Krav til visum og opphold for undergraduate
Alle studenter som har et pass som ikke er fra EU, er lovpålagt å få studentvisum før de reiser fra hjemlandet. Uten gyldig studentvisum kan ikke studenter søke om å få oppholdstillatelse.
Visumsøknaden kan være en langvarig prosess, derfor anbefaler vi at studentene informerer seg om visumprosedyrer på forhånd.
Studenter må få sitt studentvisum etter å ha mottatt godkjenning av deres aksept. AUR Admissions Office vil sende hver akseptert student et visumbrev som sammen med alle andre nødvendige dokumenter de tar med til sitt lokale konsulat.
Studentene bør sjekke med sitt lokale konsulat for å sikre at de har alle nødvendige dokumenter før de presenterer søknaden. Ta kontakt med admissions@ AUR .edu hvis du trenger hjelp.
Vær oppmerksom på at studentvisumet bør innhentes før du forlater hjemlandet. Det er ikke mulig å søke om et slikt visum i Italia.
Vennligst merk: vi kan ikke utstede visumdokumentasjon til ikke-matrikulerende eller deltidsstudenter. For å få visum må studentene ta minst 12 studiepoeng per semester.
Tillatelse til opphold
Ved ankomst til Roma må alle studenter som er statsborgere i land som ikke er EU-medlemmer få tillatelse til å bli i Italia ( Permesso di Soggiorno per Studio ). Denne tillatelsen er utstedt av lokale politimyndigheter ( Questura ). Universitetet vil gi deg relevant informasjon og assistanse ved ankomst for å sikre din første oppholdstillatelse. Det er imidlertid ditt ansvar å overholde gjeldende oppholdskrav og sikre gjeldende dokumenter.
Påkrevde dokumenter. For å lette prosessen med å få oppholdstillatelsen, må du oppgi følgende:
- 1 kopi av legitimasjonen din med bilde i passet og det italienske visumet slik det vises i passet
- 1 kopi av helseforsikring (se kapittel nedenfor)
- 1 kopi av AUR -registreringsbrevet stemplet av det italienske konsulatet
Ta med disse elementene under ankomstuken for møtet med AUR Permit to Stay-konsulenten.
Prosessen for oppholdstillatelse er reguleringsmessig og gjeldende regler endres ofte. Studentene oppfordres til å konsultere ankomstmateriellet som er distribuert hvert akademisk semester for de mest oppdaterte prosedyrene/kravene. Studenter som bor i boliger som er avtalt gjennom universitetet, må presentere de oppførte dokumentene og følge instruksjonene gitt av Studentlivskontoret i løpet av ankomstuken.
Selve tillatelsen utstedes på et senere tidspunkt og må hentes personlig. Vi anbefaler studentene å med jevne mellomrom sjekke listen over utstedte tillatelser som er lagt ut på politistasjonen.
Fornyelse av oppholdstillatelse
Oppholdstillatelse gis normalt for ett studieår. Derfor vil den utløpe og må fornyes innen 60 dager etter utløpsdatoen. Studenter som trenger å fornye oppholdstillatelsen må sende inn forespørselen om en " rinnovo " via postkontoret og må fremlegge følgende dokumenter:
- 1 kopi av legitimasjonen din med bilde i passet og det italienske visumet slik det vises i passet
- 1 kopi av helseforsikring
- 1 kopi av kredittkort, kontoutskrift eller brev om økonomisk støtte
- 1 kopi av AUR karakterrapporten stemplet av universitetet
Det er studentens ansvar å fornye oppholdstillatelsen. Student Life vil hjelpe med eventuelle relaterte spørsmål.
EU-borgere
EU-borgere trenger ikke å søke om oppholdstillatelse . Alle EU-studenter som planlegger å studere i Italia i mer enn tre måneder, må i stedet gi registerkontoret ( Ufficio Anagrafe ) årsaken til oppholdet i Italia og deres lokale adresse. For å utføre denne offisielle registreringen trenger du følgende dokumenter:
- Et gyldig EU-ID/pass (ta med en kopi også)
- En kopi av helseforsikringen. Som EU-borger bør du ha mottatt et forsikringskort fra din nasjonale helsetjeneste som gir deg rett til medisinsk og sykehushjelp i hele EU. Sørg for å ta den med deg til Italia
- En kontoutskrift eller annet dokument som viser at du har økonomiske midler til å forsørge deg selv
- En kopi av AUR registreringsbrevet
Vær oppmerksom på at det er flere registerkontorer i Roma; den du trenger for å registrere din tilstedeværelse på avhenger av adressen din i Italia. For hjelp til å identifisere ditt spesifikke registerkontor og for ytterligere veiledning, vennligst kontakt Studentlivskontoret.
