
MSc i sjøarkitektur
Stockholm, Sverige
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Aug 2025
STUDIEAVGIFT
SEK 342 000 / per year *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* ikke-EU/EØS/Sveits er 342 000 SEK.
Introduksjon
Masterstudiet i sjøarkitektur gir et sterkt grunnlag i sjøarkitektur samtidig som det leverer dybdeferdigheter gjennom spesialiseringer innen lettvektsstrukturer, væskemekanikk og ledelse. Studentene får kunnskap om de komplette prosessene med design, modellering, konstruksjon og drift av båter, skip, marine installasjoner og systemer. Nyutdannede møter karrierer innen maritim sektor, relaterte felt eller akademia.
Naval Architecture at KTH
Studiet består av et kjernespor med studier og tre valgfrie spor. I kjernen utvikler du dine generelle kunnskaper og ferdigheter innen skipsdesign, systemteknikk, og et teoretisk fundament innen skipshydrostatikk og stabilitet, motstand og fremdrift, bølger, sjøhold, manøvrering og skipsstrukturer. Ved å velge et av sporene har du mulighet til å utvikle en dypere forståelse og ferdigheter innen lettvektsstrukturer, flytende dynamikk og ledelse. Det er også plass til valgfrie emner, hvor du kan utvide utdanningen eller spesialisere deg videre i ditt valgte spor. Det er også en mulighet til å studere undervannsteknologi og høyhastighetsfartøy eller andre områder som passer for dine interesser og karrieremål.
I løpet av det første året bygger du ditt marinearkitekturgrunnlag i de tre kjernekursene skipsdesign, marine strukturer og marin hydromekanikk. Parallelt spesialiserer du deg på de tre kursene innenfor ditt valgte spor. I det andre året kan du utvikle din individuelle profil ved for eksempel å gå dypere inn i området for ditt valgte spor eller marinearkitektur ved å studere undervannsteknologi eller høyhastighetsfartøy. Alternativt kan du utvide utdanningen din ved å ta kurs fra de andre sporene eller om andre emner. Et annet alternativ kan være å ta et utvekslingssemester ved et annet universitet. Studiet avsluttes med et gradsprosjekt som kan være et lite forskningsprosjekt, en avansert ingeniøranalyse eller et designprosjekt. Det kan utføres ved et universitet eller en bedrift.
Lette strukturer
I sporet Lightweight Structures har du muligheten til å kombinere grunnleggende prinsipper for marinearkitektur med kunnskap om moderne komposittmaterialer og sandwichstrukturer og relaterte designprinsipper og produksjonsmetoder. Sverige har vært en forløper når det gjelder anvendelse av slike materialkonsepter i store skipskonstruksjoner, og KTH har internasjonalt anerkjent forskning på dette området. Det du lærer i dette sporet gjør det mulig å jobbe med skipsstrukturer så vel som med romfart, bilindustri og andre typer lette strukturer.
Væskemekanikk
Fluid Mechanics-banen utvikler din grunnleggende forståelse og arbeidsferdigheter innen komprimerbar fluidmekanikk, som er grunnlaget for flyten rundt skip, båter og marine installasjoner. Det styrende settet med delvise differensialligninger, Navier-Stokes-ligningene, er avledet, dissekert, forenklet og løst. De grunnleggende prinsippene for beregningsvæskedynamikk (CFD) og moderne beregningsverktøy introduseres. I praktiske prosjekter vil du jobbe med modellering og løse virkelige problemer med væskemekanikk. Kunnskapen du får i dette sporet, kan brukes i hydromekanikk i skip så vel som i generelle problemer med væskemekanikk.
Ledelse
Ledelsessporet lar deg utfylle dine tekniske ferdigheter med kunnskap om økonomiske, organisatoriske og ledelsesmessige aspekter og utvikle din forståelse av begrepene bærekraftig utvikling fra miljømessige, sosiale og økonomiske synspunkter. Det legges vekt på evnen til å styre og kontrollere prosjekter, strategier for bærekraftig utvikling og styringsverktøy og systemanalysemetoder. Sporet gir et godt grunnlag for ansettelse som leder for bedrifter og prosjekter innen maritim sektor og andre sektorer.
Dette er et toårig program (120 studiepoeng) gitt på engelsk. Nyutdannede tildeles graden Master of Science. Programmet gis hovedsakelig på KTH Campus i Stockholm av School of Engineering Sciences (ved KTH ).
Opptak
Læreplan
År 1
Obligatoriske kurs
- Fiber Composites - Analyse og design (SD2413) 6,0 studiepoeng
- Fiberkompositter - Materialer og produksjon (SD2414) 6,0 studiepoeng
- Ship Design (SD2721) 9,0 studiepoeng
- Marine Structures (SD2722) 7,5 studiepoeng
- Marine Hydromechanics (SD2723) 7,5 studiepoeng
- Modellering av skips fremdrift og manøvrering (SD2726) 6,0 studiepoeng
Obligatoriske emner + sporkurs + betinget valgfrie emner ≥ 75 sp.
Studenter som planlegger å studere i utlandet andre året må ta AK2036 det første året. Alle andre studenter bør ta dette emnet i høstsemesteret andre året.
Også kurset MO1002 Oseanografi, introduksjonskurs, 7,5 sp, gitt av Stockholms universitet kan tas som valgfag av svenske statsborgere.
