Visuelle effekter eller 3D-animasjon
ArtFX
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Montpellier, Frankrike
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
5 - 5 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 6 900 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* EU-studenter – år 1
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
DIPLOMA OM 5 ÅR (ekvivalent med mastergrad)
VFX eller 3D-animasjon
De to første årene er laget for å gi et solid grunnlag for studentene før de tar fatt på filmskaping. Det første året er en forberedende kunstnerisk klasse. Kursene er delt inn i korte intervensjoner rundt grunnleggende temaer og konkrete prosjekter for å hjelpe studentene med å bli kjent med de ulike konseptene.
1. år> Anskaffelse av solide baser i kino
Kunstnerisk og kulturell utvikling - Arbeidets modenhet
Mål
- Skaff deg solide kunstneriske og kulturelle baser
- Få arbeidsmodenhet for å gi deg selv alle sjanser til å lykkes
- Utvikle din kreativitet, din nysgjerrighet og din oppfinnsomhet
- Skaff deg en kunstnerisk og kinematografisk kultur
- Mestre det grunnleggende innen tegning, fotografi, skulptur, filmanalyse og animasjon
- Lær om teamarbeid og organisering
- Tilegne deg det grunnleggende om forretningsengelsk kommunikasjon
Kollektive kurs
- Tegning, anatomi
- Kunstnerisk og visuell utvikling
- Skulptur, volum
- Kunsthistorien
- Fotografering
- Perspektiv
- Kultur og filmanalyse
- Stopp bevegelse
- Prosjektledelse
- Tradisjonell animasjon
- Karakterdesign
- Skriving og konseptutvikling
- Regi
- Psykologi av informasjon
- Forretningsengelsk
Opptaksprosess
- BAC (eller tilsvarende)
- Presenter en kunstnerisk portefølje
- Delta i et individuelt intervju
- Fullfør en skriftlig eksamen
2. år > Grunnleggende kunnskap om kino
Teamarbeid: Organisere og bli streng
Mål
- Skaff deg grunnleggende datagrafikk, bilderedigering og animasjon
- Perfekt dine kunstneriske ferdigheter
- Oppdag kinoens yrker og utvikle en solid bildekultur
- Lag en første kortfilm
Kollektive kurs
- 3D-modellering
- Digital bilderetusjering
- Konseptkunst
- Karakterdesign
- Belysning, teksturering, gjengivelse
- 2D og 3D animasjon
- Visuelle effekter
- Semiotikk
- Bildegrammatikk
- Scenario, storyboard
- Montasje og lyd
- Kinematografisk analyse
- Profesjonell engelsk
Opptaksprosess
- BAC (eller tilsvarende) +1 års høyere utdanning
- Presenter en kunstnerisk portefølje
- Delta i et individuelt intervju
- Fullfør en skriftlig eksamen
3. år > Spesialisering
- Visuelle effekter (VFX)
- 3D-animasjon
- Datagrafikk (CG)
Mål for spesialiseringen visuelle effekter
- Skaff deg banebrytende kunstneriske og tekniske ferdigheter innen CGI og VFX
- Mestre profesjonelle arbeidsvaner (metodologier og VFX-pipeline): overvåking og regi av en film, kunnskap om kino- og 3D-profesjonene, etterproduksjonsmetoder, regi og overvåking av en produksjon, audiovisuell lov, ledelse, forretningsoppretting, etc.
- Mestre programvaren som trengs for dette feltet: Nuke, Maya, Zbrush, nCloth, Houdini, RealFlow, Hair & Fur, etc.
Karriereveier
Sektoren for visuelle effekter (VFX) har et bredt spekter av svært ettertraktede karrierer som trenger mer kvalifiserte artister:
- Komposittkunstner
- VFX veileder,
- Sporingsspesialist
- Matt maler
- Fargegrader osv.
VFX-kurs
- Bildekomposisjon
- Matt maleri
- Kamerakartlegging
- Miljøutvikling
- Sporing
- Fargegradering
- FX: Houdini, ncloth, hår og pels, væsker, partikler...
- Digital filmskaping, lyssetting
- Green Screen-filming
- Konseptkunst
- Stereografi, fotogrammetri
Mål for spesialiseringen i 3D-animasjon
- Skaff deg skarpe ferdigheter i 3D-animasjon
- Mestre profesjonelle 3D-animasjonsarbeidsvaner: veiledning av animasjonsteam, etterproduksjonsmetoder, produksjonsledelse, audiovisuell lov, forretningsoppretting, kinematografikunnskap, CGI-yrker, etc.
