Postgraduate Study Program MSc in Forensic Accounting er et felles interuniversitetsstudieprogram mellom Institutt for regnskap og finans ved University of Western Macedonia (GR) og Institutt for regnskap og finans i Neapolis University Pafos .
Kurset fokuserer på to sammenhengende områder a) svindelavskrekking, unngåelse og undersøkelse, og b) internrevisjon.
Svindelsaker, både interne og eksterne, er vanlige og de har negativ innvirkning på virksomheter; institusjoner; ansatte og samfunnet for øvrig.I motsetning til oppfatningen om at svindel angår mer de store institusjonene, ser sannheten ut til å være vesentlig annerledes basert på globale studier.
Institutt for internrevisorer definerer svindel som «en bevisst uriktig fremstilling av sannhet eller fortielse av et vesentlig faktum for å få en annen til å handle til eller hennes skade», mens sammenslutningen av Certified Fraud Examiners definerer det som «enhver ulovlig handling preget av svik, fortielse eller brudd på tillit».
Svindel skiller seg fra interne og eksterne svindel hvor interne svindel er langt farligere.Association of the Certified Fraud Examiners definerer yrkesmessig/intern svindel som «bruk av ens yrke til personlig berikelse gjennom bevisst misbruk eller feilanvendelse av organisasjonens ressurser eller eiendeler».Selv om det er mange forskjellige definisjoner, er stoffet det samme.Intern svindel er et angrep innenfra, begått av personer som organisasjoner har tillit til.
Til tross for at det nøyaktige økonomiske tapet av yrkessvindel ikke kan estimeres nøyaktig på grunn av det faktum at mange svindel forblir uoppdaget eller ukjent, anslår ACFE at selskaper i USA taper 5 % av sine totale inntekter på grunn av yrkessvindel og misbruk, mens mest sårbare organisasjoner ser ut til å være de mindre organisasjonene i stedet for multinasjonale selskaper.Tatt i betraktning at a) det store flertallet av selskapene i en økonomi er små og mellomstore, og b) den økonomiske konsekvensen av svindel på disse selskapene er mye større enn for deres store konkurrenter, er behovet for svindelbevissthet og risikostyring av svindel er åpenbar.
Når det gjelder det andre hovedområdet som dekkes av programmet, internrevisjon, er dets betydning i den nåværende forretningsstrukturen så tydelig at det i mange tilfeller er obligatorisk å opprette en internrevisjonsfunksjon i lov eller forskrift.De vanligste eksemplene er børsnoterte selskaper mens mange andre ikke-børsnoterte selskaper oppretter internrevisjonsfunksjoner frivillig.
Med utgangspunkt i Internrevisorinstituttets definisjon er internrevisjonen «en uavhengig, objektiv forsikrings- og rådgivningsvirksomhet utformet for å tilføre verdi og forbedre en organisasjons drift.Det hjelper en organisasjon med å nå sine mål ved å ha en systematisk, disiplinert tilnærming for å evaluere og forbedre effektiviteten til risikostyring, kontroll og styringsprosesser».
Den innovative utformingen av programmet og dets markedsledede læreplanen utstyrer studentene med relevante, oppdaterte ferdigheter og kunnskaper innen rettsmedisinsk regnskap og internrevisjon.Målet med læreplanen er å gi studentene det analytiske og konseptuelle grunnlaget og de nødvendige ferdighetene for fremtidige økonomiske lederstillinger på høyt nivå i ethvert land i verden.Programmet kombinerer den teoretiske strengheten til svindelundersøkelse og internrevisjon med empiriske aspekter fra den virkelige verden.Vektleggingen av de praktiske sidene ved kurset forklarer behovet for å bruke instruktører med relevante faglige kvalifikasjoner og relevant erfaring innen svindel og internrevisjon.Mens programmet gir studentene en robust forankring i disse områdene, oppmuntrer læreplanen også til kritisk tenkning, og fremmer ferdigheter innen forskning, analyse, syntese, kreativitet og etisk oppførsel.
Undervisningsmetoden i programmet er deltakende og interaktiv slik at elevene kan utvikle sine mellommenneskelige ferdigheter gjennom aktiv deltakelse i læringsprosessen.For eksempel vil klasseundervisning og videopresentasjoner bli etterfulgt av kritiske diskusjoner i grupper.Også gjennom gruppeprosjekter vil ferdighetene til å jobbe i et team utvikles.I tillegg vil nyere forskningsartikler bli diskutert i en aktivitet i panelformat med en koordinator og diskusjonanter.
Planen oppnås gjennom en læreplan på syv kjernekurs som dekker svindeleksamen og internrevisjon, ett valgfag og en avhandling.