MA Medievitenskap: Digitale kulturer
Maastricht University, Faculty of Arts and Social Sciences
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Maastricht, Nederland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 209 / per year *
Søknadsfrist
01 Jun 2024
Tidligste startdato
01 Sep 2024
* institusjonsavgiften for dette programmet er: € 15 800
Introduksjon
Digitale teknologier har forvandlet måtene vi deler og distribuerer informasjon på, forstår fortiden, samhandler med hverandre og bruker fritiden vår. Den digitale verden har endret vilkårene for engasjement med så forskjellige områder som politikk og kultur: mens den kan fungere som en god kraft i å demokratisere deltakelse, produksjon og deling, kan den også være utnyttende, og introdusere nye former for kontroll og overvåking. Ettersom den digitale verden gjennomsyrer alle aspekter av livene våre, omformes tradisjonelle medier og analog kultur i nye og komplekse sammenhenger. Masterstudiet i Medievitenskap: Digitale kulturer (kort MS:DC) kombinerer teori og refleksjon med praksis og lage. Det vil gi deg et bredt kompetansesett innen digitale verktøy og forskningsmetoder for å bli både en medieforsker og en aktiv aktør i et bredt spekter av bransjer og kultur- og kulturarvsorganisasjoner i dagens digitalt medierte verden.
Opptak
Læreplan
Hvorfor dette programmet?
Dette programmet er unikt i Nederland ved at det kombinerer digitale mediestudier og digitale humaniora og gir deg en grundig forankring i sentrale teorier, metoder, brukerpraksis og ferdigheter for et bredt spekter av yrker etter studiene.
Vi gir deg muligheter til å jobbe, ikke bare med oppdrag, men med reelle problemer og prosjekter, ofte i teamsammenheng. Vi underviser ikke bare i et problembasert miljø, men utvider dette til prosjektbasert læring. Du vil bli utdannet til å bli både medieforsker og en aktiv aktør i moderne digitale samfunn. Du vil også utvikle ekspertise ved å undersøke spørsmål som:
- Hvordan påvirker ny teknologi medielandskapet og samfunnet for øvrig?
- Hvordan Web 2.0-tilnærminger til utvikling av nettinnhold endrer brukernes forventninger og praksis?
- Hvor trekker vi grensen mellom virkelighet og den virtuelle verden?
- Hva er de etiske, metodiske, teoretiske og praktiske spørsmålene angående (re)presentasjon av det analoge i det digitale?
Ferdighetstrening
Media Studies: Digital Cultures-programmet lærer deg også medie- og teknologiferdigheter innenfor kontekstualiserte, praksisbaserte omgivelser, slik at du kan være en aktiv deltaker i det nye medielandskapet. Under veiledning av våre ansatte vil du:
- Lag din egen fagblogg via kursoppgaver gjennom året;
- Presenter forskning for et bredere publikum via opprettelsen av digitale samlinger, podcaster og bloggen din;
- Arbeide med internasjonale team på forskning og produksjon;
- Lær og bruk ferdigheter i designtenkning og prosjektledelse;
- Lær teknologier for å lage 3D-artefakter;
- Lag en videodokumentar;
- Lag et appbasert lydbilde.
Internasjonal erfaring
Maastricht University er fokusert på utviklingen av sitt internasjonale klasserom, et sted hvor våre forskjeller blir våre styrker. Fra dag én vil du bli utfordret med ulike synspunkter og erfaringer mens du samhandler med ansatte og studenter fra hele verden. Ditt verdensbilde vil bli forbedret av denne interaksjonen, og bringe deg nærmere programmets mål om å lære studentene ikke bare fakta og konsepter, men også internasjonal tilgjengelighet og forståelse. Media Studies: Digital Cultures-programmet har alltid hatt et stort mangfold. I 2021/22-programmet kom 85 % av studentene våre fra utlandet. Et slikt mangfold skaper en internasjonal atmosfære som forsterkes av programmets internasjonale orientering.
Masteroppgave og praksis
Alle studentene skal skrive oppgave i andre semester. Du kan bestemme om du vil følge en mer dyptgående akademisk bane, med kun fokus på oppgaven din, eller velge et internship hvor du også skal gjennomføre empirisk forskning på praksisstedet ditt og skrive en kortere praksisoppgave. I dette tilfellet vil du bruke praksisstedet ditt som casestudie. Medievitenskap: Digital Cultures tilbyr et spesielt rikt miljø for praksisplasser - i radio, TV eller film, eller i produksjon av virtuelle magasiner, nettsteder og musikk. Medievitenskap: Studenter i Digital Cultures har gjort praksisplasser i kommersielle selskaper, museer, kunst- og nye medieinstitusjoner, aviser og kringkastingsselskaper.
Problembasert læring
Som med mange Maastricht University-programmer, undervises masterprogrammet Media Studies: Digital Cultures ved hjelp av Problem-Based Learning (PBL). I veiledningsgrupper på 12 til 15 studenter søker du løsninger på konkrete 'problemer' hentet fra situasjoner som involverer aktuelle problemstillinger i mediekulturen, som borgerjournalistikk, hacking, virtualitet, lydteknologier, delingspraksis og nye diskurssfærer. Instruktører fungerer som tilretteleggere, og gir hjelp når det trengs. Dette lar deg utvikle selvstendigheten og problemløsningsferdighetene du trenger i feltet.
Avhandlingens emner
Tidligere avhandlingsemner inkluderer:
- Mind the GAP: En kritisk undersøkelse av samarbeidet mellom Google og museer i Google Art Project.
- Artificial Intelligence Assistants og teknomoral endring.
- Spenningen mellom ytringsfrihet og frihet fra skade.
- Deltakende lydkart: Fra felt, opptak til lydkunst.
- Romantisk kjærlighet i den digitale tidsalder: Mellommenneskelig elektronisk overvåking og relasjonssynlighet for generasjon Y Facebook-brukere.
- Administrere sosiale relasjoner gjennom Whatsapp.
Praksisplasser
Studentene har vært praksisplasser ved:
- European Journalism Centre (Maastricht)
- VideoPower (Maastricht)
- Fashionclash (Maastricht)
- WDR Broadcasting (Köln)
- Quest Media (Amsterdam)
- Nederlandsk institutt for lyd og bilde (Hilversum)
- European Newspapers' Publisher Association (Brussel)
- Mange andre steder over hele verden
Premium utmerkelsesprogram
Vil du få den ekstra fordelen ved å få erfaring fra den virkelige verden under studiene? Premium honours-programmet vil hjelpe deg å få erfaringen og utvikle ferdighetene arbeidsgivere ser etter. Som en del av et team av studenter og under veiledning av våre akademiske ansatte, vil du bruke omtrent tre måneder på å jobbe med et virkelighetsoppdrag for en bedrift, NGO eller utdanningsinstitusjon. Du vil også jobbe med en personlig utviklingsplan, motta intensiv individuell coaching og delta på mesterklasser og workshops. Alt dette vil ta omtrent 250 timer, men det vil gi deg en levetid med fordeler.
Dine mentorer
Medievitenskap: Digitale kulturer er et lite program på 30 til 35 studenter. Dette lar deg bli kjent med professorene dine, som ofte fungerer mer som mentorer i vårt tette akademiske og kreative fellesskap. Dørene deres er alltid åpne, og de liker å bli kjent med deg og arbeidet ditt. Våre ansatte inkluderer:
- Dr. Joeri Bruyninckx
- Dr. Ike Kamphof
- Dr. Costas Papadopoulos
- Dr. Jack Post
- Dr. Annika Richterich
- Dr. Vivian van Saaze
- Prof. Susan Schreibman, programdirektør
- Dr. Karin Wenz
Kurs og pensum
Masterstudiet i Medievitenskap: Digitale kulturer fokuserer på digitale medier og elektroniske teknologier, og ser nærmere på effektene de har på vårt nåværende medielandskap. Du vil undersøke de pågående transformasjonene i mediekulturen og utvikle ferdighetene til å delta i disse innovasjonene.
