
Master i medie- og områdestudier (MARS)
Prague, Tsjekkia
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
30 Apr 2026
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 3 000 / per year *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* for studenter fra EU- og EØS-land; 6 000 EUR for studenter fra andre land
Introduksjon
MA i medie- og områdestudier (MARS) bygger på en konstruktiv dialog mellom medievitenskap og områdestudier og mellom Institutt for kommunikasjonsstudier og journalistikk og Institutt for internasjonale studier. Denne forankringen i Praha, Tsjekkia, Sentral-Øst-Europa og EU muliggjør to spesielle romlige fokuspunkter, som utgjør ryggraden i MARS-programmet, nemlig Sentral- og Øst-Europa og Den europeiske union. Denne ryggraden er kombinert med og forsterket av to hovedkomponenter: En teoretisk komponent, som består av en kombinasjon av postkolonial teori, mediesosiologi, hukommelsesstudier og politisk geografi.
Dessuten gir også en metodisk komponent den nødvendige støtten. Disse to fokuspunktene og de teoretiske og metodiske komponentene strukturerer MARS-programmet. Samtidig har programmet som mål å unngå et eksklusivt fokus på Sentral-Øst-Europa og tilbyr (mest men ikke utelukkende gjennom valgfagene) kunnskap om andre europeiske regioner, eller om Europa som helhet. En annen utvidelse relaterer seg til mer transnasjonale og transkulturelle tilnærminger, som beveger seg bort fra logikkene til nasjonalstatshomogenitet, med vekt på intern konflikt og eksklusjon.
Opptak
Galleri
Ideelle studenter
MARS er ideell for studenter som ønsker å få bedre kunnskap om mediers og politikks samfunnsrolle, og som ønsker å forstå hvordan ulike kontekster samhandler med hverandre. MARS ønsker studenter velkommen som ønsker å skjerpe sine kritiske og nysgjerrige sinn, og som ønsker å få inngående kunnskap om hvordan Tsjekkia, Sentral- og Øst-Europa og EU fungerer.
Karrieremuligheter
Den dyptgående kunnskapen om media og politisk økologi i Sentral-Øst-Europa og EU vil støtte din fremtidige ansettelse i flere senior/rådgivende stillinger i en rekke sosiale felt og organisasjoner, inkludert statlige administrasjoner, privat sektor (inkludert media), offentlige tjenesteinstitusjoner og ideelle organisasjoner.