Master i audiovisuell innovasjon og interaktive miljøer
Barcelona, Spania
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Spansk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
13 Oct 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
01 Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 9 730
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Utvikle interaktive audiovisuelle miljøer og opplevelser for rekreasjons-, kultur-, utstillings- og/eller kommersielle rom som genererer unike følelser for brukerne.
Behovet for teknikere og kreative som forstår interaktive medier og generativt språk ; som kan se og forstå mulighetene og begrensningene for teknologi som et kreativt og narrativt verktøy ; og som vet hvordan de skal foreslå og lage prosjekter eller prototyper som gjør bruk av slike muligheter og validerer ideene deres.
Denne mastergraden i audiovisuell innovasjon og interaktive miljøer er sammensatt av fire sammenhengende tematiske moduler som omhandler disipliner og temaer for visuell kultur ; kunst og nye medier ; sanntids video ; off-screen audiovisuelle; bevegelsesgrafikk ; generativ grafikk; fysisk interaksjon design; håndgripelig interaksjon; design av interaksjonssystemer; interaktiv fortelling; generativ lyd ; musikalsk komposisjon og lyd design; elektronisk prototyping ; design, kontroll og simulering av lys ; digital produksjon; wearables ; virtuell virkelighet ; matematikk og fysikk for audiovisuelle...
Studentene må utvikle et mastergradsavslutningsprosjekt der den ervervede kunnskapen brukes for å demonstrere at de har mestret disse tekniske og kreative ferdighetene med tilstrekkelig grad av audiovisuell og/eller interaktiv innovasjon, og bestemme gjennomførbarheten av prosjektet (budsjett, subsidier) og dets posisjonering (kunstmarked, institusjoner, festivaler).
Denne mastergraden er rettet mot audiovisuelle studenter fra alle disipliner (regissører, produsenter, lysingeniører, lydsporskapere og lyddesignere, samt programmerere, animatører og grafiske designere generelt), audiovisuell kommunikasjon, kunst og designstudenter som er interessert i teknologi, nye medier og interaktivitet; samt fagfolk og ingeniørstudenter som ønsker å tilegne seg en dypere forståelse av kreativitet i digitale audiovisuelle medier og interaksjon og ønsker å utvide sin visuelle og estetiske kultur. Kurset er også ment for fagfolk innen arkitektur, interiørdesign og scenografi og studenter som er interessert i å inkorporere teknologi og nye audiovisuelle medier i rommet, og for kunstnere fra alle disipliner som søker et nytt felt for eksperimentering innen teknologi og audiovisuelle medier.
I samarbeid med ACCIÓ.

* Bærbar datamaskin kreves.
Læreplan
- pensum
Modul 1 - Teoretisk grunnlag for de nye mediene
Denne modulen er en introduksjon til kunstneriske, estetiske, tekniske og ikke-lineære narrative teoretiske grunnlag. Det vil dekke konsepter og grunnleggende terminologi, samt korpus av bemerkelsesverdige prosjekter innen audiovisuell og interaktiv innovasjon.
- Computational Art: Referanser og fremtidsvisjoner
- Generell kulturrelatert i feltet
- Historiske referanser og status
- Interaktiv fortelling
- Interaktiv audiovisuell fortelling: Nettdokumentarer, scenografi og deltakende prosjekter
- Introduksjon til kreativ og generativ programmering
- Computational Thinking
Modul 2 - Audiovisuell innovasjon
Denne modulen gir praktisk fordypning i de nye språkene og sanntids audiovisuelle teknologier, basert på både algoritmiske metoder (gjennom koden laget av studenter som bruker åpen kildekode-plattformer) og bruk av spesifikk kommersiell programvare.
- Video i sanntid. Kunstneriske referanser: Visuell musikk, eksperimentell kino, live kino, VJ.
- Off-screen audiovisuelt materiale. Kunstneriske referanser. Persepsjon og perspektiv, Mapping, Pixel mapping.
- Generativ grafikk. Kunstneriske referanser. Algoritmiske systemer. Behandling.
- Lysdesign, kontroll og simulering. Lys og persepsjon. Kunstneriske referanser. DMX, 3D-simulering.
- Generativ lyd- og lyddesign. Kunstneriske referanser. Lydsyntese, sampling, dsp, PD, Audacity, analyse Lyd, kommunikasjon og interaksjon; psykoakustikk og persepsjon, fordypning, generativ lyd og musikk-AI.
Modul 3 - Samhandling
Denne modulen presenterer konseptene og tekniske verktøyene som er avgjørende for å forstå og skape ikke-lineære prosjekter der tilskueren blir en deltaker og kontrollerer av det audiovisuelle stykket.
- Håndgripelig interaksjon og integrering av interaktive systemer
- Interaksjonsdesignteori og interaktiv kommunikasjon
- Fysiske installasjoner og grensesnitt for hele kroppen
- Kommunikasjonsprotokoller: OSC, MIDI, PHP, etc.
- Tangible Interactive Systems: Embedded interaction, blant andre
- Fysisk interaksjonsdesign
- Elektronisk programmering med Arduino
- Trådløse systemer for fysisk interaksjon
- Prototyping, digital produksjon og kreativ robotikk
- Virtual Reality, simuleringer og digitale 3D-miljøer
Modul 4 - Mastergradsavslutningsprosjekt
The Final Project (TFM) er et tverrfaglig prosjekt som integrerer innovative teknologier, prosesser og språk gjennom en kritisk og sammenhengende dialog. TFM kan ha form av en interaktiv installasjon, en digital scenografi, et interaktivt objekt eller et hvilket som helst annet format som har blitt analysert i løpet av mastergraden.
TFM, utført i grupper på 3-4 studenter, må presenteres og forsvares for et panel av eksperter og mediefagfolk som vil evaluere potensialet og implementeringen.
Karrieremuligheter
- Kreativ leder.
- Kunst direktør.
- Programmerer.
- Kurator eller designer (visuelt og/eller lyd) som spesialiserer seg på audiovisuelle show, interaktive installasjoner, audiovisuelle instrumenter, digital scenografi, kreativ programmering, elektroakustisk musikkkomposisjon, digital kunst, interaktive og bærbare produkter, interaktiv digital interiørdesign og vindusdressing, generativ design, museografi.