Master of Arts i antropologi og sosial endring
California Institute of Integral Studies
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
San Francisco, USA
Språk
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* per enhet. Ekstra avgifter påløper
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Aktivisme. Forskning. Sosial endring.
Antropologi og sosial endring er en liten, nyskapende doktorgradsavdeling med særlig fokus på aktivistisk stipend, militant forskning og sosial endring. Vår unike tilnærming til etnografisk forskningsmetodologi løser tradisjonelle barrierer mellom forskning og politisk aktivisme, mellom innsidere og utenforstående, og mellom forskere og hovedpersoner. Etnografi er et verktøy for å "skape forholdene vi beskriver." Vi engasjerer oss i samforskningsprosessen for å utforske eksisterende alternativer og muligheter for sosial endring.
MA -studenter lærer å anvende praksisen med direkte handling til forskningsprosessen med støtte fra talentfulle fakulteter. Vi satte oss for å skape forholdene vi beskriver når forskningen vår begynner å legemliggjøre verdiene til verden vi ønsker å skape.
Vår tilnærming til antropologi
Antropologi og sosial endringsprogram beskrives best som aktivistisk forskning på konkrete utopier. Vi tror at god antropologi begynner og slutter i feltet. Antropologi og sosial endring er en del av den bredere bevegelsen som søker å bringe etnografien tilbake til spissen for antropologi. Sammen med bidragsytere til oppstandsmøter, konstituerende fantasi og engasjerende motsetninger er vi interessert i det teoretiske potensialet i aktivistisk etnografi. Vi er spesielt interessert i aktivistisk forskning på virkelige eller konkrete utopier, mulige alternativer til den kapitalistisk-koloniale verden vi lever i. Både som lærde og aktivister er vi mindre interessert i "hensynsløs kritikk av alt som eksisterer" og mer i " prefigurativ "teori som, i selve organisasjonen, legemliggjør den typen stipendier vi går inn for. Å gå tilbake til de kritiske begrepene vi tar fra feltet og returnere disse begrepene til menneskene vi forsker med, på en måte som gave, er det som gjør oss til både aktivister og antropologer.
Særpreget tilnærming til metodikk
I vårt utdanningsprogram gir vi spesiell oppmerksomhet til forskning og det vi kaller aktivistisk forskning. Vår signatur tilnærming til metodikk hviler på undersøkelsen av forskjellige forskningsmodeller og strategier knyttet til aktivistisk eller militant forskning. Vi legger vekt på samforskning og direkte handling, horisontalitet og egenaktivitet, sett på som viktige ingredienser i samarbeidskunnskapsproduksjon. Aktivistisk forskning, vår distinkte tilnærming til etterforskning, forsøk på å kombinere forskningsinteresse for militant etnografi, drift, kartlegging, medforskning, arbeiderforespørsel og radikal muntlig historie med samarbeidende og engasjert deltakerobservasjon. I dette eksperimentelle skuespillet med forskjellige former for politisk engasjert forskning, streber vi etter å konstruere en tydelig modell for aktivistisk forskning. Det andre elementet i vår tilnærming er vår aktive interesse for andre måter å organisere samfunn og liv, på alternative, men virkelige og konkrete utopier.
Deltakende tilnærming til læring
Utdanningsprogrammet i antropologi og sosial endring samler lærde og aktivister som ikke er engasjert i undervisning, men i samlæring. Vår tilnærming til samlæring er inspirert av en lang og vakker utdanningshistorie utviklet på populære universiteter, moderne skoler, universiteter på jorden og uten vegger og gratis skoler. Vi befinner oss i tradisjonen og arven fra lærere som Leon Tolstoy, Paul Robin, Francisco Ferrer, Emma Goldman, Alexander Niell, Ivan Ilich, Paul Goodman, Angela Davis, Bell Hooks og Paulo Freire. Vi er glade for å lære av tidligere pedagogiske erfaringer i Bay Area: Black Panther community schools, San Francisco Liberation School, New College of California og Berkeley Free School - dette er bare noen av de spennende tradisjonene som inspirerer vår pedagogiske visjon. Vi ser på klasserommet som et sosialt rom for tilrettelegging og konsultasjon, interaktive og horisontale prosesser for kunnskapsutveksling og produksjon.
Sosial tilnærming til kommunikasjonskunnskap
Vi tilbyr flere former for convivia, eller hyggelige rom for kunnskapskommunikasjon:
- Insight/Incite: vårt deltakende kinomånedlige arrangement, i samarbeid med Sherman Street Cinema.
- Politisk laboratorium: avholdes en gang hvert semester som et helgelangt samvær mellom lokale eller internasjonale forskere som jobber med et bestemt prosjekt, studenter og utvalgte deltakere fra lokalsamfunnet. Sammen tenker de kollektivt om en bestemt idé, bok, konsept eller prosjekt.
- Autonomous Classroom: en eksperimentell klasse som ble opprettet på en hyggelig måte av MA-studenter, en klasse der verden blir snudd på hodet, studenter blir lærere, lærere blir studenter, og alle doktorgradsstudenter designer selvstendig en klasse som de underviser og selvstyrer i løpet av en semester.