- Mestre all programvaren på linje med CG Animation: Maya, ZBrush, nCloth, Toon Boom, Storyboard Pro, Krita, Photoshop, Affinity Photo, etc.
Karriereveier
3D-animasjonssektoren har et bredt spekter av svært ettertraktede karrierer som trenger flere kvalifiserte artister:
- CG animatør
- Layout artist
- Setup artist
- Karakterdesigner
- Konseptkunstner
- Kunstnerisk leder, etc.
3D-animasjonskurs
- Tradisjonell 2D/3D-animasjon
- Ansiktsbehandling, kroppsmekanikk og Lipsync-animasjon
- Karakterdesign
- Anatomi, bevegelse og livstegning
- Tegning & Konseptkunst
- Miming og skuespill
- Oppsett
- Modellering for animasjon
- Rigging (karakterer, skapninger og gjenstander)
- FX: nKlut, hår og pels
Mål for CG-spesialiseringen
- Tilegne seg avanserte tekniske ferdigheter innen datagrafikk
- Mestre alle stadier av den digitale produksjonskjeden: kontroll av organisering og distribusjon av animasjons- og komposittarbeid, regi og veiledning av CGI, kunstnerisk ledelse av prosjekter, kunnskap om kino- og CG-fag, etterproduksjonsmetodikk, produksjonsledelse og overvåking, audiovisuell juss, ledelse, bedriftsetablering mv.
- Master CG-programvare: Houdini, Maya, Zbrush, ncloth, Arnold, Vray, Mental Ray, etc.
Karriereveier
Datagrafikksektoren gir full sysselsetting innen alle typer felt:
- CG artist
- FX artist
- 3D-ledning
- Miljøkunstner
- Lys-/Skyggekunstner
- Teksturkunstner, etc.
CG-kurs
- Hard overflate modellering
- Organisk modellering
- Avansert teksturering
- 3D-miljøer
- Konseptkunst
- FX: Houdini, ncloth, Hair & Pels, væske, partikler
- Sporing, kamerakartlegging
- HDRI
- Belysning, skyggelegging og fargegradering
- Fotogrammetri
- CG rotoskopering
- Romlig rekonstruksjon
- Skinning oppsett
4. År > Profesjonalisering
Å perfeksjonere ferdigheter, praksisplasser, forberedelse av eksamensprosjekter
Mål
- Beherske teknisk og kunstnerisk kunnskap
- Internship i en profesjonell setting
- Opprettelse av en profesjonell demo-snelle
- Ledelse av et teamprosjekt
5. år > Avgangsprosjekt
Opprettelse av avgangsprosjekt, avgangsjury, og overgang til et profesjonelt arbeidsmiljø
I løpet av dette året tester studentene deres evne til å veilede et team og prosjekter under forhold som er identiske med de i produksjonsstudioer.
Fagfolk griper inn gjennom hele året for å bringe sin ekspertise og dele sine erfaringer. Det 5. året avsluttes med en avgangsjury, som inkluderer raske jobbintervjuer. Som et endelig eksamenskrav må hver student fylle ut en detaljert rapport om hans/hennes første postgraduate jobb eller praksisplass.
MÅL
- Lage en kort animasjons- eller VFX-film
- Konfrontere realitetene til en produksjon og utvikle ytterligere faglige erfaringer
- Lage en formell presentasjon foran en jury av profesjonelle kunstnere (representanter for de største franske og internasjonale produksjonsstudioene)
- Delta i raske jobbintervjuer og administrere første jobbtilbud
Årlig undervisning og avgifter (2019/2020)
År 1: 7 000 €
År 2 til 5: 8 000 € / år
- Registreringsavgifter (EU-studenter) : 1. gang (350 €) / fornyelse (250 €) / Ekstra kostnader å forutse (Sosialsikkerhet, utstyr og skolemateriell) Fra og med andre studieår, må alle studenter ha en personlig datamaskin .Fra og med andre studieår må alle studenter ha en personlig datamaskin.
- Registreringsavgifter (ikke EU-studenter) : 1. gang (850 €) / fornyelse (350 €) / Ekstra kostnader å forutse (Sosialsikkerhet, utstyr og skolemateriell) Fra og med andre studieår, må alle studenter ha en personlig datamaskin.Fra og med andre studieår må alle studenter ha en personlig datamaskin.
Søknadsperiode
Online søknadsperiode: november 2019 - mai 2020