MasterPhDLawBachelorMBAHealthcareCoursesOnline
Keystone logo

Åbo Akademi University

Åbo Akademi University Bryter grenser

  • Svenskspråklige universitet i Finland
  • Inspirerende - Internasjonalt - Individuelt

Oppgave

Åbo Akademi University oppgave er å gi et åpent universitetsmiljø for kvalitetsforskning og studier med nordisk og internasjonal forankring. Åbo Akademi University har særlig oppgave å utdanne svensktalende eksperter for å tilfredsstille fremtidens behov i Finland.

Syn

Ved å bryte grenser på Åbo Akademi University er det mye kjent for et stipend på høyeste vitenskapelige nivå innenfor sine profilområder, og for et svenskspråklig miljø for internasjonalt konkurransedyktig forskning og utdanning.

ÅAU i et nøtteskall

  • Grunnlagt i 1918
  • Campus i Åbo og Vasa, aktiviteter også på Åland
  • 5700 studenter og 700 hovedfagsstudenter
  • Totalt 1100 ansatte, 650 som jobber innen utdanning og forskning
  • Totalt årlig budsjett ca 101 millioner euro med 42 millioner ekstern finansiering
  • 1300 vitenskapelige publikasjoner årlig

126861_MasterStudiesSida2.jpg

126865_MasterStudiesSida6.jpg

Grunner til å velge ÅAU

  • Toppkvalitet utdanning og forskning
  • En anerkjent posisjon i forkant av forskning innen bioteknologi, datavitenskap, kjemisk forbrenning, menneskerettigheter, materialvitenskap, prosesskjemi og psykologi
  • Vennlig og innbydende miljø i den eldste universitetsbyen i Finland
  • Nær den unike, vakre skjærgården med over 20.000 øyer
  • Studentliv
    • Aktiv studentforening
    • Studentleiligheter og rom til en rimelig pris
    • Allsidig studentkultur
    • > 80 studentforeninger
    • ESN for internasjonale studenter
    • Utflukter, fester, språkutveksling, tradisjonelle studentfestligheter
  • Et internasjonalt universitet
    • 1000 internasjonale studenter
    • Ca 380 av dem er utvekslingsstudenter
    • Internasjonale studenter fra 80 land
    • Omtrent 200 ÅAU-studenter i utlandet i ulike utvekslingsprogrammer
    • 8 internasjonale masterstudier undervist på engelsk.

126920_MasterStudiesSida10.jpg

AACSB-akkreditert

Nicolás (Colombia)

Åbo Akademi University: Mastergradsprogram i Engineering of Data-intensive Intelligent Software Systems (EDISS)

Nicolás in a winter wonderland, standing on a bridge with rapids flowing

Hvordan kom du på ideen om å studere i Finland?

Nordiske land har alltid vært min personlige oppfatning av et fint sted å bo, jeg har alltid vært nysgjerrig på slike samfunn som ser ut til å ha et sterkt samfunnssystem og som bryr seg om innbyggerne sine, kompensert med at det er høye skatter, helt klart. Dette er spesielt interessante tilleggsfaktorer som politikk og ekstremt klima. I tillegg, i en mer stereotyp oppfatning, var jeg glad i å kjenne mer i dybden noe av den materielle kulturen i landet og identiteten som metallkulturen. Dette er fordi etter min mening, enda viktigere enn å lytte til en bestemt sjanger i seg selv som jeg liker, tror jeg at dette sier noe om landet selv, fordi det er en åpenhet ved å lytte til musikk som har blitt stemplet som "ekstrem".

Hvorfor valgte du EDISS?

Tilbake i Colombia er ikke mulighetene for å jobbe i internasjonale miljøer så vanlige, og jeg ser virkelig frem til å unngå følelsen av stagnasjon. Derfor var EMJMD-programmer en måte å oppnå dette på, jeg ønsket å utvikle meg selv ved å gjøre neste trinn i utdanningen min (min tidligere utdannelse er B.Sc. Computer Systems Engineering). EDISS var et av de mest ambisiøse programmene jeg kunne finne når det gjelder pensum, og også et som også holdt det tekniske relevant i kursene. Jeg likte også at markedsføringen av programmet var mer enn bare informasjon om studiene, fordi et masterprogram er mer enn bare en enkel kunnskapsinnsamling, men heller en samling av erfaringer som bidrar til det store bildet av ens liv.

Hvorfor bør man studere i Finland?

Jeg liker virkelig innsatsen som er gjort i Finland for å skape et utdanningssystem som er robust og pålitelig for studentene. Det tilbys støtte, fra arbeidslivet til noen personlige daglige saker som billige studentlunsjer. Også professorer føler seg likeverdige og dette skaper et svært blomstrende miljø som tillater en ikke-hierarkisk kommunikasjon mellom partene. I tillegg fungerer det faktum at finsk er et komplekst språk å lære på kort sikt, som et tveegget sverd, fordi språkbarrieren gjør folk bare mer villige til å kommunisere på engelsk, og dette er behagelig for det internasjonale publikumet som kanskje ikke være dyktig i det lokale språket. I andre land kan studenter være andrerangsborgere, rett og slett fordi de trenger å få subsidier og hjelp på mange områder, og Finland tar seg av denne saken. Studenter er ikke bare mennesker som kan være i en veldig tidlig fase av livet og definere seg selv på kort og lang sikt, men også mennesker som kanskje ikke har mulighet til å ha råd til utdanning og prøver å bryte fattigdomssyklusen, og det finske systemet er derfor veldig mye verdsatt.

