Master of Science i digital motekommunikasjon
USI Università della Svizzera italiana
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Lugano, Sveits
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
4 semestre
Tempo
Fulltid
Studieavgift
CHF 4 000 / per semester *
Søknadsfrist
30 Apr 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* søkere hvis offisielle bosted var i Sveits eller Liechtenstein på tidspunktet for den avsluttende videregående eksamen - Maturità - betaler en redusert semesteravgift på CHF 2000 per semester
Introduksjon
Mote blir stadig mer digital .
Moteindustrien trenger kommunikasjonssjefer som...
- mestre digitale trender.
- er klar over de langsiktige sosiokulturelle prosessene som former moten.
- forstå hvordan motens etiske dimensjon og store bærekraftsutfordringer påvirker samfunnet.
Vil du skaffe deg...
- kommunikasjonsevner som brukes spesifikt til moteindustrien?
- banebrytende verktøy for å samhandle i et digitalt forretningsmiljø?
- den kulturelle sensitiviteten til å kommunisere i et globalisert marked?
Bli en del av den første internasjonale mastergraden i digital motekommunikasjon som tilbys som en dobbeltgrad av Università della Svizzera italiana og Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Paris, Frankrike).
Galleri
Opptak
Stipend og finansiering
Ta en titt på universitetets nettsted og finn ut mer om stipendene våre.
Læreplan
Struktur og innhold
MSc i digital motekommunikasjon (DFC) tar sikte på å forberede utvalgte studenter til å forfølge sine karrierer i moteindustrien som spesialister i digital kommunikasjon .
Master er en toårig (120 studiepoeng) dobbel mastergrad som tilbys i fellesskap av USI - Università della Svizzera italiana og Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne og gis i sin helhet på engelsk . Kursene som tilbys i Paris vil også være på engelsk. Programmet undervises av et anerkjent fakultet fra begge institusjoner og av et stort antall gjesteforelesere og fagfolk fra moteindustrien som vil dele sin praktiske erfaring. Mobilitet er en del av læringsopplevelsen som tilbys av denne masteren. Studentene skal studere på to forskjellige steder (Lugano og Paris) og leve to forskjellige kulturer.
Internship og masteroppgave
I tillegg til å gi studentene kunnskapen som er nødvendig for å utmerke seg i deres fremtidige karrierer, krever denne masteren at studentene bruker den kunnskapen og får praktisk erfaring gjennom to hovedaktiviteter: et internship og en masteroppgave.
Praksis
Studentene er pålagt å gjennomføre et to måneders internship (9 stp) i en bedrift etter eget valg. Takket være mobilitetsaspektet til denne masteren, vil studentene få muligheten til å skape et internasjonalt nettverk av kontakter som vil hjelpe dem med å finne praksismuligheten de ønsker.
Studenter kan gjøre praksis i løpet av sitt fjerde semester på hvilket sted de foretrekker.
I løpet av dette semesteret vil de ha et nettbasert kurs og masteroppgaven deres, som gir dem fleksibilitet til å finne en praksisplass utenfor Sveits eller Frankrike om ønskelig.
Masteroppgave
I løpet av siste semester skal studentene forske på og skrive masteroppgaven sin (18 stp) om et emne de selv velger knyttet til det digitale motekommunikasjonsdomenet.
Universitetsbiblioteket på Lugano Campus tilbyr studentene våre en rik samling av spesiallitteratur tilgjengelig både online og offline. Institute of Digital Technologies for Communication tilbyr eye-tracking-teknologier og andre nyttige verktøy for digital kommunikasjonsforskning.
Mer detaljert informasjon vil bli gitt når du er registrert i masteren.
Studieturer
Mobilitet er en viktig del av læringsopplevelsen som tilbys av Master i digital motekommunikasjon. Studentene er ikke bare pålagt å studere på to forskjellige steder og leve forskjellige kulturer, men oppfordres også til å flytte og møte nye realiteter i moteindustrien gjennom et sett med studieturer.
Destinasjoner vil bli valgt blant Sveits, Italia, Spania og Frankrikes motehistoriske distrikter og industriknutepunkter . Omvisningene vil inkludere besøk til fabrikker, atelierer, museer og selskapets hovedkvarter. Alle relaterte aktiviteter, som kan omfatte presentasjoner av casehistorie levert av ledere og bransjeeksperter, vil bli organisert i løpet av de tre første semestrene av programmet og vil bli akkreditert 3 studiepoeng, som et enkelt kurs.
Reise- og oppholdskostnader ved studieturer er ikke inkludert i studieavgiften og dekkes av studentene.
Rangeringer
INTERNASJONALE RANKERINGER
USI i Times Higher Education (THE) og Quacquarelli Symonds World University Rankings (QS), som er blant verdens mest populære og kjente globale rangeringer - siste tilgjengelige data:
- QS World University Rankings 2023
240. globalt sett
(av 1500 vurderte universiteter) - The World University Rankings 2023
Område 201-250
(av 1799 vurderte universiteter) - Verdens beste små universiteter 2022
15. over hele verden
blant små universiteter. - Young University Rankings 2022
57. over hele verden
blant 'unge' universiteter (under 50 år) - QS Topp 50 Under 50 2021
26. over hele verden
blant 'unge' universiteter (under 50 år)
U-MULTIRANK 2022
Med 16 "A" i indikatorene tatt i betraktning, rangerer USI på tredjeplass i rangeringen av sveitsiske universiteter ( Country Report Switzerland ).
RANGER ETTER FAGOMRÅDE
I tillegg til den globale universitetsrangeringen, har USI gjort betydelige fremskritt i fagområderangeringer:
- THE Emne Rankings
med viktige resultater spesielt innen datavitenskap, klinisk og helse, økonomi. - Forschungsovervåking
med høy score i rangeringene som måler virkningen av forskning i økonomi, spesielt når det refereres til de mest prestisjefylte akademiske tidsskriftene i feltet.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Profesjonelle muligheter for nyutdannede er knyttet til kommunikasjonsledelse og strategi for moteindustrien i alle typer selskaper, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale selskaper. Nyutdannede er forberedt på å jobbe i funksjoner som digital og sosiale medier markedsføring, merkevareutvikling, data- og e-handelsledelse, reklame og PR, og CSR-koordinering.
Selv om masteren fokuserer på motekommunikasjon, kan nyutdannede jobbe i relaterte opplevelsesøkonomiske bransjer, f.eks kunst, kulturarv, turisme, luksus.
Ansettbarhet
- 100 % ansatt
- Gjennomsnittlig tid til jobb* 1,5 måneder
(82 % innen 3 måneder: 45 % før eksamen)