Mastergrad i byers utfordringer
Universidade Santiago de Compostela
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Santiago de Compostela, Spania
Språk
Spansk, Galisisk, Portugisisk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
3 semestre
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 1 089
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Oct 2024
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Master in Challenges of Cities tilbys innenfor rammen av UNISF-prosjektet (Universidade Sem Fronteiras), ledet av Universidade do Minho og utviklet av det respektive konsortiet med deltakelse av de tre universitetene i Nord-Portugal (UMinho, UPorto og UTAD) og de tre universitetene i det galisiske universitetssystemet (USC, UVigo, UDC).
Dets generelle mål er å forbedre kapasiteten til universiteter og offentlige myndigheter for opprettelse av fellesgrader mellom Galicia og Nord-Portugal, og konsolidering av grenseområdet for høyere utdanning og forskning i euroregionen. Det er derfor en internasjonal og inter-universitetsmester, og det er et unikt tilbud både i spansk kontekst og i portugisisk sammenheng.
Dens markerte tverrfaglige og internasjonale karakter, og fremfor alt profilen til studentmassen den henvender seg til, som kommer fra forskjellige land og som i mange tilfeller allerede vil være en aktiv profesjonell, antyder å lære tittelen i blandet modus.
Ideelle studenter
Ved fastsettelse av opptakskriteriene vil bestemmelsene i artikkel 17 i RD 1393/2007, av 29. oktober, og i ECI Order 3858/2007, av 27. desember, bli tatt i betraktning.
Studenter som ønsker å bli tatt opp til Master in Cities Challenges må være i besittelse av en universitetsgrad som gir tilgang til masterstudier.
Publikum som mastergraden retter seg mot identifiseres i utgangspunktet med: nyutdannede; høytstående offentlige tjenestemenn, spesielt som betjener kommuner, regionale og nasjonale institusjoner; privat toppledelse, spesielt av konsulentselskaper med intervensjon i offentlige og private enheter med intervensjon i utvikling og planlegging av territoriet; samt ledere og ledere med intervensjon i byer, som direkte støtter politiske ledere.
Programresultat
Studenter som er påmeldt kurset vil få en bred forståelse av både moderne urbane debatter, deres mangfold og mulig utvikling, samt politikk, planer og intervensjoner. På samme måte vil du tilegne deg ferdigheter for å utvikle dine ferdigheter i offentlige institusjoner (kommuner eller andre territorielle forvaltningsenheter) eller i selskaper som er involvert i utviklingen av territoriet. Derfor er hovedmålene til Master:
1) Sikre avansert opplæring av fagfolk innen bypolitikk, planlegging og urbanisme, analysere, diagnostisere og foreslå tiltak på områder knyttet til bygging av bærekraftige, intelligente, effektive, robuste og inkluderende byer;
2) Skaffe synergier fra erfaringer fra høyere opplæringskurs innen by, utvikling og planlegging, for å gi mer solide svar på utfordringene i disse områdene på regionalt nivå, både i Spania og Portugal, som i andre land, spesielt i Afrika og Latin-Amerika;
3) Gi studentene ferdigheter for profesjonell utøvelse av fortreffelighet og for utvikling av forskningsaktiviteter, innen oppgavens forskningsprosjekter;
4) Fremme samspillet og mobiliteten til studenter og lærere mellom seks universiteter i Nord-Portugal og Galicia.
Læreplan
Mastergraden inkluderer blended-learning-metodikken for å fordype seg i ideen om en fornyelse av pedagogiske metoder og svare på dette behovet for mer fleksible studier som tillater livslang opplæring. På denne måten inkluderer alle fag, unntatt ekstern praksis og masteroppgaven (TFM), blant metodene og opplæringsaktivitetene noen som krever personlig oppmøte, og dette forstås som fysisk tilstedeværelse av lærere og studenter med en bestemt tidsplan og ansikt-til-ansikt-retningen til en lærer i klasserommene. Kontakttidene til disse opplæringsaktivitetene vil bli undervist synkront fra masterklasserommene til universitetet som læreren tilhører. Dette vil etablere tilstedeværelse i klasserommet til studentene som er registrert ved nevnte universitet, og den eksterne forbindelsen, uansett hvor de er, til resten av studentene. Den asynkrone delen av opplæringsaktivitetene vil mobilisere ressurser og nettbasert undervisningsinnhold, som diskusjonsfora, innspilt innhold, bruk av spørreskjemaer, blant annet. I tråd med blended-learning-naturen vil opplæringsaktivitetene være av fire typer i mastergraden: rettet, veiledet, autonom læring og veiledning.
