Master of Arts i moderne motedesign
IFA Paris
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Paris, Frankrike
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
15 måneder
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 12 800 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* Søknadsavgift 150 EUR
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
IFA Paris Master Certified av FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)
- Varighet: 15 måneders program på engelsk
- Campus: Paris, Firenze (Istituto Lorenzo de Medici)
- Format: Paris/Firenze/Paris
- Studiepoeng: 120
- Søknadsgebyr: € 150
- Studieavgift: € 12 800
- Begrenset til: 25 studenter per klasse
"Utvikle samlingen din i vårt designeratelier"
Introduksjon
Unge motedesignere har blitt nøkkelelementet i omformingen av dagens motepanorama. Fra utnevnelsen av JW Anderson til Creative Director til Loewe til kjøpet av Christopher Kane av Kering Group, ser det ut til at alle hendelser tyder på at nå mer enn noensinne er moteskapelse fortsatt avgjørende for virksomheten til store luksusmerker og massemarkedsmerker.
Til tross for en tilsynelatende tilbake til ren og frisk kreativitet, har komponentene i motedesignrelaterte jobber dramatisk endret seg. Å forestille seg plagg på en intuitiv måte er bare ett aspekt av designerens ansvar. En sjefdesigner eller en kreativ regissør må ikke bare forutse sosiale og estetiske endringer, men også forstå de strategiske problemene merkene står overfor når det gjelder posisjonering, markedspotensial og kommunikasjon.
Vår Master of Arts in Contemporary Fashion Design ble spesielt designet for å løse disse endringene og er rettet mot motedesignere som ønsker å gå utover produktdesign og utvikling.
Programmet har 3 hovedmål:
- Beriker våre studenters mote og kreative kultur med moduler spesielt designet for dette kurset. For eksempel ble vår 'Fashion Cross Culture' modul utviklet med Musée des Arts Décoratifs for å gi en mer sofistikert tilnærming til analyse av kulturelle avvik og deres effekt på mote. En annen sentral modul ville være "Fashion Product Semiology". Den bruker semiologi som metode for å dekode et plagg og for å dekryptere det estetiske aspektet for å bedre forstå hvordan det oppfattes.
- Utvikle studentens kreativitet med moduler som «Creative Process» som hjelper elevene å bli mer bevisste på sin egen «kreative logikk» og øke potensialet. Tillegg av praktiske workshops vil gi studentene en ny tilnærming til kjente produksjon og designsteknikker. For eksempel introduserer modulen "Mønster og utvikling av drapering" nye forskningsmetoder basert på eksperimentering og åpner nye perspektiver for studentene når det gjelder å finne inspirasjon.
- Å hjelpe våre studenter å forstå hvordan moteindustriene fungerer og hvordan merkevarestrategier er utformet i en global kontekst. Markedsføring, organisatoriske spørsmål, økonomiske utfordringer samt image- og kommunikasjonsstrategier vil bli diskutert i en rekke forskjellige moduler.
Kurset avsluttes med at studenter utvikler sitt eget innsamlingsprosjekt med veiledning av en veileder. Dette prosjektet inkluderer å lage et plagg og/eller en tilbehørskolleksjon. Prosessen innebærer å designe prototyper for 12 silhuetter, samt utvikle markedsførings- og forretningsplaner. Denne samlingen blir deretter undersøkt av en jury av fagfolk, og de beste studentene får muligheten til å vise arbeidet sitt til motepersonell på IFA Graduate Show som finner sted under The Haute Couture Fashion Week. Studentene får også veiledning til å delta i flere internasjonale konkurranser som representerer en flott plattform for unge motedesignere.
Som med de andre IFA Paris kursene, har Master of Arts in Contemporary Fashion Design stor nytte av beliggenheten i Paris. Med sitt rike kulturliv er de to museene dedikert til mote, de seks årlige moteukene, hundrevis av utstillingslokaler og tekstilmesser, samt nærhet til småskala håndverksindustrier, lysbyen, den ubestridte motehovedstaden i verden.
Alle programmene våre er artikulert rundt ECTS -rammeverket som definert av Bologne -konvensjonen. Etter endt kurs får studentene totalt 120 studiepoeng som enkelt kan overføres hvis de bestemmer seg for å studere videre. Dette programmet mottok også IDEL/IDEART -akkreditering og er sertifisert som en "International Master."
Opptak
Læreplan
Kursstruktur
Kreativ kultur
For å generere relevante konsepter og produkter, må motedesignere konsekvent stille spørsmål ved sin egen kreative prosess i lys av endringer i deres sosiale, økonomiske og kulturelle miljøer. Gjennom de forskjellige modulene i denne gruppen vil studentene overskride definisjonen av intuitiv kreativitet for å bygge sitt eget kunstneriske rammeverk basert på deres personlige motivasjon og intellektuelle prosess. Målet er å hjelpe dem med å utnytte deres kreative sinn fullt ut og dermed maksimere innovasjonsevnen deres.