________________________________________________

Jessica (Storbritannia)

Åbo Akademi: Masterprogram i styring av digitalisering.

A photo of Jessica, smiling and wearing a red floral shirt.

Jeg heter Jessica, før studiene mine i Governance of Digitalization studerte jeg i bachelorgradsprogrammet ved Turku University of Applied Sciences kalt International Business (2016-2019). Før det bodde jeg i Hertfordshire i England.

Jeg hadde et par venner fra Finland. Jeg vurderte hvilket universitet jeg skulle søke på, noen av mine jevnaldrende vurderte alternativer i utlandet og jeg ble nysgjerrig på hvordan det ville være å reise til Finland for å studere. Vennene mine oppmuntret meg og delte informasjon om hvilke programmer som var tilgjengelige for å studere på engelsk.

Hvorfor valgte du Digitaliseringsstyring?

Jeg så på LinkedIn etter folk som studerte bachelorstudiet mitt og så på hvilket masterprogram de tok etter og hvor de jobbet. Mange har gått videre med å studere styringen av digitalisering. Jeg tok også kontakt med noen av disse menneskene for å spørre om programmet. Beskrivelsen av studiet fanget også min interesse. Jeg hadde også vært med på noen kurs knyttet til digitalisering og det var et fagområde jeg ønsket å utvikle meg innenfor.

________________________________________________

Chang Zhang (Kina)

Åbo Akademi: Masterstudiet i avansert praksis sykepleie.

Jeg er Chang Zhang, 33 år gammel, og jeg kommer fra Kina. Jeg kom til Vaasa, Finland, i 2008 for å fullføre studiene i sykepleie. Nå har jeg jobbet som sykepleier ved Vasa sentralsykehus i Finland i mer enn 11 år ved siden av studiene mine i avansert praksissykepleie (APN).

Allerede på videregående hadde jeg en lidenskap for språk og ulike kulturer. Studentveilederen min rådet meg til å søke på Fujian University of Traditional Chinese Medicine (FJUTCM), siden universitetet hadde et samarbeid med Novia UAS i Finland. Jeg studerte ett år ved FJUTCM og fullførte graden min i Vasa.

Jeg søkte på APN fordi jeg ønsket å få avansert klinisk kompetanse, for bedre å kunne yte helsetjenester til det aldrende samfunnet. Jeg håper at jeg kan bidra til at omsorgen kan bli mer personsentrert og kostnadseffektiv i fremtiden.

Finsk utdanning er av høy kvalitet. Dessuten er en av de beste delene av Finland den fantastiske naturen. Jeg liker å gå på ski om vinteren og jogge om sommeren. Muligheten for å få en god balanse mellom jobb og privatliv er også attraktivt for barnefamilier. Å ha muligheten til å lære både finsk og svensk i samme by er som å slå to fluer i en smekk, det er bare fantastisk.

________________________________________________

Oona (Finland)

Åbo Akademi: Masterprogram i sosial ekskludering

Jeg heter Oona, og min tidligere grad er Bachelor of Arts i statsvitenskap. Jeg bodde i USA da jeg studerte bachelor. Opprinnelig er jeg imidlertid fra Åbo, Finland.

Hvordan kom du på ideen om å studere i Finland?

Da jeg begynte på studiene i utlandet, trodde jeg ikke at jeg skulle reise tilbake til Finland for studier – jeg ville reise og oppleve å bo i utlandet. Da det nærmet seg å fullføre bachelorstudiet begynte jeg imidlertid å tenke på å reise tilbake til Finland for å ta masteren min. Tanken på den høye kvaliteten på utdanning, fred og ro i Finland samt det livlige studentlivet tiltalte meg spesielt.

Hvorfor valgte du sosial ekskludering?

Sosial ekskludering har vært indirekte en del av studiene mine allerede før mastergraden min, da min forskningsinteresse er kjønnsmessig ekskludering og diskriminering av flyktninger. Da jeg sjekket programmene som tilbys ved ÅAU på engelsk, fanget sosial ekskludering oppmerksomheten min umiddelbart. Jeg var først ikke sikker på om det var graden jeg ønsket å studere. Jeg bestemte meg for å søke likevel, og siden jeg begynte på studiene har jeg lært hvor allsidig og kompleks spørsmålet om sosial ekskludering er og hvordan det går på tvers av så mange felt og studieområder. Det var definitivt det beste valget for meg – det har utfordret mine tilnærminger og antakelser på uforutsette måter og gitt meg verktøy som vil være uvurderlige i fremtiden.

Hvorfor bør man studere i Finland?

Jeg synes studentlivet i Finland er flott. Det er mange studentaktiviteter og organisasjoner å engasjere seg i. Det tilbyr også et vakkert miljø, siden byene er viklet inn i naturen, og skoger eller vannmasser er aldri for langt unna. Når det gjelder selve studiene, er gruppestørrelsene ved finske universiteter relativt små, noe som gir mulighet for mer dialog og personlig engasjement. Jeg føler at undervisningen i studiene generelt har vært svært personlig tilpasset mine akademiske og faglige behov og interesser.

  • Turku

    Visiting Address: Åbo Akademi Domkyrkotorget 3 Postal address: Åbo Akademi Education Services Tavastgatan 13, 20500, Turku

    • Vaasa

      Visiting address: Åbo Akademi i Vasa Åbo Akademi Strandgatan 2, 65101, Vaasa

      Åbo Akademi University