MA Digital Cultures vanlig
- Mentormøter
- Ekte virtualiteter
- Transformasjoner i digitale kulturer
- Design Thinking og Maker Culture
- Kunnskapsmaskiner
- Opprette digitale samlinger I
- Opprette digitale samlinger II
- Forskningsdesign
MA Digital Cultures avhandling
- Workshops som støtter oppgave og praksis
- Avhandling
MA Digital Cultures Internship
- Workshops som støtter oppgave og praksis
- Praksis
- Praksisrapport
- Praksisoppgave
Rangeringer
64 % av Media Studies: Digital Cultures-studentene vil anbefale dette programmet til andre: Elsevier 2019
Her er noen av høydepunktene for Medievitenskap: Digitale kulturer-programmet:
- 82 % av studentene er fornøyde eller svært fornøyde med eksamen
- 75 % av elevene er fornøyde eller svært fornøyde med instruktørene
- 66 % av elevene er fornøyde eller svært fornøyde med utdanningen
Galleri
Karrieremuligheter
Din fremtid
Som Media Studies: Digital Cultures uteksaminert, din grundige akademiske opplæring og sterke praktiske orientering forbereder deg for både en Ph.D. og arbeidsmarkedet. Du vil ha et bredt spekter av karriereveier å velge mellom.
Karrieremuligheter
De tilgjengelige alumnidataene viser at 99 % av kandidatene våre er ansatt.Som utdannet Medievitenskap: Digitale kulturer kan du se etter arbeid:
- Som leder, kurator eller pengeinnsamling i en kulturorganisasjon eller kunst- eller nye medieinstitusjon;
- Som journalist, skribent, redaktør eller produsent ved et nyhetsbyrå eller medienettverk;
- Som policyrådgiver, analytiker eller forsker ved et offentlig organ eller universitet;
- Som leder/sosiale mediekonsulent i kommersiell eller offentlig sektor;
- Som webdesigner, forfatter av nye medier eller utvikler av digitalt innhold.
Bedrifter og institutter der våre alumni jobber:
- Europaparlamentet
- NATO
- Guardian News and Media
- European Journalism Center
- Philips
Programresultat
Vi gir deg muligheter til å jobbe, ikke bare med oppdrag, men med reelle problemer og prosjekter, ofte i teamsammenheng. Vi underviser ikke bare i et problembasert miljø, men utvider dette til prosjektbasert læring. Du vil bli utdannet til å bli både medieforsker og en aktiv aktør i moderne digitale samfunn. Du vil også utvikle ekspertise ved å undersøke spørsmål som:
- Hvordan påvirker ny teknologi medielandskapet og samfunnet for øvrig?
- Hvordan Web 2.0-tilnærminger til utvikling av nettinnhold endrer brukernes forventninger og praksis?
- Hvor trekker vi grensen mellom virkelighet og den virtuelle verden?
- Hva er de etiske, metodiske, teoretiske og praktiske spørsmålene angående (re)presentasjon av det analoge i det digitale?
Stipend og finansiering
Som et åpent og tilgjengelig akademisk fellesskap tilbyr UM flere stipender for å støtte topppresterende studenter og hovedfagsstudenter med personlig utviklingspotensial som opplever økonomiske vanskeligheter for å ta en grad ved UM. UM-stipendiatstudenter fungerer som viktige ambassadører for universitetet under og etter studiene. UM-stipendstudenter velges ut på grunnlag av deres akademiske dyktighet, utenomfaglig engasjement, aktivt medborgerskap og økonomiske behov. Siden antall stipend er begrenset, er utvelgelsesprosessen svært konkurransedyktig.