Master of Arts i nye medier og digital kultur
Utrecht University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Utrecht, Nederland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 - 2 år
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
EUR 2 209 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* EU/EØS, Surinam eller sveitsiske studenter; € 17 500: Internasjonale studenter
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Utforsk hvordan nye medier endrer vår daglige praksis og kultur
I løpet av det ettårige masterstudiet i nye medier og digital kultur vil du fordype deg i de mange aspektene av hva det vil si å leve i en tid med nye medier. Veiledet av erfarne forskere vil du bistå med forskningsprosjekter og lære å reflektere kritisk over hvordan dagens kulturer er formet av sosiale medier, data, spill, internettaktivisme, apper, datavisualiseringer, mobile enheter, algoritmer og deltakende plattformer.
Samtidstrekk ved ny medieteknologi
Programmet dreier rundt tre moderne trekk ved nye medieteknologier og deres forhold til kultur og samfunn, nemlig: det mobile/urbane aspektet, det ludic/spill aspektet og programvare/data aspektet. Mens programmet fremhever overlappingene og synergiene mellom disse aspektene, kan studentene også velge å spesialisere seg i en profil, for eksempel Media, Data og Society. Å engasjere seg med en profil betyr å følge en fast kurs med kurs og en profilrelatert praksisplass og oppgave.
Forskningspraksis
Både vårt generelle program og dets mer spesifikke profilbaner henvender seg til et arbeidsmarked og en bransje som er interessert i nyutdannede som er i stand til kritisk engasjement med de kulturelle implikasjonene av den komplekse mediekulturen vi lever i. For å legge til rette for både dybdekunnskap om nye medier og digital kultur med mer praktisk praktisk erfaring, vil du også fullføre et forskeropphold for å starte en lovende karriere.
Aktiv karriereutvikling
Middels store grupper av studenter, individuell veiledning og sjansen til å delta i internasjonale forskningsprosjekter gir deg flere måter å utvikle ferdighetene dine på, utforske interessene dine og oppnå verdifulle akademiske og personlige resultater. Vårt dynamiske og aktive fellesskap av studenter, alumni og lærde gir et bredt spekter av fritidsaktiviteter og tilgang til et stort nettverk av utøvere, mediekunstnere, beslutningstakere, gründere og aktivister fra de mest forskjellige delene av digital kultur.
Karrieremuligheter
Nyutdannede av dette masterprogrammet venter på et stort og voksende fagfelt:
- Medieindustri: nyutdannede går inn i karrierer innen media, informasjon, kommunikasjon og kulturnæringer som rådgiver, produsent, utvikler, grensesnitt/programvarearkitekt, festivalarrangør, programleder, designeringeniør, etc.
- Statlige institusjoner: nyutdannede fyller rådgivende stillinger i statlige institusjoner og former politikk som utgjør en forskjell i hvordan samfunnet vårt gir innbyggerne (digitale) muligheter til å handle og ha innflytelse. De politiske konsekvensene av nye medier er ofte skjult i maskinvare og algoritmer, men studentene våre vil vite hvordan de skal bringe dem ut i det åpne og gjøre dem til gjenstand for kritisk refleksjon.
- Utdannings- og kulturinstitusjoner: nyutdannede er godt forberedt til å overføre kunnskap og ferdigheter på måter som er i tråd med forventningene til mange typer publikum i utdannings- og kulturmiljøer. Tenk på skoler og universiteter, eller offentlige organisasjoner som hjelper til med å fremme nye mediekunnskaper.
Profesjonelle karrierer
Rundt 80 % av kandidatene våre finner en jobb innen seks måneder etter endt utdanning, for det meste via nettverkene som ble opprettet under studiets internship-fase.
Noen eksempler på karrierer til våre alumner:
- Lindsy Szilvasi jobber som Legal Assistant Trademarks hos Google.
- Ward Geene er spilljournalist/og sjefredaktør i IGN Benelux.
- Vivette Rittman jobber som kultur- og kommunikasjonsanalytiker
Andre alumner fant jobber som:
- Designer og rådgiver ved SETUP, Utrechts Digital Media Lab.
- Foreleser og forsker på nye medier, kultur og samfunn ved Willem de Kooning Academy i Rotterdam.
- Markeds- og mediespesialist ved Amsterdam Fashion Institute (AMFI).
Flere nyutdannede har fått jobb på blant annet:
Google | VPRO | PIKNIKK | Mindshare | Beeld & Geluid | Rathenau-instituttet | Rabobank | Oxfam/Novib | Grønnbær
Akademiske karrierer
Masterstudiet i nye medier og digital kultur utdanner deg ikke spesifikt til å bli akademisk stipendiat med doktorgrad. Selv om noen av våre kandidater har forfulgt en akademisk karriere, vil vi anbefale å søke på det toårige forskningsmasterprogrammet i medie- og ytelsesstudier hvis du er spesielt interessert i å få en doktorgrad.