Master of Science i produkt- og tjenestedesign
Sapienza University of Rome
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Rome, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 1 500 / per year *
Søknadsfrist
29 Jul 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
* undervisning for våre bachelor- og masterprogrammer er € 300-1500/år
Introduksjon
M.Sc. i produkt- og tjenestedesign er for studenter som ønsker å utdype designferdighetene sine ved å utforske nye teknologier, kulturelle kontekster og sosiale spørsmål.
Studentene våre vil møte kreative utfordringer med å utvikle produkter og tjenester for å forbedre folks liv i henhold til den digitale og grønne overgangen. De vil designe mye, tenke kreativt og reflektere kritisk.
Masterstudiet er organisert i 4 semestre på 2 år.
I løpet av det første året vil studentene tilegne seg innovative ferdigheter innen estetikk og sosial kommunikasjon, designspørsmål, smarte teknologier & Åpen design, digital representasjon & AI, mekanikk og nye materialer, menneskelige faktorer og strategisk ledelse; i tillegg til at de også vil utforske og praktisere de nyeste designtenking-metodikkene, så vel som ansiktet til med temaet
I det andre året vil de forstå og utvikle bærekraftige, smarte og innovative produksjons- og forbruksprosesser som møter 4 forskjellige bruksområder:
- Design for interaksjon, utforsking og bruk av smarte teknologier med en kritisk og futuristisk tilnærming
- Design for service og sosial innovasjon, med en menneskesentrert og UX-tilnærming; Design for Material, med spesiell oppmerksomhet på bio-mimesis og bærekraft; Design for nytt håndverk og industri, med tanke på innovasjonen av nye typologier og ny estetikk.
I det andre året er siste semester dedikert til det avsluttende arbeidet som er en forskningsbasert aktivitet rettet mot å utvikle en funksjonell prototype av et innovativt produkt og en tjeneste, i samarbeid med internasjonal R & D bedriftsavdelinger eller universitetslaboratorier eller forskningssentre.
Våre kandidater kan bruke ferdighetene sine som designstrateg på ledernivå for bedrifter eller nyetableringer eller som designforsker innen forskningssentre eller videreutdanning i Ph.D. kurs.
Opptak
Læreplan
Første året
Første semester
- Laboratorium for estetikk
- Laboratorium for virtuell modellering og representasjon
- Laboratorium for smarte objekter
- Laboratoriet for mekanikk
Andre semester
- Valgfag
- Designproblemer
- Avansert designstudio
Andre år
Andre semester
- Videre læringsarbeid og opplæring
- Oppgavearbeid
Programresultat
De viktigste didaktiske målene er:
- kunnskap og forståelse av designens materielle kultur i forhold til sosiokulturelle og økonomiske konsekvenser;
- kontroll av de teknisk-produktive, teknisk-funksjonelle og formelle aspektene ved gjenstandene (håndgripelige eller immaterielle), men også av alle prosessene som følger med design-produksjon-forbruk-banen informert og styrt av strategier for økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft;
- utvikling av Design Thinking-ferdigheter som, ved å forstå potensialet og ressursene til et lokalt system, forbinder det med den kritiske kapasiteten til den globale dimensjonen ved å utvikle produkter og/eller tjenester som, med utgangspunkt i forståelsen av kulturelle, sosiale og relasjoner mellom ressurser og aktivitet, er i stand til å produsere designdrevne innovasjoner som betinger den materielle og immaterielle kulturen i moderne samfunn.