Keystone logo
ITESO -  Universidad Jesuita de Guadalajara Mastergrad i utdanning og sosial interaksjon
ITESO - Universidad Jesuita de Guadalajara

Mastergrad i utdanning og sosial interaksjon

Tlaquepaque, Mexico

26 Months

Spansk

Fulltid

Frist for å be om søknad

Be om tidligste startdato

Be om skolepenger

Fjernundervisning, På universitetsområdet

* kontakt oss for å motta informasjon om semesteravgiften for programmet du er interessert i

Introduksjon

Denne mastergraden er det eneste programmet som bidrar til å transformere utdanning til et sted for møte og samarbeid designet for å bygge et mer rettferdig samfunn.

Dette programmet er for deg

Hvis du jobber innen utdanning, i offentlige eller private institusjoner, og er interessert i å lede og gi råd om prosjekter for å forbedre læringsprosesser basert på sosial interaksjon som fremmer egalitære forhold og anerkjenner at alle har noe å lære og undervise.

Hvorfor studere ved ITESO?

  • Du vil bli med på et kandidatprogram som fokuserer på å bygge kunnskap gjennom sosial interaksjon i læringsprosesser, noe som gjør denne tilnærmingen unik og nyskapende både på nasjonalt og internasjonalt nivå.
  • Du vil utvikle et prosjekt som foreslår løsninger på reelle problemer i din sammenheng, ved å fremme læringsprosesser basert på samarbeid, inkludering, solidaritet og respekt.
  • Du vil innlemme samarbeidspraksis for å bygge kunnskap og egalitære forhold med muligheten for å integrere forskjellige meklinger som teknologi eller kunst.
  • Du vil være i stand til å bidra til forbedring av læring på forskjellige nivåer og i forskjellige kunnskapsområder, og ikke bare ta opp faglige aspekter, men antar et demokratisk, inkluderende perspektiv som inkluderer et sterkt fokus på fredskulturen, på en måte som integrerer sosial interaksjon og læringsprosesser.
  • Du vil jobbe med et fakultet bestående av lærere og forskere med erfaring i sosiale interaksjonsbaserte læringsprosjekter, både i skolemiljøer, og i samfunn, næringsliv og sivilsamfunn, med kunnskap om deltakende metoder, fredskulturen, interkulturalitet , inkludering, kjønnsperspektiv, teknologi og kunst.
  • Avtalene som er opprettet med universiteter som tilhører Association of Universities Entrusted to the Society of Jesus in Latin America (AUSJAL), tillater ITESO-studenter å berike utdannelsen sin med internasjonaliseringsopplevelser.

Graduate profil

Etter endt utdanning fra dette programmet:

  • Du vil bruke prosjekter og ny praksis rettet mot å styrke læringspraksis for å transformere pedagogiske prosesser slik at de er forankret i meningsfulle, samarbeidende, inkluderende, fredelige og demokratiske forhold.
  • Du vil være i stand til å designe, implementere og gjenopprette deltakende sosiopedagogiske prosjekter som fokuserer på sosial interaksjonsbasert læring i både formell og ikke-formell utdanning.

157009_pexels-photo-935943.jpeg
nappy / pexels

Opplæringsmodell

ITESOs kandidatprogrammer gjenspeiler institusjonens spesielle tilnærming til avansert produksjon av kunnskap og læring. Det er et ideelt scenario for artikulering av ulike kompetanseområder og perspektiver som adresserer de sosiale og teknologiske behovene i samfunnet vårt og styrker de forskjellige yrkene. Det er en kontinuerlig innsats av studenter, professorer og mange aktører og institusjoner for å opprettholde en akademisk samtale som stiller spørsmålstegn ved reduksjonisme av visse teknisk-vitenskapelige perspektiver.

ITESO-utdannelsesprogrammer sentrerer læringsprosessen rundt studenter som hovedaktører. Med sin personlige autonomi og verdighet som utgangspunkt tar studentene den doble rollen som agenter og mottakere av pedagogisk arbeid, supplert av deres samspill med jevnaldrende og programfakultetet.