- Guerilla Workshop: et improvisert hendelsesrom hvor studenter, fakultet eller studenter og fakulteter presenterer sitt nåværende arbeid. Dette inkluderer papirer som skal presenteres på forskjellige konferanser, rapporterer tilbake fra akademiske eller aktivistiske hendelser og dialoger som er relevante for antropologi, sosial rettferdighet og kritisk teori.
- Dialoger og avhør: I stedet for å forhøre folk, i denne offentlige konvivien, koordinert av Sasha Lilley, forhører vi ideer. Dette tar form av en to-månedlig samtale mellom aktivistiske journalister og fremtredende arrangører og aktivistiske intellektuelle.
- Nomadic Cafe: hvor vi har nomadiske diskusjoner om mellomrom, steder og ikke-mellomrom.
Arrangementer, workshops, forskningsarbeidsgrupper og besøksforskere
Programmet arrangerer regelmessig forelesninger, konferanser og workshops om en rekke sosiale rettferdighetsspørsmål som samler forskere, aktivister og kunstnere, både lokale og internasjonale. Et politisk laboratorium på en dag om Radical Pasts, Radical Futures kombinerte den intellektuelle og politiske erfaringen til sosiale bevegelsesteoretikere og aktivister Selma James, Peter Linenbaugh, Andayie, George Katziaficas, Ruth Reitan og Scott Crow.
Aymara feminist fra Bolivia, Julieta Paredes, holdt en presentasjon av "feminismo communitario." Mot kornprodusenten Sasha Lilley intervjuet Iain Boal om boken hans om kommuner i Nord -California. Silvia Federici og Selma James holdt foredrag og organiserte et politisk laboratorium rundt spørsmålet om reproduktivt arbeid og Commons. Anarkistisk antropolog David Graeber holdt et foredrag om nøkkelenotater om de første 5000 årene med gjeld. Arturo Escobar presenterte om antropologi og post-kapitalisme.
Våre besøkende aktivistiske lærde inkluderer John Holloway, Jason W. Moore, Silvia Rivera Cusicanqui, David Graeber, Silvia Federici, Arturo Escobar, Adrienne Pine og Havin Guneser. Vi er medsponsorer for arrangementer som konferanser i American Indian Movement West, Howard Zinn Bookfair, The Western Workers Labor Heritage Festival, World-Ecology Research Network Årlige konferanser, Anarkiststudiekonferanser, Revolutionary Organizing Against Racism Conference og Institute for Social Ecology sommerskole . Antropologi og sosial endringsprogram har nå sitt eget bokavtrykk- Kairos- hos PM Press-forlagene.
Opptak
Læreplan
Vårt toårige nettbaserte masterprogram er sentrert om vellykket gjennomføring av en forskningsbasert portefølje. Denne porteføljen vil inkludere original aktivistforskning, en samling essays fra kjernekurs i programmet, og ett kortere integrerende essay.
Kursene for programmet består av tre områder: teoretiske, medieferdigheter og organiseringsferdigheter. Teoretiske kurs er påkrevd og inkluderer ideer til handling, globale sosiale bevegelser, radikal politisk økonomi, radikal teori og tankeløs samfunnsvitenskap. For de ferdighetsbaserte kursene vil du ha muligheten til å velge to kurs:
- Medieferdigheter: Strategisk filmskaping, skriving og publisering, internettferdigheter, radikal radio.
- Organiseringsferdigheter: Juridiske ferdigheter, politikkanalyse, miljøferdigheter, økonomiske ferdigheter og kampanje- og organiseringsferdigheter.
Hvert semester holdes det også en boligintensiv for å fremme samfunnsbygging samtidig som det påløper enheter. I løpet av uken vil du ha en inspirerende opplevelse som inkluderer feltarbeidsøvelser, ferdighetsbaserte personlige kurs, delta på offentlige foredrag og filmvisninger og andre samarbeidsøkter.
Programresultat
MA i antropologi og sosial endring gir en mulighet til å utvikle forskning, teori og ferdigheter som er relevante for karrierer innen utdanning og sosialt rettferdighetsarbeid. Programmet vårt er strukturert for å svare på to relaterte mål: det første er å gi en spesiell erfaring med opplæring for forskning i utdanning; og det andre er å gi relevant kunnskap og ferdigheter som kreves av sosiale bevegelser, nettverk og ideelle / ikke-statlige organisasjoner. I likhet med søsterprogrammene våre i Leeds, Maynooth, Puebla og Exeter, vil programmet tilby studentene omfattende kunnskap om kritisk teori og aktivistisk antropologi; faglige ferdigheter som trengs for å fortsette studiene; engasjement med viktige debatter innen antropologi og annen samfunnsvitenskap; erfaring i å jobbe med nettverk og samfunnsgrupper; kompetanse innen ulike aktivistiske forskningsteknikker; organisering og medieferdigheter som er passende for ansettelse i en rekke profesjonelle miljøer med progressiv og sosial rettferdighet.