Graduate School visum og oppholdskrav
Alle studenter som har et pass som ikke er fra EU, er lovpålagt å få studentvisum før de reiser fra hjemlandet. Uten gyldig studentvisum kan ikke studenter søke om å få oppholdstillatelse.
Visumsøknaden kan være en langvarig prosess, derfor anbefaler vi at studentene informerer seg om visumprosedyrer på forhånd.
Studenter må få sitt studentvisum etter å ha mottatt godkjenning av deres aksept. AUR Admissions Office vil sende hver akseptert student et visumbrev som sammen med alle andre nødvendige dokumenter de tar med til sitt lokale konsulat.
Studentene bør sjekke med sitt lokale konsulat for å sikre at de har alle nødvendige dokumenter før de presenterer søknaden. Ta kontakt med admissions@ AUR .edu hvis du trenger hjelp.
Vær oppmerksom på at studentvisumet bør innhentes før du forlater hjemlandet. Det er ikke mulig å søke om et slikt visum i Italia.
Tillatelse til opphold
Ved ankomst til Roma må alle studenter som er statsborgere i land som ikke er EU-medlemmer få tillatelse til å bli i Italia ( Permesso di Soggiorno per Studio ). Denne tillatelsen er utstedt av lokale politimyndigheter ( Questura ). Universitetet vil gi deg relevant informasjon og assistanse ved ankomst for å sikre din første oppholdstillatelse. Det er imidlertid ditt ansvar å overholde gjeldende oppholdskrav og sikre gjeldende dokumenter.
Påkrevde dokumenter. For å lette prosessen med å få oppholdstillatelsen, må du oppgi følgende:
- 1 kopi av legitimasjonen din med bilde i passet og det italienske visumet slik det vises i passet
- 1 kopi av helseforsikring (se kapittel nedenfor)
- 1 kopi av AUR -registreringsbrev stemplet av det italienske konsulatet
Ta med disse elementene under ankomstuken for møtet med AUR Permit to Stay-konsulenten.
Prosessen for oppholdstillatelse er reguleringsmessig og gjeldende regler endres ofte. Studentene oppfordres til å konsultere ankomstmateriellet som er distribuert hvert akademisk semester for de mest oppdaterte prosedyrene/kravene. Studenter som bor i boliger som er avtalt gjennom universitetet, må presentere de oppførte dokumentene og følge instruksjonene gitt av Studentlivskontoret i løpet av ankomstuken.
Selve tillatelsen utstedes på et senere tidspunkt og må hentes personlig. Vi anbefaler studentene å med jevne mellomrom sjekke listen over utstedte tillatelser som er lagt ut på politistasjonen.
Fornyelse av oppholdstillatelse
Oppholdstillatelse gis normalt for ett studieår. Derfor vil den utløpe og må fornyes innen 60 dager etter utløpsdatoen. Studenter som trenger å fornye oppholdstillatelsen må sende inn forespørselen om en " rinnovo " via postkontoret og må fremlegge følgende dokumenter:
- 1 kopi av legitimasjonen din med bilde i passet og det italienske visumet slik det vises i passet
- 1 kopi av helseforsikring
- 1 kopi av et kredittkort, kontoutskrift eller brev med økonomisk støtte
- 1 kopi av AUR karakterrapporten stemplet av universitetet
Det er studentens ansvar å fornye oppholdstillatelsen. Student Life vil hjelpe med eventuelle relaterte spørsmål.
EU-borgere
EU-borgere trenger ikke å søke om oppholdstillatelse . Alle EU-studenter som planlegger å studere i Italia i mer enn tre måneder, må i stedet gi registerkontoret ( Ufficio Anagrafe ) årsaken til oppholdet i Italia og deres lokale adresse. For å utføre denne offisielle registreringen trenger du følgende dokumenter:
- Et gyldig EU-ID/pass (ta med en kopi også)
- En kopi av helseforsikringen. Som EU-borger bør du ha mottatt et forsikringskort fra din nasjonale helsetjeneste som gir deg rett til medisinsk og sykehushjelp i hele EU. Sørg for å ta den med deg til Italia
- En kontoutskrift eller annet dokument som viser at du har økonomiske midler til å forsørge deg selv
- En kopi av AUR registreringsbrevet
Vær oppmerksom på at det er flere registerkontorer i Roma; den du trenger for å registrere din tilstedeværelse på avhenger av adressen din i Italia. For hjelp til å identifisere ditt spesifikke registerkontor og for ytterligere veiledning, vennligst kontakt Studentlivskontoret.