ITESOs kandidatprogrammer samsvarer gradvis med sosiale behov og institusjonelle retninger, i et forsøk på å møte de spesifikke utfordringene ved lokal / global utvikling med et mål å fremme sosialt ansvar og samhørighet, samt en forpliktelse til de mest disponerte sektorene i samfunnet. Programmet og dets kandidater forventes å ha en innvirkning på vår sosiale, vitenskapelige og akademiske sammenheng.

Våre kandidatprogrammer oppnår fortreffelighet i å danne studenter ved å utvikle spesifikke og tverrfaglige kompetanser, støttet av kompleks og kritisk tenkning, refleksiv praksis, debatt, manifestasjon av kunnskap, og livslang akkumulert sosial og profesjonell erfaring, samt konstruksjon av solidaritet.

Feltene for akademisk produksjon - primært våre institusjonelle programmer innen forskning og intervensjon - er bygget på organisert praksis innen interne nettverk av grunnleggende akademiske enheter, avdelinger eller sentre. De opererer også i eksterne eller interinstitusjonelle nettverk som ITESO har bygget gjennom årene, slik at studenter og professorer kan samarbeide og optimalisere ressursene til kontekstuell og anvendt kunnskap.

Våre kandidatprogrammer produserer nyskapende, kreativ og kritisk kunnskap. Slik sett er innovasjon tenkt som implementering av nye alternativer for å løse eksisterende problemer. Anvendelsen av slik kunnskap tjener til å gjenkjenne og løse sosioøkonomiske, vitenskapelige, teknologiske og kulturelle dynamikker og krav og blir spredt gjennom publikasjoner, utvikling av prototype, systemer, patenter, sosiale applikasjoner og intervensjoner, blant andre.

Akademiske aktiviteter

Følgende aktiviteter på mastergraden i utdanning og sosial interaksjon er en del av programmets rådgivende støttesystem:

  1. Programmets fem kurs for forskning, utvikling og innovasjon former og strukturerer prosjektet ditt for å tjene graden (TOG, i initialene på spansk), og vil gi teoretiske og metodiske verktøy for formuleringen av et virkelig problem som er relevant for programmets formasjonsområde, som egner seg til deltakende metoder og som er meningsfylt i det sosio-profesjonelle scenariet der du jobber.
  2. Colloquia som ble holdt før avslutningen på RDI II- og RDI IV-kursene, er rom for akademisk formidling og diskusjon som lar deg presentere fremskrittene du gjør på TOG-en din før jevnaldrende, lærere og veiledere, og motta tilbakemelding fra eksterne lesere rettet mot forbedre intervensjonsprosjektet ditt.
  3. Grundig teoretisk-metodisk workshop og akkompagnement gjennom hele prosessen. I denne workshopen vil du ha personlig rådgivningsstøtte for å garantere at du på slutten av RDI II vil ha et solid intervensjonsprosjekt som oppfyller de forventede egenskapene for implementeringen, som vil gjøre det mulig for deg å fortsette kursene i denne læreplanen område.
  4. Produksjonsverksted. Dette er en opplevelse av samarbeid i situ læring mellom studenter og fagpersoner fra forskjellige spesialiseringsområder, som gjør det mulig for deltakerne å berike sine intervensjonsprosjekter ved å tenke sammen og åpne nye perspektiver og muligheter, takket være mangfoldet i kunnskapsområdene.

Studieplan

Første semester (semester 1) Andre semester (semester 2)
  • Sosiokulturelle grunnlag for læring
  • Tilnærminger til sosial interaksjon
  • RDI I. Problematisering
  • Modeller for læring basert på sosial interaksjon
  • RDI II. Deltakende design
  • valgfag
Tredje semester (semester 3) Fjerde semester (semester 4)
  • RDI III. Deltakende handling
  • valgfag
  • valgfag
  • RDI IV. Prosessgjenoppretting
  • valgfag
Femte semester (sommer)
  • RDI V. Integrasjon

Om skolen

Spørsmål