På den annen side anses det som nødvendig å gjennomføre øyeblikk av interrelasjon mellom alle studentene ved de seks universitetene, så vel som mellom dem og lærerstaben som helhet. Av denne grunn vil alle kurs planlegge dager med ansikt-til-ansikt møter som vil bli holdt på roterende basis i hvert av de seks universitetene, alternerende feiring på begge sider av "grensen". Disse dagene vil bli brukt til å opprettholde ansikt-til-ansikt veiledning etter emne, for å utføre den første orienteringen og velkomsten av nye studenter, til å presentere og sende inn hvert TFM-prosjekt til en kollektiv diskusjon, og for det endelige offentlige forsvaret av TFM.
Mastergraden tilbyr en bred læreplan som dekker et robust teoretisk rammeverk, sterkt fokusert på den siste utviklingen og på problemstillinger knyttet til vurdering av ulike scenarier og perspektivene til evolusjon og handling. Gitt konteksten av fremtidige utfordringer som byer står overfor i de disiplinære og vitenskapelige feltene ingeniørfag, geografi, byplanlegging og andre vitenskaper, har utviklingen av et mastergradsforslag, differensierende og attraktivt, tatt hensyn til kursets struktur som et alternativ vektet balanse mellom dem alle.
Mastergraden vil bestå av 3 semestre, med 30 stp hver. Semestrene er organisert i Dimensions or Curricular Units (UC) som tar for seg og utdyper debatten og kunnskapen om urbane utfordringer, på linje med utfordringene som JCR tenker på, innenfor rammen av Kunnskapssenteret for territorielle politikker. Dette, i sin siste publikasjon av 2019 – «The future of cities», identifiserer utfordringene som gjenspeiles i læreplanens struktur. De 6 dimensjonene eller vitenskapelige områdene, som inkluderer domenene for støtte til en bærekraftig by, med livskvalitet, er: Fysisk dimensjon, Sosial dimensjon, Miljødimensjon, Teknologisk dimensjon, Politisk dimensjon og Økonomisk dimensjon.
I første semester, på 30 stp, foreslås et emne på 5 stp for hvert av de 6 områdene/dimensjonene. De 6 emnene i dette semesteret vil være obligatoriske for alle studenter på mastergraden. Hvert fag vil ha en koordinator som ansvarlig, og med deltagelse av to professorer: en fra et av universitetene i Galicia, og en annen fra et av universitetene nord i Portugal. I andre semester skal studentene også ta 30 stp. På dette stadiet vil masterstudieplanen tilby 12 emner à 5 stp hver, 2 for hvert av områdene i første semester. Hver student vil velge ett av områdene, med den hensikt å utdype kunnskapen sin, som må være relatert til det vitenskapelige området for den fremtidige masteroppgaven (TFM) som skal utvikles i tredje semester. Av de 12 valgfrie emnene vil studenten velge 4: 2 emner må tilhøre det spesifikke området de ønsker å utdype sine kunnskaper innen og deretter utvikle TFM; og de andre 2 fagene til de resterende fem områdene. Hvert av disse to siste emnene må tilordnes et annet område. I tillegg til å ta disse 4 emnene på 5 stp hver, må studentene ta ytterligere 2 emner, av obligatorisk karakter, for å nå 30 stp i andre semester: (1) Ekstern praksis (i institusjoner eller bedrifter), på 5 ECTS; og (2) Forskningsmetodikk og avhandlingsforberedelse, på 5 stp. Emnet "Forskningsmetodologier og avhandlingsplan" er viktig støtte for å begynne utarbeidelsen av TFM. Av denne grunn vil den bli utviklet på en veiledningsmåte.
Tredje semester, med 30 studiepoeng, er ment for utarbeidelse av TFM som vil bli ledet av to professorer, en fra et av de portugisiske universitetene og den andre fra et av de galisiske universitetene.
Karrieremuligheter
Mesteren er forpliktet til opplæring av:
1) Fagfolk innen bypolitikk, planlegging og urbanisme, innen områder knyttet til planlegging og forvaltning av bærekraftige, intelligente, effektive, robuste og inkluderende byer;
2) Fagfolk som er i stand til å delta i byggingen av analytiske byer, gjennom utvikling av innovative løsninger for innsamling, prosessering og analyse av bydata som fremmer større bærekraft i deres forvaltning og styring parallelt med et mer aktivt borgerskap og deltakende;
3) Fagpersoner som er i stand til å identifisere og analysere de individuelle, sosiale og romlige faktorene som påvirker innføringen av bærekraftig livsstil, og deres forhold til helse og velvære;
4) Fagfolk som er i stand til å utforme retningslinjer og intervensjonsprogrammer som fremmer løsninger som forbedrer miljømessig bærekraft, menneskers helse og sosial samhørighet;
5) Fagfolk som er i stand til å delta i utformingen av en styringsmodell som garanterer retten til byen, gjennom bypolitikk som fremmer offentlig-private og offentlige-samfunnsrelasjoner;
6) Forskere som er i stand til å identifisere og studere byers utfordringer.