Modulene inkluderer: Samtidskreativitetsanalyse Forskning og kreativ tenkning Kreativ prosessverksted
Motemiljø En sterk interesse for kunst så vel som nysgjerrighet mot andre kreative felt er nødvendig for å mate motekreativitet. Estetisk kunnskap bygges ved å analysere ulike sjangere av bilder, grafikk, farger, maleri, skulptur, arkitektur eller design av artefakter. Gjennom moduler som Fashion Ethnography, Fashion Cross-Culture utviklet i samarbeid med Paris Musée des Arts Décoratifs, eller Fashion Product Semiology, vil studentene videre analysere hvordan mote adresserer forestillingene om utseende og status. Til syvende og sist vil studentene være i stand til å avkode betydningen bak former, volumer, detaljer eller farger til ethvert utvalg av moteprodukter.
Modulene inkluderer Mote Etnografi Mote Cross Culture Creative Context Trends & Future Fashion Product Semiology.
Markedsføringsledelse
Denne gruppen av moduler analyserer og reflekterer over markedsføringsstrategier for motemerker og gir en streng oversikt for å administrere dem. Studentene undersøker forskjellene i markedsføring av høymotemerker versus massemarkedsmerker. Å observere prosesser som påvirker merkevarens identitet, posisjonering, prissetting, distribusjon og kommunikasjon hjelper studentene til å forstå de iboende utfordringene til det brede moderne motemarkedet. Kraften til en merkevare vil bli analysert gjennom dens verdi, dens sosiale, kontraktuelle og semiotiske dimensjoner. Studentene skal gjøre seg kjent med de nødvendige omfattende verktøyene for merkevarebygging for å bygge sammenhengende strategier for sitt eget motemerke. Behovet for fremtidige moteentreprenører for å utvikle innovative motekonsepter i spesifikke markeder i dagens globale moteindustri tas også opp.
Moduler inkluderer:
Posisjonering og prissetting Motedistribusjon Forbrukeratferd Sourcing og forsyningskjedeproblemer Merkevarebygging.
Bilde og kommunikasjon
Omfattende kommunikasjon og innovative designpresentasjoner er avgjørende for at motehus skal skille seg ut på en overfylt markedsplass. De forskjellige modulene i dette kapittelet vil trene studentene til å slå sammen de riktige ordlydene og bildene i likhet med motekommunikasjonskampanjer utviklet på den internasjonale arena. Mer spesifikt vil kunnskapen og ferdighetene som tildeles fokusere på mediestrategisk planlegging, visuell kommunikasjon gjennom styling, skriftlig kommunikasjon gjennom tradisjonelle og digitale kanaler, PR-teknikker og eventledelse for moteshow.
Moduler inkluderer:
Kommunikasjon The Fashion Press Retail & Visual Merchandising Fotografisk Styling Mote Fotografi Historie og analyse.
Forretningsspørsmål
Motedesignere eller kunstdirektører må forstå det juridiske og forretningsmessige rammeverket til moteindustrien for å kunne snakke effektivt med merkevareledere. Innenfor denne modulgruppen vil studentene oppdage realitetene i moteindustrien fra et økonomisk og finansielt synspunkt. De vil utforske utfordringene til oppstartsbedrifter og lære de beste praksisene for å skrive en forretningsplan. Dette inkluderer å analysere og evaluere vekstpotensialet i nye virksomheter, minimere finansiell risiko, samtidig som de identifiserer nøkkelfaktorer for industrien som er nødvendige for at en merkevare skal vokse og blomstre i dagens konkurranseutsatte globale økonomi.
Moduler inkluderer:
Entreprenørskap og finans Intellectual Property.
Teknisk problem
Realistisk sett kan en fremtidig karriere innen mote ikke tenkes uten en inngående kunnskap om kleskonstruksjon. Innenfor denne modulgruppen vil studentene styrke sine kunnskaper og ferdigheter til å håndtere et mangfold av plagg og tekstiltyper gjennom læretiden til både tradisjonelle og høyteknologiske produksjonsteknikker. De vil også bli utsatt for teknologiens rolle i å skape nye tekstiler og design. Etter å ha fullført denne modulgrupperingen, vil studentene ha forstått fabrikasjonsprosessene og praktiske spørsmål som er involvert i å bringe et plagg til live.
Moduler inkluderer:
- Digitalt designverksted
- Innovativt tekstilverksted
- Utvikling av mønster og drapering
Program undervisningsavgift
Om skolen
Spørsmål
Lignende kurs
MA Fashion Design Technology (Womenswear)
- London, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
MA Fashion Cultures and Histories
- London, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
MA Creative & Cultural Entrepreneurship : Fashion Pathway
- London, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland