Mastergradsprogram i utdanning og læring
University of Turku
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Turku, Finland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 10 000 / per year *
Søknadsfrist
22 Jan 2025
Tidligste startdato
Aug 2025
* Gratis for borgere i EU/EØS-land eller Sveits, for borgere i land utenfor EU/EØS 10 000 €/studieår.
Introduksjon
Få en grad innen utdannelse med en avansert kombinasjon av teori og praksis!
Få en grad innen utdannelse med en avansert kombinasjon av teori og praksis! Masterprogrammet i utdanning og læring trener deg for ulike nasjonale og internasjonale oppgaver innen utdanningsområdet.
Utdannings- og læringsprogrammet tar sikte på å utdanne eksperter innen forskningsområder om læring og utdanningssosiologi. Det gjør det ved å ta for seg utdanning både fra mikro- og makronivå gjennom hele grunnstudiene, valgfagene og temaet for masteroppgaven, men også ved å ta ferdigheter fra det 21. århundre (som definert i internasjonale politiske dokumenter) innen læringsområder ferdigheter (f.eks. problemløsning ved kritisk tenkning, metakognisjon livslang læring), livskunnskaper (f.eks. kommunikasjon, kulturell bevissthet i samarbeid og nettverk) og ferdigheter i leseferdighet (informasjon, IKT og matematisk og vitenskapelig leseferdighet), som en referanse i organisering av innholdet i læreplanen. Denne graden utgjør ikke en formell undervisningskvalifikasjon.
Gjennom studiene legges det stor vekt på studentenes forskningskunnskaper. Søkerne har også muligheten til å søke om et dobbeltgradsalternativ kalt det finsk-tyske masterprogrammet i utdanning, hvor en del av gradstudiene er fullført ved University of Regensburg, Tyskland.
Akademisk fortreffelighet og erfaring
Mastergraden i utdanning og læring er et toårig program som trener eksperter og forskere for ulike nasjonale og internasjonale oppgaver innen utdanningsområdet.
EdLearn -programmet tar sikte på å utdanne eksperter innen forskningsområder om læring og utdanningssosiologi. Det gjør det ved å ta for seg utdanning både fra mikro- og makronivå gjennom hele grunnstudiene, valgfagene og temaet for masteroppgaven, men også ved å ta ferdigheter fra det 21. århundre (som definert i internasjonale politiske dokumenter) innen læringsområder ferdigheter (f.eks. problemløsning ved kritisk tenkning, metakognisjon livslang læring), livskunnskaper (f.eks. kommunikasjon, kulturell bevissthet i samarbeid og nettverk) og ferdigheter i leseferdighet (informasjon, IKT og matematisk og vitenskapelig leseferdighet), som en referanse i organisering av innholdet i læreplanen.
Disse ferdighetene tas opp gjennom hele læreplanen gjennom innhold, studieordninger og i masteroppgaven. Samtidig anses masteroppgaven også som et viktig spesialiseringsområde under studiene i programmet.
Foretrukne forskningsområder for en masteroppgave i programmet er delt inn i to hovedforskningsområder som er i tråd med instituttene i Det pedagogiske fakultet:
- forskning knyttet til læring og instruksjon, og
- forskning knyttet til utdanningspolitikk og utdanningssosiologi.
På det første området kan avhandlinger utføres for eksempel innenfor rammen av forskningstemaer som undervisning og lærerutdanning, vitenskapelig og matematisk tenkning i den digitaliserte verden, multikulturalisme, likeverd og samfunnsendring; Trivsel, deltakelse og unngå marginalisering, kompetanse og høyere utdanning og tidlig barndomsutdanning.
På det andre området kan disse gjøres for eksempel innenfor rammen av forskningstemaer som sammenlignende forskning på utdanningssystemer og utdanningspolitikk; ungdoms pedagogiske overganger og baner; inkluderende utdanning, rettferdighet og rettferdighet, og forskning på høyere utdanning, livslang læring og arbeidsliv.
I begge områdene brukes kvantitative, kvalitative og blandede og/eller flermetodiske tilnærminger for datainnsamling og kritisk analyse, ofte innenfor komparative design.
Masteroppgave og emner
Studentene fullfører en masteroppgave som en del av de avanserte studiene innen utdanningsvitenskap. En masteroppgave skal demonstrere studentenes:
- Evne til vitenskapelig tenkning.
- Beherskelse av de nødvendige forskningsmetodene.
- Kjennskap til temaet for oppgaven.
- Evne til å kommunisere i en vitenskapelig sammenheng.
Det er to sentrale forskningsområder for masteroppgavene i programmet: 1) forskning om læring og undervisning, og 2) forskning om utdanningspolitikk og utdanningssosiologi.
Eksempler på oppgavetemaer:
- Oppmøtepolitikk modererer innflytelsen fra prestasjonsmål og overføring av trening.
- Analyse av utdanningsoverføring og endringer i politikk etter PISA i Japan og Finland.
- Prestasjonsmål, læringsstrategier og eksamensprestasjoner i engelsk læring: en studie blant EFL -studenter i Kina.
- Barn med hørselsproblemer i grunnskolemiljøer i Pakistan og i Finland.
- Utviklingsbaner mot begrepet rasjonelle tall: en latent overgangsanalyse av elever fra tredje til sjette klasse.
- Utenomfaglige språkaktiviteter i høyere utdanning: perspektiver til lærere og studenter.
Mulighet for dobbel grad
Søkerne kan velge et alternativ som fører til to mastergrader. Dette dobbeltgradsalternativet kalles det finsk-tyske masterprogrammet i utdanning, og det fører til følgende grader: Master of Arts in Education fra University of Turku , og Master of Arts Erziehungswissenschaft (Educational Science) fra University of Regensburg, Tyskland. Studiene tar to år å fullføre (120 studiepoeng).
En student som er tatt opp til alternativet med dobbel grad studerer 2. semester ved University of Regensburg, Institute of Education.
Antall studenter som er tatt opp til utdannings- og læringsprogrammet er maksimalt 20: maksimalt 20 studenter til enkeltgradsalternativet, og blant de 20 beste søkerne vil maksimalt 5 studenter bli tatt opp til alternativet med dobbel grad.
Vil du motta fristpåminnelser, arrangementsinvitasjoner og tips en gang i måneden til din e-post?
Abonner på fremtiden med UTU-nyhetsbrev sendt av Admission Services ved University of Turku .
Opptak
Stipend og finansiering
Læreplan
Programstruktur
Studiene er delt inn i ulike studiemoduler som følger:
- Orientering og generelle studier 24 studiepoeng
- Obligatoriske kurs, inkludert akademisk engelsk og intensiv finsk
- Avanserte studier i utdanningsvitenskap 75 studiepoeng
- Obligatoriske emner i utdanningsvitenskap 25 studiepoeng
- Internship 10 studiepoeng
- Masteroppgave 40 stp
- Valgfag 21 studiepoeng
- Valgfrie kurs
Masteroppgave og emner
Du skal fullføre en masteroppgave som en del av videregående studier innen utdanningsvitenskap. En masteroppgave skal demonstrere din:
- evnen til vitenskapelig tenkning,
- mestring av nødvendige forskningsmetoder,
- kjennskap til temaet for oppgaven,
- evne til å kommunisere i en vitenskapelig kontekst.
Eksempler på temaoppgaver:
- Oppmøtepolicy modererer innflytelsen av oppnåelsesmål og overføring av opplæring
- Analyse av utdanningsoverføring og policyendringer etter PISA i Japan og Finland
- Oppnåelsesmål, læringsstrategier og eksamensprestasjoner i engelsklæring: en studie blant studenter i EFL i Kina
- Barn med hørselsproblemer i grunnskolemiljøer i Pakistan og i Finland
- Utviklingsbaner mot begrepet rasjonelle tall: en latent overgangsanalyse av elever i tredje til sjette klasse
- Utenomfaglige språkaktiviteter i høyere utdanning: perspektiver til lærere og studenter
Programresultat
Kompetansebeskrivelse
Utdannings- og læringsprogrammet trener studentene til å bli eksperter innen forskning på læring og sosiologi i utdanning. Studentene skal utvikle sin evne til å gjøre analytisk og kritisk forskning på to viktige forskningsområder: 1) forskning på læring og instruksjon, og 2) forskning på utdanningspolitikk og utdanningssosiologi.
Karrieremuligheter
Jobbalternativer
Masterprogrammet i utdanning og læring utdanner fremtidige eksperter til stillinger i offentlig, privat og sivilsamfunnssektor. Etter endt utdanning kan du jobbe blant annet som:
- forsker,
- pedagogisk ekspert,
- koordinator,
- pedagogisk konsulent,
- pedagog,
- administrator.
NB. Denne graden utgjør ikke en formell undervisningskvalifikasjon.
Karriere i forskning
Etter å ha fullført mastergraden i utdanning og læring (Master of Arts), kan du forfølge doktorgradsstudier for doktorgraden i filosofi ved University of Turku . Du vil kunne søke på en stilling ved University of Turku Graduate School (UTUGS ) . Graduate School består av doktorgradsprogrammer som dekker alle disipliner og doktorgradskandidater ved universitetet.
I tillegg til doktorgradsprogrammene tilbyr Graduate School systematisk og høy kvalitet doktorgradsstudium. UTUGS har som mål å trene høyt kvalifiserte eksperter med de ferdighetene som kreves for både faglig karriere innen forskning og andre ekspertstillinger.