År 2
Betinget valgfag for alle spor
- Industriell ledelse, grunnkurs (ME1003) 6,0 studiepoeng
- High-Speed Craft (SD2705) 6,0 studiepoeng
- Underwater Technology (SD2709) 7,5 studiepoeng
- Turbulens (SG2218) 7,5 studiepoeng
- Biomechanics of Human Movement (SG2804) 7,0 studiepoeng
Programresultat
Bærekraftig utvikling
Nyutdannede fra KTH har kunnskapen og verktøyene for å flytte samfunnet i en mer bærekraftig retning, ettersom bærekraftig utvikling er en integrert del av alle programmer. De tre viktigste målene for bærekraftig utvikling tatt opp av masterprogrammet i sjøarkitektur er:
- 9 Industri, innovasjon og infrastruktur
- 11 Bærekraftige byer og lokalsamfunn
- 14 Livet under vann
Naval Architecture er en maskiningeniørdisiplin som vurderer systemer for maritim bruk, inkludert båter, skip, offshoreplattformer og undervannssystemer. Bruken av disse systemene, for eksempel innen transport, skipsfart og offshore energi- og havbrukssektorene, former i stor grad forutsetningene for dagens samfunn. Derfor vurderer utdanningen som gis som en del av masterstudiet i sjøarkitektur bærekraftig utvikling gjennom hele programmet.
I programmet blir du utsatt for bærekraftsaspekter og diskuterer ingeniørapplikasjoner fra et bærekraftsperspektiv i spesifikke prosjekter, workshops og generelle prosjektoppgaver. Vi har som mål å produsere effektive ingeniørkompetanse som bidrar til en bærekraftig fremtid. Programmet dekker aspekter knyttet til både å redusere miljøpåvirkningen av maritim aktivitet og våre fremtidige samfunn og verktøy for å analysere de operasjonelle aspektene ved skipsfarten og hvordan sosiale forhold for maritim aktivitet påvirkes av design.
Tilnærmingen dekker flere av FNs bærekraftsmål, og ditt valg av fordypningsspor og valgfag kan ytterligere utdype eller utvide dine kunnskaper og ferdigheter.
Stipend og finansiering
KTH tilbyr fire ulike stipendmuligheter for masterstudier. KTH stipendet dekker studieavgiften for et ett- eller toårig masterprogram. KTH Ettårsstipend er rettet mot nåværende KTH masterprogramstudenter og dekker studieavgiften for andre studieår. KTH fellesprogramstipend er rettet mot studenter i enkelte fellesprogram og dekker studieavgiften for studietiden som er brukt ved KTH . KTH India-stipendet er rettet spesielt mot studenter fra India.
- KTH stipend
- KTH Ettårsstipend
- KTH Felles Programstipend
- KTH India-stipend
Svensk Institutt
Det svenske instituttet (SI) tilbyr en rekke stipender for studenter fra målrettede land som kommer til Sverige.
KTH tilknyttede stipendorganisasjoner
KTH samarbeider med følgende organisasjoner som gir stipendmuligheter for potensielle KTH studenter.
- COLFUTURO (Programa Crédito Beca) for studenter fra Colombia
- LPDP (Indonesia Endowment Fund for Education) for studenter fra Indonesia
- FUNERT for studenter fra Mexico
Stipendportaler
IEFA database
IEFA-databasen tilbyr et omfattende stipendsøk, stipendoppføring og internasjonale studielånsprogrammer.
Studieportaler
Studyportals-stipenddatabasen viser over 1000 stipend og stipend for studenter over hele verden som søker om studier i EU.
Scholars4dev
Scholarships for Development er en database med stipender som er åpne for studenter fra utviklingsland.
WeMakeScholars
WeMakeScholars hjelper studenter fra India med å sikre utdanningslån fra banker og NBFC-er. De lister også opp mer enn 26 000 internasjonale stipend fra forskjellige stiftelser, stiftelser og myndigheter. kropper.
Utsettelse av studielån i USA
KTH er en akkreditert institusjon ved det amerikanske utdanningsdepartementet og har en Tittel IV 'Bare utsettelse'-status (OPE ID 03274300). Amerikanske studenter kan utsette betalinger på eksisterende føderale studielånskontoer mens de er påmeldt et masterprogram ved KTH . Statusen 'Bare utsettelse' tillater ikke studenter å ta opp føderale studielån for innmelding ved KTH . Akkrediteringen letter imidlertid stipend- og lånemuligheter for amerikanske studenter, da mange private studielånsinstitusjoner i USA bruker denne betegnelsen som et krav for å gi nye lån. Studenter som ønsker å utsette betalinger må kontakte sin utlånsinstitusjon i USA.
Galleri
Karrieremuligheter
Marinearkitekturens tverrfaglige karakter, og programmets struktur og læreplan, gjør utdanningen relevant for karrierer i maritim sektor så vel som på andre felt. Innen maritim sektor er svenske selskaper ledende på flere områder, som skipsdesign, skipsdrift, fremdriftssystemer og design og bygging av høyteknologiske skip, ubåter og småbåter. Sjøarkitekter er også ansatt av statlige myndigheter som Transportstyrelsen og Svenska Försvarets Materialverk. Betydelige internasjonale arbeidsmarkeder finnes også i de andre nordiske landene, i andre deler av EU og de store skipsbyggingsnasjonene i Asia. Utenfor maritim sektor finner du marinearkitekter innen for eksempel bilindustrien eller som tekniske konsulenter. Nyutdannede tar også en doktorgrad ved KTH eller andre universiteter nasjonalt og internasjonalt. Forskningsprosjekter kan være teoretiske eller anvendte og involverer ofte internasjonalt samarbeid.
Etter endt utdanning
Skipsdesignere, systemutviklere, beregningsingeniører, konsulenter, prosjektledere, administratorer og forskere.