Mastergrad i design, visuell og multimedia kommunikasjon
Sapienza University of Rome
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Rome, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 1 500 / per year *
Søknadsfrist
29 Jul 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
* per studieår
Introduksjon
Masterstudiet i design, visuell og multimediekommunikasjon (LM-12), grunnlagt i AY 2007/2008, og nå også tilgjengelig på engelsk, er et opplæringsprogram på andre nivå innen design som tar sikte på å trene en designer i stand til å bli gravid og kontrollere de kommunikative gjenstandene som samhandler med hverdagen når det gjelder innhold, estetiske og teknologiske aspekter, enten de er analoge eller digitale.
I løpet av toårsperioden tilegner kandidater i design, visuell og multimediekommunikasjon ferdigheter, verktøy og metoder som er relevante for design og produksjon av kommunikative gjenstander innen typografi, grafikk, reklame og publisering, multimedia, interaktiv og hypermediekommunikasjon , design og oppretting av håndgripelige og immaterielle gjenstander, også for utøvende og utstillingsdesign sektor.
Treningsaktiviteten gjelder følgende hovedtemaer: identitetsdesign (dvs. institusjonelt og bedriftsimage og dets nære forhold til utformingen av tjenester); utforming av skrifttyper, redaksjonell grafikk, design av informasjons- og kommunikasjonssystemer (infografikk), offentlig kommunikasjon; multimedia og interaktiv design og kommunikasjon, kinetisk grafikk, filmer og ny mediedesign; utfører design og utstillingsdesign.
2020-2021-utgaven av programmet, som også tilbyr en læreplan helt undervist på engelsk, inkluderer 8 integrerte laboratorier, hvorav 3 relatert til visuell og grafisk design, 3 integrerte laboratorier knyttet til multimedia design-feltet, et utstillingsdesignlaboratorium og en Endelig syntese laboratorium. Kurs i fotografi, video, teorier og praksis innen grafisk, elektronisk og digital kunst, samt bidrag fra fagene Sosiologi av kulturprosesser, fra Science of the Entertainment, fra feltet Kino, Teater og TV og fra Computer Ingeniørfag er også tilgjengelig.
Nyutdannede vil kunne jobbe både som frilansere og som ledere eller teamledere i bedrifter eller kommunikasjonsbyråer eller i andre organisasjoner der kommunikasjon er en integrert del av bedriftsoppdraget.
Opptak
Læreplan
Første året
Første semester
- Bokdesign og typografi
- Datagrafikk og spillstudio
- Bilde- og fortellerstudio
- Prinsipper og praksis for elektronisk og digital
Andre semester
- Design for kommunikasjonsstudio for offentlig interesse
- Performance design studio
- Multimedia designstudio
Andre år
Første semester
- Design og grafisk språkstudio
- Utstillingsdesignstudio
- Informasjonsdesignstudio
Andre semester
- Andre nyttige ferdigheter for inkludering i arbeidslivet
- Etter elevens valg
- Avsluttende eksamen
Galleri
Karrieremuligheter
Kurset gir ferdigheter til å kunne dekke følgende yrkesroller:-
- Art director og kreativ leder
- Digital Designer
- Informasjonsdesigner
- Grensesnitt/UX Designer
- Motion Designer
- Interaksjons- og spilldesigner
- Video lager
- Digital utdanningsdesigner
Disse tallene finnes i følgende sektorer
- Tradisjonelle redaksjonelle tjenester for strategiske og produktplanleggingsroller;
- Offentlige og private organer for profiler dedikert til strategisk design og produktdesign i en kommunikativ nøkkel;
- Konsulentbyråer, inkludert strategiske, for grafisk kommunikasjon for reklame og merkevare- og produktidentitet;
- Designorienterte bedrifter og oppstartsbedrifter;
- Utdanningstjenester i formelle og ikke-formelle sammenhenger for strategiske designplanleggingsroller.