Masterprogram i mote kreativ regi
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Barcelona, Spania
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
9 måneder
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 15 100 *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
18 Jan 2025
* påmeldingsavgift 3.900€ + undervisningsavgift 11.200€
Introduksjon
Nå som merkevarebygging betyr så mye mer enn bare en logo, vinner kreative regissører. Disse fagfolkene tar seg av å styre et merke gjennom det konseptuelle universet styrt av dets verdier, meldinger og personlighet. Og akkurat som merkevarebygging omfatter alt et produkt ikke kan formidle på egen hånd, dekker begrepet “mote” mer enn bare klær. Historiens, verdiene og kreativiteten til en merkevare skaper en kraftig identitet som kan appellere til følelser og skape en følelse av tilhørighet.
Masterprogrammet i Creative Fashion Direction trekker på den immaterielle siden av et produkt som er avgjørende for at det skal lykkes: motemerkenes følelsesmessige verdi. Dette innebærer å utforske alle de kreative verktøyene som er tilgjengelige for å produsere innovative løsninger som definerer et motemerke, gjør det ønskelig og engasjerer målgruppen gjennom ulike kanaler (konsept, kommunikasjonskampanjer, moteshow, det digitale miljøet og arrangementer).
koordinator
Isabel Martínez
Kreativ direktør med over 14 års erfaring med å jobbe i kreative byråer som DDB Barcelona, SCPF og JWT NY. Tildelt i Cannes Lions, Clio Awards, Webby Awards, El Sol, Inspirational, D & AD, Effie Awards.
I 2011 startet hun @IsabelitaVirtual. I 2015 avslørte Kevin Systrom, medgründeren av Instagram, til ID Magazine at Isabelita Virtual var en av hans tre beste Instagram-motekontoer. Hun har samarbeidet som innholdsskaper med Coach, Tiffany, Hermès, & Other Stories, W Magazine, Dior, Vogue Italia, Viktor & Rolf, Kenzo, Inditex, Sony, Louis Vuitton Foundation og The Moscow Ballet. I 2015 ble hun inkludert i de 23 mest innflytelsesrike spanske kvinnene innen PR & Kommunikasjonsliste av El Mundo sammen med direktøren for Facebook Spania og Googles direktør for strategi for Asia Pacific.
I 2018 ble hun kåret til Webby Award Honouree for beste sosiale innhold innen kunst & Kultur. (hyllet som "Internet Highest Honor" av The New York Times). For tiden er Isabel representert som Digital Creative Director av CXA, kunstnernes representasjonsbyrå som blant annet representerer motedesigner Iris Van Herpen, filmskaper Gia Coppola, fotograf David LaChapelle, socialité Daphne Guinness og illustratør Alex Trochut.
Galleri
Ideelle studenter
- Nyutdannede i motedesign eller designere som ønsker å tilegne seg den nødvendige kunnskapen for å skape det konseptuelle universet til deres merkevare.
- Fagfolk i motebransjen er interessert i å utvide horisonten ved å omfavne kreative og lederroller.
- Fagfolk innen markedsføring, kommunikasjon eller reklame som ønsker å spesialisere seg i moteverdenen.
- Nyutdannede eller fagpersoner fra kreative felt som kan tilby en portefølje på dette feltet og som er interessert i en profesjonell vei som kreative direktører.
Opptak
Læreplan
Masterprogrammet i Fashion Creative Direction kombinerer en introduksjon til kunnskap og verktøy for kreativitet, strategi og ledelse med deres anvendelse i prosjekter.
Kurset inkluderer teoretiske klasser samt case-studier, mesterklasser og workshops. Den utdyper ulike emner, for eksempel den kreative prosessen, sosiokulturelle trender, merkevarebygging, kommunikasjonsstrategier, historiefortelling, rollen til sosiale medier, opprettelse av fellesskap og ledelse av kreative team. Det gir også ulike besøk til studioer og lokale og internasjonale merkevarer slik at studentene kan oppdage de viktigste realitetene i sektoren. Andre besøk og aktiviteter er rettet mot å utvide den kulturelle bakgrunnen som kreative ledere må ha som grunnlag for sine kreative forslag.
Master's Final Project (MFP) konsoliderer og assimilerer all kunnskap og verktøy som er tilegnet i løpet av kurset.
Programresultat
- Å konseptualisere et merke og verdiene som definerer det.
- Å utvikle et merkeunivers i alle dets kommunikative aspekter (visuell identitet, verbal identitet, utseende og innhold og innhold).
- Å identifisere og lære om trender i dagens sosiale kontekst. Estetiske, kunstneriske og kulturelle bevegelser så vel som teknologiske innovasjoner kan hjelpe studentene til å designe fra nåtiden og tilegne seg konkurransefortrinn på kort, mellomlang og lang sikt.
- Å skape et offline og online merkevaresamfunn ved å forstå påvirkning og bruk av sosiale medier som en drivkraft bak følelsen av å tilhøre en gruppe.
- Å tilegne seg kreative verktøy for å konfrontere en brief fra begynnelse til sluttproduksjon.
- Å lære å jobbe med og lede flerfaglige team.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Ved slutten av kurset, og avhengig av studentens profil og tidligere erfaring, er noen av hans eller hennes mulige karrieremuligheter som følger:
- Frilans eller interne redaktører og kunstneriske ledere i media.
- Reklame- og PR-byråer som spesialiserer seg på forbrukermote, luksus, teknologi og livsstilsmerker.
- Start-ups fokuserte på motefeltet.
- Avdelinger for digital kommunikasjon i moteselskaper.