kombinere produktkvalitet med miljøet og de sosiale formene som skaper dem.
Målet er derfor å innpode deltakerne en designkapasitet (problemsetting og problemløsning), en evne til å se for seg og generere ideer, produsere og formidle bilder, initiativ i forhold til å kunne identifisere metoder, ressurser og partnere for å nå en pre- -etablert mål, en evne til å håndtere kompleksitet ved å integrere ressurser og aktører i en innovativ designprosess og på sin side vite hvordan man integrerer med dem, visjon som en evne til å velge informasjon og evne til å identifisere trender, bygge et personlig poeng av se og produsere scenarier, tilegne seg verktøyene som trengs for å forstå og gjenkjenne "spekteret av muligheter" å operere innenfor og de relaterte innovative faktorene; tilegne seg ferdighetene som trengs for å designe og administrere innovasjon av de ulike produktsystemkomponentene; tilegne seg multimedieverktøy for å presentere personlige ideer og design ved hjelp av ulike kommunikasjonsstøtte; utvikle og forbedre ferdighetene til å ta på seg og innovere de iboende og ytre egenskapene til produktsystemenes kulturelle identitet.
Programmet tar sikte på å bygge grunnlaget for en spesifikk og ekspertkompetanse knyttet til problemstillinger rundt strategisk design og til innovasjon og design av produktsystemet.
Karrieremuligheter
Plasseringen identifiserer to hovedmakroprofesjonelle profiler: "innovasjons- og designspesialister" (markedsdirektører, FoU-ledere, industridesignere og produktingeniører, tjenester og multimedialøsningsdesignere) og "integratorer av innovative og designprosesser" (designledere, design direktører, prosjektledere, produktledere, detaljhandelssjefer, merkevareledere, konsulenter for produktsysteminnovasjon).
Galleri
Læreplan
Didaktisk plan
Spesialiseringsmesteren er strukturert i teoretiske moduler, prosjekter og laboratorier. Master avsluttes med et pensumpraksis som varer i 475 timer.
Didaktiske moduler
Disse modulene utforsker ulike emner og trekker på flere typer ekspertise som trengs for å jobbe med åpne problemer og ta en aktiv stilling i problemformuleringen.
- Strategisk design: Disse modulene overfører verktøy og perspektiver om produkt-tjenestesystemdesign og hvordan design blir en kilde til konkurransefortrinn i organisasjoner.
- Tjenestedesign: Disse modulene overfører designverktøyene knyttet til utvikling og innovasjon av tjenester. Dyp oppmerksomhet er dedikert til tjenesten 'tangibilisering'.
- Designverktøy: Disse modulene utforsker, gjennom applikative prosjekt- og forretningscases, designtenkeverktøyene som støtter designforskningen og konseptualiseringsfasene.
- Produktservicesystemdesign: En dyp undersøkelse av hvordan design blir strategisk som knytter merkevareidentiteten til produktfunksjonene og distribusjonsstrategien.
- Designkultur: En fullstendig oversikt over de kulturelle røttene til italiensk design som viser hvordan ulike egenskaper i dag er aktuelle og oppdaterte (entreprenørskapsånd, innovasjon som en kulturell handling, produktinnovasjon knyttet til endring av mening, observasjon av brukerkontekst ).
Styringsmoduler
En rekke integrerte moduler som adresserer kravene til strategisk ledelse, slik at studentene kan vurdere faktorene som påvirker innovasjon og dens utvikling.
- Strategisk og operativ markedsføring: De nåværende modulene overfører hovedkonseptene om markedsføringsprosessen, markedsføringsorganisasjonen og markedsanalytiske verktøy. Spesiell oppmerksomhet er dedikert til 4P-orkestreringen og til innovasjonsperspektivet basert på markedsføringsparadigmet.
- Prosjektledelse: Disse modulene overfører det grunnleggende knyttet til prosjektledelse som en prosess med ressursallokering og målsetting. Spesiell oppmerksomhet er dedikert til forskjellene i prosjektledelse i store og mellomstore bedrifter og i miljøer preget av lavt eller høyt innovasjonstempo.
- Entreprenørskap: De nåværende modulene overfører konseptene knyttet til røttene til entreprenøriell aktivitet, de personlige egenskapene til entreprenøren, oppstartsoppstarten, den slanke oppstarten.
- Bedriftsstrategi: Disse modulene overfører hovedkonseptene knyttet til strategisk planlegging og til pilarene i strategisk tenkning. Det rettes dyp oppmerksomhet mot hvordan de strategiske pilarene (misjon, visjon, SBU, konkurransefortrinn) påvirker innovasjons- og designprosessen.
Kryssmoduler
Disse modulene utforsker ulike emner ved overlappingen mellom design og ledelse der førstnevnte former den gamle ledelsesvitenskapen mot nye paradigmer for innovasjon, sistnevnte forsterker designens forankring og systemiske evne.
- Designstrategi: En intensiv introduksjon til de designdrevne strategiske alternativene. Stor oppmerksomhet er viet til samspillet mellom design og teknologiutvikling.
- Innovasjonsledelse: Innovasjon er en måte å oppnå et konkurransefortrinn på. Spesielt rettes stor oppmerksomhet mot barrierer for innovasjon, til settet av fordeler/ulemper knyttet til innovasjon, og til lukkede/åpne innovasjonsparadigmer. Et spesifikt fokus er sentrert på designdrevet innovasjon.
- Designintensivt entreprenørskap: Disse modulene – basert på oppdaterte forskningsstrømmer – viser designintensivt entreprenørskap som et komplementært perspektiv med hensyn til høyteknologibasert entreprenørskap.
- Designledelse: Fokus på engasjerende og ledelse av utvalget av designere. Spesifikt viser modulene de viktigste avveiningene knyttet til divergerende designstyringsalternativer.
- Ny tjenestedesignadministrasjon: En serie moduler overfører hovedprinsippene som ligger til grunn for design og utvikling av nye tjenester. Tjenesteparadigmet brukes også for å forklare noen immaterielle innovasjoner knyttet til produkter og materielle objekter.
Opptak
Rangeringer
- 1 i Italia
- 4. plass i Europa
- 8. i verden
Politecnico di Milano - QS Ranking 2023 i kategorien kunst og design
Program undervisningsavgift
Stipend og finansiering
POLI.design tilbyr fellesskapet i Politecnico di Milano en 50 % rabatt som skal brukes på deltakeravgiften for et spesialiseringskurs for master eller høyere utdanning / Post Graduate Program / Videreutdanningskurs som POLI.design administrerer og tilbyr. Rabatten gjelder internt personale (dvs. strukturerte lærere og teknisk og administrativt personale) med aktive kontrakter hos Politecnico di Milano og medlemmer av deres husstander .
Hvordan det fungerer:
For å dra nytte av rabatten må du:
- send valgsøknaden til det valgte kurset med de relevante nødvendige dokumentene;
- bestå valgene;
- sende en kopi av søkerens familiestatus.